Verder studeren na professionele bachelor

Fiete

New member
Dag iedereen!

Ik studeer in juni af als leerkracht lager onderwijs en ben op zoek naar een nieuwe uitdaging. Al van in het tweede jaar had ik het gevoel dat het niets voor mij is, maar toch blijven doorzetten om dat papiertje te hebben. Doorheen de stages heb ik vooral gemerkt dat jongere kinderen (-12 jaar) begeleiden niet mijn ding is. Door een keuzevak op te nemen en te werken met kinderen van +- 12 tot 15 jaar kan ik constateren dat deze leeftijden mij veel beter liggen.

Nu twijfel ik vooral wat ik verder moet doen. Mijn opties in schakelprogramma’s/masters zijn vrij beperkt. De master Sociologie lijkt mij interessant om mee verder te gaan, maar die statistiek en andere methodologievakken lijken mij vrij zwaar met mijn achtergrond. Ik studeerde hiervoor ook een half jaar Psychologie en de zwaarte van de wetenschappelijke vakken had ik toch wel onderschat.

Mijn tweede optie is om verder te studeren voor leerkracht secundair onderwijs. Met mijn achtergrond zou ik in 45 SP een extra onderwijsvak kunnen bijstuderen. Maar de vraag is dan wat.. Ik ben vooral geïnteresseerd in de socialere vakken (maatschappelijke vorming, PAV, burgerschap,..) of Nederlands. Ik ben vooral bang voor de werkzekerheid in het onderwijs. Ik ben een vrij introvert iemand die het moeilijk zal vinden om telkens in een nieuw team terecht te komen. Eén keer per jaar veranderen van interim vind ik op zich niet erg, maar ik zie het niet echt zitten om 10 interims op een jaar te doen. Jammer dat ze dat in de hogeschool niet bij de verkoopspraatjes melden.. Iemand die mij kan helpen die ook in het onderwijs staat en eventueel die vakken geeft? Ik hoor dat Nederlands een knelpuntvak is geworden, maar of dit effectief ook zo is?

Alvast bedankt!

Terug
Bovenaan