Verkrachting en seksueel grensoverschrijdend gedrag

Carrion

Well-known member
Crowdfunder FE
Post verwijderd.

Edit Crew: dit topic is afgesplitst van Ergernissen, vandaar de soms afwijkende inhoud van normale P&A-posts. De uiteindelijke discussie past hier beter dan de aanleiding.
 
Laatst bewerkt:
Al die social media posts die de laatste dagen weer de ronde gaan "Educate your sons". Echt, rot toch een eind op. Alsof elke jongen/man tegenwoordig een verkrachter is. Gestoord volk.
Ik stoor mij ook mateloos aan dat soort seksisme. Alle mannen zijn roofdieren en verkrachters die moeten afgericht worden, dat is wat je eigenlijk zegt.
Dat soort discriminerende boodschappen is blijkbaar oké in onze maatschappij.

En dat wordt dan gretig gedeeld door mensen die samenleven met mannen, getrouwd zijn met mannen, bevriend zijn met mannen, zonen op de wereld gezet hebben,...
 
Ik stoor mij ook mateloos aan dat soort seksisme. Alle mannen zijn roofdieren en verkrachters die moeten afgericht worden, dat is wat je eigenlijk zegt.
Dat soort discriminerende boodschappen is blijkbaar oké in onze maatschappij.

En dat wordt dan gretig gedeeld door mensen die samenleven met mannen, getrouwd zijn met mannen, bevriend zijn met mannen, zonen op de wereld gezet hebben,...
Dat doet mij denken aan een vreemd moment. Iemand die ik ken is getrouwd met twee kinderen. Hij is de enige kostwinner, zijn vrouw heeft een chronische ziekte. In gesprekken schemert het soms wel eens door dat het niet eenvoudig is, veel druk uiteraard om aan het werk te blijven. Zit ook heel hard in met zijn vrouw en dergelijke, goed huwelijk lijkt het. De vrouw zit veel op facebook, heel erg into alle sociale onrechtvaardigheden, waar hij ook in mee gaat enzo.

Soit, tijd terug zag ik op mijn tijdlijn een bericht gedeeld over verkrachting binnen het huwelijk, waar zij dan iets op reageerde dat enkel kon geïnterpreteerd worden als dat zij het ook had meegemaakt. En dat staat daar dan tussen alle posts over hoe perfect haar man en hun relatie is.

Ja, dan weet je het toch niet hoor.
 
Dat doet mij denken aan een vreemd moment. Iemand die ik ken is getrouwd met twee kinderen. Hij is de enige kostwinner, zijn vrouw heeft een chronische ziekte. In gesprekken schemert het soms wel eens door dat het niet eenvoudig is, veel druk uiteraard om aan het werk te blijven. Zit ook heel hard in met zijn vrouw en dergelijke, goed huwelijk lijkt het. De vrouw zit veel op facebook, heel erg into alle sociale onrechtvaardigheden, waar hij ook in mee gaat enzo.

Soit, tijd terug zag ik op mijn tijdlijn een bericht gedeeld over verkrachting binnen het huwelijk, waar zij dan iets op reageerde dat enkel kon geïnterpreteerd worden als dat zij het ook had meegemaakt. En dat staat daar dan tussen alle posts over hoe perfect haar man en hun relatie is.

Ja, dan weet je het toch niet hoor.
"Verkrachting" is dan ook een misdrijf met veel grijze zone. Niet elke verkrachting gaat over een walgelijk ventje dat een nietsvermoedende vrouw de bosjes insleurt.

Toen ik nog met m'n ex was, gingen we eens naar een feestje en kwamen we behoorlijk aangeschoten thuis. 's Nachts hebben we nog gevreeën, maar gezien we beide goed gedronken hadden en vermoeid waren, was het niet bepaald een topper. Bleek m'n vriendin het zich absoluut niet te herinneren de volgende ochtend.

Ik zat daar wel serieus mee verveeld, maar ze verzekerde me dat het voor haar geen probleem was. Als ik de situatie met anderen bespreek, dan zijn er echter behoorlijk wat mensen die dat (bijna) verkrachting vinden.

Heb ook al seks gehad waarvan ik achteraf dacht: 'ik wou dat ik dat niet had gedaan' (aka post-nut clarity). Of 'nu ik er op terug denk was het eigenlijk niet oké wat ze deed'. Ook heb ik wel al meermaals seks met tegenzin gehad om m'n vriendin niet teleur te stellen als ze op mij kroop, bv. als ik een periode vermoeid en gestrest ben door het werk. Vind ik dat dan verkrachting of aanranding? Tja, seks is behoorlijk ingewikkeld.

