Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Bedankt voor jullie tips, ik ga ze morgen halen en planten.

Ik ben ook nog op zoek naar iets passends voor een perkje in de voortuin.
Ongeveer 1m x 2m oppervlakte
Onderhoudsarm
Noord oriëntatie
 
Zuid-oriëntatie, maar door de ommuring en wat bomen toch redelijk wat schaduw ook
Wat is redelijk wat schaduw
<3 u zon : schaduw of alleen 's morgens en 's avonds laat zon
3-5 u zon = halfschaduw of heel de dag door gefilterd licht door bomen
> 5 u zon = zon

schaduw/halfschaduw = Epimedium x warleyense orangekönigin / Lunaria redivida / Galium odoratum
Meest onderhoudsvrije is Epimedium, na 2 - 3 jaar groeit dat helemaal dicht
zon : Salvia officinalis.
 
Ik ben ook nog op zoek naar iets passends voor een perkje in de voortuin.
Ongeveer 1m x 2m oppervlakte
Onderhoudsarm
Noord oriëntatie

Als het halfschaduw is dan is Nandina domestica/Hemelse bamboe (verwarrende naam want heeft niks te maken met bamboe) wel een aanrader. Wintergroen, geeft bloemen, mooi van vorm en blad en prachtige herfstkleuren.

Halfschaduw tot schaduw: Skimnia, een klassieke struik, maar is wintergroen, geeft mooie bloemknoppen en bloemen.

Er zijn kleine variaties van Japanse esdoorns en Rhododendron en die kunnen ook in de halfschaduw tot schaduw staan.
 
Ons achterburen hebben hier vorig jaar haag laten aanplanten tegen de afsluiting met ons perceel. Sindsdien nauwelijks nog naar gekeken dus uiteraard staat dat tussen die haag ondertussen vol onkruid waarbij er een aantal zaken al in bloem/zaad staan... nu staat meneer heel den boel af te doen met de kantenmaaier. :help::help::help:
Tis hoop en al 10 meter, in plaats van da even met de hand uit te doen... dat duurt misschien een kwartier. Nu mogen we hier weer járen onkruid beginnen uitdoen van alles wat er nu in het rond gestrooid is... :wallbash: het was hier nu net een beetje onder controle, als dat de manier van onderhoud is dan had ik liever dat ze hun 100m² gezon hadden gelaten zoals het was.
 
Eergisteren, gisteren en vandaag de hele dag in de tuin gewerkt. Ik ben nu eindelijk 'rond'.
Enfin, nu start de tweede ronde, maar vanaf nu kom ik met 4u bezig zijn in de tuin toe. Voor de rest kan ik er dan mijn tijd verprutsen :cool:
 
Ons achterburen hebben hier vorig jaar haag laten aanplanten tegen de afsluiting met ons perceel. Sindsdien nauwelijks nog naar gekeken dus uiteraard staat dat tussen die haag ondertussen vol onkruid waarbij er een aantal zaken al in bloem/zaad staan... nu staat meneer heel den boel af te doen met de kantenmaaier. :help::help::help:
Tis hoop en al 10 meter, in plaats van da even met de hand uit te doen... dat duurt misschien een kwartier. Nu mogen we hier weer járen onkruid beginnen uitdoen van alles wat er nu in het rond gestrooid is... :wallbash: het was hier nu net een beetje onder controle, als dat de manier van onderhoud is dan had ik liever dat ze hun 100m² gezon hadden gelaten zoals het was.
Ge hebt een zwaar leven.
 
We hebben deze winter een Wisteria Sinensis (blauwe regen) geplant tegen een eiken balk van ons overdekt terras/tuinhuis.
Nu begint die al famues te groeien en dringt het leiden van deze plant zich op...
Maar hoe doe ik dat? Met haken en daaraan rvs draad 'spannen'? Heb het nog nooit gedaan/gezien dus vraag het hier even aan de experts.

Tuinman heeft dit ook gedaan aan een eiken paal waar zich ook een regenpijp bevindt, ik lees dat dat wordt afgeraden :help: maar het is echt wel de ideale locatie, goed veel zon en in the picture.
 
We hebben deze winter een Wisteria Sinensis (blauwe regen) geplant tegen een eiken balk van ons overdekt terras/tuinhuis.
Nu begint die al famues te groeien en dringt het leiden van deze plant zich op...
Maar hoe doe ik dat? Met haken en daaraan rvs draad 'spannen'? Heb het nog nooit gedaan/gezien dus vraag het hier even aan de experts.

Tuinman heeft dit ook gedaan aan een eiken paal waar zich ook een regenpijp bevindt, ik lees dat dat wordt afgeraden :help: maar het is echt wel de ideale locatie, goed veel zon en in the picture.
Die regenpijp gaat geen lang leven hebben…
 
Kheb al veel gelezen en gehoord dat blauwe regen een regenpijp kan dichtpletten of dat het gewicht vd plant te veel wordt voor de pijp, klopt dit?
 
Maar hoe doe ik dat? Met haken en daaraan rvs draad 'spannen'? Heb het nog nooit gedaan/gezien dus vraag het hier even aan de experts.

Tuinman heeft dit ook gedaan aan een eiken paal waar zich ook een regenpijp bevindt, ik lees dat dat wordt afgeraden :help: maar het is echt wel de ideale locatie, goed veel zon en in the picture.

Zo kan je dat inderdaad doen. Als je het wat sterker wil en mooier; dan heb je ook nog staalkabel. Online vind je klimhulp sets, is wel iets duurder dan gewone draad met haken/ogen.

Als de wisteria niet rond de regenpijp draait dan is er geen probleem. Maar dat is dan wel om de paar dagen nakijken en wegsnoeien :LOL:
 
Kheb al veel gelezen en gehoord dat blauwe regen een regenpijp kan dichtpletten of dat het gewicht vd plant te veel wordt voor de pijp, klopt dit?
Enkele foto's om je een idee te geven
damage-to-gutter-caused-by-an-uncontrolled-wisteria-plant-shows-the-need-for-house-maintenance-2AM9X6G.jpg


a-drainpipe-host-damaged-by-a-sturdy-vine-japanese-wisteria-wisteria-BR6BFP.jpg
 
1000022198.jpg


Ik kreeg even een stressje toen ik deze loebas in mijn composthoop zag zitten maar het is eigen volk dus hij mag blijven!
 
Ik ben een oud terras aan het opbreken dat we niet gebruiken, zo een 12m². Het lijkt me de ideale plaats voor een kleurrijke bloemenweide. De grond na het verwijderen van de tegels is vrij zanderig dus ik denk dat ik best wat grond toevoeg. Is dat correct gedacht? En op hoeveel l/m² moet ik zo ongeveer mikken: 100?
 
Terug
Bovenaan