Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Even polsen hoe jullie omgaan met kleefkruid - nu heb ik niet echt grote bezwaren tegen planten allerhande - het is tenslotte een bos - alleen woekert het kleefkruid fel en is het heel vervelend om steeds van je kledij te plukken.

Even polsen hoe jullie omgaan met kleefkruid - nu heb ik niet echt grote bezwaren tegen planten allerhande - het is tenslotte een bos - alleen woekert het kleefkruid fel en is het heel vervelend om steeds van je kledij te plukken.
Kan af en toe vervelend zijn, gewoon weghalen dan. Het is hier uit zichzelf verdwenen volgens mij, ben het nog niet tegengekomen dit jaar

Ik doe hier ook amper aan wieden, in het voorjaar een beetje zodat nieuwere planten optimale kansen krijgen om te groeien maar eens de border in full force is, heeft onkruid toch niet veel kans meer hoor.

Het is natuurlijk wel geheel in de stijl van de Naturalistic Garden (of poging tot) en daar is gewoon geen ruimte voor veel onkruid. Af en toe groeit er dan wel eens een verdwaalde brandnetel of ander stukje er tussen maar aangezien ik er niet aan kan zonder iets plat te trappen blijft dat dus staan :tongue:

Dat gezegd zijnde heeft iemand een echinacea alternatief? Ik probeer die al een paar jaar maar keren eigenlijk amper terug, ik denk dat het vooral komt omdat ze niet kunnen wedijveren met het steeds oprukkende gazon. Tijd voor iets anders dan denk ik. Graag iets van ongeveer zelfde hoogte en type bloem.

Laatst bewerkt:
Ik zou mijn beukhaag graag inkorten, van 3m+ naar 1,5m.
Ik weet dat die dingen heel veel kunnen verdragen, dus zou het toch kunnen om dat deze periode te doen? Nu is het echt fijn werken.
Of zou ik toch echt beter wachten tot de winter?

Ik haksel ook alles (behalve de stammen +3cm) - kan ik dat nog ergens in de tuin gebruiken of best gewoon afvoeren naar containerpark?
Nu is dat vooral groen (net al een lopende meter getest), in de winter zal dat vooral hout zijn. Wat ik nu heb lijkt me toch weinig bruikbaar.

IMG_4216.jpeg

Ik weet dat die dingen heel veel kunnen verdragen, dus zou het toch kunnen om dat deze periode te doen? Nu is het echt fijn werken.

Ik haksel ook alles (behalve de stammen +3cm) - kan ik dat nog ergens in de tuin gebruiken of best gewoon afvoeren naar containerpark?
Nu is dat vooral groen (net al een lopende meter getest), in de winter zal dat vooral hout zijn. Wat ik nu heb lijkt me toch weinig bruikbaar.

Bekijk bijlage 21424
Ik gebruik dat gehaksel om de bodem te bedekken tegen onkruid, inclusief het groen.

Ik doe hier ook amper aan wieden, in het voorjaar een beetje zodat nieuwere planten optimale kansen krijgen om te groeien maar eens de border in full force is, heeft onkruid toch niet veel kans meer hoor.

Het is natuurlijk wel geheel in de stijl van de Naturalistic Garden (of poging tot) en daar is gewoon geen ruimte voor veel onkruid. Af en toe groeit er dan wel eens een verdwaalde brandnetel of ander stukje er tussen maar aangezien ik er niet aan kan zonder iets plat te trappen blijft dat dus staan :tongue:

Dat gezegd zijnde heeft iemand een echinacea alternatief? Ik probeer die al een paar jaar maar keren eigenlijk amper terug, ik denk dat het vooral komt omdat ze niet kunnen wedijveren met het steeds oprukkende gazon. Tijd voor iets anders dan denk ik. Graag iets van ongeveer zelfde hoogte en type bloem.
Ik kan je een Echinacea als alternatief aanbieden.
Koop je ofwel enkele planten Echinacea 'Cheyenne Spirit', of wel zaad van dit ras. Dat is een 'zaaibybride'. Oogst zaad van de planten en zaai dat in 't voorjaar op de plek waar je Echinacea wilt hebben staan. Dan gaan de planten die het best geschikt zijn voor die standplaats het redden. En die zaaien zich zelf ook spontaan uit. Ik heb ze op twe plekken staan, en ze komen ze nu op de ene plek voor het zevende en de andere plek het derde jaar probleemloos terug

En als je toch iets anders wilt : Helenium "Sahin's Early Flowerer" Zeer gezonde en krachtig groeiende Helenium

Kan perfect nu

Bekijk bijlage 21424
Dat hakselhout kan onder je haag, op je composthoop, in je moestuin, je borders...

Iemand enig idee wat voor struik dit is? De apps lijken het niet helemaal eens te zijn.
Ziet er nu eigenlijk al twee jaar uit alsof ie dood is, maar misschien valt hij nog te redden? Is zolang als ik hier woon (toch meer dan twee jaar) nog geen enkel moment groen geweest van kleur.

Lijkt mij een buxus die is zo goed als volledig is opgegeten door de buxusmot en waarschijnlijk ook nog eens te maken heeft gekregen met taksterfte? Lijkt mij niet meer te redden.

Buxus die eraan is voor de moeite door de mot, een goed alternatief is Steeneik (Quercus Ilex) als vervanging voor buxus haagjes.
Op die foto ziet het er een grotere struik uit, best gewoon verwijderen en iets anders aanplanten.

Ik heb 2 zomers geleden 20m haag vooraan vervangen door dit. Blijft ook mooi groen en winterhard en kan nog eens goed tegen de droogte zonder ziekten of plagen.

Zelf ben ik nu nog op zoek om een boom aan te planten in de achtertuin, 20-25 hoogstam bij aanplanting die ik zijn gang kan laten gaan met de jaren.
Bedoeling is extra schaduw en een mooie zijdelingse vertakking. Zat zelf te kijken naar een Moeraseik (Quercus palustris), maar er zijn er zoveel...

Dit voorjaar nog een appelboom aangeplant (Malus domestica 'Jonagold') en een vijgenboom (Ficus Carica 'Brown Turkey') naast de bestaande notenboom maar die gaan nog enkele jaren nodig hebben voor ze een deftige vorm en grootte hebben.

Laatst bewerkt:
Ik stap zonet door de tuin, en ik zie dus gewoon een Knautiabij op mijn Knautia arvensis foerageren. Ik had gehoopt er ooit eens één te kunnen spotten in mijn tuin, maar ging ervan uit dat dat nooit zou lukken. Dat beest is echt wel zeldzaam en weinig mobiel.
Ik ben de twee komende weken in verlof, mijn verlof is dus bij deze gewoon al goed.
Nu hopen dat dat beest hier ook haar nest maakt, zodat ik hier echt een populatie kan opbouwen. Ik heb nu een 10-tal planten staan, ik weet dat er hier volgend jaar minstens 50 gaan staan
p4165607420-5.jpg

Laatst bewerkt:
Lijkt mij een buxus die is zo goed als volledig is opgegeten door de buxusmot en waarschijnlijk ook nog eens te maken heeft gekregen met taksterfte? Lijkt mij niet meer te redden.

Buxus die eraan is voor de moeite door de mot, een goed alternatief is Steeneik (Quercus Ilex) als vervanging voor buxus haagjes.
Op die foto ziet het er een grotere struik uit, best gewoon verwijderen en iets anders aanplanten.

Ik heb 2 zomers geleden 20m haag vooraan vervangen door dit. Blijft ook mooi groen en winterhard en kan nog eens goed tegen de droogte zonder ziekten of plagen.

Oké bedankt, RIP in peace buxus dus.

Was eigenlijk wel fijn als struik daar, ongeveer zo hoog als ons huis daar (2.5meter) en bedekte mooi de regenwaterpijp.

Toevallig nog suggesties voor struiken die zo hoog kunnen worden? Ernaast staat sowieso al een notenboom, maar die vinden we niet bijster mooi eigenlijk.

Oké bedankt, RIP in peace buxus dus.
of Rip in pieces
Was eigenlijk wel fijn als struik daar, ongeveer zo hoog als ons huis daar (2.5meter) en bedekte mooi de regenwaterpijp.

Toevallig nog suggesties voor struiken die zo hoog kunnen worden? Ernaast staat sowieso al een notenboom, maar die vinden we niet bijster mooi eigenlijk.
Wintergroen? Hangt wel wat af van de oriëntatie. Hoeveel licht krijgt die plek?

Wintergroen? Hangt wel wat af van de oriëntatie. Hoeveel licht krijgt die plek?
Wintergroen mag wel, beetje variatie voor het vele bladverliezend dat we al hebben.
De muur waar hij tegen groeit is het westen, dus heeft de volledige ooster- en zuiderzon

Wintergroen mag wel, beetje variatie voor het vele bladverliezend dat we al hebben.
De muur waar hij tegen groeit is het westen, dus heeft de volledige ooster- en zuiderzon
Portugese Laurierkers of Ligustrum, maar die ga je wel wat moeten snoeien, want die worden nog wat hoger.
Viburnum tinus gaat pas na jaren die 200 cm halen, ook wintergroen

Iemand een goei adreske voor rond Lille hoge sparren te vellen + stronken uit te doen? Zou gaan om een 50 tal bomen, denk rond de 20 - 30 meter hoog.

Laatst bewerkt:
Lavendel en steeneik zijn soorten die in ins klimaat makkelijk overleven hoor, zeker in zo'n stadstuin waar het altijd wel warmer zal zijn.
Op zich wel een mooie strakke tuin, maar ik ben geen fan van die steentjes, dat zorgt in mijn ogen evengoed voor oververhitting.

Terug
Bovenaan