Er zijn genoeg mensen die met iets instemmen en dan achteraf spijt hebben of het anders gaan bekijken. Soms is het terecht om zoiets achteraf te gaan aanklagen, maar soms niet. En er zijn ook veel anders correcte, vriendelijke mensen die eens over de schreef gaan. Net iets teveel aandringen, net iets teveel hun zin opdringen.

Ik kan het me zo al inbeelden. Een chronische ziekte is vaak ook nefast voor het seksleven. Misschien hadden ze eens een goed moment, het voorspel is aardig bezig... En dan begint ze plots weer wat last te krijgen en vraagt te stoppen. Maar hij, opgewonden en gefrustreerd, duwt toch z'n zin door en ze vrijen terwijl het voor haar ongemakkelijk of zelfs pijnlijk is. Achteraf heeft hij wellicht berouw, maar het kwaad is al geschied. Volgens de definitie is het verkrachting. Maar dit is absoluut niet van hetzelfde kaliber als wat er met dat meisje uit Gavere gebeurde. En het is perfect mogelijk dat de vrouw tegelijk vind dat het verkrachting was én haar man ervoor vergaf omdat ze begrijpt wat er achter zat en hij haar verder goed behandelt.
 
Al die social media posts die de laatste dagen weer de ronde gaan "Educate your sons". Echt, rot toch een eind op. Alsof elke jongen/man tegenwoordig een verkrachter is. Gestoord volk.
Ik kwam ook zo posts tegen en had zelfs niet eens de link gelegd met die verkrachting.
 
Ik stoor mij ook mateloos aan dat soort seksisme. Alle mannen zijn roofdieren en verkrachters die moeten afgericht worden, dat is wat je eigenlijk zegt.
Dat soort discriminerende boodschappen is blijkbaar oké in onze maatschappij.

En dat wordt dan gretig gedeeld door mensen die samenleven met mannen, getrouwd zijn met mannen, bevriend zijn met mannen, zonen op de wereld gezet hebben,...
Door de grote groep te demoniseren zet je de kleine groep wat uit de wind, net zoals bij die gevallen van homohaat.
 
Ik kwam ook zo posts tegen en had zelfs niet eens de link gelegd met die verkrachting.
Heb je daar een voorbeeldje van? Ik ben nog niets tegengekomen maar ik zit niet actief op facebook en ben cablecutter.

Ik vraag me ook af in welke mate die boodschappen de doelgroepen bereiken die daar boodschap aan hebben. Het regionaliseren van die spots in probleemsteden is ook iets dat waarschijnlijk beter zou aanslaan.
 
Heb je daar een voorbeeldje van? Ik ben nog niets tegengekomen maar ik zit niet actief op facebook en ben cablecutter.

Ik vraag me ook af in welke mate die boodschappen de doelgroepen bereiken die daar boodschap aan hebben. Het regionaliseren van die spots in probleemsteden is ook iets dat waarschijnlijk beter zou aanslaan.
Gewoon een kennis met een foto van haar zoontje en dochter.Hashtags: #EducateYourSons #ProtectYourDaughters

Ik dacht persoonlijk dat ze bedoelde om haar zoontje op te voeden om een goede grote broer te zijn. Niet dat mannen beter opgevoed moeten worden om geen verkrachter te zijn.
 
Dat is gewoon een pure tegenreactie op het gegeven dat de oorzaak van verkrachtingen nog al te vaak bij vrouwen zelf wordt gelegd. We roepen altijd op om onze dochters/vrouwen te beschermen, terwijl het probleem in de regel ligt bij mannen die hun poten niet thuis kunnen houden.

Natuurlijk is die tegenreactie kort door de bocht, maar ik denk dat als je aanstoot neemt aan die boodschap, dat je vooral zelf even voelt wat vrouwen al heel lang voelen.
 
Heb je daar een voorbeeldje van? Ik ben nog niets tegengekomen maar ik zit niet actief op facebook en ben cablecutter.

Ik vraag me ook af in welke mate die boodschappen de doelgroepen bereiken die daar boodschap aan hebben. Het regionaliseren van die spots in probleemsteden is ook iets dat waarschijnlijk beter zou aanslaan.
Dat werkt waarschijnlijk net zo goed als de verkeerscampagnes met borden langs de straat. Goed voor degene die het al doen, maar nutteloos voor degene die het nog niet deden.
Zo'n tags zijn dan ook niet meer een een uiting van een wens/frustratie. Vroeger moest ge buiten komen en een bordje dragen, nu ligt de drempel lager.
Maar dat gaat geen kat beïnvloeden, net zoals #toughts_and_prayers na een ramp niemand fysiek helpt.
 
