Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

De mannen die de gevel gereinigd hebben, hebben mijn lavendels die toch al kapot gingen de das omgedaan.

Iemand ideeen voor de voortuin? Anders wordt het kiezel all the way. Is westelijk gelegen.

Hoe hebben ze dat gedaan? Wij gaan onze gevel zelf reinigen met een hogedrukreiniger (een deel is afgelopen zomer gedaan, het laatste deel doen we komende lente/zomer). Ondertussen hebben we echter ook overal lavendel geplant langs onze gevels (was afgelopen zomer nog niet) en die willen we dus niet kapot doen. :p

Is het door de producten die ze gebruikten of omdat ze op de lavendel hebben gezeten met die hogedrukreiniger?
 
Hoe hebben ze dat gedaan? Wij gaan onze gevel zelf reinigen met een hogedrukreiniger (een deel is afgelopen zomer gedaan, het laatste deel doen we komende lente/zomer). Ondertussen hebben we echter ook overal lavendel geplant langs onze gevels (was afgelopen zomer nog niet) en die willen we dus niet kapot doen. :p

Is het door de producten die ze gebruikten of omdat ze op de lavendel hebben gezeten met die hogedrukreiniger?
De hele gevel is gezandstraald. Stellingen tussen de planten en waarschijnlijk niet altijd opgelet waar ze liepen en dat neem ik hun niet kwalijk. Wat een job hebben die...
Nu was de helft van alle plantjes toch wel al afgestorven door natte voetjes waarschijnlijk.
 
De hele gevel is gezandstraald. Stellingen tussen de planten en waarschijnlijk niet altijd opgelet waar ze liepen en dat neem ik hun niet kwalijk. Wat een job hebben die...
Nu was de helft van alle plantjes toch wel al afgestorven door natte voetjes waarschijnlijk.
Pff, ik zou daar echt niet mee kunnen lachen. Maar goed, je wou ze precies toch al kwijt. :p
 
Ik zou voor de zomer het gazon (+- 300m2) graag aanpakken. Het zit vol bulten, onkruid en is gewoon de laatste 30 jaar niet onderhouden.
Is dit iets dat (relatief) vlot zelf te doen is? Zoja, iemand die hiervoor een stappenplan heeft en eventueel hoeveel tijd ik ervoor moet uittrekken? Ik denk dat eind februari hiervoor een goede periode is, dus dan kan ik beginnen plannen :)

Bedankt!
 
Beste resultaat ga je hebben als je dat oude gras laat wegsnijden (kan je wss ook zelf huren), daarna mest onderfrezen, walsen & egaliseren en zaaien (maar daarvoor lijkt februari me nog wat te koud)
 
Wij hebben na de zomer ons gazon laten inzaaien

Wat moet er nu nog verder gebeuren zodat dit in orde blijft ?
Dacht dat er op 9lives bijna een hele kalender stond maar vind het niet meteen terug
Zoals ik het kan zien is het in Maart bemesten en eventueel kalk
In juni dan nog eens bemesten en bijzaaien op kale plekken
September nog 3e maal bemesten & eens verticuteren

Zijn van plan een robotmaaier aan te kopen dus dan laat dat ook al een laagje mulch achter

Of moet er iets anders eerst of anders gedaan worden ?
 
Wij hebben na de zomer ons gazon laten inzaaien

Wat moet er nu nog verder gebeuren zodat dit in orde blijft ?
Dacht dat er op 9lives bijna een hele kalender stond maar vind het niet meteen terug
Zoals ik het kan zien is het in Maart bemesten en eventueel kalk
In juni dan nog eens bemesten en bijzaaien op kale plekken
September nog 3e maal bemesten & eens verticuteren

Zijn van plan een robotmaaier aan te kopen dus dan laat dat ook al een laagje mulch achter

Of moet er iets anders eerst of anders gedaan worden ?
Waarom kalk? Heb je een bodemanalyse laten uitvoeren die aangeeft dat er te weinig kalk in de bodem zit?
Waarom 3 keer bemesten? Heb je een bodemanalyse laten doen die aangeeft dat er voedingstekorten zijn?
Of wil je dat gazon drie keer per week afrijden?

