Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik heb al eens een houtopslag gekocht bij Cortenstaalproducten.nl en ben er best tevreden over, ook de levering werd vlot afgehandeld.

Misschien kun je bamboe planten? Al weet ik niet of zo'n cortenstaal bloembak sterk genoeg zal zijn om die bamboe wortels tegen te houden.
Bamboe lijkt me inderdaad wat overkill, ik dacht eerder dan iets zoals bosrank of een struik met bloemen van 2 m max.

Volgend weekend een "Cercidiphyllum Japonicum" planten :love:.
Ik weet trouwens niet meer wie hier sierperen had aangeraden of zelf ging planten vorig jaar, maar ik ben blij dat ik dat toen gelezen heb. Ik heb er toen meteen 2 besteld en geplant en ze beginnen nu in bloei te staan :love:.

Ze staan nog wel redelijk "smal", dat zal nog wel eventjes duren eer die "breed" beginnen groeien?

In het najaar heb ik mijn gazon gekalkt voor de eerste keer sinds er gezaaid werd 2,5 jaar terug. Ik heb nog kalk en meststof liggen. Nu best enkel meststof zeker?

Ik weet trouwens niet meer wie hier sierperen had aangeraden of zelf ging planten vorig jaar, maar ik ben blij dat ik dat toen gelezen heb. Ik heb er toen meteen 2 besteld en geplant en ze beginnen nu in bloei te staan :love:.

Ze staan nog wel redelijk "smal", dat zal nog wel eventjes duren eer die "breed" beginnen groeien?
That would be me!

Wij hebbn er ook 5 gezet.

That would be me!

Wij hebbn er ook 5 gezet.
Dit is wat ik met smal bedoel trouwens.

Amai, dat zijn al stevige charels, hoeveel stam diameter heb je die gekocht?
Goeie vraag eigenlijk, ik denk 12/14, maar ben niet helemaal zeker. Ik moet nu ook wel zeggen dat ze precies best goed groeien. Ze komen van bij boomkwekerij Van Dyck in Ramsel (op aanraden van @ugar).

Wij hebben een klassiek rijhuis met vanachter een keuken en bijkeuken, waardoor we daarnaast een soort smalle koer hebben die uitgeeft op de tuin. Ik zou die graag wat groener maken (nu zijn dat gewoon betontegels), maar door de aanwezigheid van afvoerbuizen lijkt het veiligste me om bloembakken te zetten. Eerste idee lijkt me gewoon klassieke rechthoekige bakken die ik tegen de kant zet. Alternatief zijn van die bakken met een rooster eraan om klimplanten zich rond te laten winden.

(zuiver als voorbeeld)

Vermits de keuken nu uitkijkt op een blinde muur van de buren zou het leuk zijn om door klimplanten of gewoon hoge struiken dus relatief hoog wat groen te hebben. Ik vroeg me dan ook af welke planten jullie zouden aanraden? De koer geeft uit op het zuidoosten, waardoor er dus wel iets van zon is, maar ik zou het dan eerder halfschaduw noemen. Een soort bosrank of kamperfoelie als klimmer? @ugar had me al eens wat schaduwplanten gesuggereerd, waarvan iets zoals een paarse dovennetel misschien wel hoog genoeg is, maar niet echt zeker dat zoiets in een bloembak gaat werken.

Edit: ik heb al eens snel gezocht op grote bloembakken, daar zitten wel zaken tussen die een fortuin kosten. CorTen-staal was een idee wegens weinig onderhoud maar beetje duur.
Geef eens aan hoeveel uur zon je tegen die muur hebt en hoe breed en hoog dat stuk is. Dan zal ik je iets voorstellen, Idealiter zet je daar een wintergroene klimmer maar ik heb nog wat alternatieven. Geef ook aan hoe diep de plant mag uitgroeien (dus van de muur weg)

Hmm ik vrees dat mijn ingezaaide 'halfschaduw' bloemenweide volledig opgevreten is, ik zie nog nul komma nul beweging. Terwijl de andere reeds wel tekenen van leven tonen.

Er zit hier een stevige kauwen populatie dus zou er niet van schrikken mochten die daar een maaltijd van gemaakt hebben.

Kauwen... een verschrikking.

Heb nu een ekster koppeltje in de tuin en die dulden wel geen kauwen in de buurt, die mogen dus blijven!

Heeft iemand ervaring met het voorzaaien van bloemenweide mix in pluggen? Zo kan ik de vogels misschien toch een beetje te slim af zijn.

Heb nu een ekster koppeltje in de tuin en die dulden wel geen kauwen in de buurt, die mogen dus blijven!

Heeft iemand ervaring met het voorzaaien van bloemenweide mix in pluggen? Zo kan ik de vogels misschien toch een beetje te slim af zijn.
gewoon een vliesdoek over leggen? Zo zou ik het doen. Pluggen lijkt me niet evident te zijn. Hier gaan de kauwen altijd bij de bejaarde buurvrouw haar gazon naar de kl*ten helpen :laugh:

Geef eens aan hoeveel uur zon je tegen die muur hebt en hoe breed en hoog dat stuk is. Dan zal ik je iets voorstellen, Idealiter zet je daar een wintergroene klimmer maar ik heb nog wat alternatieven. Geef ook aan hoe diep de plant mag uitgroeien (dus van de muur weg)
Uren zon is moeilijk in te schatten zonder op een zonnige dag te observeren, maar ik vermoed 4u ongeveer direct zonlicht. Kan iets meer zijn maar denk niet dat we aan 6 geraken omdat het tegen de woonkamer van de buren staat aan de zuidkant.

Dimensies: tot zo'n 80-90 cm van de muur af is mogelijk, anders neemt het licht af van ons venster. Moet wel zeggen dat als ik de standaardmaten van bloembakken zie dit misschien eerder een 50 cm zal worden, waar de plant dan een beetje mag uitkomen. Dit over zo'n 3 meter lengte. Gebouw erachter is ook 3 meter hoog, dus in principe mag een plant wel zo hoog komen (maar dan misschien liever 50 cm breed i.p.v 80).
Kauwen... een verschrikking.
Hier staat bij een buurman een notelaar van zo'n 60 jaar oud, gigantische boom. En vol kauwen, al moet ik zeggen dat ik die wel apprecieer, buiten wanneer ze walnoten op het dak laten vallen om ze te breken.

Weet iemand of beukenhaag in een plantenbak kan?

Doel zou zijn een mobiel scherm te maken in een grote bak met wielen onder. Om tijdens de zomermaanden een beetje het zicht weg te nemen van het zwembad vanop straat.

Ging eerste een tuinpoort steken, maar dan plan bergen we even op tot de materiaalprijzen genormaliseerd zijn :lol: 8k excl btw voor een alu poort die normaal 2-3K max mag kosten.

Terug
Bovenaan