Vastgoed steeds meer onbetaalbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum
Maar is die 100euro dat comfort niet waard?

Wij wonen ook in een stadje. Leuk centrum met cafe’s, restaurants en onze hobby’s zijn daar ook. Vrienden kopen 15km verderop een nieuwbouw open bebouwing voor een fractie meer dan dat ons huis nu waard is. Maar dat zou betekenen dat wij al het gemak hier moeten opgeven. We zitten met de kinderwagen op 7 minuten van een mooie groene wandeling die je brengt naar de terrasjes. We kunnen te voet of met de fiets al onze dichte familie en vrienden bezoeken. Verder weg zou voor mij meer geïsoleerd aanvoelen. En inderdaad, met de auto ben je er vrij snel. Maar het is een gedoe (buggy in en uitladen), je moet vroeger vertrekken zowel thuis als op de plek dat je bent..
In het artikel gaat het over een single journalist die dus van thuis uit werkt.

In geval van families is dat idd een andere zaak aangezien je vaak je netwerk aan moet spreken of kostbare tijd verliest die je liever aan je gezin besteedt. Helemaal met je eens op dat vlak!

@toru
100€ zal een lage schatting zijn, eerder een 200€ tot 250€ bij huren.

Ivm verderaf iets kopen:
Wij woonden in Gent en hebben toch een serieus eind ervan gekocht.
Prijzen waren +-75.000€ - 100.000€ lager voor het type woning dat wij kochten.
Op 20 jaar geeft dit een lagere maandaflossing van 350€ - 460€.

Daarvoor kan je wel al een eindje rijden af en toe. :tongue:

Enige kritiek op de single uit het artikel: als alleenstaande een "grotemensenhuis" willen is natuurlijk ook weer niet volledig realistisch, als je op je eentje een woning in beslag neemt waar eigenlijk een gezin met meerdere kinderen in zou kunnen wonen ben je deel van het probleem.
Maar iets meer ruimte dan een zoveelste kruipkot/studio moet zeker kunnen. Ik wou zelf een 2 slaapkamer-appartement met tuin en heb ook lang moeten zoeken, en in een grotere stad had ik dat ook niet kunnen betalen (€ 236 000 all-in, intussen wel vier jaar geleden).
Langs de ene kant ben ik akkoord met uw stelling. Maar langs de andere kant, waarom zouden enkel gezinnen het recht moeten hebben op een tuin of meer dan 1 extra kamer. Waarom zouden singles maar vrede moeten nemen met 1 extra kamer van 2x3 en een terras waar je met moeite 2 stoelen en een tafeltje kwijt kan.

Een van de appartementen die Mulan plaatste, daar staat de living bijna in de keuken met een terras van 1,5 meter diep. Als vrijgezel heb je toch ook wel recht op een iets of wat comfortabele woonplaats eh.

Nja, maar nu betaalt ze wel +-800 euro voor een studio van 36m2, dat is ook compleet van de pot gerukt 🙈.
Anderzijds wél per se binnenin een grootstad willen blijven wonen, dat is idd weer die "ik wil alles"-mentaliteit waar we vaak op sakkeren. Waarschijnlijk kan ze 20-30km verderop wel 100 euro huur besparen voor een gelijkwaardige studio. 🤷🏼‍♀️
25 m2 zelfs . Heel erg dat je het daar mee moet doen voor dat bedrag. Dan zou ik toch ook verder weg verhuizen, een bijjob zoeken, goedkopere woonvorm, ... En veel tinderen. Alles om uit deze situatie te geraken.

Oh sweet summer child
wij mogen maximaal maar 2 dagen per week weer naar kantoor gaan als leidinggevende, anders zijn ze bang dat iederen terug meer naar kantoor gaat gaan en die plaats is er niet (ondertussen al wat kantoren afgestoten).

Nja, maar nu betaalt ze wel +-800 euro voor een studio van 36m2, dat is ook compleet van de pot gerukt 🙈.
Anderzijds wél per se binnenin een grootstad willen blijven wonen, dat is idd weer die "ik wil alles"-mentaliteit waar we vaak op sakkeren. Waarschijnlijk kan ze 20-30km verderop wel 100 euro huur besparen voor een gelijkwaardige studio. 🤷🏼‍♀️
Anderzijds, zeker als single zonder kinderen is in een stad wonen wel zeer handig hé. En zuiver financieel kan het uitsparen van een wagen en redelijk wat brandstofkosten ook wel doorwegen. Of het nu optimaal is, is wat anders natuurlijk, misschien kon ze wat verder ook wel een doenbare OV-verbinding vinden. Maar op het totaalplaatje is verder wonen niet altijd beter denk ik.
Langs de ene kant ben ik akkoord met uw stelling. Maar langs de andere kant, waarom zouden enkel gezinnen het recht moeten hebben op een tuin of meer dan 1 extra kamer. Waarom zouden singles maar vrede moeten nemen met 1 extra kamer van 2x3 en een terras waar je met moeite 2 stoelen en een tafeltje kwijt kan.

