Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Dat van dat verhuizen heb ik hier ook eens al lachend gezegd, maar daar kon de madam dan weer niet mee lachen :unsure:

We zijn van plan om nog meer border aan te leggen, aangezien we nog veel gazon hebben, dus ons werk met het uittrekken van de haagwinde zal dus nog aanzienlijk toenemen :( damn...

Hoopte dat er een manier was om er harmonieus mee samen te leven zonder dat het de overhand neemt..
Ik hou wel van tuinieren, maar veel tijd is er niet voor

Na het uittrekken van de haagwinde eventueel karton leggen met een laagje compost erover? Dan krijgt het geen licht meer maar de overige planten wel.

Dat van dat verhuizen heb ik hier ook eens al lachend gezegd, maar daar kon de madam dan weer niet mee lachen :unsure:

We zijn van plan om nog meer border aan te leggen, aangezien we nog veel gazon hebben, dus ons werk met het uittrekken van de haagwinde zal dus nog aanzienlijk toenemen :( damn...

Hoopte dat er een manier was om er harmonieus mee samen te leven zonder dat het de overhand neemt..
Ik hou wel van tuinieren, maar veel tijd is er niet voor
Zo veel werk steek ik daar nu ook weer niet in hoor, 2 of 3 keer per jaar om dat onder controle te houden. En ik heb een behoorlijk grote tuin (23 a, met een 500 m² bloemenborders)
Het is de kunst om een beetje los te laten, je moet niet echt alles de hele tijd volledig onder controle houden. De idee dat borders volledig onkruidvrij zouden moeten zijn is gewoon totaal achterhaald.

Laatst bewerkt:
De idee dat borders volledig onkruidvrij zouden moeten zijn is gewoon totaal achterhaald.
Ben ik het niet mee eens. Borders waar onkruid instaat, zien er slordig uit imo. En zo'n woekeraars moeten er zeker tussenuit, want anders verspreiden ze zich gewoon verder, niet alleen in jouw tuin, maar ook in de tuin van anderen.

Ben ik het niet mee eens. Borders waar onkruid instaat, zien er slordig uit imo. En zo'n woekeraars moeten er zeker tussenuit, want anders verspreiden ze zich gewoon verder, niet alleen in jouw tuin, maar ook in de tuin van anderen.
Ik had niet anders van je verwacht. Je hebt dan ook al meerdere keren aangetoond dat je wat mij betreft een achterhaalde visie op tuinieren.

Sinds de "Dutch Wave" (Foerster, Gerritsen, Ruys, Pagels, Oudolf, .... ) worden grote nieuwe tuinen al 20-30 jaar natuurlijk aangelegd, waarbij gebruik gemaakt wordt van strakke hagen en siergrassen in de borders om het wilde karakter van die tuinen enigszins te temperen. En bvb een prairietuin perfect wieden is gewoon niet mogelijk, zonder dingen plat te lopen.

Ik had niet anders van je verwacht. Je hebt dan ook al meerdere keren aangetoond dat je wat mij betreft een achterhaalde visie op tuinieren.
Je mag dat best achterhaald vinden, maar je zei eerder dat het achterhaald is. Dat is iets anders. Zolang wij tevreden zijn met ons tuintje, is dat voldoende voor ons. We krijgen alleszins regelmatig spontaan complimenten over onze tuin, dus onze achterhaalde visie wordt blijkbaar nog gesmaakt door voldoende anderen ook.
Sinds de "Dutch Wave" (Foerster, Gerritsen, Ruys, Pagels, Oudolf, .... ) worden grote nieuwe tuinen al 20-30 jaar natuurlijk aangelegd, waarbij gebruik gemaakt wordt van strakke hagen en siergrassen in de borders om het wilde karakter van die tuinen enigszins te temperen. En bvb een prairietuin perfect wieden is gewoon niet mogelijk, zonder dingen plat te lopen.
Kan best geloven dat het in bepaalde grote tuinen moeilijk is om onkruid weg te houden, maar ik lees niet meteen dat @Heimlar zo'n tuin heeft. Dus mogelijk is het bij hem nog perfect weg te krijgen door bvb iemand met een fytolicentie één of meerdere keren langs te laten komen en de bladeren in te laten strijken met glyfosaat. Ik weet dat jij dit achterhaald vindt, maar ik zie het persoonlijk niet zitten om eeuwig met woekeronkruiden in m'n tuin te blijven zitten. En mogelijk hij ook niet. Soms zijn bestrijdingsmiddelen dan de enige oplossing.

