Twee zomers

Netflix ÉÉN Twee zomers

Dus de laatste aflevering gezien bekeken...
Dus een filmpje over een groepsverkrachting gebruiken als spel, uiteindelijk gewoon doodleuk domiscussieren om eventueel echt te stoppen alsof het een potje Scrabble is, gevolgd door Saskia die echt zware bombs dropt richting Sofie omdat ze plots tot over haar oren verliefd is op Mowglie???? Echt rot op met uw kutscript

De befaamde nuance is dan wel weer helemaal aan mij voorbij gegaan. Echt zwak dit.
 
Sja. Uiteindelijk toch wel weer een teleurstelling. Acteerwerk liet beetje te wensen over maar dat komt vooral denk ik door het zwakke script alsook dialogen. Op dat vlak meer genoten van de scènes uit het verleden.

Eerlijk gezegd denk ik dat Tom Lenaerts beter een andere partner zoekt dan PB Gronda.
 
Na de Parelvissers toch weer een reeks van Tom Lenaerts die interessant begint maar uitdraait om een flauwe ontknoping.
Edit: ik lees net dat Over Water ook van de hand van Tom Lenaerts is. Dan is het toch stilletjes aan tijd om zich op iets anders te richten, want dat was een waar gedrocht.
 
Lenaerts is één van onze beste tv-makers
maar van fictie moet hij duidelijk afblijven. Over water was een gedrocht, vooral qua dialogen maar zeker ook qua personages, en dit hield ik ook na twee afleveringen voor bekeken
Doe maar weer een leuk quizje, zou ik zeggen
 
Ik vond het aanvankelijk wel goed. Bij de eerste twee afleveringen had ik na afloop toch steeds veel zin om de volgende te bekijken, maar gaandeweg werd het toch minder. Ik denk dat ze teveel zaken in één reeks hebben willen steken. Het had iets interessants kunnen worden als het puur draaide rond dat psychologische spelletje, en het had iets interessants kunnen worden als het ging over hoe je als vriendengroep zo'n zware fout al dan niet te boven kunt komen. Nu was het iets tussen de twee, en dat pakte niet.

Ik nam van bij het begin ook wel aanstoot aan het feit dat je een vriendengroep hebt waarbij iedereen (zichtbaar) even oud is in de flashbacks - met uitzondering van Luc die een jaar of drie jonger is dan de rest -, om dan dertig jaar later dezelfde vriendengroep te hebben waarbij er twee zijn die plots (zichtbaar) minimaal 10 jaar ouder zijn dan de rest. Ofwel pas je je script aan op basis van de acteurs die je absoluut wil casten, ofwel cast je je acteurs op basis van je script. Maar hoe het nu is gebeurd, neem je al nog voor de eerste draaidag eigenlijk je eigen script niet serieus.
 
Aan de acteurs op zich stoorde ik me niet echt. Maar de snelheid en verloop van het script vielen me wat tegen.
 
Na de 'Parelvissers' en 'Met man en macht' was ik na afloop telkens teleurgesteld, omdat de uiteindelijke uitkomst en verklaring van de gebeurtenissen telkens dik tegenvielen. Hier viel het iets beter mee, maar misschien komt dat ook vooral omdat ik echt weinig verwachtingen had voor een spannend slot. Anderzijds zat ik in de laatste aflevering ook helemaal niet op het puntje van mijn stoel en bleef ik eerder achter met een 'ok, ca va...'. Ook dit is toch weer een reeks van Tom Lenaerts waarbij het (vrij) sterk begint, een goed idee bevat, maar naar het einde toe toch weer wat in elkaar zakt.

Een topreeks was dit zeker niet. Toplocatie en een topcast, maar er is véél te weinig uit die cast gehaald. Langer had de reeks misschien niet moeten duren, maar anderzijds was het te kort om sommige zaken écht goed uit te werken. Er zat veel potentieel in de personages, maar uiteindelijk bleef de uitwerking ervan bij de meesten wat oppervlakkig.

Voor de rest blijf ik de commotie errond wel wat overdreven vinden. Ook het hele gedoe van 'de nuance' waarover Lenaerts het heeft, vind ik minder dramatisch dan sommigen het lieten uitschijnen, het gaat immers over meer dan enkel de daad van groepsverkrachting. Als ik volgend interview nog eens bekijk, dan hoor ik hem toch weinig verkeerds zeggen... maar misschien zijn er andere interviews waar het minder duidelijk overkomt.

 
Ik denk dat ik wel begrijp welke nuance Lenaerts in dit debat wil brengen.
Alleen al het personage Lia. Heeft waarschijnlijk nare ervaringen gehad in haar sekswerkjob. Krijgt dat filmpje te zien en herkent Didier, een niet zo fijne klant. Ergo: op voorhand al een duidelijk vooroordeel tov Didier, terwijl ze de context van 30j terug helemaal niet kan plaatsen. Zij blijkt dan de persoon te zijn die alles deelt met de vrouwen die er wél bij waren. Tijdens de 'onthulling' op het terras blijkt zij dan ook het extreemst te zijn in haar emoties/argumenten, terwijl ze er helemaal niet bij was en enkel kan oordelen op basis van dat filmpje.

