Werk Studie Uw ervaring met (avond/afstand)onderwijs in combinatie met werk?

wegwerp123

New member
Zoals de titel zegt, heeft u een extra opleiding, bachelor, schakel of master gevolgd in combinatie met een (FT) job? Hoe was uw ervaring, moeilijkheden, ondersteuning van de respectievelijke instelling, wat kan beter?
 
Heb in 2014-2015 een avondopleiding vastgoedexpert gevolgd, was wekelijks twee dagen door de week van 19u15 - 22u15, hiernaast een 40u job. Moet toch zeggen dat ik het onderschat had, toen hadden we ook nog geen kinderen maar toch was het niet simpel om dat elke week vol te houden. Was toen via Syntra, dat laatste jaar hebben ze een paar vakken moeten schrappen doordat er niet genoeg docenten waren (1 docent wilde dan de laatste 2-3 vakken geven maar dat was de slechtste docent die inhoudelijk geen kennis van zaken had dus hebben we met alle klasgenoten gevraagd om de opleiding gewoon stop te zetten).

Opleiding op zich was zeer interessant met enkele heel goede docenten die jarenlange ervaring hadden in hun respectievelijk gebied/vak (advocaat in vastgoedrecht, architect-schade expert met 40+ jaar ervaring, ...). Jammer dat ze voor die laatste 2-3 vakken geen docenten vonden.

Jaar erna was de opleiding ook geschrapt voor campus Antwerpen.
 
Bachelor leerkracht lager onderwijs gevolgd via Vives. Voltijds werken 1j als internaatsopvoedster, jaar daarop 4/5de als opvoedster in een leefgroep.
Voltijds werken met normale uren was geen optie tijdens die studie omdat je enorm veel stage moet doen

Tijdens het schooljaar had ik eigenlijk geen sociaal leven: enorm veel taken maken, examens doen op zaterdag, stages voorbereiden (1u stage = 3u voorbereiden),... Eens mei voorbij was terug 4 maand luieren.

Het vraagt vooral enorm veel zelfdiscipline. Ik volgde dat in afstandsonderwijs en ze adviseren wel een bepaalde timing omtrent de vakken, maar uiteindelijk moet je het allemaal zelf maar zien te plannen, de leerstof te verwerken,...
Omkadering vond ik redelijk goed: als ik een gesprek wou met een docent werd dat vrij vlot ingepland, sommige volgen Toledo goed op, anderen niet. 🤷🏼
Maar geen spijt van dat ik het op die manier heb gedaan en via Vives.
 
Heb mijn graduaat/bachelor sociaal werk gehaald terwijl ik aan het werk was.

Niet geheel vergelijkbaar aangezien ik als werkloze aan de opleiding begon, we vanaf dag 1 stage hadden ( 3 dagen stage 2 dagen les) en ik na mijn 3de semester op mijn stage mocht beginnen en dus de job deed waar ik nog voor aan het studeren was.

Werkte 60%, maar woonde nog thuis, dus financieel ging dat wel.
 
Ik heb op de Karel de grote hogeschool informatica blended gevold. Dat was zwaar want je moet alles zelf uitzoeken. De omkadering bij elke lector was anders. Zo was er een docent die enkel een kort introductie gaf en over de vragen ging elke les. De cursus was een link naar de documentatie en de oefening waren dan links naar oefening die hij wel goed vond. Je had dan ook het andere uiterste. Docent die over cursus en oefeningen ging, alle oplossingen deelde, veel langer les gaf dan ingepland etc. Over het algemeen was alles wel goed uitgewerkt en was er goede ondersteuning, maar je moet veel tijd hebben.
 
Laatst bewerkt:
Heb in 2014-2015 een avondopleiding vastgoedexpert gevolgd, was wekelijks twee dagen door de week van 19u15 - 22u15, hiernaast een 40u job. Moet toch zeggen dat ik het onderschat had, toen hadden we ook nog geen kinderen maar toch was het niet simpel om dat elke week vol te houden. Was toen via Syntra, dat laatste jaar hebben ze een paar vakken moeten schrappen doordat er niet genoeg docenten waren (1 docent wilde dan de laatste 2-3 vakken geven maar dat was de slechtste docent die inhoudelijk geen kennis van zaken had dus hebben we met alle klasgenoten gevraagd om de opleiding gewoon stop te zetten).

Opleiding op zich was zeer interessant met enkele heel goede docenten die jarenlange ervaring hadden in hun respectievelijk gebied/vak (advocaat in vastgoedrecht, architect-schade expert met 40+ jaar ervaring, ...). Jammer dat ze voor die laatste 2-3 vakken geen docenten vonden.

Jaar erna was de opleiding ook geschrapt voor campus Antwerpen.
Daar ben ik ook bang voor, lijkt inderdaad niet simpel om dat elke week vol te houden. Er komt altijd wel iets onverwacht tussen. Het zal qua planning toch een serieuze inspanning vereist hebben, veronderstel ik.
 
