Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Wij gaan binnenkort een nieuw tuinhuis plaatsen. We hadden gedacht aan een metalen tuinhuis. Iemand ervaring mee?

Ik kwam al uit bij de volgende:

- Biohort Neo
- Telluria 3930

Op maat gemaakt kan natuurlijk ook, maar zal waarschijnlijk nog duurder uitkomen. Zou toch minimum 9m2 groot moeten zijn. Zou vooral moeten dienen om tuingerief, grasmachine en fietsen in op te bergen.
Ik verschiet toch altijd hoe duur zo'n dingen zijn. Ik vraag me echt af of een deftige schrijnwerker niet iets op maat kan maken voor die prijs, weliswaar uit hout dan. Alhoewel, met de prijzen van hout tegenwoordig :unsure:

Als je goedkoper wilt, kun je voor zoiets gaan: https://www.azalp.be/absco-pe30292rk-regent-metalen-berging-300-292.htm
Kunststof kan ook, dan heb je ook iets met houtlook, bv https://www.azalp.be/grosfillex-22911681-deco-h11-sherwood-naturel-315-355.htm

Ik denk om zelf deze te plaatsen, maar deze is slechts 7m². Groot genoeg voor mij, maar dus niet voor jou.

Zou het te vroeg zijn om al eens gras te maaien? Het begint me echt te ambeteren hoe hoog het staat.. Ze geven geen nachtvorst de komende week, dus lijkt me geen probleem te zijn? Sowieso nog niet kort, maar gewoon dat het weer wat strakker staat.

Zou het te vroeg zijn om al eens gras te maaien? Het begint me echt te ambeteren hoe hoog het staat.. Ze geven geen nachtvorst de komende week, dus lijkt me geen probleem te zijn? Sowieso nog niet kort, maar gewoon dat het weer wat strakker staat.
Geen probleem, m'n vader heeft het ook al gedaan, zeker als je het niet heel kort afrijdt.

Dom vraagje over bloembollen. Ik heb door een late levering ergens in november een hoop sneeuwklokjes ontvangen en deze dan maar geplant, wat eigenlijk wat laat was als ik het zo lees. Meestal komen bollen later uit als je ze net hebt geplant, dus ik vroeg me af of deze nu gewoon laat gaan groeien, ze een jaar overslaan, of ze gewoon niets gaan opleveren?

Dom vraagje over bloembollen. Ik heb door een late levering ergens in november een hoop sneeuwklokjes ontvangen en deze dan maar geplant, wat eigenlijk wat laat was als ik het zo lees. Meestal komen bollen later uit als je ze net hebt geplant, dus ik vroeg me af of deze nu gewoon laat gaan groeien, ze een jaar overslaan, of ze gewoon niets gaan opleveren?
Tgoh in mijn ervaring, gaan sommige volgend jaar wel terugkomen maar sommige bolletjes gaan wel verloren gaan.

Onze gazon zou gefreesd en geëgaliseerd moeten worden, want die ligt, zeker aan de voorkant, behoorlijk ongelijk en er zit redelijk wat onkruid tussen. Vermits dit over een grote oppervlakte gaat (+1000 m²), vrees ik dat dit een grote kost gaat worden als we dit laten doen? In feite is dit vooral aan de voorkant nodig, achteraan valt het eigenlijk wel mee. Is dit gemakkelijk werk om zelf te doen of vraag ik, gezien de oppervlakte en het feit dat ik er niets van ken, daar best hulp voor van iemand die dit kan?

Onze gazon zou gefreesd en geëgaliseerd moeten worden, want die ligt, zeker aan de voorkant, behoorlijk ongelijk en er zit redelijk wat onkruid tussen. Vermits dit over een grote oppervlakte gaat (+1000 m²), vrees ik dat dit een grote kost gaat worden als we dit laten doen? In feite is dit vooral aan de voorkant nodig, achteraan valt het eigenlijk wel mee. Is dit gemakkelijk werk om zelf te doen of vraag ik, gezien de oppervlakte en het feit dat ik er niets van ken, daar best hulp voor van iemand die dit kan?

Ik weet niet van welke regio je bent en het is waarschijnlijk niet eenvoudig om te zoeken specifiek, maar:

Ik heb bv een speciale soort frees (is achter een tractortje he) die de oude zode vermaalt en onderaan smijt en de goede grond bovenaan. En die egaliseert een deel en rolt aan. In 1 beweging allemaal.

Nadien eventueel nog met rotoreg over om nog meer te egaliseren en zaaien.

Die methode werkt snel en heeft een proper resultaat. Binnen de dag is die 1000m2 herzaaid.

De beste manier: oude zode er volledig af, nieuwe grond op, nivelleren, compost op, frezen, rotoreggen, zaaien.

Maar ik moet je waarschijnlijk niet zeggen dat dat een veelvoud zal kosten

Ik weet niet van welke regio je bent en het is waarschijnlijk niet eenvoudig om te zoeken specifiek, maar:

Ik heb bv een speciale soort frees (is achter een tractortje he) die de oude zode vermaalt en onderaan smijt en de goede grond bovenaan. En die egaliseert een deel en rolt aan. In 1 beweging allemaal.

Nadien eventueel nog met rotoreg over om nog meer te egaliseren en zaaien.

Die methode werkt snel en heeft een proper resultaat. Binnen de dag is die 1000m2 herzaaid.

De beste manier: oude zode er volledig af, nieuwe grond op, nivelleren, compost op, frezen, rotoreggen, zaaien.

Maar ik moet je waarschijnlijk niet zeggen dat dat een veelvoud zal kosten
Overtopfrees?

