Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Hou er wel rekening mee dat dat zeer verticaal groeiende grassen zijn.
Dus als je een stuk van de tuin mee wilt opvullen, ga je er veel nodig hebben.
Wij hadden er ons bijna aan mispakt, maar dan uiteindelijk voor een bollere siergras gegaan.
ze groeien ook erg horizontaal. Is één van de ergste invasieve soorten die er bestaan. Als het hier nog wat warmer wordt, wordt dat ook in België een feestje.

Decisions, decisions...ik vond de jostabes wat tegenvallen. Wel wat bessen maar ook niet zoveel gezien de grootte, en de smaak was nu ook niet wauw. Dan ben ik beter af met een kruisbes ofzo. Ik overweeg dan ook om die struik te vervangen. Iemand een suggestie voor een fruitstruik, mag dus al wat groter zijn. Misschien nog een saskatoon, dat produceert wel goed en ik begin de smaak te appreciëren.
Hebt ge al een vijg? Een echt lekkere doornloze braam?

Hou er wel rekening mee dat dat zeer verticaal groeiende grassen zijn.
Dus als je een stuk van de tuin mee wilt opvullen, ga je er veel nodig hebben.
Wij hadden er ons bijna aan mispakt, maar dan uiteindelijk voor een bollere siergras gegaan.
Ben ik me van bewust. Lijkt me ideaal om in een border te zetten langs bvb een kant van een terras. En daarachter dan nog wat anders, wat nog wat hoger komt. + eventueel een of andere mooie esdoorn er nog eens tussen. Spijtig dat die zo slecht tegen volle zon kunnen. Ik heb momenteel 4 verschillende in pot staan maar met het goede weer zien die echt wel af. Bladeren verbranden makkelijk..
ze groeien ook erg horizontaal. Is één van de ergste invasieve soorten die er bestaan. Als het hier nog wat warmer wordt, wordt dat ook in België een feestje.
Aaah, dat wist ik niet. Hoe zet je die dan best in de grond? Bakken ingraven?

Hebt ge al een vijg? Een echt lekkere doornloze braam?
Neen, maar de enkele keer dat ik zo'n verse vijg heb gegeten vond ik dat niet geweldig. Heb je daar een aanrader qua ras?

Een braam lijkt me wat vreemd in het midden van de tuin, leid je dat niet beter langs een hek ofzo? Een Japanse wijnbes zou nog kunnen. Heb wat verder zwarte framboos staan, lekker maar weinig opbrengst. Ik overweeg om een Taybes te zetten.

Laatst bewerkt:
Geen idee of dit hier volledig past maar ik denk van wel :)
We hebben zo'n plastic compost vat, en vandaag gemerkt dat er heel veel wespen in en rond zitten.

Is er iets wat ik er kan in gooien waar ze bv niet van moeten hebben?
En eigenlijk over het algemeen, tips om wespen weg te houden met bepaalde planten ofzo?

Geen idee of dit hier volledig past maar ik denk van wel :)
We hebben zo'n plastic compost vat, en vandaag gemerkt dat er heel veel wespen in en rond zitten.

Is er iets wat ik er kan in gooien waar ze bv niet van moeten hebben?
En eigenlijk over het algemeen, tips om wespen weg te houden met bepaalde planten ofzo?
Waarom stoort het dat er wespen zitten aan het compostvat? Heb je er oud fruit ofzo opgesmeten toevallig? Hier zitten ze aan de frambozenstruiken, maar da's ver genoeg naar achter dus stoort niet echt.