Lenaerts heeft op die manier elke vorm van oordeel over een seksuele daad tegen de wil om in elk personage proberen te verwerken denk ik.
Mowgli: deed niet mee, maar deed er ook niks tegen. Heeft het meest te verliezen in't heden door z'n functie.
Idem voor Didier, al heeft ie enkel z'n relatie te verliezen.
Peter: deed mee, maar dan ook weer niet. Heeft, zeker na Romee haar scheidingsaankondiging, ook niets meer te verliezen.
Mark: de enige die echt penetreerde.
Luk: het dutske eigenlijk, die er eigenlijk niets mee wilde doen, niets mee te maken heeft, maar het toch deelt omdat ie in eerlijkheid gelooft. Wordt dan te kakken gezet door z'n nieuwe liefde.
Sofie: het slachtoffer.
Romee: wist er in haar diepste eigenlijk van, maar deed er indertijd niks mee. Door haar band met Sofie waarschijnlijk kwader dan Sofie zelf, zonder dat Sofie het zelf wil/wou.
Saskia: niet op de hoogte, maar door persoonlijke gevoelens ook niet echt veroordelend.
En dan Lia: was er niet bij, maar wil toch graag dat de 'vetzakken' boeten.

Ik denk dat de partijen in zulke gevoelige zaken altijd wel ingedeeld kunnen worden in 1 van de personages.

Enige wat mss stoorde was de plotse "Jens is niet mijn zoon, maar die van u" reveal, al was die natuurlijk nodig om uitgelegd te krijgen hoe dat filmpje nu pas terug opdook. (en dat is toch heel raar, gezien het feit dat de Luk die camera pas had 30j geleden. Zou me raar lijken om ni alle tapes van dat weekend nadien eens te bekijken hoe leuk/zot/... het wel niet was?)
 
Nog een plothole? Die vaderschapstest wordt uitgevoerd met het haar van een pruik, afgeknipt haar dus, zonder wortel alsof het niks is. Ik ben zeker geen DNA-expert, maar voor een vaderschapstest kerndna uit haar zonder wortel halen, is allesbehalve een eenvoudige procedure die je zomaar in een commercieel labo kan laten uitvoeren, voor zover ik lees.
 
Enige wat mss stoorde was de plotse "Jens is niet mijn zoon, maar die van u" reveal, al was die natuurlijk nodig om uitgelegd te krijgen hoe dat filmpje nu pas terug opdook. (en dat is toch heel raar, gezien het feit dat de Luk die camera pas had 30j geleden. Zou me raar lijken om ni alle tapes van dat weekend nadien eens te bekijken hoe leuk/zot/... het wel niet was?)
Dat is uitgelegd geweest dacht ik: door wat er gebeurd is met Mark kon hij er niet naar kijken en dan is hij het vergeten, ofzoiets.
 
Over de cast gesproken: ik kijk niet zo heel veel series, maar die acteur Tom Vermeir, ligt dat nu aan mij of wordt dieje mens echt getypecast als de fuck-up/ne 'plant' waar niks in zit*? :unsure:
Series/films waarin ik hem al aan't werk heb gezien: Twee Zomers, Beau Sejour, Belgica en De Twaalf.

*Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat die mens niet kan acteren ofzo hé, viel me precies gewoon op. Geen idee wat die moet spelen in andere series.
 
Ik vind dat er hier in Vlaanderen extreem veel wordt getypecast. De meeste acteurs spelen (toch op tv) quasi altijd een variatie van hetzelfde.
 
De serie beginnen kijken en tot nu toe (aflevering 2) bevalt het me. Op zich mooie opbouw, leuke setting en de acteurs storen me niet (het leeftijdsverschil tussen sommige valt op maar is geen onoverkomelijk probleem voor mij). De negatieve feedback die ik hoorde lijkt me voorlopig overdreven, maar ik ben voorzichtig naar wat het einde zal brengen.

Over water vond ik dan weer verschrikkelijk. Geen empathie voor de personages en verschrikkelijk traag.
 
Over de cast gesproken: ik kijk niet zo heel veel series, maar die acteur Tom Vermeir, ligt dat nu aan mij of wordt dieje mens echt getypecast als de fuck-up/ne 'plant' waar niks in zit*? :unsure:
Series/films waarin ik hem al aan't werk heb gezien: Twee Zomers, Beau Sejour, Belgica en De Twaalf.

*Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat die mens niet kan acteren ofzo hé, viel me precies gewoon op. Geen idee wat die moet spelen in andere series.
In Grond speelde ie een bekeerde moslim na een celstraf. Best goeie rol daar:D
 
Heb die in theaterversie van de film 'Locke' gezien. Daarin was hij ook fenomenaal (deed alle stemmen waarmee Locke belde)
 
De serie uitgekeken en over het algemeen ben ik aangenaam verrast, zeker na de slechte recensies hier. Grootste minpunt was dat al die vrouwen in het complot zaten. Mochten enkel lia en Romee het in scène gezet hebben zou dat pak beter geweest zijn.

Soms heb ik de indruk dat we hier te snel Vlaamse series bekritiseren.
 
Ik wou het net zeggen, het is geen milion dollar Netflix productie.
Maar het was nu toch ook niet zo slecht. Ja de plot is achteraf een beetje dubbel, maar al bij al viel het wel mee.
Daarbij De Bouw en Ilegems konden perfect nog mee met de rest van de cast hoor. Ze konden echt wel nog door voor iemand van 50, net zoals de rest van de cast.
 
Terug
Bovenaan