Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik gooi hier overal houtsnippers in de borders. Houdt onkruidgroei relatief goed tegen en ik vind het persoonlijk ook mooier dan kale grond. Nog geen problemen gehad met planten die er niet tegen kunnen of traag zouden groeien omdat het stikstof uit de grond zou onttrekken. De siergrassen doen het zelfs super hier.

Wel zien dat je het dik genoeg gooit. Ik heb het op sommige plaatsen wat minder dik gegooid omdat m'n voorraad houtsnippers op was die ik nog in de Makro ingeslagen had en daar zie ik toch een stuk sneller onkruid opkomen.
Ik las vooral dat een dikte van 8-10 cm nodig is, maar dat lijkt mij ineens wel heel dik.
 
Ik las vooral dat een dikte van 8-10 cm nodig is, maar dat lijkt mij ineens wel heel dik.
Had ik idd ook gelezen en ik kan je vertellen dat ik daar op de meeste plaatsen echt niet aan kom. Zolang alles goed bedekt is zal het al veel helpen. Uiteraard moet je soms nog onkruid trekken, maar het is een pak minder dan wanneer er geen houtsnippers liggen.
 
Van schors gesproken: hier zijn enkel weken geleden borders aangelegd, vooral met veel siergrassen. Nu was ik wat aan het opzoeken rond schors of snippers om toe te dekken tegen onkruid. Op ene plek lees ik dan dat het geen goed idee is omschors toe te passen bij siergrassen en vaste planten wegens verzuring, om daarna te lezen dat dat allemaal overdreven is/mythe/meevalt. Zijn er hier met siergrassen + schors? Wat is jullie ervaring?
Dat hele verzuring verhaal is zéér zwaar overroepen. Wat je gewoon niet mag doen is die schors inharken maar dat is dan ook niet de bedoeling. Die schors die je bovenop legt breekt zó traag af dat de verzuring die je zo in je bodem krijgt op natuurlijke wijze gecompenseerd wordt. De natuur probeert zichzelf in principe in balans te houden dus tenzij je heel uwen tuin vol gaat strooien met dennennaalden gaat dat geen groot probleem vormen.
De dikte van de laag die je legt is sterk afhankelijk van hoe groot de stukken schors zijn. Kleinere stukken gaan veel beter/dichter afdekken waardoor de laag wat minder dik mag. Grotere stukken creëren waarschijnlijk net wat meer gaten tussenin en daar wil je dus iets dichter gaan om zeker te zijn dat het licht zoveel mogelijk van de bodem weg gehaald wordt.

Als het trouwens voor plekken uit het zicht is zou ik mij niet met (vaak dure) schors bezig houden maar gewoon afgereden gras gebruiken als mulch: je moet het niet afvoeren, de voedingsstoffen uit het gras blijven in uw tuin en het werkt ook perfect tegen bodem uitdroging. Zeker in de zomer leg ik bv graag een goeie laag onder de haag.

Zelfde met onkruid trouwens... beter schoffelen en laten liggen en uitdrogen. Als ge u onkruid uit doet en afvoert trek je eigenlijk voedingsstoffen uit uw bodem en maak je u grond armer. Dat gezegd zijnde: wat in bloem/zaad staat wel afvoeren want als je dat laat liggen heb je 20 keer meer werk nadien. :unsure:
 
Als ge nog niet zo ervaren zijt moogt ge eigenlijk vooral niet te veel nadenken. Dat heeft me veel in de weg gestaan. Het zijn planten, het is geen rocketscience. Ge kunt het allemaal enorm complex maken in uw hoofd, maar in se komt het gewoon neer op water en licht. Fuck around and find out!
 
Ik
Als ge nog niet zo ervaren zijt moogt ge eigenlijk vooral niet te veel nadenken. Dat heeft me veel in de weg gestaan. Het zijn planten, het is geen rocketscience. Ge kunt het allemaal enorm complex maken in uw hoofd, maar in se komt het gewoon neer op water en licht. Fuck around and find out!
Het is wel net iets complexer dan alleen water en licht. Je vergeet de grond van de zaak, de grond zelf en het bodemleven. Verder is ook het principe van JPJP en de kennis van de beginselen van successie toch wel belangrijk.
Zelf mulch ik af en toe wat met compost. Verder komt het neer op wat werken.Kweekgras is hier ondertussen ook onder controle.
 
Iemand ervaring met heermoes?
Naast ons is een braakliggend terrein waar deze welig groeit. Nu komt deze al langs de oprit naar boven door de kiezels en vrees als we niets doen deze verder gaat richting gazon...
Dit groeit echt hard, bijna dagelijks dat ik langs de oprit 5 tot 10 stengels moet verwijderen.
 
Iemand ervaring met heermoes?
Naast ons is een braakliggend terrein waar deze welig groeit. Nu komt deze al langs de oprit naar boven door de kiezels en vrees als we niets doen deze verder gaat richting gazon...
Dit groeit echt hard, bijna dagelijks dat ik langs de oprit 5 tot 10 stengels moet verwijderen.
 
Tuinaannemer zoeken met fytolicentie + gezond verstand. Anders handmatig blijven uittrekken :LOL:

Ik heb ermee leren leven en trek dat gewoon handmatig uit en laat dat tussen de planten liggen. Heermoes groeit vooral op armere grond en haalt mineralen diep uit de grond. Door dat te laten liggen geeft dat de mineralen terug aan de grond = gratis meststof dus.
 
Iemand ervaring met heermoes?
Naast ons is een braakliggend terrein waar deze welig groeit. Nu komt deze al langs de oprit naar boven door de kiezels en vrees als we niets doen deze verder gaat richting gazon...
Dit groeit echt hard, bijna dagelijks dat ik langs de oprit 5 tot 10 stengels moet verwijderen.
Genoxone of Bofix door iemand met fytolicentie laten spuiten. Als je dat op de juiste momenten laat doen heb je er op de duur geen last meer van. Maar je zal het wel enkele keren moeten laten behandelen om het helemaal weg te krijgen.

Handmatig blijven uittrekken kan idd ook, maar ik merk hier goed dat dat veel minder goed werkt dan de eerste optie. De heermoes komt veel sneller terug en volledig weg heb ik het er nog niet mee gekregen terwijl ik er volledig vanaf ben waar optie 1 toegepast is.
 
Iemand ervaring met heermoes?
Naast ons is een braakliggend terrein waar deze welig groeit. Nu komt deze al langs de oprit naar boven door de kiezels en vrees als we niets doen deze verder gaat richting gazon...
Dit groeit echt hard, bijna dagelijks dat ik langs de oprit 5 tot 10 stengels moet verwijderen.
Lees de link van @ToasT eens, lavameel strooien helpt echt goed.
 
Ik heb hier ook te kampen met enorm wat heermoes, echt veel meer dan vorig jaar.
Alles handmatig uittrekken en laten liggen doe ik ook, voor de mineralen.
Heb onlangs ook het stuk waar de lavendel staat, bestrooid met lavameel. Een proces van lange duur om de bodem wat rijker te maken. Zal het ooit volledig verdwijnen? Denk het niet, maar alle beetjes helpen zeker? :)
 
Als bodembedekker op een zonnig plekje kijk ik naar geraniums (ooievaarsbek bv). Gewoon voor expectations te managen: Groeit dat nog stevig richting de zomer, of is het verkeer te verwachten dat de bodem al mooi bedekt is tegen de zomer?
 
Lees de link van @ToasT eens, lavameel strooien helpt echt goed.
Voor zover ik hier momenteel kan zien helpt dat geen lap. Ik heb hier vorig jaar zone zak uitgestrooid vooraan... ik zie weinig verschil voorlopig. Bij ons blijft het gelukkig redelijk beperkt tot de voortuin. Achteraan een paar sprietjes links en rechts.

Als bodembedekker op een zonnig plekje kijk ik naar geraniums (ooievaarsbek bv). Gewoon voor expectations te managen: Groeit dat nog stevig richting de zomer, of is het verkeer te verwachten dat de bodem al mooi bedekt is tegen de zomer?
Groeit al stevig in het voorjaar. Wij hebben Geranium Rozanne staan (wat Ooievaarsbek is denk ik? :unsure:)

Dat ziet er momenteel zo uit:


Zijn aangeplant in herfst 2022, dit is dus het 2de seizoen. Vorig jaar was dat echt nog een bodembedekker zoals de plant helemaal rechts op de foto. Dit jaar zijn de hoogste nen halve meter hoog, vermoedelijk ook omdat ze langs de achterkant moeten concurreren met de haag.

