UTP CAT6 connectoren

Flame

Active member
Crowdfunder FE
Hi all,

Mijn neef is net verhuisd naar nieuwbouw en ik zou hem willen helpen met de UTP kabels te verbinden met RJ45 connectoren aangezien Orange dat niet gedaan heeft.
Er ligt cat6 en ik heb al online opgezocht, maar geraak er niet echt aan uit of volgend materiaal voldoende is om de connectoren te kunnen installeren op de cat6 kabels?


Ik lees online dat cat6 specifieke connectoren nodig heeft, andere sites zeggen dan weer van niet... Iemand die uitsluitsel kan geven op basis van de foto's?

Bedankt!
 
Cat6 heeft nog gewone connectoren en dat kan je dus perfect doen met het materiaal van op de screenshots. Cat6A heeft andere connectors nodig. De kabels op je foto zijn cat6.
 
Het grootste verschil zit hem vooral in het afknijpen van soepele of harde kern. In principe worden netwerkkabels met harde draden niet afgemonteerd met RJ45 stekkers. Het kan wel ofc. Maar de kans is iets groter dat de draden intern afbreken bij veel gebruik.
bv: https://www.netwerkproducten.com/service/verschil-tussen-stugge-kern-en-soepele-kern

Uw stekkers zijn voor soepele draad, want dat is de standaard. Want er staat ook niet bij en vind ook geen informatie.
Uw draad is vermoedelijk harde/stugge kern.

Grote kans dat uw stekkers die je hebt, dat het wel zal lukken, maar geen garanties.
Wil je toch stekkers: Kijk dan bv hier: https://www.allekabels.be/netwerk/netwerk_stekkers/rj45-connector.html
Daar kun je specifiek kiezen voor harde kern & Cat6.

De kabels dat je hebt, zijn niet afgeschermd. (U/UTP = Geen enkele afscherming, zowel in het algemeen als rond uw paren. https://www.utp-kabel.nl/blog/welke-kabel-moet-ik-kiezen.html )
 
Wat @RealFlub zegt, maar anders geformuleerd: Eigenlijk wil je dat soort kabel met harde kern "termineren" in vrouwelijke connectoren. Best kies je daarvoor modulaire "keystones."

Die keystones klik je in een wandcontactdoos in de ruimte / kamer, en in een "keystone patchpaneel" in de ruimte waar alles samen komt. Daar hang je dan een switch bij, die je met soepele "jumpers" of "patchkabels" met elkaar verbindt. Die koop je best al voorgetermineerd, want dat is meestal goedkoper dan zelf maken. Als je maar 4-5 kabels hebt kan je dat patchpaneel en aparte switch eventueel laten, wel die stekkers erop steken en rechtstreeks in je modem / router van Telenet of Proximus steken.
 
Bedankt voor de antwoorden. @zephir, in de kamers zelf zitten de kabels al gemonteerd door de bouwfirma (elektricien veronderstel ik) in de wandcontactdozen. Ik zou enkel de kabels die toekomen aan de modem van Orange moeten voorzien van een connector en aansluiten op de modem (vijf in totaal, dus net gepast).

Dus als ik het goed versta en samenvat: best speciale connectoren kopen maar mijn tang die ik heb en ziet op foto is voldoende?

Toen Orange langskwam zei hij dat het speciale "fichkes" waren en dat ze die niet in de Brico hebben, dus veronderstel dat het inderdaad specialere connectoren zijn (voor harde kern dan). Enig idee in welke fysieke winkel je zo connectoren kan kopen?
 
Bedankt voor de antwoorden. @zephir, in de kamers zelf zitten de kabels al gemonteerd door de bouwfirma (elektricien veronderstel ik) in de wandcontactdozen. Ik zou enkel de kabels die toekomen aan de modem van Orange moeten voorzien van een connector en aansluiten op de modem (vijf in totaal, dus net gepast).

Dus als ik het goed versta en samenvat: best speciale connectoren kopen maar mijn tang die ik heb en ziet op foto is voldoende?

