Uitgeblust in mijn huidige job

DEN_DWOAZN

Active member
Ik ben momenteel werkzaam binnen een productieomgeving en verricht hier varia an werk waarin ik het middenmanagement en/of supervisie ondersteun.
Als ik mijn werk vergelijk met vacatures online kom ik vele punten uit op het werk van een productie-ingenieur, echter heb ik ervaring maar geen (hogere)studies.
Alleen zit ik in een grijze zone waarin ik wel enkele projecten heb gekregen enkel zijn deze vaak pas uitvoerbaar als het management de noodzaak hiervan stimuleert, buiten het om de X tijd eens te vermelden wordt er niet zoveel mee gedaan dus is het ook moeilijk om ze af te ronden.

Ik ben daarom al langer aan het nadenken om mezelf te heroriënteren maar weet nog niet exact naar wat, bijkomstig ben ik zelf 42 jaar en voel ik me nu te oud om terug voltijds op de schoolbanken te gaan zitten. Ook in combinatie met een gezin (3 kinderen) is dat gewoonweg financieel niet haalbaar.

Ik zit nu hoe langer hoe meer te denken aan het volgen van opleidingen maar hebben deze wel enige waarde op de arbeidsmarkt? Een andere optie zou kunnen zijn om mezelf verder te ontwikkelen in één bepaald vakgebied en hiermee binnen mijn huidige firma een switch te maken. (in het verleden reeds gedaan door collega's)

Als ik mijn werk vergelijk met vacatures online kom ik vele punten uit op het werk van een productie-ingenieur, echter heb ik ervaring maar geen (hogere)studies.
Aangezien je dit er zo specifiek in zet, heb ik een flauw vermoeden dat je dit ziet als een belemmering in je zoektocht naar een mogelijke nieuwe job? De realiteit is dat je ervaring hoogstwaarschijnlijk véél meer waard dan een diploma hoger onderwijs. Maak zelf gewoon eens een eerlijke reflectie: wie is er meest geschikt om jouw type job te doen? Een schoolverlater met een diploma hogere studies of jij met +20(?) jaar werkervaring op de teller? Iemand met 5 jaar ervaring met diploma hoger of jij met 20 jaar ervaring?
Voel je dat het niet hebben van een hoger diploma een probleem is in uw huidige job? As in... voel je dat je kennis mist die je met een hogere opleiding wél zou gehad hebben?

Ik heb zelf ook 'maar' juist een diploma TSO. Dat is zelfs niet eens ter sprake gekomen bij de sollicitatie bij mijn huidige werkgever. Het werk dat ik nu doe is gewoon een klassieke engineering functie, hoewel ik daar dus technisch gezien niet de opleiding voor gehad heb.

Als je ergens een vacature tegenkomt waarvan je denkt: "hmm, dit zou ik wel kunnen" en het enige probleem is dat je geen hogere studies hebt... solliciteer gewoon? Wat heb je te verliezen? De jobmarkt voor technische profielen is, ondanks het feit dat de industrie zogezegd op zijn gat zit, uiteindelijk nog altijd krap. Hier nemen ze bij wijze van spreken beenhouwers/bakkers aan omdat ze geen elektriciens vinden... dan gaan ze u echt niet wandelen sturen voor een vodje papier als je alle andere boxes wel gewoon aantikt.

Misschien gewoon een artikel voor wie een account heeft, maar dat het geen betalend account moet zijn. Zie dat vaker de laatste tijd.

De tijd geeft per maand vijf artikels gratis te lezen.
Vroeger kon je via het three dot menu in Google search (desktop versie only) resultaten en de juiste link in een privé tabblad openen aan ieder artikel, maar die loophole leek onlangs niet meer te werken.

Terug
Bovenaan