Natuurlijk is die tegenreactie kort door de bocht, maar ik denk dat als je aanstoot neemt aan die boodschap, dat je vooral zelf even voelt wat vrouwen al heel lang voelen.
Beetje zoals BLM dus. Volledig wacko met de klepel naar de andere kant. Ik voel mij daar persoonlijk niet door aangesproken. Er bestaan toch al genoeg wettelijke kaders? Als men al eens zou beginnen met dat wat consequenter toe te passen. Als er daarna nog een probleem is, dan zullen we dan wel zien.

Zullen we anders ook alle rijbewijshouders gaan shamen omdat er een aantal in de toekomst een dodelijk ongeval met vluchtmisdrijf zullen plegen?

Wordt dat soms wel beu om als witte man met al de zonden van de wereld beladen te worden waar ik niks mee te maken heb.
 
Al die social media posts die de laatste dagen weer de ronde gaan "Educate your sons". Echt, rot toch een eind op. Alsof elke jongen/man tegenwoordig een verkrachter is. Gestoord volk.
Met 'educate your sons' zeg je toch niet dat elke jongen of man een potentiële verkrachter is? Zoals @Sir.Killalot aanhaalt is het een tegenreactie op het feit dat de grote meerderheid van verkrachtingen gebeurt door mannen. En het is een tegenreactie tegen de klassieke 'protect your daughters', want dat zou het eigenlijk niet mogen zijn.

Waarom gaat iedereen hier zo krampachtig in het defensief? Ik voel me daar totaal niet door aangesproken maar ik begrijp de boodschap wel.
 
Beetje zoals BLM dus. Volledig wacko met de klepel naar de andere kant. Ik voel mij daar persoonlijk niet door aangesproken. Er bestaan toch al genoeg wettelijke kaders? Als men al eens zou beginnen met dat wat consequenter toe te passen. Als er daarna nog een probleem is, dan zullen we dan wel zien.
BLM volledig wacko met de klepel naar de andere kant? Seriously? :unsure:

En ervan uitgaan dat een wettelijk kader voldoende is om problemen op te lossen is ervan uitgaan dat een snelheidslimiet mensen met een zware voet zal tegenhouden. Op gelijk welk vlak.
 
Educate your sons is toch gewoon een oproep. Buiten enkele mannenhaters/wackos gelooft niemand dat alle mannen verkrachters zijn en dat alle ouders hun zonen beter moeten opvoeden. Misschien schieten we zelf ook wat teveel in een kramp bij zulke hashtags? Zie het als een uiting van een wens/frustratie: ze wensen dat elke ouder zijn zoon goed zou opvoeden. Een utopie en zelfs met een goede opvoeding kan het nog misgaan. Maar als zij zich beter voelen door die #hashtag, let it be.
 
Misschien hadden ze eens een goed moment, het voorspel is aardig bezig... En dan begint ze plots weer wat last te krijgen en vraagt te stoppen. Maar hij, opgewonden en gefrustreerd, duwt toch z'n zin door en ze vrijen terwijl het voor haar ongemakkelijk of zelfs pijnlijk is. Achteraf heeft hij wellicht berouw, maar het kwaad is al geschied. Volgens de definitie is het verkrachting.
Sorry maar dit is ook gewoon verkrachting he.
 
Met 'educate your sons' zeg je toch niet dat elke jongen of man een potentiële verkrachter is? Zoals @Sir.Killalot aanhaalt is het een tegenreactie op het feit dat de grote meerderheid van verkrachtingen gebeurt door mannen. En het is een tegenreactie tegen de klassieke 'protect your daughters', want dat zou het eigenlijk niet mogen zijn.

Waarom gaat iedereen hier zo krampachtig in het defensief? Ik voel me daar totaal niet door aangesproken maar ik begrijp de boodschap wel.
Mijn post stond gewoon in ergernissen van de dag tot Loser die weer eens ging verplaatsen. Dus ik ga daar geen verdere discussie over aangaan.
 
Ik kan het me zo al inbeelden. Een chronische ziekte is vaak ook nefast voor het seksleven. Misschien hadden ze eens een goed moment, het voorspel is aardig bezig... En dan begint ze plots weer wat last te krijgen en vraagt te stoppen. Maar hij, opgewonden en gefrustreerd, duwt toch z'n zin door en ze vrijen terwijl het voor haar ongemakkelijk of zelfs pijnlijk is. Achteraf heeft hij wellicht berouw, maar het kwaad is al geschied. Volgens de definitie is het verkrachting.

Dit is niet echt grijze zone. Dat is redelijk zonneklaar.

Enige grijze zone is imo waar beide dronken zijn.

Iemand die over een bepaalde limiet van dronken is kan geen toestemming geven, maar iemand die dronken is moet wel kunnen beseffen dat iemand anders over die limiet is? Dat is moeilijk imo.
 
Terug
Bovenaan