Zonder bodemanalyse is er geen enkele reden om meststoffen te geven. Dan kan je gericht de juiste voeding bijgeven, als je toch wilt mesten. Zo maar meststoffen uitstrooien is gewoon vragen om bepaalde kruidgroei nog feller te stimuleren.
 
Dat van 3x bemesten las ik online. Tuinaannemer die hier was zei ook dat het nu in het voorjaar geen kwaad kon.
Kalk mocht ik gooien omdat bepaalde soorten onkruid daar niet tegen kunnen

Geen bodemanalyse laten doen nee. Dat is gewoon wat grond binnen brengen bij de ave of hoe werkt dat? :)
Als er een robotmaaier staat zal die wel een keer of 2 per week maaien veronderstel ik.
Daarom dat ik het vraag hoe of wat ik kan of moet doen
 
Dat van 3x bemesten las ik online. Tuinaannemer die hier was zei ook dat het nu in het voorjaar geen kwaad kon.
Kalk mocht ik gooien omdat bepaalde soorten onkruid daar niet tegen kunnen
Geen bodemanalyse laten doen nee. Dat is gewoon wat grond binnen brengen bij de ave of hoe werkt dat? :)
Als er een robotmaaier staat zal die wel een keer of 2 per week maaien veronderstel ik.
Daarom dat ik het vraag hoe of wat ik kan of moet doen
Bodemanalyse doe je via bodemkundige dienst van België. Komt met een duidelijke handleiding
 
Bodemanalyse doe je via bodemkundige dienst van België. Komt met een duidelijke handleiding
Te snel geweest met reageren gisteren.

Voor we de grondwerken hebben laten uitvoeren hebben we een verplichte bodemanalyse laten uitvoeren.
Zuurgraad was 5,9Ph dus licht verzuurde bodem.
 
Dit jaar ga ik goed knallen hier. Heb een serre laten zetten, compost laten komen, het gaat moeten knallen.

Sowieso ieder jaar erbij: labbonen (niet zo bekend in BE, wel in NL, superlekker), doperwten, zomerwortel, pastinaak, spitskool, rode kool, spruitjes, en in de serre natuurlijk tomaten, pepers, paprika, aardbeien.

Heb nog wat borders die vol mogen, dus wellicht frambozen langs mijn geitenomheining, druiven in de buurt van de serre, en vóór de serre ga ik 8 blauwbessen struiken planten, goed veel turf erbij, dat gaat ook lekker worden. Supermooie planten trouwens ook: witte bloemetjes in de lente, blauwe bessen in de zomer, en mooie oranje/rode bladeren in de herfst!
 
Wij hebben na de zomer ons gazon laten inzaaien

Wat moet er nu nog verder gebeuren zodat dit in orde blijft ?
Dacht dat er op 9lives bijna een hele kalender stond maar vind het niet meteen terug
Zoals ik het kan zien is het in Maart bemesten en eventueel kalk
In juni dan nog eens bemesten en bijzaaien op kale plekken
September nog 3e maal bemesten & eens verticuteren

Zijn van plan een robotmaaier aan te kopen dus dan laat dat ook al een laagje mulch achter

Of moet er iets anders eerst of anders gedaan worden ?
Kheb dat ook laten doen. Eerst 16 camions tuingrond laten komen, dan hebben ze daar champost onder gemengd, en dan ingezaaid. Gras heeft er relatief schoon bijgelegen, maar heb toch veel gele plekken nu, ook een paar plekken waar het maar vochtig blijft.

Heb in november goed gekalkt, ga nu in de lente een dure maar zeer goede bemesting toepassen: Floranid Twin Permanent, en zien wat dat doet. Als het gras niet herstelt op de zompige plaatsen, ga ik daar eens beluchten met een machine en zien wat dat doet.
 
Dit jaar ga ik goed knallen hier. Heb een serre laten zetten, compost laten komen, het gaat moeten knallen.

Sowieso ieder jaar erbij: labbonen (niet zo bekend in BE, wel in NL, superlekker), doperwten, zomerwortel, pastinaak, spitskool, rode kool, spruitjes, en in de serre natuurlijk tomaten, pepers, paprika, aardbeien.

