Wij hebben een klassiek rijhuis met vanachter een keuken en bijkeuken, waardoor we daarnaast een soort smalle koer hebben die uitgeeft op de tuin. Ik zou die graag wat groener maken (nu zijn dat gewoon betontegels), maar door de aanwezigheid van afvoerbuizen lijkt het veiligste me om bloembakken te zetten. Eerste idee lijkt me gewoon klassieke rechthoekige bakken die ik tegen de kant zet. Alternatief zijn van die bakken met een rooster eraan om klimplanten zich rond te laten winden.
gadero.be
Relaxdays plantenbak met klimrek - weerbestendig - hout - balkon - tuin - klimplanten - oranjebruin. Fleur je tuin op met de decoratieve rankhulp van...
www.bol.com
(zuiver als voorbeeld)
Vermits de keuken nu uitkijkt op een blinde muur van de buren zou het leuk zijn om door klimplanten of gewoon hoge struiken dus relatief hoog wat groen te hebben. Ik vroeg me dan ook af welke planten jullie zouden aanraden? De koer geeft uit op het zuidoosten, waardoor er dus wel iets van zon is, maar ik zou het dan eerder halfschaduw noemen. Een soort bosrank of kamperfoelie als klimmer?
@ugar had me al eens wat schaduwplanten gesuggereerd, waarvan iets zoals een paarse dovennetel misschien wel hoog genoeg is, maar niet echt zeker dat zoiets in een bloembak gaat werken.
Edit: ik heb al eens snel gezocht op grote bloembakken, daar zitten wel zaken tussen die een fortuin kosten. CorTen-staal was een idee wegens weinig onderhoud maar beetje duur.