Review: Solarpunk

Ik ben altijd wel te vinden voor een game die me gewoon even met rust laat. Geen wereld die gered moet worden, geen leger vijanden dat op me afstormt en geen eindeloze lijst objectives die ik moet afwerken. Solarpunk leek precies dat aan te bieden. Een game waarin je tussen zwevende eilanden je eigen boerderij uitbouwt, experimenteert met duurzame energie en vooral op je eigen tempo kan spelen. Op papier leek het alvast alles te hebben om mijn volgende cozy verslaving te worden.

Solarpunk werd ontwikkeld door Cyberwave, een kleine Duitse studio, en uitgegeven door rokaplay. De game is beschikbaar op PS5, Xbox Series X|S en pc en zou op een later tijdstip ook op de Nintendo Switch 2 verschijnen. In tegenstelling tot veel andere survivalgames draait hier alles rond samenwerking met de natuur in plaats van overleven tégen de natuur. Geen zombies, geen invasies en geen constante bedreiging. Gewoon jij, een heleboel zwevende eilanden en de vrijheid om je stempel te drukken op de spelwereld.

Solarpunk1.jpg

Een wereld boven de wolken​

Wie aan een survivalgame denkt, verwacht vaak een verhaal dat je van doel naar doel stuurt. Solarpunk kiest bewust voor een andere aanpak. Er is geen uitgebreide campagne, geen groot kwaad en geen reeks spectaculaire plotwendingen die je doorheen het avontuur loodsen. In plaats daarvan word je losgelaten op een verzameling zwevende eilanden waar je stap voor stap een nieuw leven opbouwt. Je verzamelt grondstoffen, groeit verschillende gewassen, bouwt machines en probeert je stukje grond om te vormen tot een zelfvoorzienend paradijs.

Dat gebrek aan een echt verhaal zal niet iedereen aanspreken. Ook ik had af en toe het gevoel een grotere motivatie te missen om verder te spelen. Je moet echt wat je eigen doelen kunnen verzinnen. Op sommige momenten was ik bezig met het uitbreiden van mijn boerderij, daarna ging ik op pad om grondstoffen te verzamelen of bessen te plukken. Het is een game die je zelf wat moet invullen om er een gevoel van vooruitgang in te vinden. Dat betekent niet dat je zomaar doelloos rondloopt. Door nieuwe technologieën vrij te spelen, betere hulpmiddelen te maken en meer bouwmogelijkheden te ontgrendelen, is er wel enig gevoel van vooruitgang aanwezig. Alleen komt die motivatie vooral uit de gameplay zelf en niet uit een interessant plot.

Wel is er, mede door het gebrek aan bedreigingen, steeds een aangename, positieve sfeer. In een tijd waarin zoveel games draaien rond conflict, vernietiging en gevaar voelt Solarpunk verfrissend optimistisch aan. De focus ligt niet op overleven tegen alle verwachtingen in, maar op het bouwen van iets duurzaams en harmonieus. Dat geeft de game toch wat meer eigen identiteit.

Solarpunk2.jpg

Rustig bouwen, automatiseren en ontdekken​

De gameplay draait rond de bekende survival-loop. Je verzamelt grondstoffen, maakt hiermee het nodige gereedschap, bouwt werkbanken en ontgrendelt steeds meer technologieën. Het grote verschil zit hem in de nadruk op duurzame energie. Zonnepanelen, windmolens en watersystemen vormen de energiebron voor bijna alles wat je doet in Solarpunk. Naarmate je verder speelt, kan je steeds meer processen automatiseren, waardoor je boerderij gestaag verandert in een efficiënt draaiend fabriekje.

Daar zit dan ook het sterkste punt van de game. Het moment waarop je ziet dat de taakjes die in eerste instantie veel handmatig werk vroegen plots grotendeels automatisch functioneren, geeft veel voldoening. De hoeveelheid constructiemogelijkheden is verrassend uitgebreid en ik heb mezelf meer dan eens betrapt op het verplaatsen van muren en decoraties terwijl ik eigenlijk iets helemaal anders van plan was. De vrijheid om je eigen paradijs in de lucht vorm te geven, is zonder twijfel een van de grootste aantrekkingspunten van Solarpunk.

De sfeer is uiteindelijk de grootste reden waarom ik bleef terugkomen naar Solarpunk.

