Verlofregeling op het werk

Ze schreef "de drukste periode van het jaar", niet specifiek de zomervakantie. Dat is sector afhankelijk. Voor boekhouders ligt dat niet in de buurt van de zomervakantie bvb

Ze heeft dus 12 dagen verlof in de zomer genomen.

Vroeger was ik ook van mening dat iedereen gelijk mag kiezen wanneer hij op verlof wil. Maar nu we zelf een dochter hebben die naar de crèche gaat en we de puzzel kunnen beginnen leggen...ik weet het zo niet. Ik kan in juli grotendeels wel beschikbaar zijn, de crèche sluit uiteraard in augustus, wanneer alles op mijn werk terug begint te draaien.

Het filosofische argument dat je zelf voor kinderen kiest is een beetje vals IMO, tijdens de lockdowns is dat hier ook gepasseerd toen bleek dat ouders het niet gebolwerkt kregen om thuis te werken met kinderen die ook lessen moesten volgen. Akkoord, dat was extreem, en een normale job is dat niet. Toch kan je je de vraag stellen wat men dan moet doen? Enkel aan kinderen beginnen wanneer één van de ouders niet of niet-voltijds werkt? We hebben als maatschappij gekozen voor een tweeverdienermodel, maar als beide ouders werken is het nu eenmaal niet eenvoudig, en is verlof nemen in de zomer denk ik voor velen de enige manier.

Ook kies je zelf niet zomaar al de randvoorwaarden als ouder hé. Wij hebben hier geen grootouders, wat ook de reden is dat onze "nuclear option" is dat mijn vrouw stopt met werken, als blijkt dat het echt niet lukt. Maar mensen genoeg die aan kinderen beginnen, waarna er grootouders onverwacht sterven, partners sterven, relaties op de klippen lopen, enz. In een ideale wereld zou je een crèche kunnen kiezen die verlof neemt wanneer het uitkomt, in de praktijk ben je al blij dat je er een vindt, en moet je je schikken naar hun regeling. Dan gewoon zeggen "je hebt ervoor gekozen" lijkt me toch een beetje scheef, aangezien ons geboortecijfers volgens mij instort als al die zaken ook moeten opgevangen worden.

Laat ons ook eerlijk zijn, wanneer de "toegestane" opties (allerhande verlofregelingen, grootouders, vrienden, ...) uitgeput zijn, komen we bij ziekteverzuim.

Nu goed, er zal sowieso misbruik van worden gemaakt, en ik frons ook eens bij "verlof omdat de pubers studeren" maar goed.

Ik ben coördinator van mijn afdeling en verlof levert hier gelukkig geen drama op. Ik ben de enige met een jong kind, de andere collega's zijn vijftigers en dan is er nog een kinderloze collega van mijn leeftijd. We zijn allemaal matuur genoeg om verlof met elkaar af te stemmen en dat zodoende in te plannen. Enige "miserie" is dat er altijd wel wat verlof blijft staan in oktober en dan moet dat allemaal nog opgenomen worden. Onze werkgever geeft wel de mogelijkheid om verlof te bruteren of het in een "pensioenpotje" te steken, zodat je vroeger op pensioen kan gaan. Maar als dertiger is dat laatste toch niet iets waar je aan denkt.

Kantoor met ongeveer 25 mensen hier, waarvan 6 met jongere kinderen, 3 met oudere kinderen nog wel thuiswonend en 16 zonder kinderen of met volwassen kinderen die uit het huis zijn. Vakantieperiodes zijn dan ook geen probleem, we proberen ook een beetje een balans te vinden dat "de jeugd" ook wel bepaalde periodes vakantie kan nemen.

De week tussen kerst en nieuw is bvb. een heel gegeerde periode natuurlijk, we proberen jaarlijks een beetje te switchen tussen de ene helft van het kantoor dat vrij heeft en het jaar erop de andere helft. Dit is geen echte regel maar meer een engagement, dit lukt bij 90% van de collega's ook prima om dit engagement aan te gaan zodat we verlofaanvragen niet moeten afwijzen.