Iemand ervaring met afgekapte boomstompen verwijderen? De vorige eigenaar zag blijkbaar niet graag bomen en heeft alle prachtige bomen omgekapt. Wij zouden heel graag nieuwe bomen planten maar doordat de tuin nog vol staat met deze stobbes, laat ik deze best eerst verwijderen denk ik? Is blijkbaar wel nog een duur grapje gezien ze dat met een soort freesmachine moeten doen.

Iemand ervaring met afgekapte boomstompen verwijderen? De vorige eigenaar zag blijkbaar niet graag bomen en heeft alle prachtige bomen omgekapt. Wij zouden heel graag nieuwe bomen planten maar doordat de tuin nog vol staat met deze stobbes, laat ik deze best eerst verwijderen denk ik? Is blijkbaar wel nog een duur grapje gezien ze dat met een soort freesmachine moeten doen.
Als ze nog een beetje hoogte hebben kan je dit misschien zelf met een "tirfor" of een staaldraadtakel (in mooi Nederlands), of tenminste, je kan zo mogelijk die iets kleinere er uittrekken door als ankerpunt de dikste te gebruiken. Maar als ze echt kort afgekapt zijn kan je dat waarschijnlijk vergeten, misschien dat als je ze eerst een beetje uitgraaft het kan lukken, maar zal moeilijk zijn.

Ik heb hier ooit een boompje uitgedaan diameter mss 20cm. Ik had speciaal een meter stam laten staan om wat hefboom te hebben.
Kort samengevat, dat was een serieuze rotklus!
Je kan beter een frees huren denk ik: https://www.boels.com/nl-be/huren/boomstronkhakselaar-21-pk/p/13624

Hier heb ik enkele boomstompen manueel verwijderd. Eerst een cirkel met grote diameter uitschuppen rond de boomstomp, dan wortels doorsteken met een spade of doorkappen met bijl (laat genoeg wortel aan de stomp als houvast). Als je niet goed alle wortels ziet, de grond van de wortels spuiten met water. Als je de meeste wortels doorgedaan hebt, gebruik je een stevige spade (met de nadruk op stevig) als hefboom om de stomp los te krijgen. Als je deze er zo niet uitkrijgt, een stevig en lang rektouw rond de wortels van de stomp binden en aan de trekhaak/sleepoog van je auto hangen en dan met een goede snelheid wegrijden van de boomstomp. Best wel je auto terug in neutraal zetten/koppeling induwen van zodra het touw bijna in gespannen toestand is zodat je geen stukken aan je auto krijgt.

Zo heb ik alle stompen uitgedaan, maar makkelijk is het zeker niet. Kost bloed, zweet en tranen.

Je moet natuurlijk tot dicht bij de stompen geraken met je auto om dit zo te kunnen doen.
Onze tuin moest toen nog helemaal heraangelegd worden, dus wij zaten er toen niets mee in om met de auto in de tuin te rijden.

Indertijd hebben we dat in mijn ouderlijke thuis ook zo eens gedaan. Met de wagen lukte het niet, dan maar de landbouwer gevraagd en zelfs die met zijn tractor zat er zijn banden in te graven vooraleer die stronk wou lossen.
't Was een zilverberk, ik vermoed dat die eerder zijn wortels diep liet gaan ipv breed.

Indertijd hebben we dat in mijn ouderlijke thuis ook zo eens gedaan. Met de wagen lukte het niet, dan maar de landbouwer gevraagd en zelfs die met zijn tractor zat er zijn banden in te graven vooraleer die stronk wou lossen.
't Was een zilverberk, ik vermoed dat die eerder zijn wortels diep liet gaan ipv breed.
Jaren terug had mijn vader een strook tuingrond van een buurman gekocht die vol oude sparren stond. Een lokale loonwerker is toen eens komen "helpen" met dit soort heftruck:

Telehandler2B252F2BTelescopic2BForklift.jpg

Dat was vrij indrukwekkend om te zien, omdat die echt gewoon in een vloeiende beweging een hele boom uittrok. Nu goed, ook maar sparren.

Hier ook eens voorgehad met oude hagen, elk jaar zaagde ik alles met de grond gelijk maar dat groeide niet normaal. Tot ze een omheining kwamen zetten en die kerel had stevige kraan bij, met de grijper er allemaal uitgehaald, dat ging van zelf.

Ondertussen raast de storm hier lustig door de tuin, de Amalanchier is al één tak kwijt en de berk buigt soms echt stevig door, nu hopen dat het ergste al gepasseerd is.

Ik had hier een kapvergunning aangevraagd voor een flinke, oude hulst. De grondwerker die alle kiezel kwam uitgraven en regenwaterputten kwam plaatsen, had me aangegeven dat hij die wel zou verwijderen met zijn grote graafmachine. De grondwerker plaatste een hydraulische grijparm op zijn graafmachine, greep daarmee de stam op 4 m hoog vast en brak de bovenkant van een boom met een omtrek van 50 cm gewoon over alsof het een stekje was. Hij legde het afgebroken deel opzij, koppelde zijn graafarm aan op de machine en trok de wortelkluit met alle wortels gewoon in één keer uit.
Dat was dus echt wel een indrukwekkend zicht :rofl:

4 sparren (+/- 15m) uitgewaaid, morgen werk aan de winkel vrees ik. Buurman gevraagd of hij even met de kraan kan passeren.

Volgende maand heeft hij een hout versnipperaar voor stammen tot 90cm nodig, wordt aangedreven door een Fendt 1042, 435pk en 14 ton. Met een beetje geluk kan ik deze in actie zien - voel ik me nog eens 12 jaar :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan