Verlofregeling op het werk

Oooh, nee hoor, dat was hier ook zo. 3 weekends werken in een maand en dan nog het 4de bijgevraagd worden, mijn langste ooit was 17 dagen aan 1 stuk werken waarna ik 2 dagen thuis mocht blijven,...


Maar dat staat los van verlof inplannen of shiften wisselen wat mij betreft. Als ik in mei 2 weken verlof wou, dan kreeg ik die. En dan moesten ze mij ook niet bellen om shit op te kuisen, de overige 11 maanden buiten mijn wettelijk verlof speelde ik al voldoende marionet toen. 😉
Daar valt maar 1 ding op te zeggen: "horror."
En dan mag je thuisblijven op dagen dat er niets te doen valt wsl.

Dus de enige zekerheid die je hebt, is uw groot verlof, als je bitcherig genoeg dan nog zijt :p
Al de rest is verschuifbaar, al lagen dagen initieel vast.

En je moet wsl met een zeer goed excuus afkomen om iets niet te laten verschuiven.
Meer dan "ik heb iets plezants gepland"
 
Daar valt maar 1 ding op te zeggen: "horror."
En dan mag je thuisblijven op dagen dat er niets te doen valt wsl.

Dus de enige zekerheid die je hebt, is uw groot verlof, als je bitcherig genoeg dan nog zijt :p
Al de rest is verschuifbaar, al lagen dagen initieel vast.

En je moet wsl met een zeer goed excuus afkomen om iets niet te laten verschuiven.
Meer dan "ik heb iets plezants gepland"
Tja, heeft ook met assertiviteit te maken he. En die had ik niet. 😬
Maar ik had toen geen kinderen of partner, dus maakte voor mij niets uit toen. Heb eigenlijk weinig moeten "laten" toen, zo voelde het toch. Ik deed graag de vroege, de meesten niet dus door te wisselen kon ik bijna altijd werken wanneer ik dat het leukste vond. 🤷🏼
 
Vreemd, ex -collega werkt er en die heeft 26 ADV dagen (40h werken VS 36h werkweek), niet echt verlof natuurlijk - maar wel dagen die moeten ingepland worden.
Ik werk er ook en ik kom alleen aan meer dan 13 adv dagen als ik ze opspaar en overdraag naar het volgend kalenderjaar.

Verlofregeling bij ons is eerst vragen, eerst krijgen. We kunnen maximaal drie maand op voorhand verlof vragen dus het is een kwestie van op voorhand zoveel mogelijk te plannen en op tijd aan te vragen.
In vakantie periodes wordt er met een beurt regeling gewerkt, zoals @coldplayke ook al aanhaalde. Heb ik deze zomer mijn drie weken verlof dan krijgt volgend jaar iemand die dit jaar geen zomerverlof heeft voorrang op mij.
als meerdere mensen op dezelfde dag een verlofaanvraag doen voor eenzelfde periode dan krijgt de persoon met de meeste anciënniteit voorrang.
 
Op zich is het bij ons op het werk ook een heuse puzzel, dat verlof. De regel ivm gezinshoofden bestaat ook bij ons, maar valt voorlopig nogal mee. Uiteindelijk heeft iedereen (kinderen of geen kinderen) gewerkt voor zijn verlof.

Ik vind eerder het systeem van ouderschapsverlof wel wat minder fair aanvoelen. (Als persoon zonder kinderen)

Men mag blijkbaar 4 maanden opnemen tot het kind 12 jaar is. Zo kan bvb iemand met twee kinderen 8 jaar aan één stuk één maand opnemen. En zo meen heel lange periode 1 dag minder in de week werken. (Met bescherming tegen ontslag)
Zo is de vakantiepuzzel nog moeilijker te leggen…
 
Laatst bewerkt:
Tegen datum x onze wensen doorgeven. Moeten op elk moment 2 van de 30 daar zijn. Paar dagen in de zomer dat dat dan niet is, dan zijn er vrijwilligers om dag x of y te wisselen.
 
Als ik dat zo lees, amai. Goed fronsen met de wenkbrauwen.
Hier FIFO, en je kan aanvragen zo vroeg/laat je wil. Voor een paar dagen verlof kan je de dag op voorhand aanvragen, voor langer dan een week hebben ze graag een week op voorhand een idee.
 
Op zich is het bij ons op het werk ook een heuse puzzel, dat verlof. De regel ivm gezinshoofden bestaat ook bij ons, maar valt voorlopig nogal mee. Uiteindelijk heeft iedereen (kinderen of geen kinderen) gewerkt voor zijn verlof.

