Upgrade 3950x

Tuner111

Active member
Hey allemaal,


Ik ben aan het kijken om mijn 3950x te vervangen met een Intel Core i9-13900K. Reden is dat ik merk dat hij moeilijk krijgt bij het inladen van foto's en video in lightroom (CPU 100% altijd).

Nu is de vraag, is het de upgrade waard? welk moederbord neem ik best?

Mijn huidig systeem:
3950x
Asus moederbord
64 GB Ram DDR4
3090
850w voeding
Corsair H150 TX

Ik gebruik mijn pc vooral voor video & foto editing. en af en toe een game sessie.

Ik hoor graag van jullie enkele mogelijkheden :)

Alvast bedankt
 
De 13900K is zeker een heel goede CPU. De Adobe Suit is altijd meer Intel gericht geweest. Dus je zal er zeker wel een voordeel uithalen.

Kameraad van mij heeft recent een 13900 systeem gekocht voor 3D scanning software en heeft geen problemen met die CPU, draait alles heel vlotjes.

Qua mobo is het vooral afhankelijk van wat jij wil. Wil je overklokken? Ga je die K versie enkel kiezen voor de hogere kloksnelheid? Wil je je RAM hergebruiken? Wil je liever DDR5 nemen?
Enigste meerwaarde dat een Z790 (m.u.v. overklokken) heeft t.o.v. een B760 is dat de duurdere borden meer IO-aansluitingen en meer M.2 sloten hebben.
 
Ik zou idd het 13900k nemen vanwege de hogere kloksnelheid. overklokken doe ik niet.

Zou dan ook ineens naar DDR5 gaan als ik toch de upgrade aan het doen ben.

M.2 sloten heb ik er toch een 3 tal nodig, ik weet niet of een B760 dit heeft?

Bijkomende vraag is, moet ik een nieuwe windows licentie aankopen?
 
Ik zou idd het 13900k nemen vanwege de hogere kloksnelheid. overklokken doe ik niet.

Zou dan ook ineens naar DDR5 gaan als ik toch de upgrade aan het doen ben.

M.2 sloten heb ik er toch een 3 tal nodig, ik weet niet of een B760 dit heeft?

Bijkomende vraag is, moet ik een nieuwe windows licentie aankopen?
Dan is een B760 bord zeker goed genoeg. Er zijn een aantal B760 borden die max 3 M.2 sloten hebben en DDR5 support hebben. Zoals deze:

Deze heeft die kameraad van mij ook. Goed bordje voor z'n geld. Enkel geen 5.1 surround support en geen Wifi.

Deze is iets duurder met één usb poort meer, surround support en Wifi.

De Tomahawk reeksen zijn zowat de beste gulden middenweg qua prijs/prestaties.

Moest je nog een extra M.2 willen installeren kan je altijd een PCIe M.2 kaartje bijsteken.

Je zal inderdaad een nieuwe Windows key moeten aanschaffen, de huidige hangt vast aan je huidige mobo, tenzij het een Retail key is. OEM keys kosten op verschillende keysites maar om en bij de €3, dus een grote kost is het zeker niet.

Qua DDR5 is 6000MHz zowat de sweetspot. Alhoewel 5600MHz niet heel veel mindere prestaties levert (is toch bij AMD zo).
 
Ok bedankt!

B760 it wil be :) dit lijkte me een leuk bordje ook: https://www.megekko.nl/product/7953...oederborden/Asus-ROG-STRIX-B760-F-GAMING-WIFI

Is er een voorkeur voor welk reeks aan DDR5 Ram geheugen? had graag bij corsair gebleven aangezien alles via icue dan kan gaan van RGB
Die Asus borden zijn ook zeker heel goed.

Natuurlijk rond die prijs zit je wel bij Z790 chipset ook.

Er zit wel nog een cashback van €20 bij dat B760 bord.

Qua RAM maakt het echt niet uit wat je kiest. Kies vooral degene die jij graag ziet.
 
Terug
Bovenaan