Vastgoed aankopen via vennootschap: interessant of niet?

Toen ik het bijgebouw van onze woning wou kopen met de vennootschap, moest ik toch eerst dat perceel laten splitsen volgens mijn boekhouder en notaris.
Werd in ieder geval door iedereen afgeraden om de privé woning (deels) te financieren met de vennootschap.
 
Hoe hoger uw vruchtgebruik, hoe 'hoger' uw voordeel. Een dokterspraktijk vermoedelijk met een hoog KI?
Elk jaar zal uw afschrijving weg belast worden door het voordeel alle aard.
En dan mag je ook nog het beroepsgebruik en de bezoldigingstheorie bewijzen.

Ook geen verlaagde registratierechten bij aankoop...
Merci voor de input. KI = 1600€ dus pittig inderdaad.


Ik moet echt alle nadelen goed aanhoren, dus ik apprecieer jouw input ten zeerste.

Is er ergens een mogelijkheid die het wél interessant maakt om als zelfstandige een huis aan te kopen, dat ergens boven de waarde ligt die je normaliter zelf kan betalen? Ik kan uiteraard mijn loon omhoog duwen, maar dan ben ik uiteraard meer kwijt.

Huur betalen vanuit vennootschap aan mezelf om zo de surplus van de lening enigszins te compenseren? Is dat een realistische optie?
 
Enkel voor het gedeelte dat de zaak aankoop, toch?
Neen want je koopt in onverdeeldheid.

Merci voor de input. KI = 1600€ dus pittig inderdaad.


Ik moet echt alle nadelen goed aanhoren, dus ik apprecieer jouw input ten zeerste.

Is er ergens een mogelijkheid die het wél interessant maakt om als zelfstandige een huis aan te kopen, dat ergens boven de waarde ligt die je normaliter zelf kan betalen? Ik kan uiteraard mijn loon omhoog duwen, maar dan ben ik uiteraard meer kwijt.

Huur betalen vanuit vennootschap aan mezelf om zo de surplus van de lening enigszins te compenseren? Is dat een realistische optie?
Ieder jaar dus 7000+ EUR VAA.

Met het hogere KI kan je inderdaad wat meer huur rekenen.
1600 * 7 * 25% (beroepsgebruik?) = 230 per maand

En je krijgt ook nog wat fiscale voordelen in de personenbelasting (lange termijnsparen + intrest aftrek).
 
Neen want je koopt in onverdeeldheid.
Huh?
Ik heb net een huis gekocht (eind Feb) waar mijn vennootschap ~10% van de waarde in vruchtgebruik heeft gekocht, en op het privé gedeelte hebben wij gewoon 3% betaald hoor.
 
Hou je rekening met volgende zaken?
Vruchtgebruik hoger registratierecht, 10%? Meteen vandaag te betalen?
Extra akte kosten voor meerdere kredieten?
Ieder jaar hogere onroerende voorheffing.
VAA vandaag 4K + indexatie
Argusogen van de fiscus :)

Die 153,6k spaar je toch gespreid uit in de tijd en niet op vandaag?
Je kan toch ook gewoon privé meer gaan lenen en zo beleggen aan 6%?

Ik vind het alleszins wat een vage berekening met veel what ifs.
Zou me enorm verbazen dat je er 400k mee rijker wordt na 25 jaar.
- Vruchtgebruik hoger registratierecht, 10%? Meteen vandaag te betalen?
Enkel als het niet je enige eigen woning is.

- Extra akte kosten voor meerdere kredieten?
Dossierkosten zijn onderhandelbaar, bij ons was deze op de vennootschap 0 euro.
Rentevoet krediet vennootschap is iets duurder maar deze is aftrekbaar als kost.
Akte kost bij onze notaris verschilt niet van een gewone aankoop.

- Ieder jaar hogere onroerende voorheffing.
De vennootschap zal deze roerende voorheffing mogen betalen gedurende het vruchtgebruik, privé wordt uw KI toch ook geïndexeerd?

- VAA vandaag 4K + indexatie
Werd ingecalculeerd. (2%/j)

- Die 153,6k spaar je toch gespreid uit in de tijd en niet op vandaag?
De vennootschap mag deze kosten maar afschrijven gedurende looptijd van het vruchtgebruik, in die zin is het gespreid.
U spaart wel geld uit dat u privé anders zelf had moeten inbrengen, waarmee u kan beleggen op lange termijn.

- Je kan toch ook gewoon privé meer gaan lenen en zo beleggen aan 6%?
Je zal minder kapitaal krachtig zijn, je kan pre-belastingsgeld gebruiken.

- Zou me enorm verbazen dat je er 400k mee rijker wordt na 25 jaar.
Regels veranderen, het kan goed zijn dat dit niet meer interessant wordt na x aantal jaar in het vruchtgebruik.
Niets houd ons tegen om dan het vruchtgebruik te vereffenen.

Er zijn heel wat 'what ifs' met redelijk wat voorwaarden.
Als je het herberekend KI voorstel omlaag kunt brengen via een tegenvoorstel op basis van huur, dan kan dit ook een grote impact hebben op het kostenplaatje van het vruchtgebruik.

-Ook opletten met werken, en dan in het bijzonder met ingrijpende verbouwings- en uitbreidingswerken tijdens het vruchtgebruik. Als de vruchtgebruiker deze betaalt en de naakte eigenaar ze op het einde van het vruchtgebruik kosteloos ontvangt, zal de fiscus hetgene dat de naakte eigenaar 'in meer krijgt' dan er in vruchtgebruik werd gegeven trachten te belasten als een voordeel alle aard.
Inderdaad, daarom dat in de basisakte voorzien wordt; ofwel een terugbetaling van de renovatie op het einde van het contract ofwel in een aanpassing van de jaarlijkse besparing van huur voor de vennootschap, ofwel een jaarlijkse terugbetaling.

Bij ons werd dit verrekend in de jaarlijkse besparing van de huur voor de vennootschap. Concreet wil dit zeggen dat het bedrag dat de vennootschap mag financieren gelimiteerd is tot x.
 
Je bent duidelijk overtuigd van je gelijk en hoop oprecht dat je er geen problemen mee gaat hebben in de toekomst :)

Ik zou het in elk geval niemand aanraden.
 
@Apelords, wat met mijn punt? Ik ben niet mee/tegen aan het discussieren, maar ik heb effectief maar 3% privé betaald. En ge maakt me nu bang dat ik volgend jaar 10% mag opleggen.

Ik heb dit trouwens gedaan op aanraden / samenspraak met de boekhouder. Is dat dan zo ne idioot? Neemt gij nieuwe klanten aan? :tongue:
 
Laatst bewerkt:
@Apelords, wat met mijn punt? Ik ben niet mee/tegen aan het discussieren, maar ik heb effectief maar 3% privé betaald. En ge maakt me nu bang dat ik volgend jaar 10% mag opleggen.

Ik heb dit trouwens gedaan op aanraden / samenspraak met de boekhouder. Is dat dan zo ne idioot? Neemt gij nieuwe klanten aan? :tongue:
Ik kan ook mis zijn hoor wat de registratierechten betreft, zoveelste beter :D
Wij blijven er gewoon van af, omdat we dossiers tegen gekomen zijn die serieus zijn fout gelopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Terug
Bovenaan