Niet echt. Want ten eerste wil hij wél buitenlandse import, want de tariffs dienen bij hem expliciet om begrotingstekorten op te vangen of een balans in evenwicht te krijgen. Afhankelijk van op welk moment van de week je het hem vraagt, natuurlijk. En ten tweede zet hij de tariffs net in als drukkingsmiddel om te mogen éxporteren in dit geval. De VS kan langs de ene kant helemaal niet zelfvoorzienend worden, en langs de andere kant heeft het ook export nodig om te kunnen overleven. Dat maakt die tariffs net zo absurd: Als ze een zelfvoorzienende entiteit zouden zijn die geen export nodig heeft, zou hij niemand moeten onder druk zetten. Dan kondigde hij tariffs aan en klaar, goed voor hem en zijn economie. Op dit moment weet iedereen eigenlijk dat als hij het been stijf houdt en zijn tegenstander bindt ook niet in, ze allebei naar de afgrond spurten en kraken. De vraag is alleen wie het eerste kraakt.
Van die chloorkippen weet ik eigenlijk totaal niks. Ik weet niet waarom dat verboden is, ik weet niet wat de wetenschap zegt, ik weet ook niet of de ecologische voetafdruk daar bijvoorbeeld ontoelaatbaar groot door wordt voor Europa, etc. Dus ik kan me daar niet over uitspreken. Ik sta niet echt achter het verbod op genetisch gemanipuleerd voedsel van Europa. Hormoonvlees lijkt me echter overduidelijk. Redenen genoeg en een heel ingewikkelde kwestie toch wel, lijkt me. Ingewikkelder dan 'tariffs op alles' kan oplossen, toch.
Zodra je in een soort van handelsoorlog terechtkomt, kan het zijn dat er al eens een redelijke eis van de ander sneuvelt, omdat er ontelbare onredelijke eisen zijn, of omdat het kwaad bloed er al is.