Verlofregeling op het werk

Serieuze vraag.

Waar staat dit dan ergens beschreven dat mensen in bovenvermelde situaties voorrang krijgen? En hoe komt het dat dit dan geen overduidelijke zaak van discriminatie is?

Dit. Kinderen zijn trouwens een persoonlijke keuze.
Dus voorrangsregels zijn absurd.

En al te vaak praten die mensen dan hun mond voorbij en blijkt dat de kinderen op kamp zijn of bij de grootouders.
Kinderen als wapen om hun goesting te krijgen!

Dit. Kinderen zijn trouwens een persoonlijke keuze.
Dus voorrangsregels zijn absurd.

En al te vaak praten die mensen dan hun mond voorbij en blijkt dat de kinderen op kamp zijn of bij de grootouders.
Kinderen als wapen om hun goesting te krijgen!
Maar, kinderen zijn de toekomst en die moeten we toch de beste opvang en kansem geven :unsure:

Serieuze vraag.

Waar staat dit dan ergens beschreven dat mensen in bovenvermelde situaties voorrang krijgen?
Zie Mulan
Enforcer zei:
En hoe komt het dat dit dan geen overduidelijke zaak van discriminatie is?
discriminatie is niet verboden, hé. Je mag discrimineren omdat de ene collega slimmer is dan de andere, je mag alleen niet discrimineren op basis van een hele reeks criteria (leeftijs, seksuele geaardheid, burgerlijke stand, geboorte, vermogen, geloof, politieke overtuiging, taal, gezondheid, handicap, fysieke eigenschap, sociale afkomst, vakbondslidmaatschap,geslacht, nationaliteit, ras, huidskleur of nationaliteit)TENZIJ je een legitiem doel hebt én de discriminatie beperkt is tot dat doel (bvb kan je als katholieke school van een leerkracht godsdienst zonder twijfel eisen dat hij katholiek is).

Hier behoort het criterium "heeft een kind" niet tot een van de verboden criteria. Maar zelfs als dat het zou zijn, kan je wel aantonen dat het geven van voorrang gedurende max 2/3 weken énkel tijdens schoolvakanties een legitiem doel zou zijn, omwille van het nadeel dat mensen met kinderen hebben.

Maar, kinderen zijn de toekomst en die moeten we toch de beste opvang en kansem geven :unsure:

Kan zijn, ik weet echter na al die jaren dat het excuus “kinderen” soms niet altijd eerlijk wordt gebruikt, om zijn of haar zin te kunnen krijgen.

- thuiswerk vragen omwille van examens kinderen (16 en 17 jaar ?!), om nadien via via te horen te krijgen dat examens op die dagen al voorbij waren
- familiaal verlof misbruiken als betaald verlof omwille van de kinderen
- mooiste verlofperiodes opeisen, nadien blijkt dat de ouders op verlof gingen en de kids bij de grootouders waren gedropt.
- verlof vragen in de zomer, maar de kinderen gaan al alleen op vakantie
-….

Ik kan boeken schrijven over hoe kinderen als chantage gebruikt worden om de mooiste verlofperiodes op te eisen.

Kinderen zjjn een “nadeel” lees ik hierboven soms. Kan zijn, maar dat wisten ouders op voorhand.
En als we eens zouden zeggen dat mensen zonder kinderen als tegemoetkoming bv 7 dagen extra verlof zouden krijgen? Iedereen akkoord?

Los van het feit dat ik Jobat nu niet bepaald een officiële bron vind… toch bedankt voor de link

Er staat in dat het gezinshoofd voorrang heeft. Laten we even uit gaan van een traditioneel gezin. Gewoonlijk is de man hier gezinshoofd. Als de vrouw dan in een discussie situatie terechtkomt ben jij het dus met me eens dat zij niet meer recht heeft op verlof? Ook als dit betekent dat zij niet samen met de rest van het gezin op reis zou kunnen?

Deze regel lijkt mij vooral een reliek uit de oudheid van toen vrouwen niet gingen werken. Afschaffen dus. Je kan niet voor elke scheet gaan kijken of iets discriminerend is en zulke regels in stand houden.

Kan zijn, ik weet echter na al die jaren dat het excuus “kinderen” soms niet altijd eerlijk wordt gebruikt, om zijn of haar zin te kunnen krijgen.

- thuiswerk vragen omwille van examens kinderen (16 en 17 jaar ?!), om nadien via via te horen te krijgen dat examens op die dagen al voorbij waren
- mooiste verlofperiodes opeisen, nadien blijkt dat de ouders op verlof gingen en de kids bij de grootouders waren gedropt.
-….

Ik kan boeken schrijven over hoe kinderen als chantage gebruikt worden om de mooiste verlofperiodes op te eisen.
Breek men mond er niet over open. Hier van hetzelfde. Voor mijn dochter kan ik altijd opvang voorxien, maar prefereer natuurlijk zelf er te zijn. Doch zijn er mensen bij ons die toevallig nooit een late of weekend kunnen doen doordat hun partner een ander rooster heeft dat toevallig het matcht elke maand opnieuw. Uiteraard ook voor verlofdagen.

Door dit soort individuen hebben ze bij ons de regel opgenomen om enkele weekenddagen per maand te doen en elke week een late. Fair deal en ik kijk al uit naar de excuse carousel.

Er staat in dat het gezinshoofd voorrang heeft. Laten we even uit gaan van een traditioneel gezin. Gewoonlijk is de man hier gezinshoofd. Als de vrouw dan in een discussie situatie terechtkomt ben jij het dus met me eens dat zij niet meer recht heeft op verlof? Ook als dit betekent dat zij niet samen met de rest van het gezin op reis zou kunnen?
waarom zou een man meer gezinshoofd zijn dan een vrouw in een traditioneel gezin? Gezinshoofd zegt niks over het hoogste inkomen, hé. Eerder over wie het gezin beheert :).
Enforcer zei:
Deze regel lijkt mij vooral een reliek uit de oudheid van toen vrouwen niet gingen werken. Afschaffen dus. Je kan niet voor elke scheet gaan kijken of iets discriminerend is en zulke regels in stand houden.
Een rechter kan het alvast niet afschaffen. En als ik het me goed herinner, heeft de rechter het begrip gezinshoofd in de moderne tijd uitgelegd als iedereen die verlof moet nemen om met de kinderen op verlof te gaan (was wel weinig rechtspraak over). Werkgevers en werknemers willen die wetgeving echter niet aanpassen omdat er weinig mee te winnen valt. De huidige interpretatie is voor iedereen OK.

-….

Kinderen zjjn een “nadeel” lees ik hierboven soms. Kan zijn, maar dat wisten ouders op voorhand.
En als we eens zouden zeggen dat mensen zonder kinderen als tegemoetkoming bv 7 dagen extra verlof zouden krijgen? Iedereen akkoord?
Dit. Collega heeft bij ons zo 3 weken geclaimd in de drukste periode van het jaar. Week 1 was de persoon ziek, aansluitend 2 weken vakantie. 1ste week verlof lag vast en was goedgekeurd, dan was er plots een week extra bijgepland want er was zogezegd geen opvang voor de kinderen. Om dan te horen dat ze die extra week nog eens zonder kinderen op vakantie geweest zijn want ze hadden er nood aan. Daardoor heb ik er werkdagen van 12-14u opzitten en niet gezamenlijk met mijn partner verlof genomen. Maar geen probleem, mijn opdrachtgever zal de factuur gepresenteerd krijgen, ik ga die extra uren gewoon aanrekenen. De tijden van gratis buitensporige overuren zijn gedaan.

waarom zou een man meer gezinshoofd zijn dan een vrouw in een traditioneel gezin? Gezinshoofd zegt niks over het hoogste inkomen, hé. Eerder over wie het gezin beheert :).
Ik zeg toch nergens dat dit te maken heeft met meer of minder te verdienen…?

Ik ken geen enkel traditioneel gezin waar de vrouw gezinshoofd is en ik denk dat we er van uit mogen gaan dat dit gemiddeld gezien zo over heel België zal zijn. Indien er cijfermateriaal is dat het voor- of tegendeel aantoont mag je dit altijd delen.

Een rechter kan het alvast niet afschaffen. En als ik het me goed herinner, heeft de rechter het begrip gezinshoofd in de moderne tijd uitgelegd als iedereen die verlof moet nemen om met de kinderen op verlof te gaan (was wel weinig rechtspraak over). Werkgevers en werknemers willen die wetgeving echter niet aanpassen omdat er weinig mee te winnen valt. De huidige interpretatie is voor iedereen OK.
ik wil niet dat dit uitmondt in een discussie over wetten en rechtspraak, maar uiteindelijk heeft een rechter niets uit te leggen dat niet in de wet staat. Hetgeen ik kan vinden zegt dat het gezinshoofd de persoon is die minstens met één of meerdere personen zonder inkomen samenwoont. In die definitie wordt niet gesproken over kinderen dus die rechter heeft naar mijn mening niet het recht om die definitie te wijzigen naar zijn/haar goeddunken. Nu goed, ik ben geen kenner dus ik weet niet of het begrip “gezinshoofd” ergens juridisch beschreven staat.