Zou horror voor mij zijn.
In een omgeving terechtkomen waar je voortdurend verlof moet afstemmen met de collega's.
Waarbij iedereen toch met de stomste smoesjes afkomt.
En zeker waarbij je dan al ver op voorhand moet inplannen. Soms tot maanden op voorhand.

Word ik mee uitgenodigd voor een reis, dat kan ook last minute zijn, wil ik kunnen gaan.
(Tenzij er een echte deadline is die al geruime tijd vastligt, maar dat is vrij uitzonderlijk.)

Dikwijls dat ik donderdag om 16 uur beslis van morgen vrijdag neem ik verlof.
Of de dag zelf in de nm verlof nemen.

Al blij dat ik nooit in het weekend moet werken, want dan is er het meeste te doen, als je echt al zaterdagen moet zitten inplannen maanden op voorhand al, en mooie activiteiten links moet laten liggen.
Uw leven passeert dan als single.

Zou al een hoofdreden zijn om ander werk te zoeken, al moet ik financieel inleveren.

Die in de zorg zijn weer het meest gekloot ja.
Hard werken voor hoogstens een gemiddeld loon.
Shiften en weekendwerk.
En niet eens deftig uw verlof kunnen inplannen.
Had ik mezelf destijds met een diploma zorg opgezadeld, dan vond je me gewoon in het fabriek waarbij je in het weekend vrij hebt, je hebt nog betere voorwaarden ook.

Laatst bewerkt:
Op mijn werk moet ik rekening houden met 3 collega's. (2 bijna gepensioneerden en eentje van mijn leeftijd)
Zelf ben ik gescheiden en 2 kids (co ouderschap)
Mensen die 3 weken verlof willen nemen krijgen voorrang op mij. Omdat ik mijn verlof graag splits in de weken wanneer ik de kids heb.
Ik maak daar ook weinig problemen van. De 2 'oudjes' doen veel moeilijker. Maar eigenlijk heb ik geen weet van verlof dat ooit is afgekeurd. Komen meestal wel met een oplossing

Die in de zorg zijn weer het meest gekloot ja.
Hard werken voor hoogstens een gemiddeld loon.
Shiften en weekendwerk.
En niet eens deftig uw verlof kunnen inplannen.
Natuurlijk kan je deftig uw verlof inplannen in de zorg, waarom zou dat niet kunnen? Als je een goed team hebt, stem je gewoon op elkaar af.
Vb: voor mij is kerstavond belangrijk, dat is het enige qua kerstvakantie waar ik echt belang aan hecht. Enig idee hoe vlot dat te regelen valt met een jong teamlid als je zegt: "ik wil 1 januari gerust de vroege doen."? 😉

Als je natuurlijk enkel wil krijgen en nooit wil geven... Tja... Maar dan zit je in de zorg ook niet op je plaats tout court! 🤣

Natuurlijk kan je deftig uw verlof inplannen in de zorg, waarom zou dat niet kunnen? Als je een goed team hebt, stem je gewoon op elkaar af.
Vb: voor mij is kerstavond belangrijk, dat is het enige qua kerstvakantie waar ik echt belang aan hecht. Enig idee hoe vlot dat te regelen valt met een jong teamlid als je zegt: "ik wil 1 januari gerust de vroege doen."? 😉

Als je natuurlijk enkel wil krijgen en nooit wil geven... Tja... Maar dan zit je in de zorg ook niet op je plaats tout court! 🤣
Het is ook gewoon nogal wiedes dat men in sectoren waar een zekere permanentie nodig is, er wat complexere situaties rond verlof heersen dan in een sector waar je gewoon je dossiers/taken/... kan afwerken wanneer je wil tegen een bepaalde deadline.

