Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Nu dat we het gesnoeid hebben is onze oprit 0.30 m breder (en zijn de tegels van op de oprit terug vrij).
We hebben enkel gesnoeid aan onze kant. De laurier haag staat op mijn haag en ik denk dat ik het recht heb om de haag langs mijn kant te snoeien. Het was niet proper, er groeide zelfs een andere struik in die zeker 3m hoog was.

Als ik jullie reacties lees, zou ik de toestemming moeten hebben van de buur om de haag te snoeien langs mijn kant? Zelfs al was deze al een paar jaar niet gesnoeid en zag deze er onverzorgd uit.

De reden waarom we deze naar 1 meter willen snoeien is, omdat als we de taken gesnoeid hebben, zag je enkel de bruine takken en geen bladeren (omdat het een paar jaar niet gesnoeid werd )

foto => zoals het nu eruit ziet => https://i.postimg.cc/x8YgL928/haag-foto.jpg

Nu dat we het gesnoeid hebben is onze oprit 0.30 m breder (en zijn de tegels van op de oprit terug vrij).
We hebben enkel gesnoeid aan onze kant. De laurier haag staat op mijn haag en ik denk dat ik het recht heb om de haag langs mijn kant te snoeien. Het was niet proper, er groeide zelfs een andere struik in die zeker 3m hoog was.

Als ik jullie reacties lees, zou ik de toestemming moeten hebben van de buur om de haag te snoeien langs mijn kant? Zelfs al was deze al een paar jaar niet gesnoeid en zag deze er onverzorgd uit.
Ik begrijp je denkwijze volledig, maar volgens de wet ben je in fout. Dat terzijde, ik snoei ook gewoon alles wat over ons perceel hangt. Als de buren het niet onderhouden of planten te dicht tegen de schutting zetten, moet ik het wel in toom houden.

Ik vind het echter wel een verschil of je overhangende takken op je perceel weghaalt of in hoogte terugsnoeit.
De reden waarom we deze naar 1 meter willen snoeien is, omdat als we de taken gesnoeid hebben, zag je enkel de bruine takken en geen bladeren (omdat het een paar jaar niet gesnoeid werd )

foto => zoals het nu eruit ziet => https://i.postimg.cc/x8YgL928/haag-foto.jpg
Als je een haag in breedte terugsnoeit, is het volledig normaal dat je enkel takken ziet. Laurier is een zeer sterke en snelgroeiende haag, dus die zal zich relatief snel herstellen. In de hoogte terugsnoeien is daar niet voor nodig.

Mensen ervaring met klimplanten? :)

We zijn wat aan het rondkijken voor onze houten omheining was op te fleuren... Toscaanse Jasmijn bevalt me enorm, zeker omdat het winterhard zou zijn. De omheining zit aan de westelijke kant, dus hele dag vollen bak zon. Blauwe regen mss, maar kweeni... met een hoogte van maar 2 meter, komt dit nog mooi tot zijn recht?

We zijn wat aan het rondkijken voor onze houten omheining was op te fleuren... Toscaanse Jasmijn bevalt me enorm, zeker omdat het winterhard zou zijn. De omheining zit aan de westelijke kant, dus hele dag vollen bak zon. Blauwe regen mss, maar kweeni... met een hoogte van maar 2 meter, komt dit nog mooi tot zijn recht?
Kom eens kijken naar de nachtwacht in Tielt hoe blauwe regen er uit (kan) zien na ettelijke jaren :)
Of kijk op de fb pagina ervan :D

Toscaanse Jasmijn is een mooie klimplant, kleurt ook mooi rood in de winter. Maar wel matig winterhard. Onder de -10gr gaat die wel wat afzien dus beschermen tegen strenge vorst is aangeraden.

Blauwe regen is te krachtig voor een houten omheining en gaat die waarschijnlijk kapot trekken. Je kan ook voor de omheining eventueel met 2 palen en draad een klim constructie zetten en zo een geleide blauwe regen hebben.

Je hebt ook een wintergroene clematis: Clematis armandii 'Apple Blossom' (die is al winterharder) en deze: Clematis cirrhosa, half wintergroen wel.

En je hebt ook een wintergroene kamperfoelie, groeit wel heel snel.

En als het niet wintergroen moet zijn dan heb je nog meer keuze zoals rozen,andere clematissen, passiflora,..

