Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Voor mensen die niet in een gemeente met tuinrangers leven: maak je lid van velt en bezoek enkele tuinen tijdens de ecotuindagen van velt, daar steek je ook veel van op en krijg je ook gratis advies.
Mijn stad neemt niet deel aan het tuinrangersprogramma, en ik vind dat logisch: het is vrij duur voor de deelnemende gemeente en vooral weer een voorbeeld van het mattheuseffect

De zoon van mijn bejaarde buurman is heel de week de tuin+weide van mijn buur in orde aan het zetten. Die weide grenst aan mijn tuin, aan de kant waar ik bessen heb staan. Die mens kent er eigenlijk niets van, allezja alles is volgens hem een framboos (ik zever niet, ik heb hem kruisbessen, saskatoonbessen, en moerbeien laten proeven en zijn eerste reactie was altijd "ah is dat een framboos?" :unsure:)
De dag erna stond hij plots aan mijn deur met een scheut van zijn "framboos" en een bakje oogst.

Eerst die scheut eens bekeken en die moet minstens anderhalve meter zijn, met gigantische bladeren voor een framboos. Dan die vruchten: ook heel lang, en soms blijft de "kern" steken zoals bij een braam, ook dieppaars van kleur.

Mijn gok is dat het dit is: https://agriworld.nl/boysenbessen-teelt-verzorging-en-smaak/

Ik heb hem maar ergens in de grond gestoken, benieuwd voor volgend jaar.

Voor mensen die niet in een gemeente met tuinrangers leven: maak je lid van velt en bezoek enkele tuinen tijdens de ecotuindagen van velt, daar steek je ook veel van op en krijg je ook gratis advies.
Mijn stad neemt niet deel aan het tuinrangersprogramma, en ik vind dat logisch: het is vrij duur voor de deelnemende gemeente en vooral weer een voorbeeld van het mattheuseffect
Imo zou dit gewoon betalend moeten zijn volgens inkomen. Zo zouden lagere inkomens helemaal niets moeten betalen en eventueel zelfs bepaalde goedkope inheemse plantensoorten aan een voordeeltarief moeten kunnen krijgen en de hogere inkomens mogen daar gerust een hogere bijdrage in betalen met een eventuele teruggave als men het plantengoed bij de organisatie zou kopen. Men kan dit gerust regelen dat het tuinrangersprogramma zo zelfbedruipend is voor de hogere inkomens.

Ik ben precies niet mee waarom een gratis programma dit zou veroorzaken?
Programma zou voor mijn stad 1,5 € per inwoner kosten en per tuinafvies 120 € kosten. Als je echt gemotiveerd bent, zou je ook wel €150 ophoesten voor die service. Nu betaalt de stad voor iets waar vooral mensen met grote tuinen van genieten en die hebben echt geen financiële steun nodig.

Weet iemand welk siergras dit is? Heel dun qua stengel, maar anderhalve meter hoog met een dunne pluim. En de pluim reeds zichtbaar voor de zomer. Niet zoals dat pampasgras waarbij je pas de prachtige pluim hebt als het buitenzitseizoem voorbij is.

Over ander gras gesproken. Heb mij een kooimaaier gekocht. De robot laat soms al es een steek vallen.

We hebben sinds 3 weken onze woning en onze verhuis staat volgende weekn gepland.
Ondertussen zijn we ook al met de tuin bezig.

Naast onze oprit staat een laurier beplanting. Deze is + 4 meter. We hebben besloten om deze kort te snijden en enkel de stammen te houden tot 1 meter zodat het vanaf daar weer kan groeien.

De buren zijn op verlof maar ik heb ze telefonisch kunnen bereiken. Ik heb gevraagd of we de laurier haag mogen kort snoeien maar ze wou wachten tot ze terug komt van vakantie om dit te bespreken

We hebben onze kant van de haag al kort gesnoeid (tot 1 meter).
Ik vraag me of deze laurier haag gemeenschappelijk is.
De laurier stammen liggen juist nog op onze grond , een 5 tal cm verder begint haar eigendom.
(een aantal andere stammen liggen verder van haar eigendom)
Is deze haag dan gemeenschappelijk?

We hebben sinds 3 weken onze woning en onze verhuis staat volgende weekn gepland.
Ondertussen zijn we ook al met de tuin bezig.

Naast onze oprit staat een laurier beplanting. Deze is + 4 meter. We hebben besloten om deze kort te snijden en enkel de stammen te houden tot 1 meter zodat het vanaf daar weer kan groeien.

De buren zijn op verlof maar ik heb ze telefonisch kunnen bereiken. Ik heb gevraagd of we de laurier haag mogen kort snoeien maar ze wou wachten tot ze terug komt van vakantie om dit te bespreken

We hebben onze kant van de haag al kort gesnoeid (tot 1 meter).
Ik vraag me of deze laurier haag gemeenschappelijk is.
De laurier stammen liggen juist nog op onze grond , een 5 tal cm verder begint haar eigendom.
(een aantal andere stammen liggen verder van haar eigendom)
Is deze haag dan gemeenschappelijk?
Dat weet je nooit zeker zonder dat te checken met degene die de haag geplaatst heeft. Het lijkt alleszins wel een gemeenschappelijke haag, want anders moeten de stammen op een halve meter van de scheiding staan. Maar niet iedereen houdt zich hieraan natuurlijk en kan ook in onderling overleg gebeurd zijn. Ik zou dus van de haag afblijven tot je buren terug zijn, want dit kan anders het begin van een burenruzie worden. :p

Wie heeft er tips voor goede planten op het zuiden in bakken/potten? Dagelijks water geven is geen probleem.
Ons terras staat pal op het zuiden, dus het kan best wel warm worden tegen de terrastegels. We hebben al enkele plantensoorten geprobeerd, maar enkel geraniums lijken voorlopig te gedijen op het zuiden in plantenbakken.

Dat weet je nooit zeker zonder dat te checken met degene die de haag geplaatst heeft. Het lijkt alleszins wel een gemeenschappelijke haag, want anders moeten de stammen op een kant halve meter van de scheiding staan. Maar niet iedereen houdt zich hieraan natuurlijk en kan ook in onderling overleg gebeurd zijn. Ik zou dus van de haag afblijven tot je buren terug zijn, want dit kan anders het begin van een burenruzie worden. :p
We hebben wel al de haag gesnoeid langs onze kant.. hopelijk mocht dit...

Naar 1 meter terugsnoeien aan jouw kant, ik had precies toch eerst zeker willen zijn dat het mocht. Is die dan zo breed dat het er nog wat ok uitziet aan haar kant? Die was toch geen 4 m hoog?

Da's toch wel een riskante zet... Nu ja, het is gebeurd, dus terugdraaien kan niet. Nu afwachten hoe je buren gaan reageren.

Wij hadden de haag van onze buren (aan beide kanten, dus van 2 verschillende buren) ook teruggesnoeid (enkel in de breedte) zonder overleg, omdat ze fameus over ons perceel waren aan het groeien. 1 haag zelfs een halve meter. Deze hagen stonden wel duidelijk op het perceel van onze buren. Aangezien we enkel de haag aan onze kant aanpakten, leek ons dat oké. De buren aan de ene kant hebben er nooit iets van gezegd, maar die aan de andere kant is wel pissed op ons geweest. Toen ze een half jaar later eens in onze tuin kwam, begreep ze het wel omdat ze zag dat we een draad hebben op de scheiding en de haag er voordien fameus doorheen groeide.

Dit maar om aan te tonen dat de reactie van buren fameus kan verschillen. Van 4m hoog naar 1m hoog terugsnoeien is natuurlijk wel iets anders.

Officieel ben je altijd in fout als het de haag van de buren is, dus ook in ons geval. Je mag enkel de wortels op je grond weghalen, niet de takken etc.

Terug
Bovenaan