Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Nog een paar jaar 'trekken' heh. Maar dat is redelijk snel hoor, boompje met diameter van 10 cm = kapvergunning
ook in private tuinen? Als ik hier in de buurt zie wat er allemaal gebeurd moet ik dan concluderen dat die allemaal illegaal bezig zijn.

ook in private tuinen? Als ik hier in de buurt zie wat er allemaal gebeurd moet ik dan concluderen dat die allemaal illegaal bezig zijn.
Die zijn allemaal illegaal bezig dan idd. Een kapvergunning wordt meestal niet geweigerd, dus gewoon legaal doen.
Ik ken een verhaal van iemand die 4 mooie monumentale, oude lindes heeft omgelegd zonder vergunning, en dat heeft 60 kEUR gekost. Dat was in Mortsel, had een kapvergunning gevraagd, die was geweigerd en toen toch omgelegd.

We moeten leren dat bomen die op onze grond staan niet alleen van ons zelf zijn, maar onderdeel uitmaken van het straatzicht, en een onderdeel vormen van een biotoop.
Zelf zou ik de regels rond kap aanpassen. Je mag alle bomen die je zelf hebt gepland omleggen, maar alles wat al op de grond staat voor je er gaat wonen kan alleen weg met kapvergunning.
Ik wil hier nu een hoogstam appelboom weghalen die scheefgegroeid is, ik heb die 10 jaar geleden zelf in de grond gezet, ik moet nu dus een kapvergunning aanvragen, dat lijkt me niet logisch...

Die zijn allemaal illegaal bezig dan idd. Een kapvergunning wordt meestal niet geweigerd, dus gewoon legaal doen.
Ik ken een verhaal van iemand die 4 mooie monumentale, oude lindes heeft omgelegd zonder vergunning, en dat heeft 60 kEUR gekost. Dat was in Mortsel, had een kapvergunning gevraagd, die was geweigerd en toen toch omgelegd.

We moeten leren dat bomen die op onze grond staan niet alleen van ons zelf zijn, maar onderdeel uitmaken van het straatzicht, en een onderdeel vormen van een biotoop.
Zelf zou ik de regels rond kap aanpassen. Je mag alle bomen die je zelf hebt gepland omleggen, maar alles wat al op de grond staat voor je er gaat wonen kan alleen weg met kapvergunning.
Ik wil hier nu een hoogstam appelboom weghalen die scheefgegroeid is, ik heb die 10 jaar geleden zelf in de grond gezet, ik moet nu dus een kapvergunning aanvragen, dat lijkt me niet logisch...
Ik deel je mening. Ook zou ik er aan toevoegen dat men bomen mag kappen als die op hetzelfde perceel terug gecompenseerd worden. Zo kan ik wel geloven dat bepaalde soorten meer overlast geven en als mensen die dan vervangen door een wat minder "overlast" veroorzakende soort zie ik niet in waarom dit niet zou kunnen.

Ik deel je mening. Ook zou ik er aan toevoegen dat men bomen mag kappen als die op hetzelfde perceel terug gecompenseerd worden. Zo kan ik wel geloven dat bepaalde soorten meer overlast geven en als mensen die dan vervangen door een wat minder "overlast" veroorzakende soort zie ik niet in waarom dit niet zou kunnen.
Je kan moeilijk een 100 of 200-jarige boom compenseren door een nieuw klein boompje. Daarom vind ik dat wel logisch dat dat via een kapvergunning gebeurt. Meestal moet je een hoogstammige boom ook vervangen door een andere hoogstammige boom.

Je kan moeilijk een 100 of 200-jarige boom compenseren door een nieuw klein boompje. Daarom vind ik dat wel logisch dat dat via een kapvergunning gebeurt. Meestal moet je een hoogstammige boom ook vervangen door een andere hoogstammige boom.
Ja en neen. Imo spreek ik zeker niet over 100 of 200 jarige bomen (want als liefhebber zijn dat bomen waar ge gewoon met uw pollen afblijft) maar ik kan mij wel voorstellen dat ge een populier van 20m hoog die naast uw huis staat en hol begint te klinken vanbinnen liever platlegt en vervangt door een beuk of een eik.

Hier is het wel zo dat je eender wat mag omleggen op je perceel als het binnen een straal van 15 meter van de woning is. Voor veel tuintjes is dat zowat overal dus. (Tenzij die bomen effectief stonden ingetekend als zijnde beschermd op het perceel voor er gebouwd werd, uiteraard)

Heb hier zo 2 inlandse eiken omgelegd aan het terras. Had ze ook liever gehouden maar die begonnen echt schade aan het huis toe te brengen.

Geen vergunning nodig gehad.

Ja en neen. Imo spreek ik zeker niet over 100 of 200 jarige bomen (want als liefhebber zijn dat bomen waar ge gewoon met uw pollen afblijft) maar ik kan mij wel voorstellen dat ge een populier van 20m hoog die naast uw huis staat en hol begint te klinken vanbinnen liever platlegt en vervangt door een beuk of een eik.
En er gaat niemand jou die kapvergunning weigeren hoor.

Ik ken een verhaal van iemand die 4 mooie monumentale, oude lindes heeft omgelegd zonder vergunning, en dat heeft 60 kEUR gekost. Dat was in Mortsel, had een kapvergunning gevra

Schoonbroer had een huis gekocht met een fenomenale tuin, vijver vol leven, bos met mature bomen, enfin had want hij heeft alles met de grond gelijk gemaakt voor ne gazon van 800m2. :eek:

Onbegrijpelijk wat hij daar gedaan heeft maar dat grapje heeft hem €4000 euro gekost om alle bomen te mogen kappen.

fmhlcqkdkdc81.jpg

heb hier vorige week perongeluk mijn gazon en planten bemest ipv bekalkt ( wat gehaast de verkeerde zak in het karretje uitgegoten ....)

iemand een idee of dat kwaad kan? zal het kalken nu wel een maand mogen uitstellen vermoed ik of het gaat allemaal niks doen :p kost nu de wereld niet zo een zak mest maar zou maar zonde zijn als ik het allemaal voor niks heb uitgestrooid.

Geen idee of hier iemand het antwoord weet want an sich heeft het er niets mee te maken. Ik merk al de hele ochtend activiteit op rond een nestkast.

Vorig jaar was het bewoond door pimpelmezen, heb het nooit open gedaan om eventueel wat te reinigen maar nu zie ik al terug twee kleine vogels druk in de weer rond en in het huisje. Ben nog niet dichtbij geraakt maar het lijken me geen pimpelmezen deze keer, zelfde formaat wel maar eerder bruin. Zijn er al soorten die in Januari al nestjes bouwen?

Vandaag de eerste keer terug in de tuin gewerkt. Alles is echt al aan 't uitlopen, dit gaat weer een rampjaar zijn qua late nachtvorst

Terug
Bovenaan