Wie heeft er tips voor goede planten op het zuiden in bakken/potten? Dagelijks water geven is geen probleem.
Ons terras staat pal op het zuiden, dus het kan best wel warm worden tegen de terrastegels. We hebben al enkele plantensoorten geprobeerd, maar enkel geraniums lijken voorlopig te gedijen op het zuiden in plantenbakken.
Wat altijd gaat lukken :
  • Agapanthus. Koop je wel de bladverliezende soorten, die kan je in de winter makkelijk op zolder/kelder/garage overwinteren
  • Rolklaver (Lotus corniculatus) : je gaat die zelf moeten 'oogsten' in het wild (gewoon een klein stekje nemen, of zaadjes), deze inheemse plant groeit prachtig in potten, ik heb ondertussen een 10-tal potten gevuld met deze plant staan
  • Lavendel: doet het ook perfect in deze condities
  • Er zijn meerdere Salvia's die het uitstekend in pot doen. Ik heb er hier enkele in pot staan, maar die zijn zo zeldzaam dat je ze toch niet gaat vinden. Maar ik denk dat zowat elke salvia goed gaat zijn
  • Nepeta 'Walker's Low" : bloeit ook erg lang, met de juiste snoeiwijze bloeit deze plant bijna heel het jaar door

Blauwe regen zou ik vergeten, veel te klein oppervlakte voor die plant.
Wat wel kan:
  • Trachelospermum jasminoides (Toscaanse jasmijn): bloeit lang geurt lekker, groeit niet al te hard hier
  • Jasminum officinale: staat hier al 5 jaren in volle grond, doet het goed, ruikt ook heerlijk
  • Passiflora caerulea : is hier vorige winter wel verdwenen, maar wanneer de planten wat ouder zijn, zijn ze best goed winterhard
  • Druif: dan heb je nog lekkere druiven, indien je een goed ras koopt.
  • Doornloze braam : dan heb je nog lekker bramen indien je een goed ras koopt.
  • Hedera helix: doet het altijd en overal, zeer nuttige plant vanuit ecologisch standpunt, staat er goed bij heel het jaar door.

Iemand ervaring met choisya ternata? Ik ben op zoek naar een vervanger voor eikenbladhortensia. Het perk bevindt zich in volle zon en dat is dan ook de reden dat ik geen hortensia’s meer wil, niet de geschikte plaats.
Ik zou uiteindelijk een relatief dicht plantperk willen krijgen van ca, 1,5m hoog en graag toch iets van bloei. Het internet bracht me op de choisya. Het perk is 40m2 groot en erachter staat een haag van Portugese laurierkers van 4m hoog.

Iemand ervaring met choisya ternata? Ik ben op zoek naar een vervanger voor eikenbladhortensia. Het perk bevindt zich in volle zon en dat is dan ook de reden dat ik geen hortensia’s meer wil, niet de geschikte plaats.
Ik zou uiteindelijk een relatief dicht plantperk willen krijgen van ca, 1,5m hoog en graag toch iets van bloei. Het internet bracht me op de choisya. Het perk is 40m2 groot en erachter staat een haag van Portugese laurierkers van 4m hoog.
Choisya ternata is niet echt 100% winterhard in ons land maar gaat zeker tot -15°C geen problemen opleveren.

Omdat je voorheen een Hydrangea quercifolia hebt geprobeerd, wil ik nog enkele alternatieven aanrijken die dichter bij je oorspronkelijke keuze blijven
  • Viburnum plicatum 'Watanabe' (echt wel deze variëteit kiezen, deze groeit recht omhoog en kan je ook als niet-solitair aanwenden, de andere Viburnum plicatum zijn meergeschikt als solitair)
  • Hydrangea paniculata wensen volle zon, en kunnen ook tegen de droogte (tenzij op gortdroge zandgrond zit)
Nog twee andere courante planten om als alternatief te gebruiken:
  • Viburnum tinus (wintergroen, bloeit in de winter)
  • Viburnum lantana (niet wintergroen, bloeit in het voorjaar)
  • Philadeplus lemonei (geurt ook heerlijk)

Nog drie andere opties, goede en sterke planten, maar je gaat even moeten zoeken om ze te vinden
  • Lespedeza thunbergii , wordt 150 cm hoog
  • Phlomis fruticosa : heeft enkele jaren nodig om echt groot te worden, je moet de gele bloemen wel kunnen verdragen, vormt een zeer dicht bladdek en is enorm droogteresistent
  • Hedere helix arborescens : boomklimop. Groeit echt overal (van volle schaduw tot volle zon, zelf in droge plaatsen), bloei is wel niet zo spectaculair, tenzij je graag insecten in je tuin hebt. Met snoeien pas je de vorm van deze boom aan zoals je wilt.

Choisya ternata is niet echt 100% winterhard in ons land maar gaat zeker tot -15°C geen problemen opleveren.

