Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Vandaag de eerste keer terug in de tuin gewerkt. Alles is echt al aan 't uitlopen, dit gaat weer een rampjaar zijn qua late nachtvorst
Momenteel bestond de winter uit 2 dagen in december denk ik. Als we nu een februari krijgen zoals vorig jaar gaat dat iets geven.

Vandaag de eerste keer terug in de tuin gewerkt. Alles is echt al aan 't uitlopen, dit gaat weer een rampjaar zijn qua late nachtvorst
Kan dat ook problemen geven bij planten die nog gesnoeid moeten worden. Zo moet ik nog mij beukhaag serieus terugsnoeien maar zo te zien zal de natuur mij weer inhalen.

heb hier vorige week perongeluk mijn gazon en planten bemest ipv bekalkt ( wat gehaast de verkeerde zak in het karretje uitgegoten ....)

iemand een idee of dat kwaad kan? zal het kalken nu wel een maand mogen uitstellen vermoed ik of het gaat allemaal niks doen :p kost nu de wereld niet zo een zak mest maar zou maar zonde zijn als ik het allemaal voor niks heb uitgestrooid.
Normaal zou het voor niks geweest zijn maar met de zachte temperaturen hebben ze er wel baat bij denk ik. Eigenlijk is het sowieso zonde van het geld want planten hebben het niet nodig en kalk ook niet (of ge hebt een bodem analyse laten doen waaruit blijkt dat kalk nodig is).

Kan dat ook problemen geven bij planten die nog gesnoeid moeten worden. Zo moet ik nog mij beukhaag serieus terugsnoeien maar zo te zien zal de natuur mij weer inhalen.

Niet te kort snoeien dan en meer knoppen laten staan dan gewoonlijk. Als het dan nog zou vriezen dan zijn niet alle knoppen kapot.

Maar beuk is bladverliezend dus normaal pas half maart snoeien (zoals de meeste planten).

Ik zie nochtans amper tot geen beweging meer in vergelijking met december.

De hyacinthen en de rest van de voorjaarsbloemen zijn gewoon gestopt met groeien.

Ik zie nochtans amper tot geen beweging meer in vergelijking met december.

De hyacinthen en de rest van de voorjaarsbloemen zijn gewoon gestopt met groeien.
Ik spreek over schuivende knoppen op perzik, abrikoos.,,,
Verder ook uitlopende rozelaars en sommige vaste planten..,

Geen idee of hier iemand het antwoord weet want an sich heeft het er niets mee te maken. Ik merk al de hele ochtend activiteit op rond een nestkast.

Vorig jaar was het bewoond door pimpelmezen, heb het nooit open gedaan om eventueel wat te reinigen maar nu zie ik al terug twee kleine vogels druk in de weer rond en in het huisje. Ben nog niet dichtbij geraakt maar het lijken me geen pimpelmezen deze keer, zelfde formaat wel maar eerder bruin. Zijn er al soorten die in Januari al nestjes bouwen?
Eventueel winterkoning. Heel herkenbaar, maar je moet het wel kennen :)

Normaal zou het voor niks geweest zijn maar met de zachte temperaturen hebben ze er wel baat bij denk ik. Eigenlijk is het sowieso zonde van het geld want planten hebben het niet nodig en kalk ook niet (of ge hebt een bodem analyse laten doen waaruit blijkt dat kalk nodig is).
ik heb een enorm zure, keiharde kleigrond-- plassen blijven ook staan en is een ramp voor mijn gazon ( en mijn huis als mijn honden er door dretsen). was in het begin ook overwoekert met heermoes en sinds ik ben beginnen bemesten en kalken, lavameel, en vaak uittrekken is het praktisch weg. geen bodem analyse uitgevoerd maar de heermoes wees al op een enorm zure arme grond en het feit dat er heel het jaar door 2 honden de boel onderschijten zal ook wel wat helpen met verzuring ( in de winter durf ik dat wel eens een paar weken laten liggen)

ik heb een enorm zure, keiharde kleigrond-- plassen blijven ook staan en is een ramp voor mijn gazon ( en mijn huis als mijn honden er door dretsen).

Als het helpt des te beter :)

Je kan altijd overwegen om zo’n analyse te doen om te weten of je verder moet bekalken of niet. En vooral compost toevoegen want dat verbeterd te grond en zeker bij kleigrond (en is beter dan bemesten :p).

Voor het snoeien van appel- en perenbomen wordt aangeraden om dit bij droog weer te doen. Maakt het eigenlijk uit dat het de dag nadien regent? Of zorg je er best voor dat er enkele droge dagen volgen op de snoeibeurt?

Voor het snoeien van appel- en perenbomen wordt aangeraden om dit bij droog weer te doen. Maakt het eigenlijk uit dat het de dag nadien regent? Of zorg je er best voor dat er enkele droge dagen volgen op de snoeibeurt?
Neen, zo belangrijk is dat niet. Die wonde droogt wel uit. Het is beter de dag voor een regenbeurt te snoeien dan de dag na een regenbeurt

Voor volgende week zondag geven ze -4°C , ik dank dat dat nog net op tijd is om de knoppen tegen te houden met botten

Voor volgende week zondag geven ze -4°C , ik dank dat dat nog net op tijd is om de knoppen tegen te houden met botten
Hier heb ik jammer genoeg al knopen die beginnen uitlopen bij mijn aangeplante bonte wilg. Hopelijk zorgt die koude dan niet voor schade.

Hier heb ik jammer genoeg al knopen die beginnen uitlopen bij mijn aangeplante bonte wilg. Hopelijk zorgt die koude dan niet voor schade.
Ik denk/hoop dat wat nachtvorst niet zo'n ramp zal zijn op dit moment, maar zeker ben ik ook niet.

Een andere vraag, eerder bedenking. Ook planten leven niet voor altijd, zo'n bessenstruik bv. 15 jaar ofzo. Kan je die dan gewoon door een scheut van dezelfde struik vervangen?

Ik denk/hoop dat wat nachtvorst niet zo'n ramp zal zijn op dit moment, maar zeker ben ik ook niet.

Een andere vraag, eerder bedenking. Ook planten leven niet voor altijd, zo'n bessenstruik bv. 15 jaar ofzo. Kan je die dan gewoon door een scheut van dezelfde struik vervangen?
Stek nemen. Of iemand met een grote verzameling vragen om zijn stekken van zijn beste rassen ter beschikking te stellen ;)

In België één adres (dat er mee stopt na deze winter : de proeftuin in zomergem)

Zaterdag eens lang geweest omdat ik de lelijke witte betonnen-paaltjes-omheining in de voortuin wil vervangen door een fruithaag.
Amaai wat een paradijs daar en wat een heerlijke man.

Merci voor de tip!

Wij gaan binnenkort een nieuw tuinhuis plaatsen. We hadden gedacht aan een metalen tuinhuis. Iemand ervaring mee?

Ik kwam al uit bij de volgende:

- Biohort Neo
- Telluria 3930

Op maat gemaakt kan natuurlijk ook, maar zal waarschijnlijk nog duurder uitkomen. Zou toch minimum 9m2 groot moeten zijn. Zou vooral moeten dienen om tuingerief, grasmachine en fietsen in op te bergen.

Terug
Bovenaan