UEFA Champions League 2023-2024

Kan je eigenlijk ergens samenvattingen bekijken online?

Vorig jaar stonden de ochtend erna altijd heel snel samenvattingen op het YouTube kanaal van Pickx Sports, maar daar is nu (nog) niks te zien.

Dat hebben ze toch niet gedaan? Op voorhand de handdoek gooien? Geen moeite gedaan? Mijn perceptie van de wedstrijd is toch iets anders. Ze hebben geen muur opgetrokken en ze zijn niet met een dubbele gordel voor eigen doel gaan staan maar ze hebben geprobeerd hun spel te spelen en de eerste 10 minuten lukte dat zowaar.
Maar dan werden ze gewoon kei hard overklast door een ploeg die zowel op individueel vlak als als ploeg in een andere categorie zitten.
En ja, dan kun proberen het te op een agressievere manier te doen maar daar zijn die niet van onder de indruk, integendeel. Zo spelen zoals de Getafe's, de Atletico's en de Real Betissen zit er bij de spelers van Antwerp niet in, daarvoor hebben ze te weinig karakterspelers en het zou geen zoden aan de dijk brengen.
Ik zou de commentaren hier wel eens willen gelezen hebben moesten we met veel intensiteit en agressiviteit gespeeld hebben, dan was het weer van 'lelijke ploeg', 'antivoetbal', ' bende beenhouwers',...
Ik zit hier al 20 jaar, mij moet je het forum niet meer leren kennen.
Zet je tegen dit Barcelona hoog druk als Antwerp zijnde dan krijg je gewoon exact dezelfde commentaren te lezen en mensen die zich afvragen waarom Raphinha en Joao Felix zoveel ruimte in de rug krijgen. Tegen Genk of Union lukt dat nog (zie vorig seizoen) maar hier krijg je er dan 10 op uw doos. En dat is al helemaal geen tactiek die werkt als je 3-0 achter staat.

Veel realistischer kon de aanpak van Van Bommel niet. Er voetballend trachten uit te komen en verder Barcelona opvangen met een laag blok en hopen op geen geniale dag van hun spelers en uiterste concentratie bij de onze. Gewoon klote dat die mannen uit twee kansen drie goals puren (met twee prachtige aanvallen) en je direct 3-0 achter staat na een bemoedigende start. Al de rest is (met alle respect) naïeve cafepraat.

Zet je tegen dit Barcelona hoog druk als Antwerp zijnde dan krijg je gewoon exact dezelfde commentaren te lezen en mensen die zich afvragen waarom Raphinha en Joao Felix zoveel ruimte in de rug krijgen. Tegen Genk of Union lukt dat nog (zie vorig seizoen) maar hier krijg je er dan 10 op uw doos. En dat is al helemaal geen tactiek die werkt als je 3-0 achter staat.

Veel realistischer kon de aanpak van Van Bommel niet. Er voetballend trachten uit te komen en verder Barcelona opvangen met een laag blok en hopen op geen geniale dag van hun spelers en uiterste concentratie bij de onze. Gewoon klote dat die mannen uit twee kansen drie goals puren (met twee prachtige aanvallen) en je direct 3-0 achter staat na een bemoedigende start. Al de rest is (met alle respect) naïeve cafepraat.

Hoog druk zetten wil toch helemaal niet zeggen dat je automatisch veel ruimte in de rug laat? Je zet hoog druk als blok hé, met het ganse team schuif je dan mee op.

Ach, mensen die een betere uitslag hadden verwacht: wake up. Iedereen wist op voorhand dat dit ging gebeuren. Zelfs al zet je alle beste spelers uit de jupkesleague samen, dan nog is Barca (of Real, City, Inter, etc.) 20 keer sterker.

Of zoals ik al eerder zei: een 3e plaats moet mogelijk zijn. Laat deze matchen vooral een les zijn voor de toekomst, want er zijn wel wat steken laten vallen gisteren (maar wat wil je, als je als speler/ploeg totaal outmatched bent). Een half decennium geleden kroop Antwerp pas uit het dal van 2e klasse, en nu speelt het al CL. Laat ons vooral realistisch blijven en de armchair analyses hier laten voor wat ze zijn. Clubje had evengoed zand gefrett'n.
De uitslag was verwacht, de manier waarop niet. Ik zeg het, ik heb al heel veel Belgische clubs een pandoering zien krijgen Europees, maar ik kan me geen match meer voor de geest halen waarbij de tegenstander met momenten stond te spelen alsof ze tegen trainingspaaltjes aan het oefenen waren.

Het is wat het is, je hoeft daarvoor niet de zielige calimero uithangen of andere Belgische clubs gaan aanvallen. @stungunner heeft gelijk dat de aanpak van Antwerp niet de juiste was. Ik denk niet dat iemand echt illusies maakt dat het tegen dit Barca met dit Antwerp iets aan het resultaat zou hebben veranderd, maar dan heb je je tenminste kunnen tonen Europees. Nu ben je als makke, naïeve lammetjes afgemaakt geweest door een ploeg die na een 15 minuten spelen in spaarstand en oefenmodus ging.

Hoog druk zetten wil toch helemaal niet zeggen dat je automatisch veel ruimte in de rug laat? Je zet hoog druk als blok hé, met het ganse team schuif je dan mee op.
Natuurlijk wel want zoals je zegt, het hele team schuift op. Dan ligt er meer ruimte in de rug van je vier verdedigers. Gezien de passingkwaliteit die ik gisteren bij Barcelona zag, is het voor hen 1) kinderspel om onder die druk uit te voetballen en 2) ideaal voor jongens als De Jong, Gavi en Gündogan om passes in de rug van de verdediging te droppen of Lewandowski als targetman te bereiken. Dan sta je daar lekker uit positie hoog op het veld. Op tactisch vlak was de aanpak van Van Bommel gewoon de logische keuze.

Gewoon grote pech gehad dat die mannen uit hun eerste twee kansen drie goals scoren (zoals De Jong zelf aangaf). Niet moeilijk dat de kopjes dan naar beneden gaan.

Laatst bewerkt:
Natuurlijk wel want zoals je zegt, het hele team schuift op. Dan ligt er meer ruimte in de rug van je vier verdedigers. Gezien de passingkwaliteit die ik gisteren bij Barcelona zag, is het voor hen 1) kinderspel om onder die druk uit te voetballen en 2) ideaal voor jongens als De Jong, Gavi en Gündogan om passes in de rug van de verdediging te droppen of Lewandowski als targetman te bereiken. Dan sta je daar lekker uit positie hoog op het veld. Op tactisch vlak was de aanpak van Van Bommel gewoon de logische keuze.

Gewoon grote pech gehad dat die mannen uit hun eerste twee kansen drie goals scoren (zoals De Jong zelf aangaf). Niet moeilijk dat de kopjes dan naar beneden gaan.
Er is ook nog zoiets als buitenspel hé :wink: .

Als je hoog druk zet is het natuurlijk wel enerzijds de bedoeling dat je daarmee de opbouw van de tegenstander verstoort zowel vanuit hun verdediging als hun middenveld en anderzijds dat je met je verdediging de aanval in de gaten houdt en kort dekt. Maar nu lieten ze de opbouw gewoon gebeuren, op eigen helft dan nog, in de hoop dat ze de aanval in en rond de eigen 16 gingen kunnen afstoppen. En dat is gewoon dodelijk tegen een ploeg als dit Barça, dat duidelijk weer evolueert naar het tiki-taka van enkele jaren geleden.

Pas op, het kan best dat ze anders ook een pandoering zouden hebben gekregen hé, een topploeg in een goede dag gaat inderdaad onder die druk kunnen uitvoetballen, vaak door enkele individuele flitsen, maar zoals @Sir.Killalot ook aangeeft, het zou er tenminste niet hebben uitgezien als makke lammetjes op een slachtbank.

Je kan dan zeggen dat ze pech hebben dat inderdaad die eerste 2,5 kansen binnengaan, maar dat is de kip of het ei hé.

Hoge druk op Barcelona gaan spelen als Belgische ploeg is vragen voor een pandoering. Spelen als makke lammetjes na 20 minuten ook.

Ik snap de tactische beslissing van Van Bommel om zo te spelen maar de spelers zijn gewoon te slap geweest gisteren. Ik zag geen spelers die met het mes tussen de tanden speelden en die hun huid duur wouden verkopen.