Bachelor leerkracht lager onderwijs gevolgd via Vives. Voltijds werken 1j als internaatsopvoedster, jaar daarop 4/5de als opvoedster in een leefgroep.
Voltijds werken met normale uren was geen optie tijdens die studie omdat je enorm veel stage moet doen

Tijdens het schooljaar had ik eigenlijk geen sociaal leven: enorm veel taken maken, examens doen op zaterdag, stages voorbereiden (1u stage = 3u voorbereiden),... Eens mei voorbij was terug 4 maand luieren.

Het vraagt vooral enorm veel zelfdiscipline. Ik volgde dat in afstandsonderwijs en ze adviseren wel een bepaalde timing omtrent de vakken, maar uiteindelijk moet je het allemaal zelf maar zien te plannen, de leerstof te verwerken,...
Omkadering vond ik redelijk goed: als ik een gesprek wou met een docent werd dat vrij vlot ingepland, sommige volgen Toledo goed op, anderen niet. 🤷🏼
Maar geen spijt van dat ik het op die manier heb gedaan en via Vives.
Toch blij om te horen dat de docenten aanspreekbaar zijn. Proficiat met het afwerken van uw studies! Alles kunnen combineren mag je zeker trots op zijn!
 
Ik heb op de Karel de grote hogeschool informatica blended gevold. Dat was zwaar want je moet alles zelf uitzoeken. De omkadering bij elke lector was anders. Zo was er een docent die enkel een kort introudctie gaf en over de vraging ging elke les. De cursus was een link naar de documentatie en de oefening waren dan links naar oefening die hij wel goed vond. Je had dan ook het andere uiterste. Docent die over cursus en oefeningen ging, alle oplossingen deelde, veel langer les gaf dan ingepland etc. Over het algemeen was alles wel goed uitgewerkt en was er goede ondersteuning, maar je moet veel tijd hebben.
Hoelang heeft uw traject geduurd als ik vragen mag? Ik ben zelf aan het overwegen om het schakeljaar naar de master Toegepaste Informatica te volgen in avondonderwijs aan de VUB. Is ook Blended Learning. Zal waarschijnlijk hetzelfde zijn qua docenten, ene heel beknopt, andere heel uitvoerig.
 
Heb fiscalist gedaan in Syntra, was 2 avonden per week van 18u30 tem 22u, er was 15 min pauze 20u30 of zo (nt 100% zeker over die uren hier tis al paar jaar geleden), ze stoppen vaak wat vroeger. Dan was er elke maand wel eens de zaterdag voormiddag ook nog les. Dat was 2 jaar.

Het is toch wel zwaar en stress, vooral omdat je ook examen hebt en je dus naast die lessen ook nog moet studeren.
Als het beetje serieuze opleiding is, zal je s'avonds ook veel op je bureauke moeten blokken... onderschat dit niet.
Tga soms over moeilijke materie dus je moet wel beetje geconcentreerd zijn, ik merkte voor mezelf dat ik rond 21u wel niet altijd meer super gefocust was.

De jaren van je opleiding moet je wel keuzes maken en bepaalde zaken schrappen. Ik volgde ook nog gitaarlessen maar ben gestopt, ik had geen tijd om me voor te bereiden. Minder sociaal contact ook enzo... Periodes had dat ik enkel nog omging met mn collega's en m'n medestudenten... Dus twas boekhouden/fiscaliteit 24/7, all the time... Ook op werk was het soms moeilijk want daar kon ik niet veel overuren kloppen want je moet naar je lessen. s'avonds als je thuis komt van je lessen ben je doodop en dag erop moet je terug op je werk staan.
Toch blij dat ik het gedaan heb want nu extra diploma bovenop m'n bachelor.

TLDR: je moet er wel wat voor over hebben, maar tis te doen als je het echt wilt
 
Laatst bewerkt:
Hoelang heeft uw traject geduurd als ik vragen mag? Ik ben zelf aan het overwegen om het schakeljaar naar de master Toegepaste Informatica te volgen in avondonderwijs aan de VUB. Is ook Blended Learning. Zal waarschijnlijk hetzelfde zijn qua docenten, ene heel beknopt, andere heel uitvoerig.
5 jaar, maar de bachelor en master toegepaste informatica zijn geen vervolg op elkaar. Die richting hebben toevallig dezelfde naam. Dat is ook de reden dat er schakeljaren zijn. De bachelor is doen en de master is wiskunde.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bezig aan mijn bachelor bedrijfsmanagement aan de pxl in avondonderwijs. 't is 3,5 jaar waarvan het laatste half jaar enkel bachelorproef. In mijn mening is het echt loodzwaar op uw mentale gezondheid.
3x per week 18u-22u les + taken en opdrachten buiten de lesuren, fulltime job waar ik niet altijd met 38u toekom, thuis zoon en vrouw die nog aandacht willen. Er schiet bijna niks meer over van tijd voor uzelf. De eerste twee jaren is dat nog wel doenbaar, maar vanaf jaar drie begint dat echt te vreten aan uw mentale gezondheid imo.
 
Ik ga nu afstuderen in de bachelor voedings- en dieetkunde in afstandsonderwijs. Het programma heb ik gespreid over 4 jaar.

De vakken uit bach 1 en bach 2 waren nog wel oké, ik moest een grote achterstand wegwerken voor de exacte wetenschappen maar dat is uiteindelijk goed gelukt. 'S avonds naar lessen gaan vond ik minder zwaar dan thuis alleen zitten blokken of lessen te streamen.
Vooral het laatste jaar vind ik lastig omdat ik nu overspoeld wordt door taken, mijn bachelorproef en daarboven nog eens stage.

Ik sluit mij aan bij Voidski dat het op den duur wel begint te vreten aan de mentale gezondheid. Daarom zou ik ook aanraden om goed na te denken wat je met het diploma wilt doen. Het is een veel te grote investering om er lichtzinnig aan te beginnen.

Werkgevers zien wel in dat het een hele prestatie is om ze een studie met een job te combineren. Ik kreeg tijdens mijn studies al een mooi aanbod en ik werk nu op een hoger niveau dan voor ik aan de studie begon.
 
5 jaar, maar de bachelor en master toegepaste informatica zijn geen vervolg op elkaar. Die richting hebben toevallig dezelfde naam. Dat is ook de reden dat er schakeljaren zijn. De bachelor is doen en de master is wiskunde.
Ja klopt, zou het gewoon uit interesse doen, zijn wel een aantal vakken die mij interesseren + ook het ontwikkelen van de manier van denken lijkt op lange termijn wel een voordeel.
 
Ik ben bezig aan mijn bachelor bedrijfsmanagement aan de pxl in avondonderwijs. 't is 3,5 jaar waarvan het laatste half jaar enkel bachelorproef. In mijn mening is het echt loodzwaar op uw mentale gezondheid.
3x per week 18u-22u les + taken en opdrachten buiten de lesuren, fulltime job waar ik niet altijd met 38u toekom, thuis zoon en vrouw die nog aandacht willen. Er schiet bijna niks meer over van tijd voor uzelf. De eerste twee jaren is dat nog wel doenbaar, maar vanaf jaar drie begint dat echt te vreten aan uw mentale gezondheid imo.
Aan de meeste reacties te zien is het inderdaad loodzwaar, toch sterk dat je dit allemaal kan combineren! Bedankt voor het antwoord.
 
Ik ga nu afstuderen in de bachelor voedings- en dieetkunde in afstandsonderwijs. Het programma heb ik gespreid over 4 jaar.

De vakken uit bach 1 en bach 2 waren nog wel oké, ik moest een grote achterstand wegwerken voor de exacte wetenschappen maar dat is uiteindelijk goed gelukt. 'S avonds naar lessen gaan vond ik minder zwaar dan thuis alleen zitten blokken of lessen te streamen.
Vooral het laatste jaar vind ik lastig omdat ik nu overspoeld wordt door taken, mijn bachelorproef en daarboven nog eens stage.

Ik sluit mij aan bij Voidski dat het op den duur wel begint te vreten aan de mentale gezondheid. Daarom zou ik ook aanraden om goed na te denken wat je met het diploma wilt doen. Het is een veel te grote investering om er lichtzinnig aan te beginnen.

Werkgevers zien wel in dat het een hele prestatie is om ze een studie met een job te combineren. Ik kreeg tijdens mijn studies al een mooi aanbod en ik werk nu op een hoger niveau dan voor ik aan de studie begon.
Proficiat met het voltooien van uw bachelor! Bedankt voor uw antwoord! De mogelijkheid om lessen te streamen vind ik persoonlijk een plus punt. Het wegen op de mentale gezondheid blijkt de rode draad te zijn van alle antwoorden.
 
Heb dat eens graduaat gedaan toen ik geen vriendin had en ook geen kinderen en nog bij ouders woonde. Plezant om wat contacten te leggen zelfs flirten en een super date gehad. Was vrij gemakkelijke leerstof maar ik had al een master diploma en het was een graduaat richting dus u zelfvertrouwen loopt dan wel over. 1 jaar is dat te doen maar 2-3j is toch wel echt lang. 1 jaar maar volgehouden. Gewoon wat zeveren op de laatste rijen en notities delen via mail. Erdoor geraken was niet zo heel moeilijk. Als je echt een gezin hebt zal dat nog moeilijker zijn.
 
Terug
Bovenaan