Hier behoort het criterium "heeft een kind" niet tot een van de verboden criteria. Maar zelfs als dat het zou zijn, kan je wel aantonen dat het geven van voorrang gedurende max 2/3 weken énkel tijdens schoolvakanties een legitiem doel zou zijn, omwille van het nadeel dat mensen met kinderen hebben.
Dus ik mag tijdens sollicitatiegesprekken discrimineren en enkel mensen zonder kinderen/kinderwens aannemen?
Je bent weer zeer selectief in wat je vindt mogen en wat niet rond dit onderwerp.

Dus ik mag tijdens sollicitatiegesprekken discrimineren en enkel mensen zonder kinderen/kinderwens aannemen?
Je bent weer zeer selectief in wat je vindt mogen en wat niet rond dit onderwerp.
De wet (KB/wet) heeft geen restricties op wat je zegt. Werkgevers en werknemers hebben echter afgesproken dat vragen over het privéleven enkel mogen in dit geval:

"De persoonlijke levenssfeer van de sollicitant zal bij de selectieprocedure worden geëerbiedigd. Zulks
impliceert dat vragen over het privéleven slechts verantwoord zijn indien zij relevant zijn wegens de aard en de
uitoefeningsvoorwaarden van de functie."

Het is héél moeilijk om een situatie in te denken waar een kinderwens of kinderen een beletsel zouden zijn om een job te hebben, gezien de wettelijke arbeidsduurgrens. Als je echter in uitzonderlijke omstandigheden, bvb bij gescheiden mensen mét kinderlast die zouden solliciteren voor een job op een boorplatform, daarnaar zou vragen, is dat wettelijk geen bezwaar.

Het is wél wettelijk, wat ik zelf ook meegemaakt heb, om de vraag te stellen of de job geschikt is gezien bvb de afstand woon-werk (in mijn geval afwezigheid thuis van >13 uur). Daar spelen kinderen dan op zich geen rol, maar het is er natuurlijk wel aan gelinkt.

Dan zit/zat je toch op een goede plaats hoor.

Als ik van anderen hoor.
Een maand geleden met nog iemand naar Duitsland geweest.
Was reeds lange tijd geleden dat die nog op vakantie had kunnen gaan, door complete klote planningen die trouwens nooit statisch zijn, door ziekteverzuim van anderen. (En het ziekteverzuim is hoog, en de braafste draait op.)
Was van vrijdag t.e.m. zaterdag. De zondag had die dan ook vrij normaal.

Maar collega viel alweer ziek.
Dus werd die opgeroepen.
Heeft dan toch goedkeuring gekregen, maar heeft effectief de papieren moeten voorleggen van zie ik heb die dagen betaald voor een reis.
Maar die zondag kon die alweer opdraven met een vroege shift, inspringen.
Laat thuiskomen, en de dag erop vroeg eruit.

Zo gaat dat voortdurend precies.

Ja je weet zaken op voorhand als je voor een beroep kiest.
Maar de realiteit is vaak toch weer ruwer.

Heel die wereld is kloterij trouwens.
Van gesjoemel met overuren etc.
(Werkt eigenlijk 4/5de, maar klopt zoveel overuren, dat dat geen 4/5de meer is.
Maar niet alle overuren worden netjes in het systeem opgenomen.)
Die zei al: "de volgende keer wordt het dokter ik voel me depressief, ik heb wel enkele weken rust nodig."

Laatst bewerkt:
Theorie:

Praktijk:

Dit jaar "we" voor de derde keer verlof genomen en met je hond naar Frankrijk/Italië (minstens 1 keer voor bijna 2 weken in de zomer).

