Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik ook niet hoor maar als klein ventje dikwijls mee op de machines meegereden voor mais, graan, … en kom nog wekelijks op een boerderij - altijd leuke sfeer, geen saaie momenten, pintje, machines en dieren … meer moet dat niet zijn.

Op een paar 100m van m'n deur is elk jaar altijd een grote tractor pulling, ook heel cool :D

mag wel voor die prijs.

YOFO: You Only Farm Once :unsure:

4 sparren (+/- 15m) uitgewaaid, morgen werk aan de winkel vrees ik. Buurman gevraagd of hij even met de kraan kan passeren.

Volgende maand heeft hij een hout versnipperaar voor stammen tot 90cm nodig, wordt aangedreven door een Fendt 1042, 435pk en 14 ton. Met een beetje geluk kan ik deze in actie zien - voel ik me nog eens 12 jaar :ROFLMAO:
Geen verzekering? Ik heb paar jaar terug een paar omgewaaide sparen gehad en die opruiming heb ik grotendeels terugbetaald gekregen. Kwam mij goed uit want ze moesten toch weg.

Iemand enig idee of krulwilg goed haardhout is? Deze voormiddag gaan helpen met mijn broer die sinds gisteren een extra boom in zijn tuin had.
Paar takken van een diameter of 20-25cm door gedaan en dan moet de stam nog door. Maar dat laten we over aan de tuinder ;)

De kerselaar waar hij is op gevallen, heb ik wel al geclaimd. Al is het maar voor op de bbq wat te roken :)

Iemand enig idee of krulwilg goed haardhout is? Deze voormiddag gaan helpen met mijn broer die sinds gisteren een extra boom in zijn tuin had.
Paar takken van een diameter of 20-25cm door gedaan en dan moet de stam nog door. Maar dat laten we over aan de tuinder ;)

De kerselaar waar hij is op gevallen, heb ik wel al geclaimd. Al is het maar voor op de bbq wat te roken :)

Dat brandt snel en geeft -relatief- weinig warmte. Maar dat kan wel perfect dienen hoor. Ook bv als aanmaakhout.
Maar je mag dat gerust mee erin duwen.

Dat is wel vrij vochtig hout, moet je goed laten drogen (+1j)

Door de storm is een relatief grote tak afgescheurd van onze meerstammige trompetboom (Catalpa). Dien ik iets te doen op de wonde of is de plant in staat zichzelf te herstellen?

Misschien dwaze vraag maar here goes:
Hoe moeilijk is het om een ganse tuin van 150m² af te graven, nieuwe aarde opvoeren (10cm), nivelleren en graszoden te leggen? Daarna ook nog een tuinpadje leggen met klinkers.

Hoe moeilijk is het om een ganse tuin van 150m² af te graven, nieuwe aarde opvoeren (10cm), nivelleren en graszoden te leggen? Daarna ook nog een tuinpadje leggen met klinkers.
Hangt af van het materiaal dat je ter uwer beschikking hebt. @GADGET zal daar meer nuttige dingen over kunnen zeggen.. de aannemer hier kwam met zwaar geschut en dan stelde dat niet zoveel voor.. Maar als je vraag doelde op 'ik doe dat zelf met men schupke' => zeer pittig werkje.

Hangt af van het materiaal dat je ter uwer beschikking hebt. @GADGET zal daar meer nuttige dingen over kunnen zeggen.. de aannemer hier kwam met zwaar geschut en dan stelde dat niet zoveel voor.. Maar als je vraag doelde op 'ik doe dat zelf met men schupke' => zeer pittig werkje.
Ik ben wel bereid het een en ander van materiaal te huren indien dat betekent dat ik duizenden euro's zal uitsparen. Ik denk trouwens dat zoiets een werk is dat best "makkelijk" te doen is, maar je moet gewoon het materiaal/tijd/mankracht voor handen hebben.

Ik ben wel bereid het een en ander van materiaal te huren indien dat betekent dat ik duizenden euro's zal uitsparen. Ik denk trouwens dat zoiets een werk is dat best "makkelijk" te doen is, maar je moet gewoon het materiaal/tijd/mankracht voor handen hebben.
Is idd perfect zelf te doen als je er voldoende tijd voor neemt. Hier hebben we ook de hele tuinaanleg zelf gedaan. Is heel zwaar werk, zeker zonder de juiste machines (wij zijn geen machines gaan huren), maar geeft veel voldoening.

Is idd perfect zelf te doen als je er voldoende tijd voor neemt. Hier hebben we ook de hele tuinaanleg zelf gedaan. Is heel zwaar werk, zeker zonder de juiste machines (wij zijn geen machines gaan huren), maar geeft veel voldoening.
Mag ik vragen wat je allemaal gedaan hebt dan? En specifiek hoe je alles mooi genivelleerd hebt en tuinpad aangelegd etc.

Mag ik vragen wat je allemaal gedaan hebt dan? En specifiek hoe je alles mooi genivelleerd hebt en tuinpad aangelegd etc.
In de voortuin:
Praktisch alle beplanting weggehaald met schup/zaag/bijl/auto, aangezien het een onverzorgde wildernis was. Dan de harde kleigrond losgemaakt met een vooroorlogse frees die we hier hadden staan van mijn grootvader (als je harde grond hebt is dit zeker aan te raden, als je zandgrond hebt kan dit misschien ook zonder machine). Daarna met de remorque grond gaan halen bij mensen die gratis grond wegdeden om op te hogen waar nodig. Daarna alles genivelleerd met een hark + paletten en aangerold met een wals. (frezen - nivelleren - wals hebben we meerdere keren herhaald tot we tevreden waren van het resultaat). Dan gras gezaaid en borders aangelegd met beplanting. Bij de oprit en paden heb ik gewoon de klinkers eruit gehaald en vervangen door grindmatten met grind.

