UGent of KULeuven

libr4

New member
Hallo iedereen!

Ik zal volgend jaar naar de universiteit gaan en ben ook helemaal zeker van mijn studiekeuze. Ik twijfel alleen heel erg tussen Gent en Leuven. Ik woon in Limburg en ga sowieso op kot. Het is natuurlijk wel makkelijker om van hieruit naar Leuven te reizen i.p.v. helemaal naar Gent. De afstand naar Gent schrikt me af maar tegelijkertijd wil ik graag een nieuwe start. Ik wil het stadsleven meemaken en vele nieuwe mensen leren kennen.

De meeste leerlingen van mijn middelbare school gaan naar Leuven, waaronder ook twee van mijn vriendengroep. Helaas zullen er ook vele anderen zijn waarmee ik niet goed opschiet. Ik wil net alles achter me laten en opnieuw kunnen beginnen, zonder die 'bagage'. In Gent zal ik niemand kennen. Er is dus geen 'negatieve bagage' maar ook geen vrienden om op terug te vallen.

Verder lijkt Leuven me kleiner en conservatiever. Is er in Gent echt meer te doen, zijn er meer 'alternatieve' mensen?

Kortom, wat zijn jullie ervaringen aan de UGent of aan de KUL (vooral qua stad, mindset, aangeboden mogelijkheden etc.)?
Alvast bedankt :)
 
Ik heb drie jaar in Gent gestudeerd en twee jaar in Leuven.

Leuven is natuurlijk een veel kleinere stad dan Gent, en het is naar mijn gevoel inderdaad een iets conservatievere stad. De kans dat je nog veel vrienden uit het middelbaar gaat tegenkomen bij het uitgaan enzo is heel groot, aangezien je ofwel zal uitgaan op de Grote Markt, ofwel in de fakbars. In Gent zijn er veel meer uitgangsmogelijkheden, voor alle "soorten" mensen. Qua mindset is Gent veel opener, ook omdat Gent, buiten een grote studentenstad, ook gewoon een hele grote stad is met allerlei verschillende (alternatievere) mensen. In het weekend is er even veel leven dan in de week, heel veel gezellig straatjes met gezellige restaurants,... in Leuven is dat gewoon veel minder (want again: kleinere stad). Leuven is een echte studentenstad, in het weekend is er daar een pak minder te beleven dan in Gent. Ik wil wel waarschuwen dat je niet een soort van ideaalbeeld krijgt over Gent. In een grote stad is het naar mijn mening ook moeilijker om een hechte vriendengroep te krijgen. Het is fijn om al die mogelijkheden van een grootstad te ervaren, maar tegelijkertijd is het ook gevaarlijker omdat je je sneller eenzaam zal voelen dan in een kleinere stad, zeker als je niemand kent. Dit is iets wat je zelf wat moet afwegen: ben je iemand sociaal, open,... dan is dat misschien geen probleem.

Nu lijkt het alsof Gent zo veel beter is dan Leuven, en dat wil ik ook wel tegenspreken hoor. Toen ik in Leuven aankwam, zonder vrienden of kennissen want die studeerden allemaal in Gent, voelde ik mij wel meteen thuis. De studentenkringen zijn veel meer toegankelijk voor alle studenten, en niet alleen hun leden. Er worden ook veel meer studentikoze activiteiten georganiseerd (en veel in samenwerking de universiteit zelf). In Gent had ik altijd de indruk dat studentenverenigingen elitaire clubjes waren die niets anders deden dan drinken en pronken met hun lintjes. In Leuven daarentegen waren de studentenkringen veel opener, er werd veel meer gecommuniceerd met de universiteit,... Maar ja, Leuven is een beetje studeren in een studentenstad maar tegelijk met de gezelligheid van een dorp.

Daarnaast zou ik ook nog willen zeggen dat ik de KU Leuven als een veel aangenamere universiteit heb ervaren.
 