Edit: en met alle respect voor spelers als Bataille enzo maar die hebben geen plaats in de CL

Hoge druk op Barcelona gaan spelen als Belgische ploeg is vragen voor een pandoering. Spelen als makke lammetjes na 20 minuten ook.

Ik snap de tactische beslissing van Van Bommel om zo te spelen maar de spelers zijn gewoon te slap geweest gisteren. Ik zag geen spelers die met het mes tussen de tanden speelden en die hun huid duur wouden verkopen.

Edit: en met alle respect voor spelers als Bataille enzo maar die hebben geen plaats in de CL
Akkoord dat de intensiteit hoger moest maar dat is een mentale kwestie en een gebrek aan ervaring, geen zaak van hoog druk zetten. Je Europese debuut, je begint vol zelfvertrouwen en na 20 minuten sta je 3-0 achter na twee geniale aanvallen. Dan snap ik best dat bij sommige jongens de benen loodzwaar aanvoelen.

Voor verdere conclusies zou ik wachten tot na de matchen tegen Shakhtar en Porto.

Zou ook bij de Duivels nog altijd een rol van betekenis kunnen spelen, alleen niet meer op de 6. Speelt bij Atletico ook weer vooral als verdediger.

Verdediger in een 5-mans defensie, idd.
Maar die bij de rode duivels als CV in een 442 systeem te droppen lijkt me ook geen strak plan. (en 34 al, dus beter de nieuwe generatie kansen geven)

Akkoord dat de intensiteit hoger moest maar dat is een mentale kwestie en een gebrek aan ervaring, geen zaak van hoog druk zetten. Je Europese debuut, je begint vol zelfvertrouwen en na 20 minuten sta je 3-0 achter na twee geniale aanvallen. Dan snap ik best dat bij sommige jongens de benen loodzwaar aanvoelen.

Voor verdere conclusies zou ik wachten tot na de matchen tegen Shakhtar en Porto.

En toch moet je maar eens kijken naar de bijzondere resultaten van Club in de CL van de laatste jaren tegen PSG, Real, Atletico of Porto. Dat kwam stuk voor stuk omdat ze vanaf minuut 1 de tegenstander hoog onder druk hebben gezet, hoge powerplay met hoge intensiteit. Vaak verwachten dergelijke topploegen dat niet en vaak starten ze zelf rustig aan omdat ze verwachten dat het een makkie zal worden. Net zoals Barcelona gisteren. Ze mochten vanaf minuut 1 voetballen van Antwerp en dan ben je toch bij voorbaat verloren tegen zulke ploeg?

Club heeft uiteraard ook een aantal keer zwaar op hun doos gehad, maar de goede resultaten tegen de topploegen die ze wel haalden kwam echt niet omdat ze gewoon mee trachtten te voetballen met die ploegen en dachten dat zoiets ging lukken. Zelfs met gewoon wat meer intensiteit of inzet zijn onze Belgische clubs puur voetballend gewoon niet opgewassen tegen dat niveau.

Tom Boudeweel op Sporza zegt dat zowel Vermeeren als Keita probleemloos zouden meedraaien bij dit Barcelona.

En in 90 Minutes zouden ze blijkbaar gezegd hebben (volgens een kennis) dat je het verschil niet zou zien tussen Gavi of Vermeeren bij Barcelona.

Sorry, maar daar moet ik toch eens goed mee lachen hoor. :laugh: Gavi is een van de grootste ettertjes die er rondloopt op de Spaanse velden, maar dat mannetje is nog wel drie klasses beter dan Vermeeren hoor. :crazy:

Ik lees dat nu overal, "ze hebben 10 minuten goed meegedaan", maar denken dat je wel even gaat "meedoen" met Barcelona en zo resultaat gaat halen is toch geweldig naïef? En dat hebben we dan ook gezien, 10 minuten liet Barça het toe, nadien zakte het in elkaar.

Tegen dergelijke topploegen kan je alleen een resultaat halen wanneer je ze opvangt en onder druk zet op hun eigen helft, ze met powerplay die ze wellicht niet meteen verwachten trachten te overdonderden. Dat is helemaal niet anti-voetbal of als beenhouwers, want je moet dan wel ook in de combinatie goed spelen om tot kansen te komen. Het is echt niet "de bus parkeren".