Ik vind eerder het systeem van ouderschapsverlof wel wat minder fair aanvoelen. (Als persoon zonder kinderen)

Men mag blijkbaar 4 maanden opnemen tot het kind 12 jaar is. Zo kan bvb iemand met twee kinderen 8 jaar aan één stuk één maand opnemen. En zo meen heel lange periode 1 dag minder in de week werken. (Met bescherming tegen ontslag)
Zo is de vakantiepuzzel nog moeilijker te leggen…
Ouderschapsverlof wordt niet echt dik betaald eh, je boet serieus in op uw netto maandloon. Diegene die het gebruiken zullen het echt wel nodig hebben. Dat noem ik geen betaald verlof.
 
Ouderschapsverlof wordt niet echt dik betaald eh, je boet serieus in op uw netto maandloon. Diegene die het gebruiken zullen het echt wel nodig hebben. Dat noem ik geen betaald verlof.
Het is alleszins meer dan onbetaald verlof.
En vooral: Niet altijd en overal is zomaar goedkoper opvang voorhanden. Uw kleine kinderen enkele weken op kamp sturen kost een stuk meer dan zelf gewoon thuis blijven en ze oppassen.

Maar sommige ouders zullen ook gewoon graag die tijd spenderen met hun kinderen... Zonder het per se nodig te hebben. Als je het financieel kan dragen, waarom niet ook niet?
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Hier moeten we voor eind januari ons verlof doorgeven zodat men nog kan profiteren van vroegboekkortingen.
 
Hier moeten we voor eind januari ons verlof doorgeven zodat men nog kan profiteren van vroegboekkortingen.
Dat is nu eens een regel waar ik het sch*t van krijg... Hoe kan iedereen in hemelsnaam een half jaar voor de zomervakantie de plannen al hebben vastgelegd? Akkoord dat verschillende mensen dat wel doen maar toch onmogelijk wilt zo ver op voorhand plannen?
 
Dat is nu eens een regel waar ik het sch*t van krijg... Hoe kan iedereen in hemelsnaam een half jaar voor de zomervakantie de plannen al hebben vastgelegd? Akkoord dat verschillende mensen dat wel doen maar toch onmogelijk wilt zo ver op voorhand plannen?
Iedereen niet, maar een aantal kunnen dat duidelijk wel doen als partner vaste verlofperiodes heeft, dan weer ge toch wanneer je verlof wilt.
 
Iedere job heeft zijn busy seasons en perioden waarin verlof nemen uitgesloten is of moeilijker valt. In mijn sector valt (na de stormloop aan afsluitingen het eerste semester van het jaar) alles traditioneel stil na de kwartaalbtw in juli ;).
Dat zou ik zo nog niet zeggen, zal vooral van kantoor afhangen :tongue:

Bij ons bijvoorbeeld is juli en augustus nog volle bak afsluitingen 31/12.
De meeste 31/12's zijn dan wel al besproken in voorlopige versie met de klant, maar bij een aantal klanten duurt het effectief zolang tegen dat alles compleet is om finaal af te sluiten.

Nu is dat dikwijls in 1ste jaarhelft voorlopig afsluiting doen voor pakweg banken of besprekingen met de klant, ontbrekende facturen voorzien in kosten om dan rond juni-juli finaal te kunnen afsluiten omdat dan eindelijk alle ontbrekende stukken/info binnen zijn...
De rest zijn dan (kleinere) VOF's/CommV's die toch niet moeten neerleggen bij de NBB.

Ik heb al 2j gezegd dat ik in augustus eens een week verlof ging proberen nemen maar 't is er niet van gekomen, op eens een verlengd weekendje na.
Echt kantoor sluiten in augustus en verlof nemen is al zeker 11 jaar geleden ofzo.
Verder is er nooit miserie om verlof te plannen zolang het maar voor/na kwartaal-btw's is.
 
Laatst bewerkt:
Bij ons is het alles meer dan 2 weken dat is doorgegeven voor eind januari is zeker van goedkeuring.
Later doorgeven moet dan bekeken worden of het kan, maar meestal lukt dat wel.
Minder kan je tot de dag ervoor aanvragen, maar moet natuurlijk ook bekeken worden.

Zit zelf wel in een positie waar ik de leiding heb over een aantal personen.
Kan in principe verlof nemen wanneer ik wil, ook als het extreem druk is.
Moet dan wel bij terugkomst de achterstand opkuisen, dus meestal plan in mijn verlof in naargelang de drukte.

Vorige functie waren we met 2 die dezelfde job deden, moest dus altijd minimum 1 van ons aanwezig zijn.
Die collega nam dan altijd 2 weken met kerstverlof.
Geen kinderen, maar kerst vieren was traditie bij hun. No shit, denk in elke familie over de halve wereld.
Mijn voorstel om jaarlijks te wisselen of elk een week te nemen, was egoïstisch volgens hem :thinking:
 
Terug
Bovenaan