Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Het is een piste maar persoonlijk denk ik echt dat Trump alles uit de kast gaat halen, die tarieven zijn 95% van zijn beleid, dreigen en druk zetten. Voor zover ik het snap kan hij wel nog producten onderwerpen aan tarieven bvb.

Animo verzekerd in elk geval
Ja dit. De man is al decennia een heilige believer van tarieven. Gaat niet ineens verdwijnen of inzichten gekregen hebben.

Allemaal dramatisch voor bedrijven die exporteren naar daar, die onzekerheid. Amerikaanse bedrijven hebben ook niks aan die onbetrouwbaarheid, ze weten niet wat ze morgen moeten betalen voor inkoopdelen.

Is nu aan ‘t ranten omdat hij beseft dat hij geen almacht heeft en er nog zoiets is als een politiek democratisch systeem. Tja.

“Ik kan landen vernietigen maar ik mag geen tarieven opleggen ween ween.” Jawel Donald, maar je zoekt je daar een meerderheid voor in het huis. Dat is hoe het in niet-dictaturen werkt.

Wereldwijde heffing van 10% procent :laugh:.

Ook:
De president suggereert voorts – zonder daar bewijs voor te leveren – dat er sprake zou kunnen zijn van buitenlandse inmenging in het hof. "De landen die ons hebben beroofd, staan nu te dansen in de straten", gaat Trump verder. "Maar lang zullen ze niet dansen."

Echt een van de standaard riedels bij (wannabe) dictators: het staat mij niet aan, buitenlandse inmenging!

Drain the swamp, beloofde Trump. Hij heeft het gewoon 100x groter gemaakt. Heel die entourage is zich aan het verrijken tot en met.

Akkoord, maar ik herhaal: moet men nu echt AL die tarieven gaan terugbetalen inclusief aan Bezos en daarbij élke Amerikaan een 2e keer sjarelen voor die x aantal kleine ondernemers die hieraan ten ondere gingen?
Voor diegenen die failliet gingen is het trouwens al te laat, het is niet dat een terugbetalen nu een faillissement zomaar kan terugdraaien. Voor diegenen die nu in slechte papieren zitten zal dat helpen ja, maar je moet toch beseffen dat dit slechts een fractie is van de bedrijven? Zeker als je proportioneel rekent want je wel moet doen want om Jef zijn Tacobar te redden die ten ondere ging aan 2000$ tarieven ga je ook ettelijke miljarden moeten terugbetalen aan Walmart en Amazon wat quasi rechtstreeks naar de aandeelhouders zal gaan.

Bij gebrek aan een uitspraak van het Supreme Court hierover is de discussie wat semantisch. Zoals ik het nu via het nieuws meekrijg zijn de tarieven ongeldig verklaard dus in principe foutief geïnd. Ik ga er vanuit dat iedereen die extra duties op imports heeft betaald vervolgens aanvragen kan indienen bij de douane tot terugvordering van duties, wat gezien de eerste reacties van Trimp dan vermoedelijk voer voor de rechtbanken wordt.

Ook wel 'grappig' dat Rubio verleden week nog zat te verkondigen hoe dat US en Europe bij elkaar hoorden en dan krijgt nu iedereen gewoon 10% extra tarieven aan zijn broek gewoon omdat meneertje werd tegengewerkt in eigen land. Ik hoop echt dat we gewoon verder en verder afstand blijven nemen van hen en ons niet meer laten paaien door mooie woorden en beloftes. Allez, ik begrijp dat politiek gezien ge met verdragen en verbonden moet werken, maar we gaan toch echt er voor moeten zorgen dat we gewoon sterk op onszelf staan in het besef dat elk verdrag en elk verbond gewoon opgeblazen kan worden wanneer de andere partij het niet meer ziet zitten

Ik denk niet dat dit de oorspronkelijke bedoeling was IMO.
Trump wil die importtarieven gebruiken als buitenlands drukmiddel.
Nee, maar Lutnick heeft wel actief gegokt op dat die importtarieven geen stand zouden houden voor de rechtbank. Anders zou hij (allez, zijn zonen maar da's gewoon matig ingedekt) de rechten op die terugbetalingen niet hebben overgekocht (voor een vierde van de waarde trouwens).

Hoe kan je met iemand onderhandelen wanneer die heel fier een chart heeft bovengehaald die volledig niet klopt? Uit de lucht getrokken getallen. Dezelfde persoon die zei dat de handelsovereenkomsten met Canada zo slecht waren wanneer hij degene was die het had afgesloten.

Ze hebben gewoon een Joker verkozen die de wereld wilt zien branden, daar kan je niet mee onderhandelen.
Mijn reply van 3 april 2025. We zijn nu 20 feb 2026 en er komt nog eens 10% global tariff erbij.

Met trump valt niet te onderhandelen …

Is het nu 10 procent voor de hele wereld of 10 procent bovenop het percentage ze reeds hadden?

Terug
Bovenaan