Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

De rest van de wereld denkt gewoon. "Nog drie jaar en twee maanden. We moeten er effekes mee leren leven." Iedereen weet nu hoe dat het moet zijn om voor Trump te werken.
Als die zaken ook maar 1 dollar opleveren gaan die gewoon blijven hoor, ik denk dat echt dat veel zaken voor jaren gaan blijven.

Het is economie, economie is geld - inkomsten afstaan doet geen enkele president.

Als die zaken ook maar 1 dollar opleveren gaan die gewoon blijven hoor, ik denk dat echt dat veel zaken voor jaren gaan blijven.

Het is economie, economie is geld - inkomsten afstaan doet geen enkele president.
Het ding is, gaan die dingen effectief long term geld opleveren?
Ja, ze trekken nu stevige bedragen binnen aan tariffs, maar aan welke prijs?
De werkloosheid en werkzaamheidsgraad hebben een enorme deuk gekregen, zulk een deuk dat Trump gelijk de baas van die statistiek afdeling heeft ontslagen omdat hij de nummers niet leuk vindt.
Mensen verliezen hun werk en hun inkomen as we speak.
Het scorebord veranderen gaat de realiteit niet veranderen! Dat werkt maar een paar weken/maanden.
Grote bedrijven zoals Walmart en Procter & Gamble geven al aan dat er stevige prijsstijgingen zitten aan te komen, ze kunnen ook maar zoveel van die tariffs absorberen voordat ze effectief de prijzen omhoog moeten duwen.

De mensen in de straat gaan het beginnen voelen, toegegeven, wat later dan de meeste economen hadden verwacht, maar het komt eraan!

Mijn gevoel is dat Trump wat op een bubble leeft nu. Eentje die gaat springen lang voor zijn 4 jaar op zijn.

De werkloosheid en werkzaamheidsgraad hebben een enorme deuk gekregen, zulk een deuk dat Trump gelijk de baas van die statistiek afdeling heeft ontslagen omdat hij de nummers niet leuk vindt.
Het scorebord veranderen gaat de realiteit niet veranderen! Dat werkt maar een paar weken/maanden.
Grote bedrijven zoals Walmart en Procter & Gamble geven al aan dat er stevige prijsstijgingen zitten aan te komen, ze kunnen ook maar zoveel van die tariffs absorberen voordat ze effectief de prijzen omhoog moeten duwen.

De mensen in de straat gaan het beginnen voelen, toegegeven, wat later dan de meeste economen hadden verwacht, maar het komt eraan!

Mijn gevoel is dat Trump wat op een bubble leeft nu. Eentje die gaat springen lang voor zijn 4 jaar op zijn.
Niet alleen later, maar ik vermoed ook minder dan verwacht, bijkomend zijn die inkomsten een vogel in de hand VS hoop dat jobs terugkeren. Bijkomend huiver ik van al die beloftes die gemaakt zijn - al hoop ik dat je gelijk hebt.

Lange termijn kost dat zeker geld en zou het goed zijn om dat terug te draaien, behalve fabriekseigenaren verliest iedereen op lange termijn door tarieven, maar op korte termijn kan dat wel anders zijn. Het gevaar bestaat dat als er investeringen omwille van de tarieven gebeuren, investeringen die potentieel waardeloos zouden worden als die tarieven plotsklaps weer verdwijnen, dat volgende presidenten die gaan behouden. Niemand wil verantwoordelijk zijn voor gesloten fabrieken en werklozen omdat je je fabrieken openstelt aan onverslaanbare buitenlandse concurrentie. Kijk naar hoe moeilijk het hier is om subsidies aan bedrijven te verminderen, iets wat qua concurrentievervalsing en iedereen laten verliezen behalve bedrijfseigenaren vrij equivalent is aan tarieven.

Ik ben ook bang dat als de zware gevolgen nog een aantal jaren uitblijven we vertrokken zijn voor moeilijke tijden voor de democraten.
Je weet nu al dat Trump na zijn termjn elke keer gaat wijzen op "hoe goed" het tijdens zijn termijn was en de volgende het verknalt heeft.

Ik ben ook bang dat als de zware gevolgen nog een aantal jaren uitblijven we vertrokken zijn voor moeilijke tijden voor de democraten.
Je weet nu al dat Trump na zijn termjn elke keer gaat wijzen op "hoe goed" het tijdens zijn termijn was en de volgende het verknalt heeft.
Zoiets als die slechte jobcijfers gevolgd door het ontslag van de directrice van de bevoegde dienst.
Slikken de Amerikanen zoiets dan gewoon? Ik kan me voorstellen dat de hardline MAGA's met een tunnelvisie van jewelste door niks van hun stuk te brengen zijn. Maar iedereen met een minimum aan kritische geest weet toch dat het allemaal niet zo goed gaat als Trump beweert.

