Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Mss domme vraag, maar hoeveel zou het kosten om 200-300 oude bomen te kopen en te laten planten? Ik bedoel dus bomen die toch al 6-10m hoog zijn. Wat zou een goede richtprijs zijn?
Gaat afhangen van welke bomen ge zoekt? Met wat je zegt niet echt een prijs op te plakken. Zoek je fruitbomen, hardhout, zacht hout,..

Een klein fortuin in elk geval
 
Iemand al eens beukenhaag online besteld? Hoe lang blijven zo'n plantje van 60 cm goed voor dat je ze moet inplanten.
 
Iemand al eens beukenhaag online besteld? Hoe lang blijven zo'n plantje van 60 cm goed voor dat je ze moet inplanten.
Doe dat gewoon niet. Ga naar een (goede) boomkweker in de buurt. En zorg dat dat plantgoed onmiddellijk de grond in gaat.
Je kan zo'n aangekocht plantgoed natuurlijk inkuilen, maar 't is gewoon veel logischer om dat de dag dat je gaat planten aan te kopen. En dan ben je ook zeker van de kwaliteit.
Er is in B in ieder geval één grote on-line speler waar het plantgoed dat je geleverd krijgt gewoon absoluut ruk is, en dan druk ik me nog zacht uit. 't Is eigenlijk gewoon een oplichter (wat ik van hem heb gekocht was iig niet soortecht).
 
Misschien iets voor als het moestuinseizoen echt begint en er wat activiteit in komt? Veel gaat er toch niet gebeuren tot +- midden maart buiten wat opkuiswerk
Het begint hier toch al te kriebelen, komende weken ga ik toch mijn tomaten en pepers voorzaaien. En mijne rabarber moet gescheurd worden!

Voorstander van een apart moestuintopic hier :):)
 
Het begint hier toch al te kriebelen, komende weken ga ik toch mijn tomaten en pepers voorzaaien. En mijne rabarber moet gescheurd worden!

Voorstander van een apart moestuintopic hier :):)
Heb je veel succes als je je pepers zo laat voorzaait? Ik heb het de voorbije 2 jaar ook pas gedaan midden februari (en tomaten midden maart), en de opbrengst van de paprika's/pepers begon naar mijn gevoel echt heel laat. Tomaten wel altijd mooi veel opbrengst. Dit jaar zal het waarschijnlijk enkel tomaten voorzaaien zijn en pepers/paprika/aubergine-planten kopen worden.
 
Mss domme vraag, maar hoeveel zou het kosten om 200-300 oude bomen te kopen en te laten planten? Ik bedoel dus bomen die toch al 6-10m hoog zijn. Wat zou een goede richtprijs zijn?
Wa zijt gij vanplan da ge zoveel bomen nodig hebt?
Kost toch al gemakkelijk rond de 150 a 300 euro per boom van 6 meter als je denkt aan de normale a la eik etc.
Als je al wat specialer wilt gaan doen ga je veel meer moeten betalen. Meeste gaan op maximum 6 meter zijn.

Je zal misschien nog een bulk prijs kunnen afdingen maar je gaat op zen minst al 30k kwijt zijn aan bomen alleen, en dan moet je nog eens rekening houden met dat hierin niet eens de prijs inbegrepen zit van ze te planten en dat er altijd de kans is dat ze niet "pakken" en je dus een aantal gaat hebben die gewoon afsterven.
 
Heb je veel succes als je je pepers zo laat voorzaait? Ik heb het de voorbije 2 jaar ook pas gedaan midden februari (en tomaten midden maart), en de opbrengst van de paprika's/pepers begon naar mijn gevoel echt heel laat. Tomaten wel altijd mooi veel opbrengst. Dit jaar zal het waarschijnlijk enkel tomaten voorzaaien zijn en pepers/paprika/aubergine-planten kopen worden.
Geen idee, heb het nog nooit geprobeerd, effectief wel gehoord van anderen dat het moeilijk is. Heb jij je zaden op voorhand geweekt? Dat dacht ik sowieso te doen volgens deze methode... (met kamille thee)

Mijn doel is om 1 plant jalapeno's op te kweken en 1 plant poblano pepers... Beiden in pot.
 
Wa zijt gij vanplan da ge zoveel bomen nodig hebt?
Kost toch al gemakkelijk rond de 150 a 300 euro per boom van 6 meter als je denkt aan de normale a la eik etc.
Als je al wat specialer wilt gaan doen ga je veel meer moeten betalen. Meeste gaan op maximum 6 meter zijn.

Je zal misschien nog een bulk prijs kunnen afdingen maar je gaat op zen minst al 30k kwijt zijn aan bomen alleen, en dan moet je nog eens rekening houden met dat hierin niet eens de prijs inbegrepen zit van ze te planten en dat er altijd de kans is dat ze niet "pakken" en je dus een aantal gaat hebben die gewoon afsterven.
Heb een grote weide redelijk dicht van een spoorweg, wil deze volplanten voor meer privacy en om het geluid wat tegen te houden, samen met zo’n geluidwerend scherm. Nuja, al gezien dat je voor 1ha te beplanten een subsidie krijgt van 25k. Hoeveel bomen op 1ha kunnen, is een andere vraag natuurlijk 😀.
Ben al blij dat ik een richtprijs weet per boom, wou de tuinman niet storen voor iets dat maar ten vroegste volgend jaar gaat gebeuren.
 
Iemand raad bij volgende situatie?

Op onderstaande foto is zeer simplistisch voorgesteld het wit gedeelte onze grond, het geel van onze buur en het blauw het tennisveld van onze buur. De rode streep is een bekaertdraad van 3m hoog dat hun tennisveld omheint om de ballen tegen te houden.

Momenteel staan daar gigantische rhododendrons en andere kleinere bomen die volledig worden uitgedaan zodat de grond leeg is. Als de bouw er staat en we zitten op ons terras zien we natuurlijk die draad en het tennisveld wat niet de bedoeling is

Zijn er planten of struiken die je tegen deze draad kan zetten die weinig onderhoud nodig hebben en toch een dichte bedekking hebben? Klimop alleszins al niet want dat groeit door de draad, eventueel een (beuken)haag maar 1 dat zijn bladeren niet verliest in de winter en eventueel groen blijft?

Of een andere klimplant dan klimop?

Waar zitten die tuinarchitecten hier?
unsure.gif


Capture.jpg
 
Iemand raad bij volgende situatie?

Op onderstaande foto is zeer simplistisch voorgesteld het wit gedeelte onze grond, het geel van onze buur en het blauw het tennisveld van onze buur. De rode streep is een bekaertdraad van 3m hoog dat hun tennisveld omheint om de ballen tegen te houden.

Momenteel staan daar gigantische rhododendrons en andere kleinere bomen die volledig worden uitgedaan zodat de grond leeg is. Als de bouw er staat en we zitten op ons terras zien we natuurlijk die draad en het tennisveld wat niet de bedoeling is

Zijn er planten of struiken die je tegen deze draad kan zetten die weinig onderhoud nodig hebben en toch een dichte bedekking hebben? Klimop alleszins al niet want dat groeit door de draad, eventueel een (beuken)haag maar 1 dat zijn bladeren niet verliest in de winter en eventueel groen blijft?

Of een andere klimplant dan klimop?

Waar zitten die tuinarchitecten hier?
unsure.gif


Capture.jpg
Bamboe ?
 
Heb je veel succes als je je pepers zo laat voorzaait? Ik heb het de voorbije 2 jaar ook pas gedaan midden februari (en tomaten midden maart), en de opbrengst van de paprika's/pepers begon naar mijn gevoel echt heel laat. Tomaten wel altijd mooi veel opbrengst. Dit jaar zal het waarschijnlijk enkel tomaten voorzaaien zijn en pepers/paprika/aubergine-planten kopen worden.

Geen idee, heb het nog nooit geprobeerd, effectief wel gehoord van anderen dat het moeilijk is. Heb jij je zaden op voorhand geweekt? Dat dacht ik sowieso te doen volgens deze methode... (met kamille thee)

Mijn doel is om 1 plant jalapeno's op te kweken en 1 plant poblano pepers... Beiden in pot.

Ik kweek al enkele jaren verschillende soorten pepers (zonder serre), in volle grond en potten, dus hierbij wat antwoorden/tips:

  • Wanneer zaaien: ik zaai ook pas tegen eind februari/begin maart, aangezien de pepers pas buiten kunnen ergens in mei, en ik anders met ofwel veel te grote planten in kleine potjes zit, ofwel veel te veel plaats binnen ga innemen met de grotere potten. Eens de pepers dan buiten kunnen, en er is veel zon in mei/juni gaat de groei erg snel, en compenseer je het latere zaaien snel genoeg. De oogst begint meestal de 2e helf van augustus, en loopt uit tot de eerste vorst in oktober. Hoogtepunt is meestal half september.
  • als je pepers snel beginnen groeien binnen, probeer toch op tijd te verpotten naar grotere potjes. Anders zit je continue water te geven en kunnen de wortels zich niet verder ontwikkelen. Ook goed opletten om de wortels niet te beschadigen bij het verpotten!
  • zaaien: de eerste jaren weekte ik de zaadjes altijd 24h in water. Dit heb ik vorig jaar niet meer gedaan, en ik heb geen enkel verschil gezien qua ontkiemtijd of yield. Uiteraard moet je wel de potgrond of ander substraat goed vochtig en warm houden. Ik gebruik zo`n kleine mini-serres/kweekkastjes, die ik dan bovenop een radiator zet (uiteraard niet op volle kracht :)). Op deze manier ontkiemen bij mij ~95% van de zaden. Hou er wel rekening mee dat bijvoorbeeld habanero soorten veel trager ontkiemen dan jalapeno`s (1 week tot 10 dagen).
  • zaadjes bestel ik hier: enorm veel keuze, goedkoop en goede kwaliteit. levertijd is wel iets langer: https://www.semillas.de/shop_en/index.html
  • Als de pepers naar buiten gaan: altijd op een bewolkte dag! anders gaan ze gegarandeerd verbranden. Dit heb ik al mogen ondervinden:(. De pepers gaan dan meestal niet dood, maar je verliest toch enkele weken aan groeitijd...
  • in volle grond of in pot? De pepers in pot groeien altijd sneller, waarschijnlijk omdat de grond in de pot sneller opwarmt. Ik gebruik typisch een pot van rond de 10 liter. De planten in volle grond worden wel groter, maar het duurt ook langer voordat je kan oogsten.
  • meststof: na enkele weken is de meststof in de potgrond uitgewerkt, dan kan je best beginnen bijmesten. Er bestaan specifieke chili meststoffen, tomaten meststoffen en generische meststoffen. Eerlijk gezegd heb hier nog nooit echt verschillen mee gezien...

als er nog vragen zijn, shoot :)
 
Heb je veel succes als je je pepers zo laat voorzaait? Ik heb het de voorbije 2 jaar ook pas gedaan midden februari (en tomaten midden maart), en de opbrengst van de paprika's/pepers begon naar mijn gevoel echt heel laat. Tomaten wel altijd mooi veel opbrengst. Dit jaar zal het waarschijnlijk enkel tomaten voorzaaien zijn en pepers/paprika/aubergine-planten kopen worden.

Het begint hier toch al te kriebelen, komende weken ga ik toch mijn tomaten en pepers voorzaaien. En mijne rabarber moet gescheurd worden!

Voorstander van een apart moestuintopic hier :):)
Ik ga mijn pepers pas in maart voorzaaien, met groeilichtje perfect doenbaar, veel oogst gehad vorig jaar. Paprika's ga ik wel deze maand doen, hebben toch nog langer nodig zelfs onder groeilicht. Tomaten daarentegen ga ik misschien pas begin april doen, want vorig jaar had ik in de living al te grote planten.

Jullie zullen het wel doen, maar voor de zekerheid: vergeet zeker je pepers en paprika's niet te toppen voor een veel betere oogst.
 
Mijn ervaring met pepers is nog zeer beperkt, vorig jaar een plantje gekocht en dat in een pot laten opgroeien. Wel veel uit geleerd, veel bijgelezen oa. ook over toppen. Had toen eigenlijk echt een mooie opbrengst, toch vlot een 50-tal pepertjes.
 
Heb een grote weide redelijk dicht van een spoorweg, wil deze volplanten voor meer privacy en om het geluid wat tegen te houden, samen met zo’n geluidwerend scherm. Nuja, al gezien dat je voor 1ha te beplanten een subsidie krijgt van 25k. Hoeveel bomen op 1ha kunnen, is een andere vraag natuurlijk 😀.
Ben al blij dat ik een richtprijs weet per boom, wou de tuinman niet storen voor iets dat maar ten vroegste volgend jaar gaat gebeuren.
Plant wat sequoia's aan? Op 5 jaar tijd zijn die 5m groot of zo ;)

Voor zo'n oppervlakte zou ik toch een echte expert raadplegen zodat je een goeie mengeling hebt van soorten en ook een rijk 'onder'leven. Als je bomen zo groot worden dat je 10m stam hebt met daarboven een dikke kruin, heb je niets meer eronder. Qua privacy en geluid ben je er dan niet zoveel meer mee.
 
Doe dat gewoon niet. Ga naar een (goede) boomkweker in de buurt. En zorg dat dat plantgoed onmiddellijk de grond in gaat.
Je kan zo'n aangekocht plantgoed natuurlijk inkuilen, maar 't is gewoon veel logischer om dat de dag dat je gaat planten aan te kopen. En dan ben je ook zeker van de kwaliteit.
Er is in B in ieder geval één grote on-line speler waar het plantgoed dat je geleverd krijgt gewoon absoluut ruk is, en dan druk ik me nog zacht uit. 't Is eigenlijk gewoon een oplichter (wat ik van hem heb gekocht was iig niet soortecht).
Merci voor de tip. Kan er iemand een plantencentrum in het Waasland aanraken? En heb je een remork nodig voor 200 beukenplantje van 60-80cm of past dat in een grote koffer?
 
Mss domme vraag, maar hoeveel zou het kosten om 200-300 oude bomen te kopen en te laten planten? Ik bedoel dus bomen die toch al 6-10m hoog zijn. Wat zou een goede richtprijs zijn?
Ik zou dat niet doen. Bomen van 10m hoog gaan je ook al tegen de 1000 EUR per stuk kosten, planten inbegrepen. Die groeien dan de eerste jaren ook amper
Een boom van 4-5 m hoogte koop je voor < 100 EUR, die is qua planten ook veel minder veeleisend, ik vermoed dat je die voor 200-250 EUR per stuk nog kunt laten planten.
Ik zou de voorwaarde van die subsidie wel eens heel goed nalezen, om niet tot de conclusie te komen dat je veel geld hebt uitgegeven en nougatbollen subsidie ziet.
 
Terug
Bovenaan