Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik heb deze gebruikt: https://www.bol.com/be/nl/p/20-mete...assen-hagen-en-onkruid/9200000073591702/?s2a=
Die kost zelfs maar 86 euro voor 20m en daar kan je dus 40m gazonrand uithalen.

Ik ben daar eigenlijk maar per toeval op uitgekomen, omdat ik deze rizoombegrenzer gebruikt had om de bamboe van de buren bij hen te houden en dan hebben de buren die per ongeluk beschadigd met één of andere machine. Heb dus een nieuwe rizoombegrenzer moeten kopen en de beschadigde heb ik dan gebruikt als gazonrand.
64 cm hoog, dus 32 als je die in twee doet. Hoe heb je die recht in de grond gekregen? Lijkt me nog redelijk flexibel, dus met zo'n halve-maanvormige bordersteker en dan er "inkloppen" zal wel niet lukken? Rechte spade, of misschien zo een voor leidingen?

Laatst bewerkt:
64 cm hoog, dus 32 als je die in twee doet. Hoe heb je die recht in de grond gekregen? Lijkt me nog redelijk flexibel, dus met zo'n halve-maanvormige bordersteker en dan er "inkloppen" zal wel niet lukken? Rechte spade, of misschien zo een voor leidingen?
Is redelijk flexibel inderdaad, maar toch sterk genoeg om bijvoorbeeld met een kruiwagen over te rijden zonder deze te beschadigen (is bij ons bijvoorbeeld de rand tussen ons tuinpad van schors en de gazon). Ik heb die gestoken bij het volledig herinrichten van de tuin. Ik was toen dus al bezig met "grondwerken" en heb een geul gegraven waar de gazonrand moest komen om het me makkelijker te maken. Die heel dunne gazonranden van Cellfast had ik al eerder gestoken toen de tuin nog niet open lag en die heb ik er toen ingekregen door met een rechte spade gewoon in de grond te steken en wat heen en weer te wiggelen. Dat zal dus ook wel lukken met die rizoombegrenzer vermoed ik, maar dan zal je die wel korter moeten maken dan 32cm.

Ik dacht dat 20cm al voldoende was om gras tegen te houden. De gazonrand van Cellfast die ik gebruikt heb is 20cm en ik merk daar niet dat het gras er onderdoor komt. Misschien dat iemand anders hier 100% zeker weet hoe diep zo'n begrenzer voor gazon moet komen?

Weet niet of het hier thuis hoort, gezien het eerder over de fauna gaat 😅 maar we wonen in een bosrijke omgeving waar veel verschillende vogeltjes zitten die we op de dagelijkse wandeling goed horen tjirpen en fluiten. Ik vind het dan spijtig dat ik het geluid niet ken…

Ik vermoed dat er wel ergens een online encyclopedie bestaat met de populairste vogels in België en hun geluid? Zie bv ook vaak van die mini vogeltjes, lijken een beetje op mussen of van die zwart zilvere met een wat langere staart. Geen idee welke soort 🤷🏻‍♂️

Weet niet of het hier thuis hoort, gezien het eerder over de fauna gaat 😅 maar we wonen in een bosrijke omgeving waar veel verschillende vogeltjes zitten die we op de dagelijkse wandeling goed horen tjirpen en fluiten. Ik vind het dan spijtig dat ik het geluid niet ken…

Ik vermoed dat er wel ergens een online encyclopedie bestaat met de populairste vogels in België en hun geluid? Zie bv ook vaak van die mini vogeltjes, lijken een beetje op mussen of van die zwart zilvere met een wat langere staart. Geen idee welke soort 🤷🏻‍♂️

Merlin is een uitstekende app om vogels te herkennen. ;)

Een staartmees allicht?

Ik zit met enkele siergrassen (weet niet welke soort) waarbij de grond er rond vol met onkruid zit. Het is een soort van vlak van 1m2. Mijn bedoeling zou zijn om deze uit te graven, de grond te zuiveren en opnieuw te planten met dan bv boomschors tussen om toch al iets of wat bescherming te geven.

Gaan die dat overleven als ik dat wat voorzichtig probeer te doen? Of laat ik het nu toe en plant ik in het voorjaar best gewoon nieuwe exemplaren?

Ik zit met enkele siergrassen (weet niet welke soort) waarbij de grond er rond vol met onkruid zit. Het is een soort van vlak van 1m2. Mijn bedoeling zou zijn om deze uit te graven, de grond te zuiveren en opnieuw te planten met dan bv boomschors tussen om toch al iets of wat bescherming te geven.

Gaan die dat overleven als ik dat wat voorzichtig probeer te doen? Of laat ik het nu toe en plant ik in het voorjaar best gewoon nieuwe exemplaren?