Ik laat hier onkruid net bewust staan, totdat ik effectief zie hoe ze in bloei staan. Indien mooi, mogen ze blijven, indien lelijk (of of zeer invasief) gaan ze eruit.

Zelfs bewust vingerhoedskruid en nog enkele zaken geïntroduceerd in de tuin door in het bos wat zaden te gaan halen

Die mottige tuintjes met steentjes en schors en grassen.. ik krijg er koude rillingen van :p

Haagwinde vind ik niet lelijk, behalve wanneer het echt andere planten overweldigt en hun groei belemmert, dus regelmatig een keer uittrekken dan.

Die mottige tuintjes met steentjes en schors en grassen.. ik krijg er koude rillingen van :p
Idem, wat iedereen heeft met siergrassen is me niet duidelijk, zet daar dan een vaste plant met bloemen of een heester. Schors snap ik nog als eerste fase, met daar bodembedekkers in.

Haagwinde vind ik niet lelijk, behalve wanneer het echt andere planten overweldigt en hun groei belemmert, dus regelmatig een keer uittrekken dan.
Als je ermee kan leven, is het geen probleem natuurlijk zolang je buren er geen last van krijgen.

Ik probeer zelf alles wat woekert zo snel mogelijk uit de tuin de krijgen, voordat het de tuin overneemt. Heb m'n handen vol gehad met bamboe van de buren die jaren z'n gang heeft kunnen gaan in onze tuin voordat wij hier introkken (is uiteindelijk gelukt) en ben nu hop aan het proberen weg te krijgen uit een haag.

Ik heb hier nog nooit iemand horen zeggen dat mijn borders er slordig uitzien. En ik heb hier een 200-tal bezoekers per jaar.
Je mag dat best achterhaald vinden, maar je zei eerder dat het achterhaald is. Dat is iets anders. Zolang wij tevreden zijn met ons tuintje, is dat voldoende voor ons. We krijgen alleszins regelmatig spontaan complimenten over onze tuin, dus onze achterhaalde visie wordt blijkbaar nog gesmaakt door voldoende anderen ook.

Kan best geloven dat het in bepaalde grote tuinen moeilijk is om onkruid weg te houden, maar ik lees niet meteen dat @Heimlar zo'n tuin heeft. Dus mogelijk is het bij hem nog perfect weg te krijgen door bvb iemand met een fytolicentie één of meerdere keren langs te laten komen en de bladeren in te laten strijken met glyfosaat. Ik weet dat jij dit achterhaald vindt, maar ik zie het persoonlijk niet zitten om eeuwig met woekeronkruiden in m'n tuin te blijven zitten. En mogelijk hij ook niet. Soms zijn bestrijdingsmiddelen dan de enige oplossing.
Neen, ze zijn niet de enige oplossing, ze zijn totaal niet nodig. Met wat moeite krijg je alles onder controle of weg, behalve Japanse Duizendknoop, maar die krijg je ook niet weg met glyfosaat.
Ik snap echt niet dat mensen in 2023 nog vergif willen aanwenden (of laten aanwenden) in hun tuin. Ieder product wordt na x jaren van de markt gehaald vanwege schadelijke gevolgen. Het duurt alleen lang alvorens de causaliteit is aangetoond.
Bij glyfosaat zijn er bewijzen dat het de ziekte van Parkinson triggert (de ziekte van Parkinson is zelfs een officieel erkende beroepsziekte voor landbouwers en mensen met phyto-licentie in Frankrijk) en er is een op meerdere plaatsen op de wereld een duidelijke correlatie gevonden tussen gebruik van glyfosaat en optreden van de ziekte van Hodgkin (maar nog geen causaal verband).

Geen haar op mijn hoofd dat overweegt om iemand te betalen en hem aan dat risico bloot te stellen. Of dat product te laten gebruiken in mijn tuin.

Ik laat hier onkruid net bewust staan, totdat ik effectief zie hoe ze in bloei staan. Indien mooi, mogen ze blijven, indien lelijk (of of zeer invasief) gaan ze eruit.
Ik doe elk jaar een onkruidquiz op één of andere beurs.
Ik vraag mensen om de naam van de verschillende kruiden (een 25 tal) te raden

Ik zorg erg jaar dat er enkele leuke inheemse planten tussen zitten, zoals een vergeet-me-nietje (dat nog niet in bloei staat). Dan geef ik aan dat dit plantje en masse kan te voorschijn wanneer je je grond omspit, en vraag ik of ze het zouden verwijderen.
Wanneer ik dan zeg dat ze vergeet-me-nietjes hebben weggehaald, zeggen de meeste "Oei, dat is wel mooi"
Ook bij klaproos, grote centaurie, veronica, maarts viooltje en slangekruid krijg je dezelfde reactie.
Zelfs bewust vingerhoedskruid en nog enkele zaken geïntroduceerd in de tuin door in het bos wat zaden te gaan halen
De lijst is hier zeer lang. Veel inheemse planten zijn erg mooi en boeiend. Vaak kopen mensen in de winkel een tuinplant die erg dicht bij een inheemse plant staat. Maar inheems Duizendblad of een Witte Dovenetel zijn echt veel mooier en sterker dan die varianten die ze in de winkel verkopen.
Insgelijks.
Een bezoekster van mijn tuin gaf ze een mooie omschrijving "Kattenbaktuintjes" :cool:

Neen, ze zijn niet de enige oplossing, ze zijn totaal niet nodig. Met wat moeite krijg je alles onder controle of weg, behalve Japanse Duizendknoop, maar die krijg je ook niet weg met glyfosaat.
Ik snap echt niet dat mensen in 2023 nog vergif willen aanwenden (of laten aanwenden) in hun tuin. Ieder product wordt na x jaren van de markt gehaald vanwege schadelijke gevolgen. Het duurt alleen lang alvorens de causaliteit is aangetoond.
Bij glyfosaat zijn er bewijzen dat het de ziekte van Parkinson triggert (de ziekte van Parkinson is zelfs een officieel erkende beroepsziekte voor landbouwers en mensen met phyto-licentie in Frankrijk) en er is een op meerdere plaatsen op de wereld een duidelijke correlatie gevonden tussen gebruik van glyfosaat en optreden van de ziekte van Hodgkin (maar nog geen causaal verband).

Geen haar op mijn hoofd dat overweegt om iemand te betalen en hem aan dat risico bloot te stellen. Of dat product te laten gebruiken in mijn tuin.
Onder controle krijgen kan ik best geloven, wegkrijgen is iets anders. Er is na al die jaren nog altijd niet voldoende bewijs dat glyfosaat echt zo gevaarlijk is, ondanks dat ze er alles aan doen om het bewijs te vinden. Daarnaast gebruikt een particulier die z'n tuintje wat proper probeert te houden maar een fractie van de glyfosaat die landbouwers gebruiken, dus zelfs als er gevaar is voor landbouwers, wil dat niet zeggen dat dat gevaar er ook is voor particulieren. Overdaad schaadt altijd.

Als er al een risico is, zal dat voor een professionele tuinman idd groter zijn. Dat krijg je wanneer je zo'n producten voor particulieren verbiedt. Dan gaan de personen die het product nog wel mogen gebruiken het veel meer moeten toepassen en dan kan het weer overdaad worden voor die personen.

Ik ben alleszins blij dat de producten bestaan en waarschijnlijk nog een hele tijd beschikbaar blijven (zeker nu vorig jaar nog door het Europees Agentschap voor chemische stoffen naar buiten gebracht is dat glyfosaat niet kankerverwekkend is).

Onder controle krijgen kan ik best geloven, wegkrijgen is iets anders.
Ga gewoon in een appartement wonen.
Er is na al die jaren nog altijd niet voldoende bewijs dat glyfosaat echt zo gevaarlijk is, ondanks dat ze er alles aan doen om het bewijs te vinden. Daarnaast gebruikt een particulier die z'n tuintje wat proper probeert te houden maar een fractie van de glyfosaat die landbouwers gebruiken, dus zelfs als er gevaar is voor landbouwers, wil dat niet zeggen dat dat gevaar er ook is voor particulieren. Overdaad schaadt altijd.
Glyfosaat gebruiken is je tuin niet proper krijgen, dat is hem vervuilen
Als er al een risico is, zal dat voor een professionele tuinman idd groter zijn. Dat krijg je wanneer je zo'n producten voor particulieren verbiedt. Dan gaan de personen die het product nog wel mogen gebruiken het veel meer moeten toepassen en dan kan het weer overdaad worden voor die personen.
En daar trek jij je dan niets van aan, want dat is geen schade voor jezelf. Geeft aan welke morele standaard je hebt.
En particulieren gebruiken die producten fout, dat is de reden waarom het verboden wordt.
Ik ben alleszins blij dat de producten bestaan en waarschijnlijk nog een hele tijd beschikbaar blijven (zeker nu vorig jaar nog door het Europees Agentschap voor chemische stoffen naar buiten gebracht is dat glyfosaat niet kankerverwekkend is).
Op basis van een onderzoek uitgevoerd door de producent. "Wij van WC-eend raden WC-eend aan"

Ga gewoon in een appartement wonen.
Ja tuurlijk, omdat onze tuin niet voldoet aan jouw standaarden zouden wij in een appartement moeten gaan wonen. :biglaugh:
Glyfosaat gebruiken is je tuin niet proper krijgen, dat is hem vervuilen
Ok...
En daar trek jij je dan niets van aan, want dat is geen schade voor jezelf. Geeft aan welke morele standaard je hebt.
En particulieren gebruiken die producten fout, dat is de reden waarom het verboden wordt.
Dat zeg jij. Ik ben er niet zo overtuigd van het schadelijke effect gezien de vele tegenstrijdige uitkomsten van onderzoeken. Daarbovenop gaat het Europees Agentschap voor chemische stoffen ook niet zomaar zo'n uitspraken doen. Ze zijn in de EU sowieso al overdreven op veiligheid gericht.
Op basis van een onderzoek uitgevoerd door de producent. "Wij van WC-eend raden WC-eend aan"
Daar gaat het ECHA zich echt niet op baseren hoor.

Ja tuurlijk, omdat onze tuin niet voldoet aan jouw standaarden zouden wij in een appartement moeten gaan wonen. :biglaugh:
Jij houdt je niet aan de wet, en gebruikt bewust bij wet verboden kankerverwekkende selectieve onkruidverdelgers op je gazon(dat heb je hier vorig jaar aangegeven). Je voldoet gewoon niet aan de wettelijke standaard.
Ok...

Dat zeg jij. Ik ben er niet zo overtuigd van het schadelijke effect gezien de vele tegenstrijdige uitkomsten van onderzoeken. Daarbovenop gaat het Europees Agentschap voor chemische stoffen ook niet zomaar zo'n uitspraken doen. Ze zijn in de EU sowieso al overdreven op veiligheid gericht.

Daar gaat het ECHA zich echt niet op baseren hoor.
Dan moet je eens leren lezen. Eigen onderzoek was te duur, dus hebben ze onderzoek gebruikt, gefinancierd door Monsanto.

Eén regel is belangrijk uit de tekst

Almost three-quarters of the peer-reviewed papers looked at by IARC found evidence of genotoxicity in glyphosate, compared with just 1% of the industry analyses, according to the study published in Environmental Sciences Europe.