In de zij- en achtertuin:
Bestaande gazon weggehaald door zeer kort te maaien, dan verschillende keren te verticuteren en daarna zeer dikwijls met de frees te passeren om de zware grond los te krijgen (zware job als het een oud gazon is met diepe wortels). Daarna de tuinpaden uitgraven en de grond weer verdelen over het stuk waar de gazon komt. We hebben zelf gekozen voor tuinpaden van grind met grindmatten en andere tuinpaden zijn bedekt met antiworteldoek en boomschors. De ondergrond van de grindmatten hebben we voorzien van rijnzand en dit hebben we verdicht met water en wals en geëgaliseerd met paletten en hark. Daarna gazon inzaaien, borders aanplanten en klaar.

We hebben ervoor gekozen om het ene jaar de voortuin aan te pakken en het jaar erachter de achtertuin, maar gezien het bij jou over "slechts" 150m2 gaat zou dat op één jaar met 2 personen wel moeten lukken wanneer je op je vrije dagen in de lente en zomer in de tuin werkt en het aanpakt zoals ons.

Als je liever voor klinkers gaat in plaats van grind of boomschors, kan je volgens mij dezelfde werkwijze gebruiken als het grind met grindmatten. Gewoon rijnzand verdichten en egaliseren en dan klinkers erin leggen. Of zand vervangen door stabilisé, maar is iets moeilijker werken dan. In Nederland gebruikt men meestal zand, in Vlaanderen meestal stabilisé heb ik de indruk. Vraag me niet waarom. Zelf heb ik geen ervaring met klinkers, omdat ik de voorkeur heb voor waterdoorlatende materialen.

Hou er wel rekening mee dat gras, boomschors en grind ervoor zorgen dat eventuele kleine oneffenheden niet zichtbaar zijn. Als je voor klinkers gaat zullen oneffenheden sneller zichtbaar zijn en moet je dus nauwkeuriger werken.

Moeilijk is dat niet. Is geen rocket science he :p maar je moet wel wat weten hoe je de zaken aanpakt en hier en daar het juiste materiaal gebruiken. 150m is al bij al niet groot te noemen.

Afgraven, is dat een bestaande gazon dan? Zou je met een zodensnijder kunnen doen. Is een kleine machine (kleiner dan een grasmaaier) en bv wel handig. Dan ga je ook niet teveel grond weg pakken. Als je dat als leek met een kraantje gaat doen ( want iedereen vindt dat wel eens leuk) ga je die zode veel te dik afgraven.

Dan padje uitgaven. Die grond kun je dan al makkelijk kwijt om aan te vullen.

Dan best eerst klinkers leggen. (Kan ik je dan ook wel even uitleggen. Hoeveel meter?)

Dan nieuwe grond of compost. Boel frezen, manueel gelijk trekken. Wat aanrollen en zaaien/grasmatten.

Moeilijk is dat niet. Is geen rocket science he :p maar je moet wel wat weten hoe je de zaken aanpakt en hier en daar het juiste materiaal gebruiken. 150m is al bij al niet groot te noemen.

Afgraven, is dat een bestaande gazon dan? Zou je met een zodensnijder kunnen doen. Is een kleine machine (kleiner dan een grasmaaier) en bv wel handig. Dan ga je ook niet teveel grond weg pakken. Als je dat als leek met een kraantje gaat doen ( want iedereen vindt dat wel eens leuk) ga je die zode veel te dik afgraven.

Dan padje uitgaven. Die grond kun je dan al makkelijk kwijt om aan te vullen.

Dan best eerst klinkers leggen. (Kan ik je dan ook wel even uitleggen. Hoeveel meter?)

Dan nieuwe grond of compost. Boel frezen, manueel gelijk trekken. Wat aanrollen en zaaien/grasmatten.
150 m² kan je toch ook gewoon zo doen, zonder machine. Ik gebruik daar een landhak van Polet voor, dat gaat, éns je de techniek onder de knie hebt, redelijk snel. Ik snij dan met die landhak net onder de graszoden.

Ja dat kan.
Maar ik heb zelf een zodensnijder dus dan pak je dat mee he :p en dat gaat nu eenmaal sneller en beter. In verhuur zal dat 40-50eur kosten, ik zou het er persoonlijk niet voor laten.

Door de storm is een relatief grote tak afgescheurd van onze meerstammige trompetboom (Catalpa). Dien ik iets te doen op de wonde of is de plant in staat zichzelf te herstellen?

Als de tak afgescheurd is moet je niks doen en de wonde ook niet behandelen. Als er nog een deel van de tak uitsteekt deze gewoon afzagen, loodrecht op de takkraag en net naast de takkraag zagen.

150 m² kan je toch ook gewoon zo doen, zonder machine. Ik gebruik daar een landhak van Polet voor, dat gaat, éns je de techniek onder de knie hebt, redelijk snel. Ik snij dan met die landhak net onder de graszoden.
Ik ben nu verre van ne spierbundel maar dat lijkt mij wel een stevig oppervlak om met de hand weg te doen. Laatste keer voor een oppervlakte van +- 40-50m² een zodensnijder gaan halen en zelfs die had het zwaar te verduren (nat weer).

Terug
Bovenaan