Je moet soms ook eens proberen om een denkoefening te maken: stel dat je in pakweg 1920 was geboren, in een tijd wanneer het acceptabel was om bv. je vrouw een lap te verkopen als ze niet luisterde. Je groeit op in die cultuur. Dan zou jij dat heel waarschijnlijk ook gedaan hebben. Maar je huidige zelf zou dit uiteraard bestempelen als partnergeweld, compleet onacceptabel.
Of als je nu geboren wordt in het Midden-oosten, en van jongsaf aan leert dat homoseksualiteit een zonde is die de doodstraf verdient. Dan is dat de normaalste zaak van de wereld.
Dat is een heel moeilijke denkoefening, omdat het niet evident is om je eigen mening los te koppelen van de cultuur waarin je bent opgegroeid. Dat is net wat ik bedoel wanneer ik zeg dat ik te jong ben om echt te weten wat er 50 jaar geleden wel of niet aanvaardbaar was.
Ik vind dat helemaal geen moeilijke denkoefening, en ik vind het eigenlijk een beetje neerbuigend dat je denkt dat ik dat niet doe.
Ik heb dan ook al in bijna elke post gezet dat hij geen verkrachter is en daarvoor ook niet zo hoeft gestraft te worden op dit moment. Maar nu moet je al terug gaan naar de jaren 20 of naar het Midden-Oosten om ook maar een béétje in de buurt te komen van een tijd waarin dit normaal was.
Dit was in de jaren 70, en toen was dit gewoon aanranding van de eerbaarheid. Dat jij daar een verhaaltje rond wilt hangen dat het misschien nooit gecategoriseerd zou zijn onder aanranding, dat is voor jouw rekening. Maar de wetgeving volgt de mores meestal, en gaat die niet vooraf. Dus eerst wordt het algemeen onaanvaardbaarder en pas daarna wordt de wet veranderd. Dus het is waarschijnlijk dat als de wet al bestond, het gedrag sowieso al afgekeurd werd daarvoor.
En de wet zegt op dat moment: aanranding van de eerbaarheid. Niet nu. Op dat moment. Dus op dat moment was hij een zedendelinquent, een vies mannetje. Geen verkrachter, maar ook niet minder dan dat. Je lijkt echt voortdurend met 'nuance' eigenlijk gewoon te willen zeggen dat we helemaal niét mogen oordelen. Als ik zei 'ophangen', of 'berechten als verkrachter in deze tijd', dan was er geen nuance. Zeggen dat hij toen al een aanranding heeft gepleegd en dat nu nog lachend komt vertellen, ìs al genuanceerd. Wat op zich al vuil is.
Heb je hem seksueel gepenetreerd met een voorwerp zonder dat hij daarvoor toestemming kon geven? Daar heb je je antwoord.Trouwens, in mijn studententijd hebben we ooit op kot een cantus gedaan. 1 iemand was zo dronken dat we hem tot in zijn bed hebben moeten dragen, en toen kwam iemand met het zatte idee af om een stukje chocolade vanachter in zijn broek te stoppen. Dan zou hij wakker worden denkende dat hij in zijn broek gekakt had (ha-ha-ha studentenhumor). Ongeveer op dezelfde leeftijd als Derksen toen (vooraan in de 20). Wat vinden jullie daar dan van? Zedendelict? Celstraffen aub?
De quote was: ruimdenkender dan nu.Begin jaren '70 waren interessant in Nederland op vlak van LGBT wetgeving. Dat is net het moment waarop men daarover wel meer ruimdenkend werd.
Dat is een onderdeel van de seksuele revolutie van die tijdsperiode.![]()
Artikel 248bis van het Wetboek van Strafrecht - Wikipedia
nl.wikipedia.org
Homoseksualiteit uit de illegaliteit halen is niet bepaald ruimdenkender dan nu.