Een van de appartementen die Mulan plaatste, daar staat de living bijna in de keuken met een terras van 1,5 meter diep. Als vrijgezel heb je toch ook wel recht op een iets of wat comfortabele woonplaats eh.
Ik vind het wat dubbel, vaak hoor je dat "de Belg" groot woont. Maar is dat dan niet scheefgetrokken door de fermettes en villa's vraag ik me af? Ik had toch alleszins die indruk niet toen ik 7 jaar geleden zelf naar een appartement aan het zoeken was als single, de betaalbare categorie was toen bezwaarlijk ruim te noemen. En ik denk dat die trend zich verder zet als ik nu zie hoe er op veel plaatsen gebouwen worden gezet waar men de winst probeert te maximaliseren door van die "hippe" 1-kamer appartementjes in te plannen tussen de veel leefbaardere (en duurdere) 2-kamer gevallen.

25 m2 zelfs . Heel erg dat je het daar mee moet doen voor dat bedrag. Dan zou ik toch ook verder weg verhuizen, een bijjob zoeken, goedkopere woonvorm, ... En veel tinderen. Alles om uit deze situatie te geraken.

Goh ja, ik kan mij voorstellen dat je als journalist meestal wel enkel een job vindt in een grotere stad.
Om dan te zeggen dat je om 100-200 euro per maand uit te sparen bijvoorbeeld 2-3 uur per dag langer onderweg bent naar je job. (Ik vergelijk even met in Limburg wonen en in Brussel werken).
Dat zijn 40 uren per maand oftewel een hele week onderweg. Daar deed ik het ook niet voor.

Als single mag je inderdaad toch ook recht hebben op vrije tijd zonder dat je enorm lang moet pendelen of een bijjob zoeken vind ik dan.

Ik vrees eerlijk gezegd dat dit de logische evolutie is, steden die duurder en duurder worden. België is klein, zodat dit al bij al nog meevalt omdat een uur pendelen je al ver brengt, maar in veel grotere landen zien we dit effect toch sterker.

Enige kritiek op de single uit het artikel: als alleenstaande een "grotemensenhuis" willen is natuurlijk ook weer niet volledig realistisch, als je op je eentje een woning in beslag neemt waar eigenlijk een gezin met meerdere kinderen in zou kunnen wonen ben je deel van het probleem.
Maar iets meer ruimte dan een zoveelste kruipkot/studio moet zeker kunnen. Ik wou zelf een 2 slaapkamer-appartement met tuin en heb ook lang moeten zoeken, en in een grotere stad had ik dat ook niet kunnen betalen (€ 236 000 all-in, intussen wel vier jaar geleden).
Dan ben ik met plezier deel van het probleem als alleenstaande met een "grotemensenhuis" :sarcastic:
Ik kon het wel betalen hoor :unsure:

Ik vind dat toch enorm kort door de bocht.
Sommige mensen hebben nu éénmaal hobbies/intresses of een andere situatie dat je ze niet allemaal op dezelfde berg kunt gooien.
Veel geluk als alleenstaande ouder of ouder met co-ouderschap met uw 1 of 2 slaapkamer appartementje.
Er zijn mensen met hobbies die plek nodig hebben, ik zie u nog geen houtbewerking doen (of iets anders dat een werkplaats nodig heeft) in een appartement.
Privacy of een grote tuin (al dan niet met moestuin) is voor sommigen belangrijk; die gaan niet op een appartement kruipen.

En zolang al die mensen dat wel kunnen betalen, is dat hun goed recht om dat te kopen!

Ik vrees eerlijk gezegd dat dit de logische evolutie is, steden die duurder en duurder worden. België is klein, zodat dit al bij al nog meevalt omdat een uur pendelen je al ver brengt, maar in veel grotere landen zien we dit effect toch sterker.

Inderdaad, als ik dat nu vergelijk met bijvoorbeeld Bangkok waar ik nogal wat mensen van mijn leeftijd ken die single zijn.
Die moeten in de stad gaan wonen want iets of wat betaalbaarder wonen is +3 uur pendelen.

