Uitgestorven diersoorten terug tot leven wekken


Ik vraag me af of we ooit de neanderthalers terug tot leven zouden kunnen wekken. Lijkt mij wel dat we genoeg DNA-materiaal hebben Wat zouden we daar mee doen trouwens? In reservaten steken, onderdeel van onze maatschappij maken, hen zaken aanleren,...?
 

Ik vraag me af of we ooit de neanderthalers terug tot leven zouden kunnen wekken. Lijkt mij wel dat we genoeg DNA-materiaal hebben Wat zouden we daar mee doen trouwens? In reservaten steken, onderdeel van onze maatschappij maken, hen zaken aanleren,...?
Als ik sommige collega's zie, dan geloof ik deze theorie wel. :unsure:

Het hangt er van af of we hen beschouwen als mensen of als dieren. Dieren kan je zaken aanleren en gebruiken als werkkracht om simpele taken uit te voeren. Maar moreel gezien zou er een hoop ambras rond komen vermoed ik.
 
:unsure:

Het hangt er van af of we hen beschouwen als mensen of als dieren. Dieren kan je zaken aanleren en gebruiken als werkkracht om simpele taken uit te voeren. Maar moreel gezien zou er een hoop ambras rond komen vermoed ik.
Nu houden we ook al rekening met de intelligentie van dieren en hoe we ze behandelen, een hond kan op meer compassie rekenen dan een vis, maar globaal gezien bestaat er wel een heel groot verschil tussen dieren enerzijds en mensen anderzijds, moesten neanderthalers nog leven zou die scheidingslijn er niet meer zo duidelijk zijn. Ze zouden qua intelligentie waarschijnlijk lager scoren maar het zouden duidelijk geen dieren zijn, je kan er complexe gesprekken mee voeren, ze kunnen over de toekomst nadenken, snappen kunst, etc, allemaal zaken die we nu associëren met mensen.

Misschien is het wel niet zo moeilijk om ons in te beelden wat er zou gebeuren, want als het over Afrikanen en Amerikanen ging hebben we lange tijd gedacht dat het effectief een soort van intellectueel minder capabale mensen was, dus hadden we een soort gehad hebben waarbij dat echt het geval was zou ons behandeling van hen ook wel gelijkaardig geweest zijn.
 
Moeilijk om in te schatten imo. Sommigen nemen aan dat het een mix zal zijn van ontluikende intelligentie en spraak enerzijds en instinkt anderzijds.

Een mooie benadering werd gemaakt in de boeken van de Aardkinderen door Jean M. Auel. (Fictie, ik weet het)
 
De Neanderthaler was niet minder intelligent dan de Homo Erectus en zou gewoon perfect kunnen functioneren in onze maatschappij.
Dat is toch wat ik al in enkele (titels van :) ) artikels heb gelezen de afgelopen jaren.
 

Ik vraag me af of we ooit de neanderthalers terug tot leven zouden kunnen wekken. Lijkt mij wel dat we genoeg DNA-materiaal hebben Wat zouden we daar mee doen trouwens? In reservaten steken, onderdeel van onze maatschappij maken, hen zaken aanleren,...?
Opnieuw doodneuken he.
 
Het hangt er van af of we hen beschouwen als mensen of als dieren. Dieren kan je zaken aanleren en gebruiken als werkkracht om simpele taken uit te voeren. Maar moreel gezien zou er een hoop ambras rond komen vermoed ik.
Een Neanderthaler aan de ingang van elke discotheek en nooit meer ambras...
 
Terug
Bovenaan