Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Iemand een goed adresje voor een degelijke takkenzaag te kopen?

Die van mij heeft het begeven en er moet dringend een afgebroken tak verwijderen.

Silky, felco,.. kan je nooit mee misdoen voor gewoon gebruik

Moet ik op iets speciaals letten? het is vooral voor sporadisch iets dikkere takken af te zagen. De half afgebroken tak is eentje van 7cm diameter maar dat lijkt mij wel het maximum van dikte dat ik zal tegenkomen. M'n huidige was zo'n gekromde.

Moet ik op iets speciaals letten? het is vooral voor sporadisch iets dikkere takken af te zagen. De half afgebroken tak is eentje van 7cm diameter maar dat lijkt mij wel het maximum van dikte dat ik zal tegenkomen. M'n huidige was zo'n gekromde.

Ik heb de Felco 600, ideaal voor zo'n taakjes. Heb er ook een paar moeten zagen na de storm 2 weken terug.

Iemand ervaring met een handmaaier? Ik heb redelijk wat gras, niet overdreven veel maar toch wel 9are (met huis, gemiddeld). Mijn vraag is, is dat te doen met een handmaaier en werkt dat goed?
Ik heb nu een benzinemaaier maar die is al oud en ik merk dat die niet meer goed draait ondanks dat ik de bougie kuis, ander olie, luchtfilter, ....

Iemand ervaring met een handmaaier? Ik heb redelijk wat gras, niet overdreven veel maar toch wel 9are (met huis, gemiddeld). Mijn vraag is, is dat te doen met een handmaaier en werkt dat goed?
Ik heb nu een benzinemaaier maar die is al oud en ik merk dat die niet meer goed draait ondanks dat ik de bougie kuis, ander olie, luchtfilter, ....
Goh, ik heb voor 7 are deze: https://www.coolblue.be/nl/product/779589/fiskars-staysharp-max-opvangzak.html

Je moet er natuurlijk achterlopen en duwen, persoonlijk vind ik dat geen probleem, en voor iedere volwassen persoon met normale conditie zal het dat volgens mij ook niet zijn. Het probleem hier was vooral dat met zo'n systeem je het echt wel regelmatig moet maaien, omdat zo'n kooimaaier lang gras gewoon neerslaat in plaats van het te maaien. Gecombineerd met redelijk wat putten in het gras en takken van bomen, bleek mijn gazon dan ook niet echt de ideale omgeving daarvoor. Het was ook gewoon een verwaarloosd gazon. Als jij een "mooi" gazon hebt, dat vlak ligt, lijkt het mij eigenlijk geen probleem. Ik ben overgeschakeld op een maaier met batterij; stiller en minder onderhoud dan benzine, maar je moet wel zien dat je batterij het trekt.

Heeft er iemand ervaring met DCM Microgazon Plus?
Ik zoek ook nog een goede (niet te dure) strooiwagen om meststoffen te strooien, als er iemand een tip heeft?

Was online aan het kijken om een aantal Panicum virgatum 'Northwind' te kopen voor de tuin.

nu op dezelfde site heb je er van 2,99 met als beschrijving: volgroeid 150cm hoog maar iets lager in hun shop staat er nog es een Panicum virgatum 'Northwind' aan 12,95 en die wordt 180cm.

Is dat een speciale reeks? northwind is toch northwind?

Zoektocht naar tuinhuis iets concreter geworden hier.

Wij willen een modern tuinhuis, met een luifel. Uitgekomen bij De Cock in Puurs, wat nog meeviel van prijs.
Nog aan het twijfelen om het zelf te plaatsen of laten plaatsen (1400 euro verschil) en de afmetingen:
1. Breedte 3x Diepte 3+ luifel Breedte 2.5x Diepte 3
2. Breedte 2.5x Diepte 3+ luifel Breedte 3 x Diepte 3

Ik neig naar de grote gesloten oppervlakte. Diepte kan ook gerust nog een halve meter meer zijn, maar weet niet of dat nodig gaat zijn.

Heeft er iemand ervaring met DCM Microgazon Plus?
Ik zoek ook nog een goede (niet te dure) strooiwagen om meststoffen te strooien, als er iemand een tip heeft?
Ik heb een Wolf Garten, die doet wat hij moet doen. Als je een grote gazon hebt moet je enkel regelmatig bijvullen.

Was online aan het kijken om een aantal Panicum virgatum 'Northwind' te kopen voor de tuin.

nu op dezelfde site heb je er van 2,99 met als beschrijving: volgroeid 150cm hoog maar iets lager in hun shop staat er nog es een Panicum virgatum 'Northwind' aan 12,95 en die wordt 180cm.

Is dat een speciale reeks? northwind is toch northwind?
Ik zou gokken op een fout op de site. En uiteindelijk zijn dat ook wel richtwaarden, dat hangt af van de omstandigheden zeker.

We hebben hier al van dat gras staan en dat wordt niet veel groter dan anderhalve meter.
Kan je ze dan niet beter splitsen? Wij hadden ze ook staan en heb ze in het verleden gewoon gesplitst.
Vorig jaar hebben we ze allemaal weggegeven, want we vonden ze te gevoelig voor wind (gaan snel platliggen).

Kan je ze dan niet beter splitsen? Wij hadden ze ook staan en heb ze in het verleden gewoon gesplitst.
Vorig jaar hebben we ze allemaal weggegeven, want we vonden ze te gevoelig voor wind (gaan snel platliggen).

Die van ons staan ook niet echt beschut en zijn nog nooit platgegaan.

Unpopular opinion (dat is tegenwoordig de manier om aan te kondigen dat je ambras gaat maken), maar ik snap die trend van siergrassen niet echt. Een vriend van mij wou mij ook zijn overschot aan de hand doen na te splitsen, maar dan zet ik liever toch gewoon een struik waar wat bloemen opkomen. Vinden jullie dat dan mooi of is dat eerder een kwestie van weinig onderhoud aan?

Unpopular opinion (dat is tegenwoordig de manier om aan te kondigen dat je ambras gaat maken), maar ik snap die trend van siergrassen niet echt. Een vriend van mij wou mij ook zijn overschot aan de hand doen na te splitsen, maar dan zet ik liever toch gewoon een struik waar wat bloemen opkomen. Vinden jullie dat dan mooi of is dat eerder een kwestie van weinig onderhoud aan?

Zo'n voortuin met alleen wat grassen die kaarsrecht geplant zijn, lijkt bijvoorbeeld nergens op maar wanneer je ze combineert met andere vaste planten geeft dat een mooi natuurlijk effect. Denk maar aan wat Piet Oudolf realiseert.

Ik vind lampenpoetsersgras echt wel iets mooi in een voortuin en is idd zeer makkelijk in onderhoud. Het vingergras vonden we hier initieel wel redelijk mooi, maar gezien die bij ons snel plat kwam te liggen viel het ons wat tegen. Het vingergras zal hier vervangen worden door vlinderplanten. Is ook makkelijk in onderhoud en komen bloemen op en veel vlinders op af.

Wij hebben een klassiek rijhuis met vanachter een keuken en bijkeuken, waardoor we daarnaast een soort smalle koer hebben die uitgeeft op de tuin. Ik zou die graag wat groener maken (nu zijn dat gewoon betontegels), maar door de aanwezigheid van afvoerbuizen lijkt het veiligste me om bloembakken te zetten. Eerste idee lijkt me gewoon klassieke rechthoekige bakken die ik tegen de kant zet. Alternatief zijn van die bakken met een rooster eraan om klimplanten zich rond te laten winden.

(zuiver als voorbeeld)

Vermits de keuken nu uitkijkt op een blinde muur van de buren zou het leuk zijn om door klimplanten of gewoon hoge struiken dus relatief hoog wat groen te hebben. Ik vroeg me dan ook af welke planten jullie zouden aanraden? De koer geeft uit op het zuidoosten, waardoor er dus wel iets van zon is, maar ik zou het dan eerder halfschaduw noemen. Een soort bosrank of kamperfoelie als klimmer? @ugar had me al eens wat schaduwplanten gesuggereerd, waarvan iets zoals een paarse dovennetel misschien wel hoog genoeg is, maar niet echt zeker dat zoiets in een bloembak gaat werken.

Edit: ik heb al eens snel gezocht op grote bloembakken, daar zitten wel zaken tussen die een fortuin kosten. CorTen-staal was een idee wegens weinig onderhoud maar beetje duur.

Laatst bewerkt:
Wij hebben een klassiek rijhuis met vanachter een keuken en bijkeuken, waardoor we daarnaast een soort smalle koer hebben die uitgeeft op de tuin. Ik zou die graag wat groener maken (nu zijn dat gewoon betontegels), maar door de aanwezigheid van afvoerbuizen lijkt het veiligste me om bloembakken te zetten. Eerste idee lijkt me gewoon klassieke rechthoekige bakken die ik tegen de kant zet. Alternatief zijn van die bakken met een rooster eraan om klimplanten zich rond te laten winden.

(zuiver als voorbeeld)

Vermits de keuken nu uitkijkt op een blinde muur van de buren zou het leuk zijn om door klimplanten of gewoon hoge struiken dus relatief hoog wat groen te hebben. Ik vroeg me dan ook af welke planten jullie zouden aanraden? De koer geeft uit op het zuidoosten, waardoor er dus wel iets van zon is, maar ik zou het dan eerder halfschaduw noemen. Een soort bosrank of kamperfoelie als klimmer? @ugar had me al eens wat schaduwplanten gesuggereerd, waarvan iets zoals een paarse dovennetel misschien wel hoog genoeg is, maar niet echt zeker dat zoiets in een bloembak gaat werken.

Edit: ik heb al eens snel gezocht op grote bloembakken, daar zitten wel zaken tussen die een fortuin kosten. CorTen-staal was een idee wegens weinig onderhoud maar beetje duur.
Ik zou zeggen, kijk zeker eens bij Pelckmans, bloembakken (en planten) zijn daar naar mijn ervaring vaak best goedkoop.

Ik heb al eens een houtopslag gekocht bij Cortenstaalproducten.nl en ben er best tevreden over, ook de levering werd vlot afgehandeld.

Misschien kun je bamboe planten? Al weet ik niet of zo'n cortenstaal bloembak sterk genoeg zal zijn om die bamboe wortels tegen te houden.

Terug
Bovenaan