Vernieuwende games (gamen beu)

Op mijn 35ste ben ik precies aan het terugkeren naar het begin van mijn gamecarrière: eenvoudige, "fun" games. Platformers voornamelijk. Iets die je pakweg 10min. kan opzetten en toch al veel gedaan krijgt. Ik kan mij totaal niet meer motiveren voor zware, grinding games...

Planet of Lana, Limbo, ... nu aan het uitkijken naar Astro Bot op PS5, als je daar een trailer van ziet kan je alleen maar vrolijk worden :)

Als ik zo kijk naar de lijst van mijn games en uren in sommige, zoals AC en RDR2 moet ik toegeven dat ik daar nu veel moeite zou hebben om uit te spelen. Ook al speel ik het graag.

Nu bijna 38. Ik speel de laatste twee jaar alles uit waar ik aan begin, terwijl ik dat vroeger nooit deed. Ik speel wel anders, enkel nog SP RPG en vroeger veel meer MP shooters. Er zijn momenten dat ik een paar weken niet game, maar dat komt altijd wel terug.

Ik mis de Time Crisis- en Guitar Hero-periode. Gewoon vrienden uitnodigen en fun beleven.
:love: :love: :love:

Time crisis op PS1, zo bezeten gespeeld telkens... Nooit kunnen uitspelen eigenlijk, maar zo een focus op die gameplay telkens. Manmanman, game zat echt goed in elkaar

Mijn vermoeidheid met gamen kan ik goed illustreren aan de hand van de Battlefield-reeks. Ik denk met nostalgie terug aan de oudere games zoals Battlefield 1942, Battlefield Vietnam en Battlefield 2 waarin zonder keuzestress, statistieken, customizations of unlocks gespeeld kon worden. We konden zelf servers draaien, eigen regels verzinnen en mods installeren. Deze eenvoud zorgden voor zorgeloos plezier, Al begon in BF2 misschien wel de eerste tekenen van de latere teloorgang zichtbaar te worden.

De Battlefield-reeks begon zich meer en meer te richten op statistieken, unlocks en customizations en om dat eco systeem veilig te stellen, werden vrijheden zoals customservers en mods ons afgenomen. Het spel moest gespeeld worden zoals de uitgever het wilde, zelf regels aanpassen en plezier maken zater niet meer in. De low-gravity server waar we enkel met C4 klooiden was opeens niet meer mogelijk.

Het is een van de factoren waardoor ik mijn interesse in deze gamereeks verloor, maar het is een fenomeen die in heel veel games terug te vinden is. Te uitgebreide en strakke regels. Gamen moet fun zijn, niet aanvoelen als een grind en mij keuzestress geven...
Inderdaad
Ik denk ook met heimwee terug aan gears 1 en rb6
Multiplayer en coop zoveel fun gehad
Nu heb ik wat kleinere games op de Xbox staan want gamen zorgt ervoor dat ik mijn hoofd echt kan leegmaken
Ik kijk uit naar gears eday

Man man man.. op zondag nr kot gaan in Leuven, rond 15 uur daar. Zak uitpakken, pc booten op bureauke en heel de dag rtcw spelen. :love: :love: :love:

Grappig hoe iedereen hier zowat hetzelfde ervaart, maar compleet andere selectie van games heeft waar ie nog wel in geïnteresseerd is.

De enige games waar ik laatste vijf-zes jaar echt nog hooked op ben geweest zijn:
- Mass effect trilogie
- Cyberpunk 2077;
- Kingdom Come;
- Replays van Witcher 3 en Fallout 4,
- Red Dead Redemption 2
- "Nieuwe" Wolfensteins

Voor mij moet het groot en story-heavy zijn om mijn aandacht te houden. Voor kleine, meer casual, games (hoe tof ze ook zijn) kom ik mijn zetel niet uit.

En tegelijkertijd zijn sommige van m'n go-to-games ook geëvolueerd op een manier dat me niet aantrekt. Vroeger was ik enorm fan van grand strategy games. Crusader Kings 2, Victoria 2, Europa Universalis 4 etc. De opvolgers daarvan interesseren me amper. Dat is gewoon hetzelfde maar 'vlotter'/moderner, wat groot stuk van de charme en game-play weghaalt voor mij.

Laatst bewerkt:
Grappig hoe iedereen hier zowat hetzelfde ervaart, maar compleet andere selectie van games heeft waar ie nog wel in geïnteresseerd is.

De enige games waar ik laatste vijf-zes jaar echt nog hooked op ben geweest zijn:
- Mass effect trilogie
- Cyberpunk 2077;
- Kingdom Come;
- Red Dead Redemption 2
- "Nieuwe" Wolfensteins

Voor mij moet het groot en story-heavy zijn om mijn aandacht te houden. Voor kleine, meer casual, games (hoe tof ze ook zijn) kom ik mijn zetel niet uit.