Uiteindelijk leer je in je richting allemaal nieuwe mensen kennen en trek je daarmee op. Ik zou voor het gemak van minder reistijd gaan en naar Leuven gaan
 
Ik zou persoonlijk eens een daguitstap doen naar beide steden. Ik kom bijvoorbeeld enorm graag in Gent, maar kom echt niet graag in Leuven. Ben in beide steden al meerdere keren geweest en heb in beide steden overnachtingen gedaan. Gent heeft imo veel meer te bieden, veel diversiteit, cultureel aanbod maar ook mooie parken en dan heb je nog de Blaarmeersen voor te gaan genieten in het zonnetje. Leuven is niet meer dan de oude markt of de fakbars.. De dijle is ook wel gezellig in Leuven, maar dat ben je ook wel na 2 weken beu gezien.

Wat voor gezwans is met dat zeg :')

Tegen OP zeg ik vooral van niet te veel naar dit soort van meningen te luisteren en zelf eens te kijken naar beide steden. Er wordt hier wat een beeld geschetst van Gent als kosmopolitische stad terwijl dat dat allemaal bijzonder hard te relativeren is. Het zijn uiteindelijk nog steeds Vlaamse steden...
 
Ik heb >10y in gent gewoond. Soms in centrum, soms aan de rand, soms aan station. Het is en blijft een studentenstad.

In het centrum is er wat te doen buiten het studenten seizoen, voor de rest is het een dode bedoening in zo wat elke vakantie (kerst, paas, en zomer vakantie na de Gentse feesten). Tenzij je als student van hot naar her zult fietsen/rijden om de laatste culturele happening mee te pikken. Laten we eerlijk zijn, als 18jarige doe je dat niet. Er is tussen een random boerendorp en het stuk rond Coupure of watersportbaan of zelfs Bijloke niet veel verschil. Er is een superette, er is een frituur of 2 en er zijn wat bakkers. Met wat malchance zijn sommige zelfs gesloten buiten studentenseizoen.

Om een kat een kat te noemen. Tijdens mijn studentenjaren kwam ik in de Overpoort, op mijn faculteit, heel af en toe eens op de Blaarmeersen en heel af en toe eens in het centrum (meestal gelinkt aan een drankactiviteit of dansje placeren). Voor de rest eens naar een fuif in de gekende zalen (Vooruit, Eskimo bar, random zalen in Overpoort of in de buurt) en dat zal het geweest zijn. Veel 'diversiteit opzoeken' of 'cultuur opzoeken' zat daar niet bij. Dat is allemaal veel te duur als student. Drankkaarten aan 10 euro voor 10, dat was de shit.

En sfeer opsnuiven, dat was een McFlurry aan een euro binnenlikken aan de graslei.

Qua studentenclubs. Ik denk dat dat overal hetzelfde is. Je hebt in Gent snobbenclubtjes en je hebt normale clubs. Ik het in verschillende studentenclubs gezeten en niks over aan te merken. Ik bracht soms 'vreemden' mee naar cantussen, geen probleem. Ik ben random in activiteiten van andere clus beland waar vrienden van me in zaten, geen probleem. Ik ben zelfs gaan skien met andere studentenclubs als niet lid en omgekeerd vrienden meegenomen als niet lid. Allemaal geen probleem. Als je je normaal gedraagt, kom je ver.

En qua openheid. Ik weet echt niet van waar je haalt dat Gent niet 'open' zou zijn (whatever that means). Behalve de random debiel die een marokkaan of bruine in elkaar klopt because of randomness, heb ik toch eerder 'iedereen is vriendje met iedereen' gemerkt. Zeker na 12h/10 pinten, whatever comes first.

Ik heb nooit in Leuven gestudeerd, maar daar zal het ongeveer wel hetzelfde zijn...
 
Hallo iedereen!