En om nu te zeggen dat die regeling voor iedereen OK is lijkt mij wel sterk door de bocht aangezien er hier al verschillende personen hebben aangegeven dat ze hier (potentieel) last van ondervinden. :)

Zie Mulandiscriminatie is niet verboden, hé. Je mag discrimineren omdat de ene collega slimmer is dan de andere, je mag alleen niet discrimineren op basis van een hele reeks criteria (leeftijs, seksuele geaardheid, burgerlijke stand, geboorte, vermogen, geloof, politieke overtuiging, taal, gezondheid, handicap, fysieke eigenschap, sociale afkomst, vakbondslidmaatschap,geslacht, nationaliteit, ras, huidskleur of nationaliteit)TENZIJ je een legitiem doel hebt én de discriminatie beperkt is tot dat doel (bvb kan je als katholieke school van een leerkracht godsdienst zonder twijfel eisen dat hij katholiek is).

Hier behoort het criterium "heeft een kind" niet tot een van de verboden criteria. Maar zelfs als dat het zou zijn, kan je wel aantonen dat het geven van voorrang gedurende max 2/3 weken énkel tijdens schoolvakanties een legitiem doel zou zijn, omwille van het nadeel dat mensen met kinderen hebben.

Dus als je de pech hebt als kinderloze met een partner gebonden aan schoolvakanties om allemaal collega’s te hebben met kinderen, ben je gedoemd om nooit samen met je partner op reis te kunnen?

Ik twijfel niet dat het gebeurt. Heb een collega gehad die daarom bij ons komen werken is. Had een vriendin in het onderwijs en had al 5 jaar geen dag verlof mogen opnemen tijdens een schoolvakantie. De enige optie om dus samen op reis te kunnen was z’n ontslag geven.

Dus als je vrouw gezinshoofd en leerkracht is, heb je als partner niets te eisen. Voor de rest zie ik er niets in staan dat de voorrangregel ondersteund.
Ik vind het altijd absurd dat mensen met kinderen voorrang zouden moeten krijgen. Je kiest zelf voor kinderen en dan weet je op voorhand dat vakantieopvang moeilijk kan zijn. Daar hoeven kinderloze collega's echt niet voor te boeten.
Ik heb zelf ook 2 kinderen en zal die echt nooit gebruiken om voorrang te krijgen op verlof. Al wilt mijn collega die week verlof om te relaxen in haar tuin.

Manmanman, "je kiest voor kinderen dus..." Ja. Dus kies je ervoor om ervan uit te gaan dat je je wettelijk verlof, sociaal verlof (het is de uitzondering die betaald sociaal verlof heeft!) Etc de dagen dat dat de kinderen geen opvang hebben, door de ouders kunnen worden opgevangen.
Of gaan we serieus mensen dwingen tot het dumpen van kinderen bij personen die hiervoor niet bevoegd zijn zodat collega X zonder kinderen toch zeker van 1 tot 10 augustus in zijn tuin kan chillen?!?
Niemand hier zegt dat ouders ten alle tijde en voor elke vakantieperiode absolute voorrang MOETEN hebben omwille van de kinderen he.
Wel dat het logisch is dat ze in geval van kleine kinderen periodes zonder opvang voorrang zouden moeten hebben. Voor die 2 weken aaneensluitende vakantie. Wat al de helft van de vakantiedagen is voor veel werknemers. ,😉

Wordt er misbruik van gemaakt? Absoluut! Maar ik zie niet in waar een collega die in juni voor de examens 2-3 weken verlof opneemt voor problemen zorgt als iedereen in juli/augustus wil weg gaan bvb.
En ook hier is het de baas zijn taak daarin te bemiddelen bij goedkeuring verlof. Lijkt me logisch dat iemand met 3 kinderen jonger dan 10j voorrang heeft op een ouder met een 15-jarige.

Ivm het voorbeeld van Guazala hebben wij ook gezeten: meerdere collega's namen een maand op in de zomervakantie daar heeft hij toch ook wel eens gezegd dat hij 2 weken wou die hij wèl met zn partner zou kunnen kunnen doorbrengen. Daar is wel gehoor aan gegeven maar dan opnieuw de eerste 2 of laatste 2 van augustus wat ook okee was.