Maar denken dat je wel even gewoon kan meevoetballen tegen dit Barça is naïef. En na die ontnuchterende eerste 20minuten vond ik dat Antwerp echt veel te laag stond en quasi geen druk op de bal zette.
Inderdaad. Je moet bijvoorbeeld eens kijken hoe vaak Barcelona of Real Madrid vroeg in de wedstrijd achter komen in de Spaanse competitie. Real heeft nu al bv. twee wedstrijden op rij een vroeg tegendoelpunt geslikt omdat die ploegen enorm sterk beginnen en daar een goaltje uit puren. Vervolgens is het dan wel volop verdedigen om proberen die voorsprong of naderhand gelijkspel vast te houden.

Ik denk als je dat doet er records gebroken worden als Belgische club 😅
Ja kijk, kijk gewoon naar de meest succesvolle Belgische club in de CL van de laatste jaren en hoe die dat deden. Nuff said denk ik dan. Denken jullie dan maar gerust samen met Van Bommel dat je Barcelona puur voetballend aankan.

De ene kern is ook gewoon de andere niet.
Ik zag/zie Antwerp niet in staat om Barcelona daar 90 minuten, of zelfs 60, onder druk te zetten met hoge pressing.
Je kan dat proberen, maar in de ploeg van gisteren zitten er spelers die dan bij momenten die druk niet gaan zetten en dan ben je evengoed gezien.

Gewoon een paar niveaus te hoog en een Antwerp dat een goed, maar geen geweldige kern heeft.

Sorry, maar daar moet ik toch eens goed mee lachen hoor. :laugh: Gavi is een van de grootste ettertjes die er rondloopt op de Spaanse velden, maar dat mannetje is nog wel drie klasses beter dan Vermeeren hoor. :crazy:
Eerlijk? Wissel die twee gisteren om van ploeg, en veel verschil zou je niet merken denk ik.

De ene kern is ook gewoon de andere niet.
Ik zag/zie Antwerp niet in staat om Barcelona daar 90 minuten, of zelfs 60, onder druk te zetten met hoge pressing.
Je kan dat proberen, maar in de ploeg van gisteren zitten er spelers die dan bij momenten die druk niet gaan zetten en dan ben je evengoed gezien.

Gewoon een paar niveaus te hoog en een Antwerp dat een goed, maar geen geweldige kern heeft.
Akkoord, maar zoals @Pinkman ook aangeeft, je moet dat geen 90min volhouden hé. Maar wanneer je wel van bij het 1ste fluitsignaal dat doet, zo de tegenstander verrast en daar onverhoopt 1 laat staan 2 doelpunten uit kan puren, kan je de rest van de wedstrijd je volledige gemotiveerd smijten naar elke bal in de hoop op zijn minst met een punt naar huis te gaan.

Nu trachtte Antwerp mooi mee te voetballen, krijgen ze er 3 om de oren na 20min en voelen hun benen de rest van de wedstrijd als lood.

Ik ben er trouwens wel van overtuigd dat elke ploeg dat op zijn minst kan proberen, dat zie in de JPL trouwens ook van de Charleroi's of Mechelens van deze wereld tegen de topploegen. Het is gewoon kwestie van daarop trainen, de juiste pionnen zetten en de tactische richtlijnen.

Ja kijk, kijk gewoon naar de meest succesvolle Belgische club in de CL van de laatste jaren en hoe die dat deden. Nuff said denk ik dan. Denken jullie dan maar gerust samen met Van Bommel dat je Barcelona puur voetballend aankan.
Jullie zijn overduidelijk de beste Belgische club van de laatste jaren en hebben enkele keren mooi gestunt maar jullie verliezen even goed wedstrijden met grote cijfers als het wat tegen zit (Benfica 5-1, Leipzig 0-5, Man U 5-0, PSG 0-5) dus zo simpel is het dus blijkbaar toch niet om je tegenstander te versmachten als kleinere club. Je hebt nu eenmaal dagen dat alles meezit maar even goed dat het eerder tegen zit.

Terug
Bovenaan