Die wonen allemaal in van die gigantische nieuwe blokken die speciaal gebouwd zijn voor 1-2 personen. Studio van 22-30 vierkante meter zonder balkon.
Daar gaat dat nog omdat ge dan toch altijd 's avonds buiten kunt omdat 't warm is.
Maar hier zo 6-7 maanden op 20 vierkante meter zitten in de donkere, koude maanden is toch wat anders. Ik mag hopen dat we dat we daar niet naar evolueren.

Goh ja, ik kan mij voorstellen dat je als journalist meestal wel enkel een job vindt in een grotere stad.
Om dan te zeggen dat je om 100-200 euro per maand uit te sparen bijvoorbeeld 2-3 uur per dag langer onderweg bent naar je job. (Ik vergelijk even met in Limburg wonen en in Brussel werken).
Dat zijn 40 uren per maand oftewel een hele week onderweg. Daar deed ik het ook niet voor.

Als single mag je inderdaad toch ook recht hebben op vrije tijd zonder dat je enorm lang moet pendelen of een bijjob zoeken vind ik dan.
Verder weg kopen bedoel ik dan. En ja klopt, eens hoor, dat zou moeten kunnen. Maar het is duidelijk niet zo. Die 31j in Utrecht heeft dus 2 keuzes: ofwel enorm duur blijven huren voor 25m2 ofwel een bijjob/verder weg/... En dan kies ik voor het laatste ipv over 10 jaar nog in deze situatie te zitten.

Inderdaad, als ik dat nu vergelijk met bijvoorbeeld Bangkok waar ik nogal wat mensen van mijn leeftijd ken die single zijn.
Die moeten in de stad gaan wonen want iets of wat betaalbaarder wonen is +3 uur pendelen.

Die wonen allemaal in van die gigantische nieuwe blokken die speciaal gebouwd zijn voor 1-2 personen. Studio van 22-30 vierkante meter zonder balkon.
Daar gaat dat nog omdat ge dan toch altijd 's avonds buiten kunt omdat 't warm is.
Maar hier zo 6-7 maanden op 20 vierkante meter zitten in de donkere, koude maanden is toch wat anders. Ik mag hopen dat we dat we daar niet naar evolueren.
Mijn vrouw vond een uur pendelen ook niet noemenswaardig, dat is vlakbij.
Toen ik in de VS woonde sprak ik eens met mijn kapster daarover en die was op 3u (wtf) van haar werk gaan wonen om toch maar een mooi huis met tuin te vinden. Ik vermoed dat ze dan ontbeet in de wagen ofzo (heb ik daar wel vaker gehoord), is meestal een kwestie van rechtdoor rijden met een automaat.
Als ik Turken uit Istanbul hoor spreken ze over 2 uur ofzo om de stad over te steken.

Ergens denk ik dat we nu nog geluk hebben, en dicht bij je werk wonen een grotere luxe gaat worden. Of vooral van thuis uit kunnen werken natuurlijk.

Recht? Wat is een recht in deze context? Op een gegeven moment is alle bebouwbare oppervlakte op. Zeker in een continent waar men faalt/weigert een rem te zetten op massamigratie: zo importeer je hele "steden" qua inwonersaantal die je ook van een woonplaats moet voorzien.

In een ideale wereld had ik ook liever een huis gehad, maar mijn budget beperkte me tot een 22 slaapkamer appartement, met tuin godzijdank inderdaad, want dat wou ik graag. Zo'n kruipkot-studio's in massale betonbloktorens, ik ben er ook geen fan van.

Maar de realiteit is dat je dan voor de kwalitatieve huizen als single zal moeten concurreren met tweeverdieners, een strijd die de meeste singles zullen verliezen. Ik misgun degenen die dat wel winnen het niet hoor. Ik had die kapitaalkracht helaas niet, tenzij om een zwaar verouderd klein huis te kopen en m'n broek te scheuren aan renovaties of erger nog: verborgen gebreken.

Dan ben ik met plezier deel van het probleem als alleenstaande met een "grotemensenhuis" :sarcastic:
Ik kon het wel betalen hoor :unsure:

Ik vind dat toch enorm kort door de bocht.
Sommige mensen hebben nu éénmaal hobbies/intresses of een andere situatie dat je ze niet allemaal op dezelfde berg kunt gooien.
Veel geluk als alleenstaande ouder of ouder met co-ouderschap met uw 1 of 2 slaapkamer appartementje.
Er zijn mensen met hobbies die plek nodig hebben, ik zie u nog geen houtbewerking doen (of iets anders dat een werkplaats nodig heeft) in een appartement.
Privacy of een grote tuin (al dan niet met moestuin) is voor sommigen belangrijk; die gaan niet op een appartement kruipen.