Tenzij je over vorige jaren bezig was, maar leg me dan maar eens uit hoe je nu nog de factuur van overuren van vorig jaar zal aanrekenen. Of is "we" plotseling enkel met je hond?
Iedere job heeft zijn busy seasons en perioden waarin verlof nemen uitgesloten is of moeilijker valt. In mijn sector valt (na de stormloop aan afsluitingen het eerste semester van het jaar) alles traditioneel stil na de kwartaalbtw in juli ;). Dusja bij ons gaat iedereen juichen en pushen om verlof te nemen in augustus. Ik ga daar nooit een probleem mee hebben. Bij mijn partner wordt er ook verwacht 3 weken verlof op te nemen in de zomermaanden (wordt strikt door hr opgevolgd).
Eindejaarafsluiting is daarentegen hels en wordt van iedereen verwacht op post te zijn. Die persoon in kwestie was bovendien speciaal aangeworven om die piek rond jaareinde op te vangen, feit dat die dan liegt over planning en daardoor heel het team in de problemen brengt valt natuurlijk niet in goede aarde.

Ik zal nooit klagen over mensen die omwille van kinderen verlof vragen, wel als ze dat excuus ronduit misbruiken ten kosten van de rest.

Laatst bewerkt:
Denk dat de NMBS de moeilijkste puzzel heeft om te leggen, ook logisch - plan maar eens 55-60 verlofdagen, 10 stakingsdagen, 15 feestdagen in :ROFLMAO:

24 verlofdagen. Vanaf 45 jaar 25 dagen en vanaf 50 jaar 26 dagen.
13 kredietdagen. In de privé heb je ook bedrijven met ADV dagen... dus zo speciaal is dat niet.

Personeel op de dienst radiologie
Vorig jaar daarover gehad met een verpleegkundige op radiologie; die worden jaarlijks gescreend, goed beschermd,...
Misschien dat dit vroeger anders was?

(Als je zwanger bent, word je gelijk van de werkvloer verwijderd, maar dat geldt voor meer beroepen natuurlijk.)

24 verlofdagen. Vanaf 45 jaar 25 dagen en vanaf 50 jaar 26 dagen.
13 kredietdagen. In de privé heb je ook bedrijven met ADV dagen... dus zo speciaal is dat niet.

Vreemd, ex -collega werkt er en die heeft 26 ADV dagen (40h werken VS 36h werkweek), niet echt verlof natuurlijk - maar wel dagen die moeten ingepland worden.

Dan zit/zat je toch op een goede plaats hoor.

Als ik van anderen hoor.
Een maand geleden met nog iemand naar Duitsland geweest.
Was reeds lange tijd geleden dat die nog op vakantie had kunnen gaan, door complete klote planningen die trouwens nooit statisch zijn, door ziekteverzuim van anderen. (En het ziekteverzuim is hoog, en de braafste draait op.)
Was van vrijdag t.e.m. zaterdag. De zondag had die dan ook vrij normaal.

Maar collega viel alweer ziek.
Dus werd die opgeroepen.
Heeft dan toch goedkeuring gekregen, maar heeft effectief de papieren moeten voorleggen van zie ik heb die dagen betaald voor een reis.
Maar die zondag kon die alweer opdraven met een vroege shift, inspringen.
Laat thuiskomen, en de dag erop vroeg eruit.

Zo gaat dat voortdurend precies.

Ja je weet zaken op voorhand als je voor een beroep kiest.
Maar de realiteit is vaak toch weer ruwer.

Heel die wereld is kloterij trouwens.
Van gesjoemel met overuren etc.
(Werkt eigenlijk 4/5de, maar klopt zoveel overuren, dat dat geen 4/5de meer is.
Maar niet alle overuren worden netjes in het systeem opgenomen.)
Die zei al: "de volgende keer wordt het dokter ik voel me depressief, ik heb wel enkele weken rust nodig."
Oooh, nee hoor, dat was hier ook zo. 3 weekends werken in een maand en dan nog het 4de bijgevraagd worden, mijn langste ooit was 17 dagen aan 1 stuk werken waarna ik 2 dagen thuis mocht blijven,...

Maar dat staat los van verlof inplannen of shiften wisselen wat mij betreft. Als ik in mei 2 weken verlof wou, dan kreeg ik die. En dan moesten ze mij ook niet bellen om shit op te kuisen, de overige 11 maanden buiten mijn wettelijk verlof speelde ik al voldoende marionet toen. 😉

Terug
Bovenaan