Ik zal volgend jaar naar de universiteit gaan en ben ook helemaal zeker van mijn studiekeuze. Ik twijfel alleen heel erg tussen Gent en Leuven. Ik woon in Limburg en ga sowieso op kot.
Let wel op met die afstand Limburg-Gent, dat is een eindje met de trein, zeker als je in de weekends of doorheen de week nog eens naar thuis wilt gaan.
Ik ken verschillenden die vanuit Limburg in Gent zijn gaan studeren en dat was hun hoofdklacht, zeker als ze soms voor een examen of een kleinigheid nog eens op en af moesten gaan.
Volgens mij zijn beide steden de moeite als student, je gaat je uiteindelijk ook schikken naar waar je op op kot zit. Het zal meer van je eigen ingesteldheid afhangen dan de stad imo.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst uw studiekeuze bepalen, en dan zien welke unief daar het pakket aanbiedt dat het dichtst bij uw noden & wensen aansluit.

(Persoonlijk zou ik voor Leuven kiezen).
 
Beide steden en universiteiten lijken mij nu niet zo doorslaggevend eigenlijk, ik denk dat jouw studentengroep of richting belangrijker zal zijn.

Ook is Gent wel groter dan Leuven maar de enige "grotere" steden lijken me toch Antwerpen of Brussel eigenlijk :)
 
Ma gastje, letterlijk zeg ik tegen OP om zelf te gaan kijken in beide steden. Daarbij mag ik toch mijn mening geven zeker?

@Avilowca, punt is wel dat Leuven een stad is dat je snel moe bent. En aangezien OP ook graag een "nieuwe start" wilt maken is Gent dus ideaal. Prove me wrong, want jij bent nu wel student in 2021 en kent het studentenleven in beide steden? :smile:

Ach loop toch niet zo van stapel over zoiets banaal zeg. Het toont je leeftijd.

Je mag gerust je mening geven. Maar dan moet je er ook tegen kunnen als iemand je erop aanspreekt wanneer die mening hoofdzakelijk zever is. Leuven afdoen als de oude markt en wat fakbars is al even gekleurd als je beschrijving over Gent alsof het een bruisende metropool is. Daar heeft OP eveneens geen boodschap aan.

Ik ken Gent zoals de meeste Leuvenaars Gent kennen. In hoofdzaak van de Gentse feesten doorheen de jaren, uitstappen met de vriendengroep, en later in professionele opdrachten. Mijn eigen stad ken ik natuurlijk als m'n broekzak. En laat ik nu toevallig als werkstudent opnieuw verbonden zijn aan de KULeuven. Ik durf dus gerust zeggen dat ik een beeld van beiden heb.

Als OP alles achter wil laten kan hij gerust naar Gent. Maar als dat het criterium is kan het even goed Antwerpen of Brussel worden. Ik durf zelfs zeggen dat wie het echte stadsleven wil zien beter voor die twee laatste kiest. Leven in Gent of Leuven is niet geheel representatief van wat stadsleven in een grootstad nu eigenlijk is.

Overigens is starten in een vreemde stad niet noodzakelijk even idilisch als men zich wil inbeelden. Een bestaand sociaal netwerk heeft waarde.

Kortom, nuanceer de zaken wat.
 
Ik heb taal-en letterkunde gedaan in Leuven en woon nu in Gent, en ik heb de indruk dat er hier in Gent en al zeker rond de letterenfaculteit echt wel een serieus pakske hippies rondloopt. Veel meer dan in Leuven. Daar had je af en toe eens iemand met roze haar die japanologie studeerde maar voor de rest waren dat allemaal brave literatuur- en/of taalkundenerds. In Gent heb ik het gevoel dat het meer draait rond dreadlocks en zo alternatief mogelijk zijn. Maar die indruk heb ik wel van Gent in het algemeen. Toen ik van de trein in Leuven afstapte gebeurde het zelden dat er een hippie met een skatebord mij voorbijsteekt, in Gent gebeurt dat praktisch dagelijks.
 