En tegelijkertijd zijn sommige van m'n go-to-games ook geëvolueerd op een manier dat me niet aantrekt. Vroeger was ik enorm fan van grand strategy games. Crusader Kings 2, Victoria 2, Europa Universalis 4 etc. De opvolgers daarvan interesseren me amper. Dat is gewoon hetzelfde maar 'vlotter'/moderner, wat groot stuk van de charme en game-play weghaalt voor mij.

Idem, ik heb ook 15 jaar grand strategy games gespeeld, maar de nieuwste versies zijn gewoon meer van hetzelfde. Men releaset gewoon bewust een mooiere versie zonder de features van het vorige spel om dan 20 DLC te maken. Daarnaast ook veel ArmA2, BF1942 en BF2 en hun mods gespeeld, maar dat is hetzelfde verhaal.

De laatste jaren toch wel wat andere genres ontdekt: Kerbal Space Program, Kingdom Come Deliverance, Wurm Online, transport simulatoren als Simutrans en Transport Fever 2, ...

KitHack Model Club en Broken Arrow lijken mij ook wel leuk om binnenkort eens te proberen.

Laatst bewerkt:
Groot verschil met vroeger dat ik geen moeilijke games speel (souls ) games. Puur om frustratie te vermijden.

- Mass effect trilogie
- Cyberpunk 2077;
- Kingdom Come;
- Red Dead Redemption 2
- "Nieuwe" Wolfensteins

Mass effect trilogy is een topper
Ik was niet voor rpg maar door een gamerfriend werd me deze aangeraden omdat de eerste voor 6€ toen in de bak van mediamarkt lag
Daar stond nog op enkel voor Xbox
Ik heb die toen gespeeld en was direct verslaafd

Heb ze allemaal gespeeld en de trilogie gekocht puur uit nostalgie

Zeer herkenbaar, maar de afgelopen maanden vielen zeer goed mee. Eindelijk me kunnen uitleven met de spirituele opvolger van Diablo 2: Last Epoch. Vergeet D3 en D4, dit spel is vele malen beter. Ik denk momenteel 80 uur ingestoken, wat voor mij een gigantische uitzondering moet zijn.

Vorige week dan begonnen met die andere opvolger: Mechwarrior 5.
Zeer veel Mechwarrior 2 Mercenaries vibes tot hier toe. Zeer veel uren spelplezier met als enige domper sommige maps die nogal klein zijn en omringd zijn door zeer opzichte onzichtbare muren. Jammer. Blijft wel een aanrader, desondanks.

Mijn lijstje van games die voor mij de laatste jaren vernieuwend genoeg waren dat ik er in gezogen raakte:

Stardew Valley
Subnautica
Untitled Goose game
Firewatch
Return of the Obra Dinn
Hollow Knight
Outer Wilds

Deze staan nog op het lijstje:
Grounded
Disco Elysium
Journey
The Witness
Tunic
Inscryption
A Short Hike
Dave The Diver
Dead Cells
Papers please
Sea Of Stars
Ico
Shadow Of The Colossus

Eentje waar ik ook altijd op terugval in mindere periodes, civilisation 6 op de ps4, voor je het weet ben je weer uren aan het nadenken hoe we oorlogje kunnen voeren. Blijft voor mij een topper die weinig aandacht krijgt

Ik herken me in de situatie dat ik het gamen minder WOW ben beginnen vinden. Bij mij is dat begonnen vanaf het PS4/Xbox one tijdperk.
Als je al aan het gamen bent vanaf het SEGA/NES tijdperk (of misschien nog vroeger) dan heb je heel wat zien veranderen tot pakweg +-2013 (tot launch PS4). Games werden altijd mooier, groter en beter. In die periode maakten de generaties, ik neem nu playstation als voorbeeld, grotere stappen vooruit dan wat je nu nog ziet (dat is mijn persoonlijke mening).
Voor mij waren dit de grootste vernieuwingen:
  1. PS1 naar PS2 => mooiere GFX en DVD speler
  2. PS2 naar PS3 => mooiere GFX, HD-gaming en Blu ray speler
Maar ik vond niet enkel de consoles vernieuwender maar ook de games die uitkwamen waren gewoon veel talrijker. De hoeveelheid pareltjes dat ik op de PS, PS2, PS3, xbox en xbox360 heb gespeeld zijn niet te tellen. Sinds de PS4 zijn het merendeel deeltje zoveel (call of duty bijvoorbeeld) en remakes.
Ik denk dat we nu in een periode zitten dat je iets hebt van, ik heb dit al zoveel keer gezien, dat je gewoon niet meer dat WOW effect kunt krijgen. Met ouder worden ben ik ook kritischer geworden wat het gamen niet te goede komt. Vroeger zou je bij manier van spreken een game die nu 60% krijgt nog leuk gevonden hebben en door alle fouten heen gekeken hebben omdat je die als kind toch leuk vond.

Terug
Bovenaan