Cpu gaat bij elke game meteen naar 100 graden

Heb je ook al gekeken of de CPU niet licht gebogen in de CPU socket ligt? Dit is blijkbaar een gekend probleem bij Alderlake cpu's door hun rechthoekig ontwerp. Misschien is dit het geval en is er onvoldoende contact tussen de IHS en uw AIO koelingblok. Een contactframe kan hierin helpen.

Wat ik bedoel:

Als dit niet het geval is zou ik Megekko aanschrijven om hem onder garantie terug te sturen voor vervanging. 'T is niet dat ze die cpu opnieuw gaan verkopen als je die onder garantie opstuurt vanwege problemen. Dus een plek van wat liquid metal zal wel geen probleem vormen.
dankje ja dat moet ik eens nakijken
na heen en weer mailen wil megeko het niet doen garantie zou waranty void zijn daar door zeggen ze

laatste keer ik daar nog koop alternate is nu
 
Wat een zever, als het product niet functioneerd zoals verwacht dan moeten ze dat testen en zo nodig een nieuwe geven.
MAAR, als blijkt dat de cpu in 1 of andere vorm beschadigd is dan is dat natuurlijk een heel andere kwestie.
Ik heb persoonlijk met megekko nog nooit problemen gehad.

Wat je wel kan doen moest het toch een issue zijn met het gekende buigen van de cpu, dan bestaan er inderdaad frames die je plaatst om dit te voorkomen zoals Zane al aanhaalde.

Ik neem aan dat het een nieuwe setup is?
De 12900Ks is nogal gevoelig als het komt op koeling.
hoewel de AIO H170i zeker moet volstaan, kan het idd een slechte montage zijn, of zelfs een ander (betere) koelpasta kan helpen.
btw, lijkt mss dom maar is de plastic van het koelblok?

100graden is voor deze cpu niet uitzonderlijk bij een stress test, maar voor een game zou dat toch niet het geval mogen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Komt de rest van jouw build ook vandaar?
Ik zou wat druk uitoefenen en je niet tevreden stellen met een eerste afwijzing.
Alle begrip voor je probleem maar.. kan je iemand anders in jouw naam een argumentatie op mail laten zetten?
 
Meer is niet noodzakelijk beter, 34 fans in 1 case? Als dat voluit draait zit je naast een opstijgende 747 denk ik ;)
Een 12900 is een gekende warmloper met een Tdp van 241 W (een 13700K zit met een Tdp van 253 W)

Ik zou eens een deftige analyse doen hoe je met een 6 tal fans een goede airflow creëert in je case om te beginnen, idd daar heb je geen 34 fans voor nodig want ik denk dat ze elkaar eerder tegenwerken dan koelen.

Ik heb een 13700K( ook een gekende warmloper) niet overclocked, geen waterkoeling, in het begin tikte die ook de 100°C aan … heb een paar fans bijgekocht die tot 3000 rpm gaan en die zo geplaatst dat airflow optimaal is, opnieuw gebenched (Prime 95) en de max CPU temp zit rond de 90 °C ( met veel lawaai).
Hoe controleer je die airflow? Old school test: paar wierrook stockjes op een houder plaatsen en laten smeulen, als ze genoeg rook maken voor de intake plaatsen en tadaaa je ziet hoe de lucht zich in jouw systeem verplaatst.

Totaal staan er 8 fans in mijn case (cpu fan inbegrepen). Heb voor het lawaai probleem wat getuned met de fans en bij het gamen draaien de case fans op max 40% , enkel de CPU en de GPU fans kunnen tot 100% (indien nodig) de GPU draait ingame ergens tussen de 70°C à 80 °C en de CPU zit rond de 60° à 70 °C EN ik moet geen geluidsbescherming dragen :)
Het systeem is muisstil bij gewoon gebruik zoals surfen, muziek, streamen etc…..

Moest ik een Dark rock pro steken (heb nu een Scythe cpu koeler) ben ik er vrij zeker van dat ik de CPU temps nog een 5-tal graden naar beneden kan halen en misschien wat (meer) overclock ruimte creëer…. Als die er al is zonder tegen de hoge temps aan te hikken.


Als je meer over underclocken wil weten?


Good luck
 
Laatst bewerkt:
Je max VCore tikt 1.5v aan. Dat is veel te hoog voor een CPU, daarom dat die zo heet wordt.
De V-Core bij zijn processor is variabel , uiteraard is 1,5 V hoog maar dat is alleen on full load, de cpu clocked zichzelf terug bij weinig of geen gebruik en de V-core zit dan op (bijv) 0,72 V bij 1100 Mhz ... underclocken lijkt me i.m.h.o. overbodig want dat doet de cpu uit zichzelf :)
 
Interessante grafiek, wel ontnuchterend als je ziet wat je meer betaald voor een processor voor 5% fps meer!
Betwijfel sterk als je gamed of je het verschil merkt tussen 243 fps en 213 fps ….
 
Terug
Bovenaan