Antwerpen en Brussel zijn alles behalve studentensteden, de campussen van UA liggen zo verspreid als maar kan zijn in Antwerpen. Afhankelijk van de richting die hij volgt kan hij mss op een Campus in Wilrijk zitten. Ook leuk om dagelijks 5-10km te fietsen/pendelen voor wat in het "centrum" van Antwerpen te komen. In Brussel studeren doe je trouwens ook niet voor het studentenleven. Beide zijn zeer goede universiteiten, maar aangezien TS deze ook niet als optie gaf lijkt het me ook nuteloos om deze aan te halen.
Lijkt mij onzin hoor, het zijn gewoon geen ministeden zoals Gent en zeker Leuven waar de universiteit de belangrijkste "bijdrage" heeft op sociaal vlak. Antwerpen ken ik minder dan Brussel maar ik vermoed dat daar ook openbaar vervoer bestaat om snel van de ene kant naar de andere te gaan als de fiets te moeilijk is.

Brussel heeft vooral een reputatieprobleem (op elk vlak), wat ook met de talen te maken heeft. Er is een gigantische hoeveelheid aan studenten in Brussel, maar die zijn verspreid over Nederlands- en Franstalige instituten. In Elsene tussen VUB en ULB heb je een hele studentenbuurt, die uiteraard minder "beroemd" is in Vlaanderen, want de ULB is een pak groter dan de VUB. Het is nu niet of 10 min metro of een uber is onoverkomelijk om naar het centrum te gaan waar je dan ook studenten van de Brusselse tak van KUL (vroegere Ehsal bv.) kan ontmoeten, of de Erasmushogeschool. Al de Franstalige hogescholen ken ik zelf niet, maar daar zijn er ook genoeg van.
Het is gewoon iets dat je internationaal al een (kleine) stad kan noemen, terwijl Gent en zeker Leuven internationaal gezien piepklein zijn als stad.
 
Als pendelen het enige is wat je interesseert aan student zijn denk ik inderdaad dat je in elke stad wel terecht kan.
Ik reageerde gewoon op jouw probleem met 10 minuten fiets of ander vervoersmiddel: "Ook leuk om dagelijks 5-10km te fietsen/pendelen voor wat in het "centrum" van Antwerpen te komen". Ik vermoed dat je in Leuven ook niet teleporteert van het ene gebouw naar het andere, dus ik zie het grote nadeel daaraan niet.
VUB ligt in Etterbeek, doorgaans liggen de studentenkoten ook in Etterbeek. Ben daar destijds ook volop naar de infodagen gegaan en heb een paar vrienden die daar studeren. Ik was volop overtuigd dat verder studeren in Brussel hem ging worden, na de infodag was ik vastbesloten daar nooit te gaan studeren. :)

Qua ervaringen van vrienden is daar zogoed als niets van een studentenleven. De meeste pakken dus gewoon de trein naar Antwerpen, Gent of Leuven om daar dan naar te genieten van het studentenleven.
:biglaugh:
De VUB ligt in Elsene. Ondanks dat iedereen spreekt over campus Etterbeek ligt Etterbeek aan de andere kant van de Boulevard Général Jacques, Oudergem aan de andere kant van de Triomflaan. De meeste koten bevinden zich volgens mij ook in Elsene, met een hoop nieuwe gewoon op de campus. Het is tekenend voor de reputatieproblemen van Brussel dat mensen zoiets basic niet weten, en daardoor ook denken dat ze rond de VUB in situaties zoals in Molenbeek terecht komen. Onbekend is onbemind.

Verder ken ik hopen mensen die jouw vrienden tegenspreken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf in Gent gestudeerd en jaren gewoond en gewerkt en voor beide vind ik dat wel een leuke en aangename stad. Je hebt er alles wat je nodig hebt (en voldoende activiteiten) maar het is niet zo druk als Brussel bijvoorbeeld. Qua studenten activiteiten zal je in beide steden wel voldoende keuze hebben. Met Leuven zelf wel geen ervaring.
 
Nogmaals lezen 7-10km, niet 7-10 minuten. De busrit van Wilrijk naar Centraal Antwerpen is zeker een 40-60 minuten.