Ligt het probleem dan bij de mensen met kinderen? Of bij de persoon die het verlof goedkeurt?
In al die jaren heb ik trouwens nog nooit echt misbruik gezien op dat vlak. Jammer dat er onder jullie zijn die dat wel zien. Maar het zal gelukkig de uitzondering zijn!

Ligt het probleem dan bij de mensen met kinderen? Of bij de persoon die het verlof goedkeurt?
Dit. Ik zie niet in hoe je als werknemer in de problemen kan komen om verlofrecht te hebben van 2 weken tenzij je werkgever NAAST de wettelijk regels nog andere regels gebruikt. En daar ligt dan het probleem.

Dat een werkgever mensen met kinderen voorrang geeft in het kader van de opvang van kinderen lijkt me maatschappelijk gigantisch veel voorrang te hebben op koppels die per se in de zomer beide verlof willen hebben, waarbij NADAT die kinderen verlof met hun ouders hebben kunnen genieten, plaats voor anderen is, als die niet anders dan in juli/augustus verlof kunnen nemen (bvb omwille van dat bouwverlof).

Theorie:

Dit. Collega heeft bij ons zo 3 weken geclaimd in de drukste periode van het jaar. Week 1 was de persoon ziek, aansluitend 2 weken vakantie. 1ste week verlof lag vast en was goedgekeurd, dan was er plots een week extra bijgepland want er was zogezegd geen opvang voor de kinderen. Om dan te horen dat ze die extra week nog eens zonder kinderen op vakantie geweest zijn want ze hadden er nood aan. Daardoor heb ik er werkdagen van 12-14u opzitten en niet gezamenlijk met mijn partner verlof genomen. Maar geen probleem, mijn opdrachtgever zal de factuur gepresenteerd krijgen, ik ga die extra uren gewoon aanrekenen. De tijden van gratis buitensporige overuren zijn gedaan.

Praktijk:

Dit jaar "we" voor de derde keer verlof genomen en met je hond naar Frankrijk/Italië (minstens 1 keer voor bijna 2 weken in de zomer).

Tenzij je over vorige jaren bezig was, maar leg me dan maar eens uit hoe je nu nog de factuur van overuren van vorig jaar zal aanrekenen. Of is "we" plotseling enkel met je hond?

Het is redelijk simpel, de maatschappij heeft volgende generaties nodig. Dus voor zowel bedrijven als de overheid is er alle belang bij om die mensen te steunen.

@JPV voor mij voelt het nu wat "vuil" aan om mensen zonder kinderen te gaan viseren omdat ze wèl verlof heeft kunnen nemen tijdens de zomer.
We hebben er geen weet van hoe lang ze hiervoor heeft moeten onderhandelen bvb.
We moeten nu geen kinderloze mensen gaan shamen omdat ze verlof nemen in de zomer ook he...

@JPV voor mij voelt het nu wat "vuil" aan om mensen zonder kinderen te gaan viseren omdat ze wèl verlof heeft kunnen nemen tijdens de zomer.
We hebben er geen weet van hoe lang ze hiervoor heeft moeten onderhandelen bvb.
We moeten nu geen kinderloze mensen gaan shamen omdat ze verlof nemen in de zomer ook he...
Voor alle duidelijkheid: iedereen mag tijdens de 2 zomermaanden verlof nemen, ik neem dat niemand kwalijk. Wat ik wél kwalijk neem is doen uitschijnen alsof je geen verlof hebt kunnen nemen met je partner omwille van koppels mét kinderen, maar dat in de praktijk wél gedaan hebt en zelfs meermaals dit jaar.

Wie het eerst vraagt krijgt voorang bij ons.
Geeft weinig problemen eigenlijk. Mijn werkgever is daar vrij flexibel in.

Persoonlijk heb ik overigens nog geen probleem gehad om verlof te kunnen nemen. Zowel voor ik kinderen had als nu. Bij ons is het sowieso laagseizoen in juli-augustus (de jaarkalender zowel bij onze externe tegenpartijen als bij ons is gebouwd op september-juni).

Voor alle duidelijkheid: iedereen mag tijdens de 2 zomermaanden verlof nemen, ik neem dat niemand kwalijk. Wat ik wél kwalijk neem is doen uitschijnen alsof je geen verlof hebt kunnen nemen met je partner omwille van koppels mét kinderen, maar dat in de praktijk wél gedaan hebt en zelfs meermaals dit jaar.
Ze schreef "de drukste periode van het jaar", niet specifiek de zomervakantie. Dat is sector afhankelijk. Voor boekhouders ligt dat niet in de buurt van de zomervakantie bvb

Terug
Bovenaan