De eerste bloemen zijn beginnen verschijnen een 2-tal weken terug. In de zomer staat heel die plant bomvol en bloeit door helemaal tot in oktober als ik het mij goed herinner. Vorig jaar veel plezier van gehad, de bijen zijn héél grote fans.
 
Laatst bewerkt:
Als bodembedekker op een zonnig plekje kijk ik naar geraniums (ooievaarsbek bv). Gewoon voor expectations te managen: Groeit dat nog stevig richting de zomer, of is het verkeer te verwachten dat de bodem al mooi bedekt is tegen de zomer?
Geranium is zeker een goede keuze.
Groeit al stevig in het voorjaar. Wij hebben Geranium Rozanne staan (wat Ooievaarsbek is denk ik? :unsure:)

Geranium "Rozanne" is een zeer goede ooievaarsbek, maar helemaal zeker niet de beste bodembedekkende geranium.
Ze is vooral gekend vanwege haar lange bloeitijd, maar is helemaal niet wintergroen, en heeft enkele weken nodig om terug uit te groeien.
De beste bodembedekkende geraniums zijn G. macrorrhizum en G. cantabrigiense (beschikbaar in verschillende soorten). Zelf gebruik ik ook Geranium phaeum en Geranium 'Tiny Monster' als bodembedekker. Ik heb hier een twintigtal Geraniums in de tuin staan, en ik moet bij de meeste toch ieder jaar flink wat wieden.

Alternatieve bodembedekkers voor volle zon: Salvia officinalis (volgens mij gewoon de beste bodembedekker in volle zon, omdat die ook perfect wintergroen is) en Scuttelaria tournefortii (maar die laatste ga je nergens vinden). Verder zeker nog Alchemilla mollis en Aster ageratoides
 
Het wieden viel héél goed mee. In de winter groeit er toch niks. Begin van het voorjaar dan een paar sprietjes uitgedaan en dan een laag compost erover. Dat was voldoende tijd voor de Geraniums om dicht te groeien.

Niet wintergroen wel idd maar na deze winter heb ik gemerkt dat ik dat toch niet zo héél belangrijk vind.
 
Wat fruitplanten gezet in het weekend, (blauwe bes, triple crown, black jewel, josta,...) maar eigenlijk totaal geen rekening gehouden met de zuurtegraad van de bodem. Rookiemistake (krijg je van dat niet-nadenken maar gewoon doen).

Zinvol om nu gewoon wat turf te vermengen met de grond, of eerst kijken hoe de plantjes reageren? En indien het laatste, hoe weet ik dan wat ik moet doen :unsure:
 
Wat fruitplanten gezet in het weekend, (blauwe bes, triple crown, black jewel, josta,...) maar eigenlijk totaal geen rekening gehouden met de zuurtegraad van de bodem. Rookiemistake (krijg je van dat niet-nadenken maar gewoon doen).

Zinvol om nu gewoon wat turf te vermengen met de grond, of eerst kijken hoe de plantjes reageren? En indien het laatste, hoe weet ik dan wat ik moet doen :unsure:

Eigenlijk moet je alles wat met turf te maken heeft mijden. Turf ontginning is een ecologische nachtmerrie en zou eigenlijk verboden moeten zijn. Ook zijn veenen enorme CO2 buffers dus gunstig voor de klimaatverandering.

Jammer genoeg is de turf-vrije potgrond 'revolutie' hier nog niet echt uit de startblokken geschoten in tegenstelling tot in de UK.
 
Eigenlijk moet je alles wat met turf te maken heeft mijden. Turf ontginning is een ecologische nachtmerrie en zou eigenlijk verboden moeten zijn. Ook zijn veenen enorme CO2 buffers dus gunstig voor de klimaatverandering.

Jammer genoeg is de turf-vrije potgrond 'revolutie' hier nog niet echt uit de startblokken geschoten in tegenstelling tot in de UK.
Ok dat is genoteerd! Wat zijn de alternatieven? Als het niet werkt gewoon niet planten wegens ongeschikte bodem?
 
Terug
Bovenaan