En zolang al die mensen dat wel kunnen betalen, is dat hun goed recht om dat te kopen!

Niet persoonlijk aangevallen voelen. Ik snap best dat er voldoende situaties zijn als alleenstaande waarin een groot huis interessant is, maar zo'n zoals ik zei in mijn vorige reactie aan Carrion: dan moet je concurreren met tweeverdieners en dat is niet evident. Als jij dat aankon: tof voor jou.
Ik vind een tuin ook belangrijk (heb ik nu gelukkig wel), had ook graag een kelder of derde kamer gehad (jammer maar helaas, out of budget).
Dan kan je inderdaad sommige hobbies niet doen, maar hobbies hebben nu éénmaal een prijs. Ik kan als hobby me ook niet aansluiten bij een motorclub als ik geen motorfiets heb.

Maar als je als single een "grotemensenhuis", bij voorkeur nog in een grootstad als Utrecht ambieert dan blijf ik dat onrealistisch vinden. Dan moet je compromissen sluiten over ligging/comfort/kwaliteit of een grootverdiener zijn. De single in dit verhaal is geen van beiden. Dan vind ik het nog wél erg dat ze geen deftiger appartement kan vinden en op een studio gevangen zit, dan dat ze geen ruime, stadswoning kan vinden als zelfs gezinnen met kinderen dat niet kunnen vinden aan een deftige prijs.

Verder weg kopen bedoel ik dan. En ja klopt, eens hoor, dat zou moeten kunnen. Maar het is duidelijk niet zo. Die 31j in Utrecht heeft dus 2 keuzes: ofwel enorm duur blijven huren voor 25m2 ofwel een bijjob/verder weg/... En dan kies ik voor het laatste ipv over 10 jaar nog in deze situatie te zitten.

Goh ja, ik dan misschien weer eerder niet denk ik.
10 jaar van mijn "goede, jonge" jaren weggooien met amper vrije tijd dat zou het mij niet waard zijn.

Mijn vrouw vond een uur pendelen ook niet noemenswaardig, dat is vlakbij.
Toen ik in de VS woonde sprak ik eens met mijn kapster daarover en die was op 3u (wtf) van haar werk gaan wonen om toch maar een mooi huis met tuin te vinden. Ik vermoed dat ze dan ontbeet in de wagen ofzo (heb ik daar wel vaker gehoord), is meestal een kwestie van rechtdoor rijden met een automaat.
Als ik Turken uit Istanbul hoor spreken ze over 2 uur ofzo om de stad over te steken.

Ergens denk ik dat we nu nog geluk hebben, en dicht bij je werk wonen een grotere luxe gaat worden. Of vooral van thuis uit kunnen werken natuurlijk.

Dat thuiswerken zou toch inderdaad een goede optie zijn op lange termijn.
Enfin als ik aan jobs in steden denk zijn dat naast winkels toch vaak kantoorbanen waar thuiswerk zou moeten kunnen in veel gevallen.

In België mogen we inderdaad voorlopig nog niet zo hard klagen maar als het zo hard blijft gaan dan gaan sommige mensen inderdaad toch niet anders kunnen dan in een boerengat hier in Limburg te komen wonen met slechte treinverbinding.
Heb zelf een tijdje van Leopoldsburg naar Brussel moeten pendelen.
Dat was 2u onderweg met de trein tot Brussel-centraal, tel daar de tijd tot het station bij en van het station naar kantoor en je zit ook al snel aan 3 uur. Daardoor genoodzaakt om met de wagen te gaan maar dat was toch nog vaak 2u of meer, om nog maar van de kost te zwijgen aan de huidige brandstofprijzen.

Ik mag dus hopen dat dat op termijn voor veel singles/jonge koppels niet de enige optie is als ze nog een huis willen vinden en een job in een grootstad willen combineren. Maar aan het tempo dat het nu blijft gaan zal het toch zo uitdraaien.