Na verloop van tijd voelde ik ook enkele beperkingen. De exploratie stelde me uiteindelijk wat teleur. De zwevende eilanden zien er idyllisch uit, maar bevatten weinig geheimen of unieke activiteiten. Daardoor verdween het gevoel van ontdekking sneller dan gehoopt en begon de wereld na verloop van tijd kleiner aan te voelen dan ze in eerste instantie lijkt. Daarnaast begint Solarpunk al relatief snel in herhaling te vallen. Een groot deel van de gameplay bestaat uit dezelfde handelingen opnieuw uitvoeren, waardoor het gevoel van vooruitgang niet altijd even sterk aanwezig is. Nieuwe systemen worden frequent geïntroduceerd, maar zorgen zelden voor een fundamenteel andere speelervaring. Sommige systemen worden bovendien niet altijd even duidelijk uitgelegd, waardoor je af en toe zelf moet uitzoeken hoe alles precies werkt. Dat zorgde niet voor grote frustraties, maar het maakte wel duidelijk dat dit geen gigantische survivalgame is met honderden uren aan unieke content.

Hoewel Solarpunk enkele leuke ideeën introduceert rond duurzame energie en automatisering, had ik gehoopt op wat meer vernieuwing. Veel elementen voelen zeer herkenbaar aan voor wie eerder survival- of craftinggames heeft gespeeld. Daardoor onderscheidt de game zich minder van zijn concurrenten.

Solarpunk3.jpg

Een unieke sfeer met enkele ruwe kantjes​

Hoe langer ik Solarpunk speelde, hoe meer ik merkte dat de sfeer eigenlijk de grootste reden was waarom ik toch bleef terugkomen naar de game. Niet omdat ik voortdurend nieuwe dingen ontdekte of zelf uitgevonden doelen wilde bereiken, maar omdat de game er heel goed in slaagt om een gevoel van rust op te roepen. Het werd zo'n spel dat ik regelmatig opstartte zonder een concreet doel voor ogen. Gewoon even ontspannen en wat verder werken aan waar ik de vorige keer gebleven was. Soms was ik wat aan het bouwen, soms was ik mijn boerderij aan het uitbreiden en soms wandelde ik gewoon wat rond om grondstoffen te verzamelen.

Dat helpt natuurlijk dat de zwevende eilanden er gewoon mooi uitzien. Het is geen game die indruk probeert te maken met fotorealistische beelden, maar wel met een duidelijke stijl. Overal zie je groen, houten constructies, futuristische technologie en kleurrijke landschappen die samen een wereld vormen waarin ik graag bleef rondhangen. Op sommige momenten was ik zelfs vergeten waar ik oorspronkelijk mee bezig was omdat ik plots besloot mijn huis opnieuw in te richten of een extra platform aan mijn basis toe te voegen. Dat klinkt misschien banaal, maar voor mij is dat vaak een teken dat een game iets goed doet.

Op technisch vlak heb ik wel enkele opmerkingen. Hier en daar liep ik tegen een kleine bug aan, sommige animaties konden wat vloeiender zijn en ook de menu's voelen niet altijd intuïtief aan. Niets dat de game onspeelbaar maakte, maar wel zaken die duidelijk maken dat Solarpunk niet hetzelfde budget had als de grotere namen binnen het genre. Iets meer oppoetswerk had de speelervaring net iets beter gemaakt.

Conclusie

Solarpunk heeft zonder twijfel zijn charme. De ontspannen sfeer, creatieve bouwmogelijkheden en het automatiseren van processen zorgen voor enkele leuke speeluren, maar het wordt vrij snel duidelijk dat de game moeite heeft om die eerste indruk lang vast te houden. De beperkte exploratie, repetitieve gameplay en het gebrek aan echte vernieuwing binnen het genre zorgen ervoor dat het avontuur na verloop van tijd wat begint te slabakken. Wie vooral op zoek is naar een rustige sandbox om in te bouwen, zal hier wel genoeg plezier aan beleven. Voor spelers die hopen op een diepgaande survivalervaring of een frisse kijk op het genre, blijft Solarpunk uiteindelijk een aangename, maar weinig memorabele survivalgame.

Pro

• Ontspannende sfeer
  • Processen automatiseren is leuk
  • Mooie artstijl
  • Veel creatieve vrijheid

Con

• Beperkte exploratie
  • Wordt snel repetitief
  • Weinig vernieuwing in het genre
  • Technisch wat wisselvallig
6.5

Over