Waarom stoort het dat er wespen zitten aan het compostvat? Heb je er oud fruit ofzo opgesmeten toevallig? Hier zitten ze aan de frambozenstruiken, maar da's ver genoeg naar achter dus stoort niet echt.
Tuin is maar 8m diep, het vat staat in een hoek maar de kindjes spelen wel overal her en der in het gras. Wil niet dat ze van die kutbeesten gestoken worden :p

Gooi er eigenlijk alles in, zitten sowieso wat slechte aardbeien in, appelschillen, meloenschillen, ...
vorige jaren nooit last van gehad van wespen er in/rond

Tuin is maar 8m diep, het vat staat in een hoek maar de kindjes spelen wel overal her en der in het gras. Wil niet dat ze van die kutbeesten gestoken worden :p

Gooi er eigenlijk alles in, zitten sowieso wat slechte aardbeien in, appelschillen, meloenschillen, ...
vorige jaren nooit last van gehad van wespen er in/rond
Door de weersomstandigheden zijn er veel meer wespen dan de vorige jaren dus dat zal al veel verklaren. Ja, die komen op die fruitresten af, je kan overwegen om die mee te geven met het GFT. Ik weet niet meteen welke planten wespen afschrikken, het is te zeggen op het internet vind je wel wat planten, maar ik geloof daar niet altijd in.

Hetzelfde 'probleem' hier. Ik heb gemerkt dat er wel erg veel wespen in mijn compostbak zitten. Het is de gewone open versie die je via de gemeente kan kopen. Het zijn er zelfs zoveel dat ik eerder een nest vermoed. Ik heb een kennis gecontacteerd om te komen kijken en te verdelgen (indien nodig).

Neen, maar de enkele keer dat ik zo'n verse vijg heb gegeten vond ik dat niet geweldig. Heb je daar een aanrader qua ras?

Een braam lijkt me wat vreemd in het midden van de tuin, leid je dat niet beter langs een hek ofzo? Een Japanse wijnbes zou nog kunnen. Heb wat verder zwarte framboos staan, lekker maar weinig opbrengst. Ik overweeg om een Taybes te zetten.
Zet een lekkere braam op die plek. Je kan die wat leiden met draden. Van de vruchten die je hier opsomt is dat by far de lekkerste.
Je kan hier zelf een echt lekkere doornloze braam komen ophalen (for free)

Ik heb hier in het gazon een wespennest, op 5 van mijn terras. Tot op heden geen plannen om die beesten te verdelgen. Maar ik weet dat ik een beetje apart ben op dat vlak

Zet een lekkere braam op die plek. Je kan die wat leiden met draden. Van de vruchten die je hier opsomt is dat by far de lekkerste.
Tips voor bepaalde rassen? De vrouw wil er hier ook in de tuin maar heeft natuurlijk geen flauw benul welke ze zou moeten kiezen. En wat is het ideale tijdstip om dat aan te planten?

Tips voor bepaalde rassen? De vrouw wil er hier ook in de tuin maar heeft natuurlijk geen flauw benul welke ze zou moeten kiezen. En wat is het ideale tijdstip om dat aan te planten?
Ja, maar die ga je gewoon in België niet vinden. Ik heb zelf een selectie gemaakt uit een 10-tal commerciële rassen die ik via de UK heb aangekocht. Misschien kan je ergens 'Asterina' vinden, zeer lekker, maar opbrengst en groeikracht valt tegen...

Het ras dat ik het lekkerste vind, is 'Loch Tay'. Geen 'Loch Ness' dus, die laatste vind je wel makkelijk maar is echt inferieur.

Maar voor jou geldt hetzelfde aanbod als ik hierboven deed, ik heb ieder jaar wel enkele uitlopers...
Aanplanten doe je best in de winter.

Welk grondoppervlak heb je daarvoor nodig? Want in het midden van de tuin is dat misschien een probleem. Als het echt zo'n aanrader is kan ik die langs de zijkant ook leiden misschien. Beter dan een Taybes dan? Want dan neem ik dat aanbod misschien wel aan!

Welk grondoppervlak heb je daarvoor nodig? Want in het midden van de tuin is dat misschien een probleem. Als het echt zo'n aanrader is kan ik die langs de zijkant ook leiden misschien. Beter dan een Taybes dan? Want dan neem ik dat aanbod misschien wel aan!
Het is een staakbraam, groeit dus eerder de hoogte in. Met een rek van 2-3 m breed kan je echt al heel wat doen
Plant groeit beter en is gezonder dan Taybes, en vrucht is ook lekkerder.

Mag ik hier eens een meer algemene 'tuinaanleg' vraag stellen?

Dit is onze stadstuin:

Vroeger lag daar een houten terras (ge ziet de afdruk er nog wat van aan de rechterkant, waar dat grind ophoudt), daar ligt dan ook nog een of andere soort bache onder, vermoedelijk om opschietend onkruid tegen te houden ofzo.

Ik zou dat nu graag willen omtoveren tot een klein paradijs voor vogels en insecten. Ik zou alleen eens een duidelijk stappenplan in mijn hoofd moeten hebben, wij wonen in Brussel en alles moet aan/af-gevoerd worden door het huis heen, dus ik wil het graag zo efficiënt en slim mogelijk doen.

Ik heb op de planning tool van Gardena rap iets in elkaar geflanst dat een idee moet geven van waar we naartoe willen. Tis vrij shitty gedaan, in het echt zou ik veel meer werken met rondingen maar soit, het is om een idee te geven. Alles wat niet verhard is gaat vermoedelijk opgevuld worden met borderplanten, struiken, kruipers, etc.Het mag wel echt een beetje een wilde tuin zijn, dat veel leven kan accomoderen. We willen enkel een stukje waar we eventueel kunnen zitten en iets eten, en er moeten kleine stapstenen paadjes zijn naar de bbq en naar het houthok. Tuin is NW gericht en ommuurd dus wou daar o.a. klimhortensia en wilde wingerd tegenop laten groeien.

De bedoeling zou zijn om een klein verhard gedeelte te hebben (cobbestones/stepstones idee, zodat er toch nog kruid tussen de tegels in kan groeien) waar dan een picnicbank op kan rusten. Van daaruit vertrekken er kleine paadjes naar de bbq en naar een houthok/insectenhotel.

Verder ben ik ook aan het overwegen om een klein poeltje te maken (allez, een stenen kuip o.i.d), we hebben hier super veel vogels die komen drinken en badderen uit een kom die we buiten hebben staan, lijkt mij gewoon fijn om dat ook op een meer organische manier op te nemen in de tuin.

Ik zou graag alles zelf willen doen. Het stappenplan zoals ik het nu min of meer zie:

- container/zakken huren
- huidige tuin voor een deel afgraven, die bache er uit trekken, dat grind allemaal afvoeren
- nieuwe grond laten leveren en uitscheppen (wat/waar/hoe/is dat nodig?)
- voor het terras, moet daar echt stabilisé onder o.i.d of kan dat gewoon op de grond gelegd worden?
- dat houthok afbouwen (daar ben ik al mee bezig)
- plantjes zetten (lente volgend jaar)

Klopt dat een beetje? Ik dacht ook: misschien kan het wat simpeler. Ik graaf enkel dat gedeelte wat af waar het terras moet kopen, ik leg daar wat puin onder om een stabielere ondergrond te hebben voor het picknickgedeelte, ik trek die bache uit, voer het grind af en de aarde die ik wegschep gooi ik daar waar ik plantjes zou willen, en dan werk ik gewoon met de grond die er nu is die eventueel wat bemest ofzo.

Hebben jullie eventuele tips, dingen die ik mis, toffe ideeën voor ons plan?

Laatst bewerkt:
Als je hier en daar een betonijzer de grond induwt met je handen en het gaat gemakkelijk de grond in dan kan je het inderdaad op de simpele manier doen.

Die kasseien/stepstones kan je ook gewoon in het zand zetten. Da’s misschien niet de juiste manier maar als je bv die kasseien goed aantikt met een hamer en opvoegt met zwarte zand dan zal dat niet gaan lopen.

En het is altijd leuk om hoogte te creëren in de tuin, kan je doen met hogere struiken, constructies (eventueel voor klimplanten) of een pergola.

Probeer paadjes altijd van de muur te houden en meer in de tuin te zetten. Zo kan je naast het pad beplanting zetten. Zelfde met het terras, rondom wat beplanting zodat het wat intiemer is. En ook vanuit het venster of deur kijk lijnen creëren.

Maar het ziet er goed uit :)

Ik zou gewoon eens beginnen met alles wat er niet meer moet zijn (grind, hout, troep,...) af te voeren. Daarna 1 of 2 remorken compost halen en dat al eens goed onderfrezen/onderspitten. Ik denk dat je dan al ver bent.

de ondergrond voor een terras in klinkers moet wel stabiel zijn ja. Die kan je niet zomaar in de aarde gaan leggen. Dan ben je volgend jaar opnieuw bezig.

Ik zou ook zorgen voor voldoende ruimte rond die zithoek, zodat je daar wat hoge planten kan zetten. Heb je al een idee wat voor beplanting je gaat aanwenden?
Ik zou nu ook eens opmeten hoe lang ieder stuk van de tuin in de zon staat, dat kan helpen bij je beplantingsplan

Ik zou gewoon eens beginnen met alles wat er niet meer moet zijn (grind, hout, troep,...) af te voeren. Daarna 1 of 2 remorken compost halen en dat al eens goed onderfrezen/onderspitten. Ik denk dat je dan al ver bent.

de ondergrond voor een terras in klinkers moet wel stabiel zijn ja. Die kan je niet zomaar in de aarde gaan leggen. Dan ben je volgend jaar opnieuw bezig.
Ge hebt gelijk, ik zal al eens beginnen met alle nest uit de tuin te verhuizen en een put te graven om een ondergrond te voorzien voor het terras. Zoals @Mienod hierboven zegt kunt ge volgens mij die stepstones/flagstones ook gewoon los in het zand leggen, wat wij ook wel van plan zijn vermoedelijk. Gelijk die pwetten hier doen in feite:

alleen zouden wij dan waarschijnlijk tussen de flagstones voegen met zo'n mix waarin al zaden verwerkt zitten. Allez als ik dat zo zie, dan lijkt mij dat nog wel iets dat ik zelf ook kan. Het gaat allemaal ook niet over grote oppervlaktes uiteindelijk. Denk dat de tuin 7m breed is en ~15m diep.

Ik zou ook zorgen voor voldoende ruimte rond die zithoek, zodat je daar wat hoge planten kan zetten. Heb je al een idee wat voor beplanting je gaat aanwenden?
Ik zou nu ook eens opmeten hoe lang ieder stuk van de tuin in de zon staat, dat kan helpen bij je beplantingsplan

Ik denk dat het terras zelf iets van 3x3m zal worden. Groot genoeg voor een flinke tafel + wat stoelen en ruimte om eventueel nog om iemand heen te lopen die al aan tafel zit denk ik. Aan de rechterkant van het terras wou ik een redelijk smalle storok voorzien, genoeg voor een klimhortensia bv om wortel te schieten.

Qua planten, dat is meer het domein van mijn madam maar ik probeer u te antwoorden! :D
In ons vorig stadstuintje hadden we meiklokjes, wat pioenen, anemonen, een klimhortensia, klimop, echinacea, wat varens en nog wat andere planten die vergeet/nooit geweten heb. Het is natuurlijk niet de meest zonnige plek ter wereld maar mijn ervaring is dat er toch nog redelijk veel mogelijk is. Van mij mag het een beetje een wilde tuin zijn. Ik wil vooral naar buiten kijken en groen zien, en zorgen dat het daar buiten een klein banket is voor alle beesten die in brussel willen wonen. Voorstellen mogen altijd, maar het zal nog even duren vooraleer ik u hier het resultaat kan komen showen.

Wij zijn lid van Velt, dus ik dacht ook misschien dit boek eens aan te schaffen, dat zal ook wel interessant zijn:

Maar het effectief beplanten zal nog efkes moeten wachten, want wij gaan hier grote renovaties doen en met de prijzen van het moment gaan we dus onze tuin eerst een hele tijd moeten gebruiken om isolatie en wat andere bouwmaterialen te stockeren. Maar ik zou wel al graag het nodige afgraven en het aanleggen van het terras misschien nog dit najaar doen, zodat we volgend jaar toch al wat dingen kunnen beginnen planten en al eens hier en daar in de tuin kunnen gaan zitten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan