Ik hoop vooral dat er hier mee minder andere dingen mee uit komen dan bij enkel zaaienWaarom zou je hiervoor opteren in plaats van zaaien? Ik vind het een heel dure optie t.o.v. gewoon zaaien en lijkt me evenveel werk + slaagkans.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik hoop vooral dat er hier mee minder andere dingen mee uit komen dan bij enkel zaaienWaarom zou je hiervoor opteren in plaats van zaaien? Ik vind het een heel dure optie t.o.v. gewoon zaaien en lijkt me evenveel werk + slaagkans.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, dus daar kan ik je spijtig genoeg niet mee helpen. Wel kan ik zeggen dat ik vorig jaar eind september/begin oktober gezaaid heb en het gras mooi is uitgekomen en we nu praktisch geen onkruid hebben staan. Maar als je echt graag in het voorjaar wil zaaien, kan dit de onkruidgroei mogelijk wat tegengaan.Ik hoop vooral dat er hier mee minder andere dingen mee uit komen dan bij enkel zaaien
Ok. Aantal opties.Uren zon is moeilijk in te schatten zonder op een zonnige dag te observeren, maar ik vermoed 4u ongeveer direct zonlicht. Kan iets meer zijn maar denk niet dat we aan 6 geraken omdat het tegen de woonkamer van de buren staat aan de zuidkant.
Dimensies: tot zo'n 80-90 cm van de muur af is mogelijk, anders neemt het licht af van ons venster. Moet wel zeggen dat als ik de standaardmaten van bloembakken zie dit misschien eerder een 50 cm zal worden, waar de plant dan een beetje mag uitkomen. Dit over zo'n 3 meter lengte. Gebouw erachter is ook 3 meter hoog, dus in principe mag een plant wel zo hoog komen (maar dan misschien liever 50 cm breed i.p.v 80).
Hier staat bij een buurman een notelaar van zo'n 60 jaar oud, gigantische boom. En vol kauwen, al moet ik zeggen dat ik die wel apprecieer, buiten wanneer ze walnoten op het dak laten vallen om ze te breken.
Thanks! Zo'n klimroos, heeft die niet veel licht nodig? Die ziet er wel mooi uit, de passiebloem ook. Kan wel een trellis plaatsen waartussen het kan klimmen. Maybe bothOk. Aantal opties.
Passiflora caerulae. Vormt een mooie wintergroene beplanting. Volgens mij heb je daar voldoende licht voor
Schizophragma hydrangeoides. Gaat zich wel aan de muur van je buur hechten, maar is niet agressief . Wel niet wintergroen maar wel mooi in de winter.
Maar volgens mij de beste optie op die plek: een laagblijvende klimroos. Ik denk onmiddellijk aan “Lady of the Lake”, bloeit lang geurt heerlijk en gaat ten dele blad houden in de winter.
Alternatief is een struikroos tegen de muur leiden. De Roda “Taxandria” die ik hier heb staan groeit op een jaar met takken van1,5 m hoog. Ze is quasi wintergroen. Ik denk dat die met correct snoei en leiwerk 2,5 m hoog gaat geraken.
Je kan er verder ook een leuke braambes, aalbes of kruisbes in haagvorm aanplanten.

Wordt wel moeilijk als het ook nog wintergroen moet zijn.Beetje gelijkaardige vraag hier. Mijn tuin heeft een enorm lelijke hoek waar nooit directe zon komt. Op die plek liggen klinkers dus k an er niets in de grond steken. Ik zou er graag een grote bloembak (prijzig blijkbaar amai) tegen de muur schuiven en iets kleurrijks in zetten. Eventueel een bosrank laten klimmen tegen een rek? Als ik wat opzoek zie ik zel veel mooie dingen die toch halfschaduw vragen maar het gaat dus om complete schaduw en ik ben niet zeker of die planten dan wel overleven.
@ugar jij hebt me ooit eens een adresje gegeven waar je hoogwaardige spades kon kopen, welke was dit nu weer?
Yes dat was hem, thanks!Wiltfang?
Ik heb een makita dlm432, ben er heel tevreden van. Heeft zowel een opvangbak als een mulching functie, dus beide kunnen. Je kan er dan ook de heggenschaar bijkopen die gewoon op dezelfde accu werkt. 900m2 gras op 1 acculading zal wel moeilijk zijn denk ik, geloof dat de meeste rond de 600m2 draaien. Je zal dus een extra set batterijen moeten kopen dan als je wil kunnen wisselen.Wij hebben een tuin van ca. 900 m² met een grote haag rondom het hele huis. Ik heb heel mijn leven op een appartement gewoond en dit is dus de eerste keer dat ik iets van tuingereedschap zou moeten aankopen. Ik ben hier nu al de hele avond reviews aan het lezen over grasmaaiers. Blijkbaar zijn accu grasmaaiers tegenwoordig populairder dan op benzine. Ik lees dat machines met mulching functie aangewezen zijn. Wat ik dus sowieso nodig heb is een grasmaaier + heggenschaar. Makita en Bosch zijn voorlopig de merken die vaak aangeprezen worden.
Iemand die hier zijn persoonlijke bevindingen zou kunnen neerpennen? Want ik zie momenteel het bos door de bomen niet meer.
maar dat is iets wat me niet echt stoort.Wij hebben een tuin van ca. 900 m² met een grote haag rondom het hele huis. Ik heb heel mijn leven op een appartement gewoond en dit is dus de eerste keer dat ik iets van tuingereedschap zou moeten aankopen. Ik ben hier nu al de hele avond reviews aan het lezen over grasmaaiers. Blijkbaar zijn accu grasmaaiers tegenwoordig populairder dan op benzine. Ik lees dat machines met mulching functie aangewezen zijn. Wat ik dus sowieso nodig heb is een grasmaaier + heggenschaar. Makita en Bosch zijn voorlopig de merken die vaak aangeprezen worden.
Iemand die hier zijn persoonlijke bevindingen zou kunnen neerpennen? Want ik zie momenteel het bos door de bomen niet meer.
Met Makita kan je weinig misdoen lijkt mij. Als je zowel grasmaaier als heggeschaar koopt heb je ook al 2 batterijen, maar eentje extra kan denk ik nooit kwaad. Mijn benzinemaaier doet nog steeds goed dienst, maar als ik switch naar accu kijk ik toch ook richting Makita.Ik heb een makita dlm432, ben er heel tevreden van. Heeft zowel een opvangbak als een mulching functie, dus beide kunnen. Je kan er dan ook de heggenschaar bijkopen die gewoon op dezelfde accu werkt. 900m2 gras op 1 acculading zal wel moeilijk zijn denk ik, geloof dat de meeste rond de 600m2 draaien. Je zal dus een extra set batterijen moeten kopen dan als je wil kunnen wisselen.
Nadeel van die accumaaiers is wel dat het geen zelftrekkers zijn, dus je moet zelf duwenmaar dat is iets wat me niet echt stoort.
Die grasmaaier draait op 2 accu's, vandaar dat ik een extra set aanraadMet Makita kan je weinig misdoen lijkt mij. Als je zowel grasmaaier als heggeschaar koopt heb je ook al 2 batterijen, maar eentje extra kan denk ik nooit kwaad. Mijn benzinemaaier doet nog steeds goed dienst, maar als ik switch naar accu kijk ik toch ook richting Makita.
't is wel een ferme kost als je extra batterijen wilt, dus daar kijk je best eens rond voor deals ofzo. Of als je het niet erg vindt om in 2 keer af te rijden (voor en achtertuin bv) is het natuurlijk geen issue. Op een uur zitten ze 80% vol ofzo, en als je regelmatig afrijdt verbruikt hij ook niet echt veel.Misschien dat ik dan toch eerder voor een klassieke grasmaaier op benzine ga. Een vriend die werkt als tuinaannemer raadde mij voor een Honda model te gaan.Die grasmaaier draait op 2 accu's, vandaar dat ik een extra set aanraad't is wel een ferme kost als je extra batterijen wilt, dus daar kijk je best eens rond voor deals ofzo. Of als je het niet erg vindt om in 2 keer af te rijden (voor en achtertuin bv) is het natuurlijk geen issue. Op een uur zitten ze 80% vol ofzo, en als je regelmatig afrijdt verbruikt hij ook niet echt veel.
Een benzinemaaier moet volgens mij wel wat meer onderhoud krijgen dan een op een batterij, maar voor zo'n oppervlakte zit je denk ik sowieso wel met een grote kans dat 1 laadbeurt het niet gaat trekken. Het hangt dus een beetje af van wat je verkiest: herladen/reservepaar batterijen of onderhoud van een benzinemotor. Van prijzen heb ik niet meteen een idee, ik vermoed dat de batterijmodellen die een grote oppervlakte aankunnen wel iets duurder uitkomen, en met extra batterijen komt daar nog wel wat bij.Misschien dat ik dan toch eerder voor een klassieke grasmaaier op benzine ga. Een vriend die werkt als tuinaannemer raadde mij voor een Honda model te gaan.
schien dat ik dan toch eerder voor een klassieke grasmaaier op benzine ga. Een vriend die werkt als tuinaannemer raadde mij voor een Honda model te gaan.

Wij hebben een tuin van ca. 900 m² met een grote haag rondom het hele huis. Ik heb heel mijn leven op een appartement gewoond en dit is dus de eerste keer dat ik iets van tuingereedschap zou moeten aankopen. Ik ben hier nu al de hele avond reviews aan het lezen over grasmaaiers. Blijkbaar zijn accu grasmaaiers tegenwoordig populairder dan op benzine. Ik lees dat machines met mulching functie aangewezen zijn. Wat ik dus sowieso nodig heb is een grasmaaier + heggenschaar. Makita en Bosch zijn voorlopig de merken die vaak aangeprezen worden.