Cpu gaat bij elke game meteen naar 100 graden

eveline

New member
Hoi, ik heb een mega over verhitting probleem,
ik heb nu ook al paar geprobeerd om de koelpasta te vervangen. ma het probleem blijft.
Bij elke game gaat mij mij cpu temp meteen naar 100 graden. Ik heb ook mijn cpu geprobeer de downcloacken tot 4.7ghz
In ilde is mijn temp 37 graden a 40 graden wat normaal is. met 6% usage.
mijn pc specs zijn.
Intel: 12900ks
Ram Geheugen: 64 gb ddr5 6200 mhz cosaair dominator
Gpu: 4090 msi supreme x
Voeding: 1600watt corsair
Moederbord: Asus formula z690
Waterkoeler: corsair h170i
In de pc case: heb ik ook 34 fans insteken.

 
Hoi, ik heb een mega over verhitting probleem,
ik heb nu ook al paar geprobeerd om de koelpasta te vervangen. ma het probleem blijft.
Bij elke game gaat mij mij cpu temp meteen naar 100 graden. Ik heb ook mijn cpu geprobeer de downcloacken tot 4.7ghz
In ilde is mijn temp 37 graden a 40 graden wat normaal is. met 6% usage.
mijn pc specs zijn.
Intel: 12900ks
Ram Geheugen: 64 gb ddr5 6200 mhz cosaair dominator
Gpu: 4090 msi supreme x
Voeding: 1600watt corsair
Moederbord: Asus formula z690
Waterkoeler: corsair h170i
In de pc case: heb ik ook 34 fans insteken.

ik ben niet thuis in de programma dat je post. Maar hoe ik het zie is je cpu op dat moment toch niet 100 graden.
Je cpu heeft de 100 graden aangetikt ja maar daarna terug gezakt?

Maar nogmaals ben niet zeker want ik gebruik andere programma’s voor monitoring.
 
Een Corsair h170i is een AIO koeler, draait de pomp zeker? Kan je in de bijgeleverde software nagaan.
Of er is iets mis met contact tussen cpu/koelpasta/koeler maar dan ga je CPU er af moeten halen en reseaten.
 
ik ben niet thuis in de programma dat je post. Maar hoe ik het zie is je cpu op dat moment toch niet 100 graden.
Je cpu heeft de 100 graden aangetikt ja maar daarna terug gezakt?

Maar nogmaals ben niet zeker want ik gebruik andere programma’s voor monitoring.
derde kolom is de max dat het aantikt en dat is 100

wel raar dat het maar 2 cores zijn die het aantikken. rest is oke. ik zou u pc eens stress testen waarbij alle cores worden gebruikt om te zien of het echt enkel die twee zijn die altijd de 100 aantikken. Indien het zo is, kan het zijn dat uw geleiding niet meer oke is. Misschien is delidding hier een mogelijke oplossing? (ik ben geen pro, dus geen garantie dat het dit is :p)
 
Een Corsair h170i is een AIO koeler, draait de pomp zeker? Kan je in de bijgeleverde software nagaan.
Of er is iets mis met contact tussen cpu/koelpasta/koeler maar dan ga je CPU er af moeten halen en reseaten.
dat heb ik al een paar keer gedaan had eerst licut metal dacht het daar aan was en heb die vervangen door kraunout van derbouwer
 
Heb je ICue van Corsair geinstalleerd? Zoja, op welke setting staat het? Heb je een custom curve gemaakt?
hoi icue sta op custom extreem setings all open dus meeste geluid sld ik me men hand in de case ga dan is het veel wind 34 fans en dan 3000rpm hell of noice
 
Kan je aub enige moeite doen voor een deftige zinsbouw te maken inclusief leestekens. Van je laatste post is er amper iets van te begrijpen.
Is die cpu nog in de garantieperiode om in te wisselen of heb je deze al even en zijn de problemen pas recent opgekomen? Hoe de Vcore geregeld wordt is ook afhankelijk van het moederbord, je hebt de laatste bios versie?
 
IHS gerelateerd vermoed ik.

ps: ik denk da uw "hell of noice" komt van chassis fan 7 (van de 34). die loopt blijkbaar aan 65000 rpm...
 
Kan je aub enige moeite doen voor een deftige zinsbouw te maken inclusief leestekens. Van je laatste post is er amper iets van te begrijpen.
Is die cpu nog in de garantieperiode om in te wisselen of heb je deze al even en zijn de problemen pas recent opgekomen? Hoe de Vcore geregeld wordt is ook afhankelijk van het moederbord, je hebt de laatste bios versie?
Sory voor mijne zins opbouw maar ik kan niet beter weet zelfs niet wat zins opbouw inhoud ., weet ik zelfs niet waar ik dat moet plaatsen
Sory da ik dislexie heb
Alles sta in de bios standaard
De mainbord is assus formula z960
En de bios verion is 2602 op dees moment
De cpu is nog in garantie periode heb hem gekocht bij megeko 30 juni 2022
Maar ik heb licuit metal gebruikt en dat zie je beetje
 
Heb je ook al gekeken of de CPU niet licht gebogen in de CPU socket ligt? Dit is blijkbaar een gekend probleem bij Alderlake cpu's door hun rechthoekig ontwerp. Misschien is dit het geval en is er onvoldoende contact tussen de IHS en uw AIO koelingblok. Een contactframe kan hierin helpen.

Wat ik bedoel:

Als dit niet het geval is zou ik Megekko aanschrijven om hem onder garantie terug te sturen voor vervanging. 'T is niet dat ze die cpu opnieuw gaan verkopen als je die onder garantie opstuurt vanwege problemen. Dus een plek van wat liquid metal zal wel geen probleem vormen.
 
Terug
Bovenaan