Niet persoonlijk aangevallen voelen. Ik snap best dat er voldoende situaties zijn als alleenstaande waarin een groot huis interessant is, maar zo'n zoals ik zei in mijn vorige reactie aan Carrion: dan moet je concurreren met tweeverdieners en dat is niet evident. Als jij dat aankon: tof voor jou.
Ik vind een tuin ook belangrijk (heb ik nu gelukkig wel), had ook graag een kelder of derde kamer gehad (jammer maar helaas, out of budget).
Dan kan je inderdaad sommige hobbies niet doen, maar hobbies hebben nu éénmaal een prijs. Ik kan als hobby me ook niet aansluiten bij een motorclub als ik geen motorfiets heb.

Maar als je als single een "grotemensenhuis", bij voorkeur nog in een grootstad als Utrecht ambieert dan blijf ik dat onrealistisch vinden. Dan moet je compromissen sluiten over ligging/comfort/kwaliteit of een grootverdiener zijn. De single in dit verhaal is geen van beiden. Dan vind ik het nog wél erg dat ze geen deftiger appartement kan vinden en op een studio gevangen zit, dan dat ze geen ruime, stadswoning kan vinden als zelfs gezinnen met kinderen dat niet kunnen vinden aan een deftige prijs.
Kom dan niet af met stellingen zoals "grotemensenhuizen" en deel van het probleem. Want wat je nu neerpent, is iets totaal anders.

Maar dat is niet deel van het probleem zijn, zoals je stelde hé. Als je het ambieert en kunt betalen, is er toch geen probleem ;)
Als je het wilt en niet kunt betalen op die locatie, moet je je eisen maar bijsturen. Iets wat iedereen moet doen.

Wanneer thuiswerk effectief de norm zou worden en dagelijkse verplaatsingen naar steden zoals Gent, Brussel en Antwerpen niet meer nodig zijn. Zou dit dan een effect hebben op de woningprijzen?

Buiten dat thuiswerk maar zeer gedeeltelijk zal worden geintroduceerd op de lange termijn. Maar de meeste mensen vinden afgelegen wonen vooral niet tof omdat ze dan 15km moeten rijden in een peperdure auto naar een bakker of terras. Terwijl je daar in een grote stad naar toefietst of wandelt.

Buiten dat thuiswerk maar zeer gedeeltelijk zal worden geintroduceerd op de lange termijn. Maar de meeste mensen vinden afgelegen wonen vooral niet tof omdat ze dan 15km moeten rijden in een peperdure auto naar een bakker of terras. Terwijl je daar in een grote stad naar toefietst of wandelt.
En dronken kunt terugwandelen of fietsen. Altijd iemand bob. Als er iets is ben je niet direct thuis.

Afgelegen wonen is voor mij een vorm van sociale isolatie maar ik begrijp dat dat puur persoonlijk is. Maar als vrienden mij vragen om iets te doen of ik moet halsoverkop iets in orde brengen dan sta ik op een 10-tal minuten te voet overal waar ik moet zijn. Als ik 30 minuten zou moeten rijden over 30/50 banen om tot mijn bestemming te komen zou ik sneller zeggen ‘meh’.

En dronken kunt terugwandelen of fietsen. Altijd iemand bob. Als er iets is ben je niet direct thuis.

Afgelegen wonen is voor mij een vorm van sociale isolatie maar ik begrijp dat dat puur persoonlijk is. Maar als vrienden mij vragen om iets te doen of ik moet halsoverkop iets in orde brengen dan sta ik op een 10-tal minuten te voet overal waar ik moet zijn. Als ik 30 minuten zou moeten rijden over 30/50 banen om tot mijn bestemming te komen zou ik sneller zeggen ‘meh’.
Ik ga gedeeltelijk akkoord maar voor velen kan je de nodige zaken ook vinden in de typische gemeente hé, dat zijn dan minder winkels of horecazaken, maar dat is voor velen wel een ok afweging. Echt afgelegen wonen is nog iets anders dan gewoon niet in een stad.

Toen ik mijn compromis ging tekenen:
- ah ge koopt alleen?
- bij de aannemer: best voor uw keuken en badkamer uw madam meenemen naar de winkel. Oei, ge koopt alleen?

in mijn straat blijkbaar ook al mensen die zich afvragen waarom ik een huis koop, gezien ik alleen ben?

kreeg zo al meer keer wat een semi-schuldgevoel aangepraat omdat ik als alleenstaande zonder kinderen niet op een appartement woon?

hoorde van een andere, ook alleenstaande collega met huis , dat haar verzekeringsagent haar had gezegd: “een huis met 4 slaapkamers en je bent alleen?!”.

(En Neen ik woon niet in een 5-bedroom mansion op 5 hectare).
-_-

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan