Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Die staan wat verder op dat weideland als grens, mooi, maar wel al een boom(pje), de plaats waar ik over spreek is daarvoor wat te klein denk ik.

Je kan ook eens op soorten zoeken die in een "coppice" passen? Die kan je elke x aantal jaar gedeeltelijk of volledig snoeien.

Meidoorn kan je volgens mij ook vrij compact houden? Nu goed, als er al staan in de buurt, kan je evengoed een andere plant kiezen om wat te diversifiëren. Alleen ken ik er voor de rest niet veel van, dus tot zover mijn bijdrage. :tongue:

Moeten we ons eigenlijk zorgen maken bij de winterprik van vandaag en dit weekend? Ik heb al heel wat bessenstruiken in bloei staan, ook de kerselaar gedeeltelijk. Nu toch enkele dagen winterweer, en sowieso geen bestuivers.

Kleine vraag, wij hebben een lange tuin, die langs een kant veel dieper gaat dan die van de buren, en daarachter dan grenst aan een soort van verwilderd weideland. Tussen de afspanning van de buren en de prikkeldraad met dat weideland is een gat van anderhalve meter. Op zich zou iemand langs daar onze tuin binnenkunnen, en aangezien het een rijhuis is kom je zo bij de achterdeur.

Ik zou dus gewoon aan dat gat een struik met doorns of stekels willen planten. Ik heb vorig jaar een zaailing van een hondsroos gevonden in de tuin en die elders gezet, waar hij het niet super lijkt te doen, dus dat lijkt de voor de hand liggende keuze om daar te zetten. Anderzijds kan ik ook bij bv. natuurpunt een egelantier kopen, die wordt iets minder groot en geeft misschien ook wat meer bloemen. Is één van beide beter voor de insecten of vogels? Lijkt me dat beiden wel ok zijn?
Ribes cynosbati. Stekelige kruisbes. Mensen die dat trotseren verdienen het recht om bij je in te breken

Ik heb ten voordele vanonze school een hoop Muscari gekocht maar dat zijn van die potjes met de bollen boven de grond.

De bedoeling is om ze in het najaar in volle grond te zetten maar kan ik ze nu dan gewoon laten (uit)bloeien en opzij zetten tot het loof weg is? Waarom zitten de bloembollen dan bovengronds, is dat muur esthetisch?

Dat gaat ja, heb dat ook zo gedaan met hyacinten en die hebben dit jaar gebloeid (ik had zelfs het loof afgeknipt ipv het te laten afsterven :whistle:).

En dat zal wellicht puur voor het zicht zijn dat ze die bloembollen meer bovengronds planten.

Hier zijn de jonge blaadjes van de vleugelnoot allemaal zwart geworden na de koude en sneeuw van de afgelopen dagen 😔
Hier is de dicentra spectablis afgebroken, die had zal een flinke scheut gehad maar grootste deel is afgebroken.

De hortensia zag er ook niet tiptop uit :(

Het ziet er deze week goed uit, elke dag regen. Heb net geverticuteerd, bijgezaaid en bemest.
Nu goed wat regen en ik vermoed dat ons gazonnetje er terug fris uit gaat zien. 😁

Na de regen ga ik onze robotmaaier ook eens installeren. Staat al meer dan een jaar klaar om geïnstalleerd te worden en ben het beu om elke week manueel heel de gazon te maaien. Ik zou dan enkel nog een klein stukje voortuin manueel moeten doen waar de robotmaaier niet bij kan en de stukjes gazon van de gemeente voor ons huis totdat de gemeente zelf mag beginnen maaien (juni?). En natuurlijk de kanten met een kantenmaaier, maar dat is op 1-2-3 in orde.

Idem. Zaterdagnm nog afgereden (de lichte nachtvorst was wel wat minder leuk) en bemest, maar het weer is "goed" nu. De robotmaaier wordt vrijdag geïnstalleerd. De afgelopen weken reed ik het al 2 keer per week af.

Ik ben trouwens heel blij met mijn Stihl kantensnijder. Dat geeft een veel strakkere look aan een afgereden gazon.

Hier lijkt de nachtvorst weinig schade aangericht te hebben. Nu eindelijk een hoop regen dus denk dat de tuin wel in orde komt.

De border grasvrij houden blijft wel een gevecht, ik heb daar niets van barrière met het gazon gezet tot nu toe omdat aan de andere kant het ook de weide van de buurman is (dus gewoon prikkeldraad zonder boordsteen), maar er wel een soort betonnen boordsteen van 50 jaar terug onder de grond steekt, die ik niet verwijderd krijg zonder serieuze graafwerken.

Misschien toch een boordsteen aan mijn kant overwegen, dat is dan toch al de helft.

Hoe zit het eigenlijk met bemesten van fruitstruiken en fruitbomen? Als ik het me goed herinner was @ugar daar niet voor te vinden omdat het ook voor meer groei zorgt die minder bestand is tegen ziekten. Als je natuurlijk gaat lezen lijkt het bijna een vanzelfsprekendheid om bv. een perelaar te bemesten. Ik heb ook wel een composthoop, maar die produceert niet genoeg om elk jaar overal voldoende compost in te werken.

Laatst bewerkt:
Compost gewoon in bulk of bigbag laten leveren, kost amper iets.

Zonet een hoop vaste planten besteld voor de nieuwe border ze! Een goeie 125 stuks, nu nog tegen m'n vrouw zeggen :lol:

Compost gewoon in bulk of bigbag laten leveren, kost amper iets.

Zonet een hoop vaste planten besteld voor de nieuwe border ze! Een goeie 125 stuks, nu nog tegen m'n vrouw zeggen :laugh:
van waar laat jij dat dan leveren? Kost amper iets (thuis geleverd) ligt toch niet in lijn met de ervaring die ik ermee heb :-)

Terug
Bovenaan