Mag ik hier eens een meer algemene 'tuinaanleg' vraag stellen?
Dit is onze stadstuin:
Vroeger lag daar een houten terras (ge ziet de afdruk er nog wat van aan de rechterkant, waar dat grind ophoudt), daar ligt dan ook nog een of andere soort bache onder, vermoedelijk om opschietend onkruid tegen te houden ofzo.
Ik zou dat nu graag willen omtoveren tot een klein paradijs voor vogels en insecten. Ik zou alleen eens een duidelijk stappenplan in mijn hoofd moeten hebben, wij wonen in Brussel en alles moet aan/af-gevoerd worden door het huis heen, dus ik wil het graag zo efficiënt en slim mogelijk doen.
Ik heb op de planning tool van Gardena rap iets in elkaar geflanst dat een idee moet geven van waar we naartoe willen. Tis vrij shitty gedaan, in het echt zou ik veel meer werken met rondingen maar soit, het is om een idee te geven. Alles wat niet verhard is gaat vermoedelijk opgevuld worden met borderplanten, struiken, kruipers, etc.Het mag wel echt een beetje een wilde tuin zijn, dat veel leven kan accomoderen. We willen enkel een stukje waar we eventueel kunnen zitten en iets eten, en er moeten kleine stapstenen paadjes zijn naar de bbq en naar het houthok. Tuin is NW gericht en ommuurd dus wou daar o.a. klimhortensia en wilde wingerd tegenop laten groeien.
De bedoeling zou zijn om een klein verhard gedeelte te hebben (cobbestones/stepstones idee, zodat er toch nog kruid tussen de tegels in kan groeien) waar dan een picnicbank op kan rusten. Van daaruit vertrekken er kleine paadjes naar de bbq en naar een houthok/insectenhotel.
Verder ben ik ook aan het overwegen om een klein poeltje te maken (allez, een stenen kuip o.i.d), we hebben hier super veel vogels die komen drinken en badderen uit een kom die we buiten hebben staan, lijkt mij gewoon fijn om dat ook op een meer organische manier op te nemen in de tuin.
Ik zou graag alles zelf willen doen. Het stappenplan zoals ik het nu min of meer zie:
- container/zakken huren
- huidige tuin voor een deel afgraven, die bache er uit trekken, dat grind allemaal afvoeren
- nieuwe grond laten leveren en uitscheppen (wat/waar/hoe/is dat nodig?)
- voor het terras, moet daar echt stabilisé onder o.i.d of kan dat gewoon op de grond gelegd worden?
- dat houthok afbouwen (daar ben ik al mee bezig)
- plantjes zetten (lente volgend jaar)
Klopt dat een beetje? Ik dacht ook: misschien kan het wat simpeler. Ik graaf enkel dat gedeelte wat af waar het terras moet kopen, ik leg daar wat puin onder om een stabielere ondergrond te hebben voor het picknickgedeelte, ik trek die bache uit, voer het grind af en de aarde die ik wegschep gooi ik daar waar ik plantjes zou willen, en dan werk ik gewoon met de grond die er nu is die eventueel wat bemest ofzo.
Hebben jullie eventuele tips, dingen die ik mis, toffe ideeën voor ons plan?