Toen Orange langskwam zei hij dat het speciale "fichkes" waren en dat ze die niet in de Brico hebben, dus veronderstel dat het inderdaad specialere connectoren zijn (voor harde kern dan). Enig idee in welke fysieke winkel je zo connectoren kan kopen?

Je hebt als je de juiste soort kiest alleen een mes nodig om te strippen en een kleine schaar of tang om de uiteinden netjes weg te knippen. Je gebruikt daarvoor "toolless" connectoren zoals deze. Ik ben persoonlijk voorstander van die wel vast in een patchpaneel te monteren, zo'n paneel kost 2x niets( je hebt de keuze uit extra smalle 10"of de meer standaard 19"breedte). Dan is dat netjes afgewerkt. Maar het hoeft dus niet. Als je dat wel doet heb je een beugel nodig (of een gesloten kast, maar dat kost meer) en dan zo'n blank paneeltje zoals ik hiervoor linkte. Je kan ook een shelve kopen voor 20-30 euro, waarop je dan ook de modem van de ISP kan bevestigen zodat alles netjes gemoneerd bij elkaar zit (en van de grond af staat).
 
Zo een paneel moet toch ook plaats voor zijn? Die technische ruimte is al redelijk vol, dus ik zou het gewoon willen doen zoals Orange of Telenet het zou doen, connectoren voorzien en op de modem aansluiten. Kan dat dan ook met zo een toolles connector uit je link? Lijkt me zo iets speciaal voor een paneel.
 
Je kan -als er niet veel beweging in zit- gewoon die RJ45 fiches die je al hebt gebruiken en rechstreeks in de modem/router gaan als de kabels lang genoeg zijn. Maar dat is wat slordig en die zijn daar eigenlijk niet voor gemaakt.

Technisch beter is die toolless keystones gebruiken, je kan die ook 90 graden, dus plat tegen de muur hangen met een 10"keystone paneel. Of, je hangt die zonder keystone paneel los. Snij zeker die kabels niet te kort af, maar rol het "te veel" netjes op in een "service loop" zodat je later nog opties hebt. Kabel opnieuw trekken is rottig.

Er is velcro tape te krijgen waarmee je die bundel wat kan fatsoeneren. Die knip je dan in stukjes die net rond die 5 kabels gaan en die hang je dan om de 15cm of zo... Dan krijg je een nette bundel.

Je kan gewoon 5 van die toolless keystones kopen, en dan 5 patchkabeltjes die je van daar tot aan je modem/router brengt. Dan kan je later alsnog een patchpaneel gebruiken, want de kans dat er ooit kabel bij komt is er meestal wel... Keystones zijn de norm, de enige andere optie die ik ken is een patchpaneel zonder keystones waarop je rechtstreeks met een "punch down tool" de kabels vastzet, maar dat zou ik niet aanraden...
 
Bedoel je met patchkabel gewoon een Cat6 utp kabel? Want als ik die keystones bekijk zie je inderdaad dat daar weer een kabel moet op aangesloten worden.
 
Het is vooral een keuze. met keystones en een patchpaneel oogt praktischer, maar in zijn geval, voor 5 kabeltjes.. wat ik eventueel zou doen is nu enkel keystones doen, zodat je dan later de keuze hebt.

Je moet dan idd nog een patchkabel gebruiken om te verbinden met een switch.
 
Ok bedankt, zal het zo doen dan!

Is volgende dan een goede keuze?

Dus ik heb dan enkel een tangske nodig en een breekmes? (Kwestie dat ik het nodige gerief meeheb)

Edit: wat is precies het nadeel als ik volgende neem?
https://www.allekabels.nl/stekker-doos-en-krimptang/188/1217830/cat-6-modulaire-rj45-stekker.html
Is een stuk goedkoper, 5 euro voor tien stuks. Zijn cat6 connectoren voor vaste kern.
De keystones op zich vallen mee van prijs maar om dan ook nog eens patchkabels bij te gaan kopen brengt het totaal toch wel op een serieus prijsverschil.
 
Laatst bewerkt:
Ok bedankt, zal het zo doen dan!

Is volgende dan een goede keuze?

Dus ik heb dan enkel een tangske nodig en een breekmes? (Kwestie dat ik het nodige gerief meeheb)

Edit: wat is precies het nadeel als ik volgende neem?
https://www.allekabels.nl/stekker-doos-en-krimptang/188/1217830/cat-6-modulaire-rj45-stekker.html
Is een stuk goedkoper, 5 euro voor tien stuks. Zijn cat6 connectoren voor vaste kern.
De keystones op zich vallen mee van prijs maar om dan ook nog eens patchkabels bij te gaan kopen brengt het totaal toch wel op een serieus prijsverschil.
Ja, die keystones zijn goed.
Een scherp patattenmes / breekmes en een schaar is al voldoende. Geen materiaal kopen voor 5 keystones.

Het nadeel van mannelijke RJ45 is dat die niet gemaakt zijn om op stugge kabel te krimpen. Als je daar vaak mee beweegt breken die aders soms af en moet je opnieuw krimpen. Dat is veel fragieler dan het eruitziet... Daarom ook het advies voor dat paneel, dan haal je de stress eraf... Maar, het hoeft niet...

Een patchkabel is een soepel (meerdere geleiders per ader) stuk UTP met 2 mannelijke RJ45 stekkers, die zijn gemaakt om wat meer te bewegen. Een patchkabel kost 2 euro inc. btw voor een halve meter voor een basic model... Dus dat is nu de kost niet om die installatie wat te flexibler te maken voor later.
 
Bedankt voor de vele informatie allemaal, wordt mij allemaal een stuk duidelijker nu. Hetgeen ik al bijgeleerd heb over CATx en aansluitingen deze twee dagen, t'is ongelofelijk :love:

@zephir, als ik zoek op youtube naar cat6 keystone connectors ziet het er inderdaad heel makkelijk uit, wel zie ik ze allemaal gebruik maken van een punch down tool om de kabeltjes vast te krijgen in de aansluitingen van die keystone. Als je zoiets niet hebt, hoe doe je dat dan? Bijv.
 
Graag gedaan.

Een punch down tool heb je alleen nodig als je geen "toolless"keystones koopt. Bij toolless leg je die draadjes in het juiste patroon (er is een "A" en "B" patroon, neem altijd B aan beide kanten - best even in de muur kijken of de elektricien ook B gekozen heeft in de contactdozen voor je begint).

Als alle aders goed liggen, druk je een soort deksel erop, dat doorboort de isolatie van elke draadje en klemt die vast in de juiste positie. Meestal moet je dan nog een soort dekseltje sluiten of vastklikken of zo, zodat die niet terug los kunnen komen. Elke vendor doet dat wat op zijn eigen manier. Punch down tools gebruik je meestal voor patchpanelen zonder keystones en oudere modellen keystones... Laat dat maar achterwege want dat is voor 5 keystones geen meerwaarde.
 
Aha duidelijk, bedankt! Nog een laatste vraag: maakt het uit welke keystones je gebruikt in patchpanelen? Stel dat we later een patchpaneel zouden hangen, gaan die keystones die ik gelinkt heb daar altijd sowieso op passen?
 
Die keystones zijn bijna universeel... De meeste passen onderling, maar sommige merken zoals Panduit gebruiken eigen keystones die een uitsparing hebben onderaan waarvoor je ook een Panduit patchpaneel nodig hebt om ze te laten passen (gisteren nog voor gehad, bij de groothandel expliciet gevraagd of die versie patchpaneel van Panduit die als enige in stock was universeel was, omdat ze dat meestal niet zijn. Werd me bevestigd van wel, maar helaas... Ben mogen terug rijden...). Als je bij dezelfde winkel bestelt zie ik geen probleem...
 
Terug
Bovenaan