Dus 3/4 van alle onafhankelijk en peer-reviewed onderzoek vindt een probleem. Voor studies die gesteund worden door Monsato is dat 1%. En je vindt in de tekst van de EU gewoon volledige paragrafen die overgenomen zijn uit die studies die Monsanto gefinancierd heeft...

Jij houdt je niet aan de wet, en gebruikt bewust bij wet verboden kankerverwekkende selectieve onkruidverdelgers op je gazon(dat heb je hier vorig jaar aangegeven). Je voldoet gewoon niet aan de wettelijke standaard.
De middelen zijn helemaal niet verboden, er is in ons land enkel een beperking in wie ze mag gebruiken, da's iets helemaal anders. ;) Iedereen met een fytolicentie, of dat nu een particulier, een beroepsmatige tuinman of een landbouwer is, mag de middelen nog steeds gebruiken. In veel andere Europese landen zijn middelen als Glyfosaat, Bofix, Primstar, Genoxone, Mesotrione, ... nog vrij verkrijgbaar trouwens. Ons land gaat gewoon mee in de hetze.

Dan moet je eens leren lezen. Eigen onderzoek was te duur, dus hebben ze onderzoek gebruikt, gefinancierd door Monsanto.

Eén regel is belangrijk uit de tekst

Almost three-quarters of the peer-reviewed papers looked at by IARC found evidence of genotoxicity in glyphosate, compared with just 1% of the industry analyses, according to the study published in Environmental Sciences Europe.

Dus 3/4 van alle onafhankelijk en peer-reviewed onderzoek vindt een probleem. Voor studies die gesteund worden door Monsato is dat 1%. En je vindt in de tekst van de EU gewoon volledige paragrafen die overgenomen zijn uit die studies die Monsanto gefinancierd heeft...
Als ik de link opendoe, zie ik al meteen "this article is 4 years old". Het bevat dus gedateerde info, want het ECHA heeft vorig jaar nog na een nieuwe analyse geoordeeld dat het niet gerechtvaardigd is om glyfosaat als een carcinogeen te classificeren

Hier een recenter artikel:

Daar lees je:

Het IARC staat internationaal vrij geïsoleerd met zijn analyse. Onder meer het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA), en soortgelijke instanties in andere landen bevonden glyfosaat veilig. Eerder dit jaar meldde het European Chemical Agency (ECHA) na een nieuwe analyse al dat het “niet gerechtvaardigd is glyfosaat als een carcinogeen te classificeren”.

Ook onze Hoge Gezondheidsraad (HGR) boog zich over de kwestie en besluit dat glyfosaat “waarschijnlijk een zwak carcinogeen is”. “Het risico dat glyfosaat kanker veroorzaakt bij mensen is waarschijnlijk zeer klein, hoewel het moeilijk is dat met zekerheid uit te maken op basis van de huidige informatie”, aldus de HGR.

Maar dit is een symbooldossier geworden. Voor organisaties die een pesticidevrije landbouw willen, is een verbod op glyfosaat een belangrijke horde.

Maarten Trybou, hoofd van de dienst Gewasbeschermingsmiddelen van de FOD Volksgezondheid, merkte eerder al op dat het ironisch is dat net een van de minst schadelijke herbiciden in het vizier wordt genomen. Op basis van de dosis die je dagelijks mag binnenkrijgen zonder risico op gezondheidsschade op lange termijn, behoort glyfosaat volgens EFSA tot de 10 procent minst giftige pesticiden. Bovendien is glyfosaat volgens EFSA minder schadelijk voor het milieu dan de meeste pesticiden, inclusief stoffen die in de biolandbouw zijn toegestaan. “Het is een van de beste leerlingen van de klas”, aldus Spanoghe.

Zelfs als je dan de uitleg van de tegenstanders van glyfosaat leest, lees je bv dit:

Zo wijzen de Bond Beter Leefmilieu en de Vlaamse Parkinson Liga op een mogelijk verband met de ziekte van Parkinson. De Nederlandse neuroloog Bas Bloem (Radboudumc) deelt die bezorgdheid. Hij wijst onder meer op onderzoek dat aantoont dat de ziekte vaker voorkomt in landbouwgebied waar meer pesticiden worden gebruikt. Al is het bewijs specifiek voor glyfosaat beperkt. “Er is rook, maar geen vuur”, aldus Bloem.

Sorry, maar er is slechts beperkt bewijs dat glyfosaat de oorzaak is, dat moeten ze zelf toegeven.
Zoals je hierboven ook kan lezen, is het een symbooldossier geworden voor de mensen die pesticidevrije landbouw willen.

Je kan dramatiseren zoveel je wil, maar er is onvoldoende bewijs dat glyfosaat schadelijk is. Integendeel, het zit net bij de meest veilige pesticiden.

Laatst bewerkt:
Wij zouden graag een extra boom planten in onze tuin en dit op een 'stragische' plek om inkijk weg te werken en schaduw in onze tuin te krijgen.

De keuze is redelijk beperkt owv hoe de zon schaduw werpt in de tuin doorheen de dag. Op deze positie staat er eigenlijk 80% van de dag ook schaduw door de omheining van de buren. Eens de boom hoger is dan de omheining pakt hij wel zon, maar in het begin zal dit dus niet zijn.

Concrete vraag: welke boom is geschikt om in schaduw te ontwikkelen, of bestaat dit gewoonweg niet. Ga een deze ook eens polsen in tuincentrum, maar mogelijks iemand al ervaring mee? Liefst een soort met 'volle' bladerenkruin als hij in bloei staat (vooraan hebben wij een of andere sierboom (stamdikte nu circa 1m), maar de zon komt daar los door want zijn zeer kleine blaadjes.

De lijst is hier zeer lang. Veel inheemse planten zijn erg mooi en boeiend. Vaak kopen mensen in de winkel een tuinplant die erg dicht bij een inheemse plant staat. Maar inheems Duizendblad of een Witte Dovenetel zijn echt veel mooier en sterker dan die varianten die ze in de winkel verkopen.
Mijn schoonmoeder had uit Turkije verschillende bloemenzaden voor ons meegebracht (gekocht in de winkel). Daar zat een pakje zaden voor Duizendblad bij. Dus wat voor ons onkruid is, kan in andere landen als 'mooie bloemen' gezien en verkocht worden. Dat heeft ook wel mijn ogen geopend. Ik laat inheemse planten staan en wied selectief wat ik minder mooi vind of wat begint te woekeren of in de weg staat. Mijn tuin zie ik nu eerder als een beheerd natuurpark dan een 'proper onderhouden tuin' uit. Het gonst van de vlinders, sprinkhanen, krekels en bijen. Heerlijk.

Mijn schoonmoeder had uit Turkije verschillende bloemenzaden voor ons meegebracht (gekocht in de winkel). Daar zat een pakje zaden voor Duizendblad bij. Dus wat voor ons onkruid is, kan in andere landen als 'mooie bloemen' gezien en verkocht worden. Dat heeft ook wel mijn ogen geopend. Ik laat inheemse planten staan en wied selectief wat ik minder mooi vind of wat begint te woekeren of in de weg staat. Mijn tuin zie ik nu eerder als een beheerd natuurpark dan een 'proper onderhouden tuin' uit. Het gonst van de vlinders, sprinkhanen, krekels en bijen. Heerlijk.
een echte tuin dus:bow:

Toen mijn neef uit Argentinië foto's van mijn tuin zag, vroeg hij verbaasd waarom ik Verbena bonariensis in mijn tuin had staan, 'onkruid' volgens hem.
Een bevriende tuinblogster kreeg van enkele Amerikaanse volgers de vraag om zaden van "die mooie bloemen" op te sturen, dat waren dus paardebloemen.
Zowat iedere vaste plant in onze tuinen is ergens anders onkruid.

Terug
Bovenaan