Allemaal goed en wel, nogmaals heeft TS VUB of UA niet als optie aangehaald dus zal hij daar geen interesse in hebben. Trouwens moet je ook kunnen leven met het feit dat je in een stad als Brussel zowel frans als nederlands zult moeten spreken. Je mag me gerust wel eens wat bronnen doorsturen over het studentenleven in Brussel. Misschien leer ik dan nog iets bij (betwijfel ik), tot heden weet ik dat het studentenleven daar zo goed als niet bestaat.
Jij doet uitspraken waar ik op reageer, dat is alles. Ik weet dat ik bij de brede bevolking het stereotype niet ga wegkrijgen dat de enige opties Leuven of Gent zijn, maar vermits je de positie van de campus nog niet kent betwijfel ik of je een goede bron bent als het op Brussel aankomt. Ik maak geen probleem van Nederlans en Frans, ik geef enkel aan dat daarom Brussel vaak over het hoofd wordt gezien. Als je al betwijfelt of je iets gaat bijleren spreekt dat ook niet echt over een open geest trouwens. Bronnen over een studentenleven, tjah, de buurt rond het kerkhof van Elsene is een studentenbuurt, genoeg te doen rond Jourdan, het centrum centrum, ... Het is niet omdat je het niet kent dat het niet bestaat hé.

Ik haal maar wat van google.
@Sylverscythe Trouwens zijn de twee studentenhuizen van de VUB niet in Elsene. Nieuwelaan 1040 Etterbeek en Schoofslaan en Triomflaan 1160 Oudergem. Over koten op de privé markt spreek ik me niet uit aangezien die zich overal bevinden.
Twee keer enkel de straat oversteken en je zit in Elsene, waar het mij om ging. Als nieuwe student is de kans groot dat je op de campus terecht komt. Jij deed of mijn uitspraken over de studentenbuurt (Elsene) niet klopten omdat de VUB in Etterbeek ligt. Google maps opendoen kan dan helpen.

Verder is dit uiteraard off-topic, dus ga ik het hierbij laten, ik zou wel de suggestie van @Avilowca volgen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt iedereen voor de interessante bijdragen!

Eerst wou ik naar Leuven tot ik hoorde dat er in Gent voor mijn opleiding meer keuze was qua minors + buitenlandse ervaringen (specifiek mijn richting). Dit is waarom ik Gent begon te overwegen, enkel de afstand is niet zo praktisch. Maar het is uiteindelijk ook niet mijn bedoeling om al te vaak naar huis te gaan. Lange tijd wonen/studeren/werken in het buitenland is echt een grote droom van me. Dan zal ik ook niet ieder weekend naar huis kunnen :) Ik wil graag mijn leven omgooien en dat is inderdaad best eng. Maar nieuwe mensen zal ik ook in Leuven moeten trotseren.

Verder ben ik zelf wel alternatiever (al heb ik geen roze dreadlocks of een skateboard haha!) Vooral qua mindset, ik ben gewoon helemaal niet elitair. Dus dat schrikt me niet meteen af aan Gent, het lijkt me eerder interessant om heel verschillende persoonlijkheden te ontmoeten.

Ik ben al naar de infodagen van Leuven geweest maar had die van Gent gemist. Ik wil graag in juni (als het mogelijk is met corona) naar de bachelorbeurs in Gent. Dan heb ik meer 'persoonlijk' contact gehad met beide universiteiten en kan ik echt beoordelen welke het beste bij me past.

Ik ga Gent serieus overwegen en mijn angst me niet laten tegenhouden aangezien Gent me eigenlijk meer opties biedt.

Nogmaals erg bedankt voor alle moeite!
 
Eerst wou ik naar Leuven tot ik hoorde dat er in Gent voor mijn opleiding meer keuze was qua minors + buitenlandse ervaringen (specifiek mijn richting). Dit is waarom ik Gent begon te overwegen, enkel de afstand is niet zo praktisch.

Succes met de uitdaging!

Uit interesse (en in mijn ogen bijzonder relevant voor de keuze): welke richting beoog je?
 
Terug
Bovenaan