Laatst bewerkt:
Zoiets als die slechte jobcijfers gevolgd door het ontslag van de directrice van de bevoegde dienst.
Slikken de Amerikanen zoiets dan gewoon? Ik kan de voorstellen dat de hardline MAGA's met een tunnelvisie van jewelste door niks van hun stuk te brengen zijn. Maar iedereen met een minimum aan kritische geest weet toch dat het allemaal niet zo goed gaat als Trump beweert.

Reddit is best wel een echochamber soms maar wat je daar vaak leest of de stijgende prijzen in de US... komt daar niet goed hoor.

Ik zit op discord met een paar Amerikanen. Die prijsstijgingen zijn daar al heel hard aan het gaan. Veel producten die *1.5 gegaan zijn op een paar maanden tijd

Reddit is best wel een echochamber soms maar wat je daar vaak leest of de stijgende prijzen in de US... komt daar niet goed hoor.
op basis van wat ik las op reddit leek Kamala Harris op een landslide af te stevenen
Ik was er wat van geschrokken hoe hard de nederlaag achteraf bleek

ik ben nergens op geabonneerd, dus volgens mij is het niet dat er meer pro-democrats posts naar mij gepusht zouden worden (?)

Sindsdien hecht ik heel weinig waarde aan het sentiment dat op reddit heerst als graadmeter voor de bredere maatschappij.

op basis van wat ik las op reddit leek Kamala Harris op een landslide af te stevenen
Ik was er wat van geschrokken hoe hard de nederlaag achteraf bleek

ik ben nergens op geabonneerd, dus volgens mij is het niet dat er meer pro-democrats posts naar mij gepusht zouden worden (?)

Sindsdien hecht ik heel weinig waarde aan het sentiment dat op reddit heerst als graadmeter voor de bredere maatschappij.

Klopt.

Ik zie ook vaak video's dat de US kopje onder gaat maar ik zie ook al jaren video's dat de Russische wareconomy op instorten staat en dat China zo hard aan het vergrijzen is dat ze binnen het jaar gaan omvallen.

Allemaal met hele dikke korrels zout te nemen.

Daarnaast hadden we enkele maanden geleden de jobrapporten van de states die groei toonden. Recent rapport heeft 250k jobs moeten laten verdwijnen van de charts omdat het niet klopte met de werkelijkheid en daardoor is de head van dat bureau haar jobke kwijt. Je kan verwachten dat de volgende die de hogere inflatie gaat publiceren ook zijn nek niet meer gaat durven uitsteken waardoor alles rooskleuriger gaat lijken.

Trump wil de farmacie van Zwitserland. Ik hoop voor hen dat ze standhouden en niet vooroverbuigen zoals Europa.
Hoe langer hoe meer lijkt het mij dat onze 15% de slechtste deal van de volgende eeuwen gaat zijn voor Europa.
Als de VS er effectief in slaagt om bedrijven naar daar te krijgen (en dat gaat gebeuren want $$ telt) en dat kan consolideren is Europa weer een sector kwijt.
Je kan niet blijven teren op de geschiedenis.
De VS heeft al de bulk van de R&D overgenomen van Europa. Op 20 jaar tijd zijn we gewoon van leider naar volger gegaan.

Trump wil de farmacie van Zwitserland. Ik hoop voor hen dat ze standhouden en niet vooroverbuigen zoals Europa.
Hoe langer hoe meer lijkt het mij dat onze 15% de slechtste deal van de volgende eeuwen gaat zijn voor Europa.
Als de VS er effectief in slaagt om bedrijven naar daar te krijgen (en dat gaat gebeuren want $$ telt) en dat kan consolideren is Europa weer een sector kwijt.
Je kan niet blijven teren op de geschiedenis.
De VS heeft al de bulk van de R&D overgenomen van Europa. Op 20 jaar tijd zijn we gewoon van leider naar volger gegaan.

Die zijn al aan het plooien

Het Zwitserse farmacieconcern Roche gaat de komende vijf jaar 50 miljard dollar (circa 43 miljard euro) investeren in uitbreiding in de Verenigde Staten.
Het geld gaat onder meer naar een nieuwe grote productielocatie voor medicijnen voor gewichtsverlies en een nieuwe locatie voor onderzoek en ontwikkeling in de staat Massachusetts. Op die laatste locatie zal volgens Roche onderzoek met behulp van kunstmatige intelligentie worden gedaan.

en ook

Novartis plans to expand its US-based manufacturing and R&D footprint with a total investment of $23B over the next 5 years

In theorie gaat op lange termijn (jaren, zoniet tientallen jaren) de VS meer geïsoleerd raken in de wereldhandel (maar niet volledig). Wat in theorie ook de welvaart kan verminderen, maar dat effect kan nog meevallen in een land zo groot als de VS.

Terug
Bovenaan