Grassen zijn stevige jongens, ik heb grassen staan die al 3-4 van plek veranderd zijn en ze blijven het goed doen.
Nu de winter staat wel voor de deur dus ik zou wel wachten tot het voorjaar om zo iets te doen, temperaturen zijn op deze moment nog best ok maar wie weet wat komt er nog. Onkruid stopt ook met groeien hoor.

Grassen zijn stevige jongens, ik heb grassen staan die al 3-4 van plek veranderd zijn en ze blijven het goed doen.
Nu de winter staat wel voor de deur dus ik zou wel wachten tot het voorjaar om zo iets te doen, temperaturen zijn op deze moment nog best ok maar wie weet wat komt er nog. Onkruid stopt ook met groeien hoor.
Merci!

Ik vind het niet erg om dat onkruid weg te doen op die kleine oppervlakte. Maar de grond lijkt me wat vermengd met stabilisé ofzo waardoor het erg moeilijk is om het goed te verwijderen. Vandaar dat ik graag wat propere grond wil leggen en de ruimte rond de planten wat wil aankleden.

We hebben via 'behaagjetuin' oa een wintereik besteld, maar toen niet aan de processierups gedacht.
Zouden jullie nog een eik planten?
Ze komen wel vaker voor op een zomereik dan wintereik blijkbaar.

We hebben via 'behaagjetuin' oa een wintereik besteld, maar toen niet aan de processierups gedacht.
Zouden jullie nog een eik planten?
Ze komen wel vaker voor op een zomereik dan wintereik blijkbaar.
Naast onze tuin staan een paar eiken, ook elders in de buurt. Nog geen processierups gezien.

Goh, dat vind ik ook van die suburbia-onzin. Volgende stap is dan dat het wijkcomité commentaar heeft op de kleur van je raamkaders of keuze van je haag. Mijn tuin grenst sowieso al aan een weide en een soort van half-verwaarloosd stukje bos, dus die tuin kan er ook nog bij.
Ik kwam net een filmpje tegen op youtube en moest aan je comment denken.
In dit filmpje zie je een huis waarbij zo'n boete wegens verwaarloosde tuin is uitgeschreven en waarom dit nodig is. :p

Je hoeft niet het hele filmpje te bekijken, de eerste 2 minuten zeggen voldoende.

Ik kwam net een filmpje tegen op youtube en moest aan je comment denken.
In dit filmpje zie je een huis waarbij zo'n boete wegens verwaarloosde tuin is uitgeschreven en waarom dit nodig is. :p

Je hoeft niet het hele filmpje te bekijken, de eerste 2 minuten zeggen voldoende.
Dat is gewoon de tuin van mijn buurman als je de struiken wegdenkt.

De sneeuwklokjes en narcissen komen al piepen :support:

Iemand die zijn vlinderstruik gewoon snoeit in de winter ? Ondanks dat het afgeraden wordt ?

De sneeuwklokjes en narcissen komen al piepen :support:

Iemand die zijn vlinderstruik gewoon snoeit in de winter ? Ondanks dat het afgeraden wordt ?
Wij zijn hier al 4 weken bloemkool en romanesco aan het eten, het komt er langs mijn oren uit. :tongue:
Mijn schoonvader had het één en het ander gepland voor het voorjaar... tis allemaal "een beetje vroeger"

Ondertussen aan het wachten tot de bladeren van onzen appelboom vallen om hem te verplanten van mijn schoonouders naar onzen tuin... knalgroen ziet diej nog. :unsure:

Ondertussen aan het wachten tot de bladeren van onzen appelboom vallen om hem te verplanten van mijn schoonouders naar onzen tuin... knalgroen ziet diej nog. :unsure:
Binnenkort -5 dan zullen ze wel rap vallen. :p

Hier hangt die nog vol blad.
Snoeien doe ik meestal pas in maart.
Waarom zou je die nu al snoeien?

Er onder staan bollen onder die opkomen in de lente, en zou willen vermijden deze te vertrappelen bij het snoeien van de vlinderstruik.

Binnenkort -5 dan zullen ze wel rap vallen. :p

Er onder staan bollen onder die opkomen in de lente, en zou willen vermijden deze te vertrappelen bij het snoeien van de vlinderstruik.
In principe kan je dat perfect doen. Alleen zou ik dan 3-4cm boven elke knop snoeien omdat de kans groot is dat de tak wel nog wat invriest.

In principe kan je dat perfect doen. Alleen zou ik dan 3-4cm boven elke knop snoeien omdat de kans groot is dat de tak wel nog wat invriest.

Vorig jaar is dat bij m'n vader wel stevig misgegaan, vlinderstruik in de winter gesnoeid en de Lente niet meer gehaald.

Afgelopen woensdag wat zaailingen van de Stipa gevonden, tussen het onkruid en de klinkers. Allemaal een leuk plekje gegeven samen met wat kogellook en nu -3 hier. Hopelijk zie ik ze terug in het voorjaar:lol:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan