Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Iemand raad bij volgende situatie?

Op onderstaande foto is zeer simplistisch voorgesteld het wit gedeelte onze grond, het geel van onze buur en het blauw het tennisveld van onze buur. De rode streep is een bekaertdraad van 3m hoog dat hun tennisveld omheint om de ballen tegen te houden.

Momenteel staan daar gigantische rhododendrons en andere kleinere bomen die volledig worden uitgedaan zodat de grond leeg is. Als de bouw er staat en we zitten op ons terras zien we natuurlijk die draad en het tennisveld wat niet de bedoeling is

Zijn er planten of struiken die je tegen deze draad kan zetten die weinig onderhoud nodig hebben en toch een dichte bedekking hebben? Klimop alleszins al niet want dat groeit door de draad, eventueel een (beuken)haag maar 1 dat zijn bladeren niet verliest in de winter en eventueel groen blijft?

Of een andere klimplant dan klimop?

Waar zitten die tuinarchitecten hier?
unsure.gif


Capture.jpg

Portugese laurier, olijfwilg (Elaeagnus ebbingei), sneeuwbal (Viburnum tinus), hulst (verschillende soorten), schijnhulst of liguster. De ene heeft wat meer onderhoud nodig als de andere als je het strak wilt.
 
Iemand raad bij volgende situatie?

Op onderstaande foto is zeer simplistisch voorgesteld het wit gedeelte onze grond, het geel van onze buur en het blauw het tennisveld van onze buur. De rode streep is een bekaertdraad van 3m hoog dat hun tennisveld omheint om de ballen tegen te houden.

Momenteel staan daar gigantische rhododendrons en andere kleinere bomen die volledig worden uitgedaan zodat de grond leeg is. Als de bouw er staat en we zitten op ons terras zien we natuurlijk die draad en het tennisveld wat niet de bedoeling is

Zijn er planten of struiken die je tegen deze draad kan zetten die weinig onderhoud nodig hebben en toch een dichte bedekking hebben? Klimop alleszins al niet want dat groeit door de draad, eventueel een (beuken)haag maar 1 dat zijn bladeren niet verliest in de winter en eventueel groen blijft?

Of een andere klimplant dan klimop?

Waar zitten die tuinarchitecten hier?
unsure.gif


Capture.jpg
Superstrak, wel wat werk en jaren geduld : taxushaag
Wat minder strak : wintergroene haag van liguster of portugese laurier.

Wat ik zou doen, nog minder werk (eigenlijk zelf helemaal geen) : houtkant aanleggen. De planten die je er moet in opnemen hangen te fel af van de grondsoort die je hebt, dar kan ik je dus niet in adviseren.
 
Dat zei die van ons ook, met hout werken.
Mss nog geen slecht gedacht, maar geen idee of dit mooi gaat zijn, is bijna 14m draad ongeveer.
 
Iemand ervaring met eenjarige bloemen voor te zaaien binnen? Dingen die goed lukken?

Normaal gezien spendeer ik elk jaar een hoop geld spaanse margrieten, dahlias, en nog een hoop toestanden ( pak een 50tal planten) die vooral mooi zijn en die in bakken en potten overal rond staan. Maar nu dacht ik mss voor de fun (en mss geld besparing) eens wat plantjes zelf te kweken.

Vorig jaar lukte dat goed met tomaten, squash, paprika, etc maar nog nooit met bloemen geprobeerd.
 
Stilaan tijd voor kalk te strooien maar zitten ook met engerlingen (zelf al wat gevonden eind vorig jaar bij wat herplanten, in de wijk zijn er die hun gazon volledig omzeep is) en iemand sprak van kalkcyanamide te gebruiken. Maar is ook nadelig.

Wat doe ik best, beetje van beide?
 
Ik weet niet of het persé in dit topic past maar wat gebruiken jullie voor verdeelkastjes in de tuin voor bijvoorbeeld tuinverlichting?
 
Stilaan tijd voor kalk te strooien maar zitten ook met engerlingen (zelf al wat gevonden eind vorig jaar bij wat herplanten, in de wijk zijn er die hun gazon volledig omzeep is) en iemand sprak van kalkcyanamide te gebruiken. Maar is ook nadelig.

Wat doe ik best, beetje van beide?
Zit je met heel zure grond of waarom wil je kalk strooien? Eigenlijk kan je zonder bodemtest amper weten wat je al dan niet moet toevoegen.
 
Zijn hier mensen die (grote) werken hebben laten uitvoeren in hun tuin, die specifieke do's en don'ts willen delen?

Wij hebben een plan laten opmaken en zijn nu in blijde verwachting van een kostenraming...
 
Ik wil een mooie boom zetten in mijn tuin, waarrond wat struikjes/bloemen zouden komen.
Enkel geen flauw idee van welke boom ik zou nemen.

Iemand kennis van mooie inheemse bomen die niet 50j duren om te groeien?
Heb trouwens al een kerselaar in de tuin + mijn doel is om een 'wilde'/diervriendelijke tuin te maken.
 
Zit je met heel zure grond of waarom wil je kalk strooien? Eigenlijk kan je zonder bodemtest amper weten wat je al dan niet moet toevoegen.
Omdat tuinaannemer die grasmatten heeft gelegd me dat had gezegd om te doen :)
Grond is redelijk zanderig
 
Laatst bewerkt:
Omdat tuinaannemer die grasmatten heeft gelegd me dat had gezegd om te doen :)
Grond is redelijk zanderig
Bij zandgrond is dat inderdaad rapper nodig ja.

Bodemanalyse is nooit slecht om te doen, geeft u een goed idee van de staat van uw grond en wat die nodig heeft.

Ivm die engerlingen, moest je kippen hebben die een tijdje laten loslopen :D
 
Iemand enig idee wat hier aan het groeien is? Ik zie dit overal opkomen in onze gazon die in oktober vorig jaar ingezaaid is.

Bijna 100% zeker narcissen...
Je kan die in bloei laten komen en daarna gewoon mee maaien met de gazon.

Ik wil een mooie boom zetten in mijn tuin, waarrond wat struikjes/bloemen zouden komen.
Enkel geen flauw idee van welke boom ik zou nemen.

Iemand kennis van mooie inheemse bomen die niet 50j duren om te groeien?
Heb trouwens al een kerselaar in de tuin + mijn doel is om een 'wilde'/diervriendelijke tuin te maken.
Hoe groot is je tuin? Niets zo vervelend als een boom die veel te groot blijkt en waar je elk jaar aan moet gaan snoeien...
Er bestaan online tools om te berekenen welke boomsoort het beste groeit op jouw ondergrond: Bomenwijzer
 
Ik wil een mooie boom zetten in mijn tuin, waarrond wat struikjes/bloemen zouden komen.
Enkel geen flauw idee van welke boom ik zou nemen.

Iemand kennis van mooie inheemse bomen die niet 50j duren om te groeien?
Heb trouwens al een kerselaar in de tuin + mijn doel is om een 'wilde'/diervriendelijke tuin te maken.
Ik heb onlangs na redelijk wat research 2 winterlindes (Tilia cordata) gezet. Tot nu toe geen spijt van :)
 
Terug
Bovenaan