Omdat je voorheen een Hydrangea quercifolia hebt geprobeerd, wil ik nog enkele alternatieven aanrijken die dichter bij je oorspronkelijke keuze blijven
  • Viburnum plicatum 'Watanabe' (echt wel deze variëteit kiezen, deze groeit recht omhoog en kan je ook als niet-solitair aanwenden, de andere Viburnum plicatum zijn meergeschikt als solitair)
  • Hydrangea paniculata wensen volle zon, en kunnen ook tegen de droogte (tenzij op gortdroge zandgrond zit)
Nog twee andere courante planten om als alternatief te gebruiken:
  • Viburnum tinus (wintergroen, bloeit in de winter)
  • Viburnum lantana (niet wintergroen, bloeit in het voorjaar)
  • Philadeplus lemonei (geurt ook heerlijk)

Nog drie andere opties, goede en sterke planten, maar je gaat even moeten zoeken om ze te vinden
  • Lespedeza thunbergii , wordt 150 cm hoog
  • Phlomis fruticosa : heeft enkele jaren nodig om echt groot te worden, je moet de gele bloemen wel kunnen verdragen, vormt een zeer dicht bladdek en is enorm droogteresistent
  • Hedere helix arborescens : boomklimop. Groeit echt overal (van volle schaduw tot volle zon, zelf in droge plaatsen), bloei is wel niet zo spectaculair, tenzij je graag insecten in je tuin hebt. Met snoeien pas je de vorm van deze boom aan zoals je wilt.

Wauw! Hier kan ik zeker mee verder, heel erg bedankt. Ik ga nog eens langs onze tuinarchitect met deze shortlist om te zien wat hij het mooist acht in het geheel. Bedankt!

Blauwe regen zou ik vergeten, veel te klein oppervlakte voor die plant.
Wat wel kan:
  • Trachelospermum jasminoides (Toscaanse jasmijn): bloeit lang geurt lekker, groeit niet al te hard hier
  • Jasminum officinale: staat hier al 5 jaren in volle grond, doet het goed, ruikt ook heerlijk
  • Passiflora caerulea : is hier vorige winter wel verdwenen, maar wanneer de planten wat ouder zijn, zijn ze best goed winterhard
  • Druif: dan heb je nog lekkere druiven, indien je een goed ras koopt.
  • Doornloze braam : dan heb je nog lekker bramen indien je een goed ras koopt.
  • Hedera helix: doet het altijd en overal, zeer nuttige plant vanuit ecologisch standpunt, staat er goed bij heel het jaar door.
Enorm bedankt voor de input!

De gewone jasmijn bevalt mij ook wel :) Aan te raden om een klimrek of een gaas of... te gebruiken tegen de omheining?

Enorm bedankt voor de input!

De gewone jasmijn bevalt mij ook wel :) Aan te raden om een klimrek of een gaas of... te gebruiken tegen de omheining?
Net zoals Trachelospermum jasminoides (Toscaanse jasmijn) moet je zorgen voor een structuur waar de plant kan aanhechten. Een muur of een massieve houten wand volstaan niet.
Ik zou echt ook niet starten met gaas voor een houten paneel te zetten, ik vind dat persoonlijk niet zo mooi. Een horizontale stalen kabel (1.5mm is al meer dan voldoende) om de 30 cm afstand, plaats die 3-4 cm van de wand af.

Net zoals Trachelospermum jasminoides (Toscaanse jasmijn) moet je zorgen voor een structuur waar de plant kan aanhechten. Een muur of een massieve houten wand volstaan niet.
Ik zou echt ook niet starten met gaas voor een houten paneel te zetten, ik vind dat persoonlijk niet zo mooi. Een horizontale stalen kabel (1.5mm is al meer dan voldoende) om de 30 cm afstand, plaats die 3-4 cm van de wand af.
Verticale verbindingen zijn niet nodig dan?

Even hier ook maar eens suggesties vragen.
Wij hebben langs onze oprit een lange strook van 1m breed met aarde.
Nu ligt er worteldoek met boomschors op tot ik weet wat ik er wil zetten. Ik denk er over om daar iets van siergrassen op te zetten. Ik wil eigenlijk iets eenvoudigs dat hele dag zon kan verdragen en niet te veel water nodig heeft want de oprit is nogal ver van de waterkraan. En er is denk ik maar een kleine halve meter aarde qua diepte.
Naast die strook is er dan gras van de buren, dus het mag ook niet iets zijn dat hen hindert, geen woekerende planten of iets dat ver kan overhangen.

Iemand een suggestie anders dan siergrassen? Ik ben geen grote plantenkenner dus grijp ik nogal snel naar de weinige dingen dat ik ken.

Even te rade bij de experts hier: hoe kan ik best omgaan met Haagwinde (https://nl.wikipedia.org/wiki/Haagwinde) in onze tuin? Elk seizoen is er meer en meer, ondanks vaak wieden
Wieden gaat niet echt goed omdat de wortelstokken vrij diep zitten en snel afbreken, of zich tussen de wortels van struiken nestelen waardoor ze niet te verwijderen zijn zonder de goede plant te beschadigen :( Vooral onze rododendrons zien er wel van af (zo zijn ze vermoed ik ook bij ons terecht gekomen, tussen de wortelkluiten van de rodo's)

Dus hoe ik het zie heb ik 2 opties:
- betere bestrijdingsmethode vinden tegen de haagwinde
- ermee leven en ook aanplantingen voorzien die compatibel zijn met de haagwinde

Alle info is welkom of ervaringen hoe jullie dit aanpakken. Liefst zou ik de plant laten doen zonder dat de aangeplante planten er last van hebben :x
Bespaart ons ook een hoop werk :)

Even hier ook maar eens suggesties vragen.
Wij hebben langs onze oprit een lange strook van 1m breed met aarde.
Nu ligt er worteldoek met boomschors op tot ik weet wat ik er wil zetten. Ik denk er over om daar iets van siergrassen op te zetten. Ik wil eigenlijk iets eenvoudigs dat hele dag zon kan verdragen en niet te veel water nodig heeft want de oprit is nogal ver van de waterkraan. En er is denk ik maar een kleine halve meter aarde qua diepte.
Naast die strook is er dan gras van de buren, dus het mag ook niet iets zijn dat hen hindert, geen woekerende planten of iets dat ver kan overhangen.

Iemand een suggestie anders dan siergrassen? Ik ben geen grote plantenkenner dus grijp ik nogal snel naar de weinige dingen dat ik ken.
Heel de dag zon? Waarom dan niet gewoon lavendel aanplanten?
Alternatief : Salvia officinalis, de gewone keukensalie, wintergroen en een uitstekende bodembedekker die gewoon veel te weinig wordt aangewend in de tuin. En ziet er zoveel leuker uit dan dat siergras.

Even te rade bij de experts hier: hoe kan ik best omgaan met Haagwinde (https://nl.wikipedia.org/wiki/Haagwinde) in onze tuin? Elk seizoen is er meer en meer, ondanks vaak wieden
Wieden gaat niet echt goed omdat de wortelstokken vrij diep zitten en snel afbreken, of zich tussen de wortels van struiken nestelen waardoor ze niet te verwijderen zijn zonder de goede plant te beschadigen :( Vooral onze rododendrons zien er wel van af (zo zijn ze vermoed ik ook bij ons terecht gekomen, tussen de wortelkluiten van de rodo's)

Dus hoe ik het zie heb ik 2 opties:
- betere bestrijdingsmethode vinden tegen de haagwinde
- ermee leven en ook aanplantingen voorzien die compatibel zijn met de haagwinde

Alle info is welkom of ervaringen hoe jullie dit aanpakken. Liefst zou ik de plant laten doen zonder dat de aangeplante planten er last van hebben :shutup:
Bespaart ons ook een hoop werk :)
De makkelijkste manier om van haagwinde af te geraken is verhuizen :woohoo:
Ik probeer er mee te leven, wanneer ik het uittrek maak ik de grond rond de wortel een beetje los, en dat trek ik net zo hard aan dat de wortel niet afbreekt, vaak komt er dan 10-20cm wortel mee . Wanneer je dit enkele keren doet, hou je het redelijk onder controle

Laatst bewerkt:
De makkelijkste manier om van haagwinde af te geraken is verhuizen :woohoo:
Ik probeer er mee te leven, wanneer ik het uittrek maak ik de grond rond de wortel een beetje los, en dat trek ik net zo hard aan dat de wortel niet afbreekt, vaak komt er dan 10-20cm wortel mee . Wanneer je dit enkele keren doet, hou je het redelijk onder controle

Dat van dat verhuizen heb ik hier ook eens al lachend gezegd, maar daar kon de madam dan weer niet mee lachen :unsure:

We zijn van plan om nog meer border aan te leggen, aangezien we nog veel gazon hebben, dus ons werk met het uittrekken van de haagwinde zal dus nog aanzienlijk toenemen :( damn...

Hoopte dat er een manier was om er harmonieus mee samen te leven zonder dat het de overhand neemt..
Ik hou wel van tuinieren, maar veel tijd is er niet voor

Heel de dag zon? Waarom dan niet gewoon lavendel aanplanten?
Alternatief : Salvia officinalis, de gewone keukensalie, wintergroen en een uitstekende bodembedekker die gewoon veel te weinig wordt aangewend in de tuin. En ziet er zoveel leuker uit dan dat siergras.

Of de lavendel combineren met siergras :sneaky:

Terug
Bovenaan