Heb nog wat borders die vol mogen, dus wellicht frambozen langs mijn geitenomheining, druiven in de buurt van de serre, en vóór de serre ga ik 8 blauwbessen struiken planten, goed veel turf erbij, dat gaat ook lekker worden. Supermooie planten trouwens ook: witte bloemetjes in de lente, blauwe bessen in de zomer, en mooie oranje/rode bladeren in de herfst!
Post maar wat foto's :) ik meen me te herinneren dat je op 9legacy daar wat foto's/tips van had gepost in het begin (was jij dat niet met die bakken en al die aangevoerde grond met de kruiwagen etc? Of ben ik nu verkeerd?)
 
Post maar wat foto's :) ik meen me te herinneren dat je op 9legacy daar wat foto's/tips van had gepost in het begin (was jij dat niet met die bakken en al die aangevoerde grond met de kruiwagen etc? Of ben ik nu verkeerd?)

Ha, goed geheugen, dat was inderdaad ik! Ik woonde toen nog in Leuven met een stadstuintje dus. In die bakken met verse teelaarde groeide alles echt top. Intussen naar Hasselt verhuist, ben nu een tuin van 12 are om in löss zu gehen. Tuin heeft iets minder zon hier, maar denk dat de aarde ook wel erg schraal was. Dat lossen we wel op met die compost... het zwarte goud.
 
Ha, goed geheugen, dat was inderdaad ik! Ik woonde toen nog in Leuven met een stadstuintje dus. In die bakken met verse teelaarde groeide alles echt top. Intussen naar Hasselt verhuist, ben nu een tuin van 12 are om in löss zu gehen. Tuin heeft iets minder zon hier, maar denk dat de aarde ook wel erg schraal was. Dat lossen we wel op met die compost... het zwarte goud.
Dacht het wel :D het is mede daardoor (gene zever) dat ik ben beginnen moestuinieren. Ik zal hier ook wel wat foto's posten eens der terug wat in staat. Hier een serre van 8m2 en een goeie 70m2 moestuin om op los te gaan. Tis niet groot, meer meer dan voldoende voor 2 :) daarnaast ook wat aardbeien/rode bessen & framboos. Naast de serre heb ik ook nog 4 meter waar ik nog wat bessen ga zetten, alleen nog niet zeker welke.
 
Dacht het wel :D het is mede daardoor (gene zever) dat ik ben beginnen moestuinieren. Ik zal hier ook wel wat foto's posten eens der terug wat in staat. Hier een serre van 8m2 en een goeie 70m2 moestuin om op los te gaan. Tis niet groot, meer meer dan voldoende voor 2 :) daarnaast ook wat aardbeien/rode bessen & framboos. Naast de serre heb ik ook nog 4 meter waar ik nog wat bessen ga zetten, alleen nog niet zeker welke.
Fijn om te horen dat dat geholpen heeft met wat duidelijk een passie is geworden. Perfecte hobby om hoofd leeg te maken, bij te dragen aan milieu, en lekker te eten ook nog.

Ik zou blauwe bessen enorm aanraden, bijv. Darrow planten, die zijn wat zuurder en lijken goed op de echte bosbessen qua smaak. Uiteraard niet blauw vanbinnen zoals bosbessen, maar toch zeer lekker. 't Is ook een uitdaging om te telen, omdat ze zo'n zure grond nodig hebben. Zou toch altijd in het plantgat een goede 60-70 liter turf bij smijten. In Leuven teelde ik ze in van die zwarte grote IKEA bakken van 60 liter, in pure pure turf, en dat ging top. Helaas in een zeer strenge winter de wortels kapotgevroren.
 
Misschien nog wel een idee om een apart moestuin topic te hebben. Is toch nog net wat anders dan een gewone tuin aanleggen
 
  • Leuk
Waarderingen: Arvy
Misschien iets voor als het moestuinseizoen echt begint en er wat activiteit in komt? Veel gaat er toch niet gebeuren tot +- midden maart buiten wat opkuiswerk
 
Mss domme vraag, maar hoeveel zou het kosten om 200-300 oude bomen te kopen en te laten planten? Ik bedoel dus bomen die toch al 6-10m hoog zijn. Wat zou een goede richtprijs zijn?
 
Terug
Bovenaan