Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Door de recessie die de handelsoorlog veroorzaakt zal de werkloosheid wel stijgen ;)

Het is wel een shitshow in de US qua IT/developers. Op reddit zijn er veel topics van developers met jaren ervaring die niet meer aan de bak geraken. Iedereen wordt door offshore vervangen, of door Indiers die met een visum daar ter plekke komen werken. Voor elke IT job heb je daar nu honderden concurrenten. Als lifeline krijgen ze nu wss een 10$ per uur bluecollar jobke aangeboden aan den band.

Niet anders dan de average Facebook reactie op een post die wat wiskundig is. Ik sta er al lang niet meer van versteld hoeveel mensen zelfs de meest basic wiskunde niet beheersen.

Maar het zijn wel deze mensen die figuren als Trump aan de macht gebracht hebben natuurlijk :S

Puur mijn mening, maar schaf dat ganse democratisch model af,
liever een panel* van technocraten met een 51% democratisch oversight vehicle.

*bv. als het over fiscaliteit gaat buiten fiscalisten, economisten er in steken, ook wat mensen die vinger aan de sociale knip houden

Figuren als Musk, maar dan zonder enige vorm van corporate affiliation.
Die mannen hebben tenminste vakkennis.

leuk weetje: we zijn nog maar 79 dagen onderweg in zijn tweede termijn, nog 1381 te gaan

4nuu57dwfute1.png

Het idee van de tarrifs om fabrieken naar daar te halen heb ik sowieso nooit begrepen. Ik heb niet bepaald een economische achtergrond, maar om een hele fabriek + productieketen + transportketen op te zetten heb je toch al snel tientallen tot honderden miljoenen nodig en dan ben je vaak nog 2+ jaar bezig om alles operationeel te krijgen.

Dat zijn toch investeringen die bedrijven jaren op voorhand plannen. Vandaar toch ook dat veel van zijn aangekondigde "triljons of investments, the bestest investments" toch niet meer zijn dan bedrijven die hun reeds geplande investeringen nu 1-2 jaar opgeschoven hebben? Welk bedrijf of welke investeerder gaat op een moment als dit, met wetgevingen die bijna dagelijks veranderen even snel 250 miljoen die niet gepland stond naar boven toveren om een fabriek ergens neer te poten?
Tgoch, dat valt tegen hoor...

Moet maar keer luisteren als je zin hebt, maar het korte antwoord: "bevel is bevel" als die knoppen worden ingedrukt. Het hele idee is dat er net geen tijd meer is voor meetings en vergadering en bedenktijd. Als er raketten gelanceerd worden, heb je groot-orde minuten om terug te slaan.

Geen tijd meer om dan nog te discussieren over "zouden we dat wel doen", that's... kinda the whole point van die setup met die nucleare "voetbal".

Maar dat kan hij niet. Die raketten kan je niet "met 1 rode knop" afvuren. Hij kan inderdaad op zijn eentje dat commando geven, maar dat commando moet nog een hele bevelsstructuur passeren. En die mensen gebruiken ook wel hun gezond verstand. Ja-knikkers die hij geplaatst heeft overal daar gelaten denk ik dat je voor dat scenario nog het minst schrik moet hebben. Trump en zijn vriendjes zijn machts- en geldgeil. En dat zullen ze niet willen opgeven.

Nu, als iemand dacht dat Trump heel zijn imperium zelf gebouwd heeft met kennis. Ik denk dat hij ondertussen wel het tegendeel bewezen heeft.

Tgoch, dat valt tegen hoor...

Je moet maar keer luisteren als je zin hebt, maar het korte antwoord: "bevel is bevel"

Wanneer die knoppen worden ingedrukt, is het lanceertijd. Het hele idee is dat er net geen tijd meer is voor meetings en vergadering en bedenktijd. Als er raketten gelanceerd worden op Amerika, heb je groot-orde minuten om terug te slaan.

Geen tijd meer om dan nog te discussieren over "zouden we dat wel doen", that's... kinda the whole point van die setup met die nucleare "voetbal".

Maar het zijn wel deze mensen die figuren als Trump aan de macht gebracht hebben natuurlijk :S

Wat je daar ziet is toch ook wel zeer zwaar overdreven.
Je zou bijna denken dat men gewoon aan het trollen is… Dat is gewoon een combinatie van begrijpend lezen en een beetje basis wiskunde.

Dat afdoen als trump stemmers is ook maar wat kort door de bocht natuurlijk.
Beetje populistische klap, wat nergens voor nodig is.

Nu toch pauze van 90 dagen voor bepaalde landen dus geen tariff increase.

Benieuwd of ze in europa hun net aangekondigde countertariffs gaan terugdraaien lulz

Ik zou er echt niet versteld van staan als er werkelijk militaire actie volgt uit deze shit show.

Benieuwd of ze in europa hun net aangekondigde countertariffs gaan terugdraaien lulz

Ik zou er echt niet versteld van staan als er werkelijk militaire actie volgt uit deze shit show.

USA <> China dan?

Want tbh ondanks het gigantische spierbalgerol zie ik de USA/Europe/Canada hier wel vrij goed doorkomen. Velen zullen uiteindelijk wel een deal maken en die allemaal verkopen als de beste deal ooit, ook al is het misschien een zo goed als status quo als voor Trump maar dan met enkele overwinningen die goed verkopen zoals Europa die nog meer Amerikaans gas en wapens gaat kopen en Amerika die in ruil de tarieven mildert.

Het is en blijft een circus natuurlijk.

Typische "pump and dump" om domme MAGA's uit te kleden (en ze trappen erin ook)

en/of

Trump begint wat te panikeren nu blijkt dat de triljoenen niet binnenstromen.

De beurzen prompt tot 10% omhoog… Benieuwd voor hoeveel Trump & co eerst ingekocht zullen hebben.
Beleggers zijn gewoon verslaafd aan goed nieuws...
Er zijn nog altijd meer tariffs dan ervoor, de VS heeft geen werkvolk om laagbetaalde jobs in te vullen en al hun goedkope brol uit China (en ook veel smartphones, geleiders,..) wordt nog steeds een pak duurder.
Nee, ze staan er nog altijd niet goed voor, maar het zal even duren voor het zichtbaar wordt vrees ik.

Benieuwd wanneer deze handelsoorlog een militaire oorlog wordt. Dat gaat met China toch geen jaren meer duren op deze manier?

Ik denk dat hij van zijn administratie te horen heeft gekregen dat al die tarieven op zo'n korte termijn niet te implementeren zijn. Het blijven ambtenaren hé 😉 Vandaar de pause.

Koers (niet de beurskoersen) is sowieso niet gewijzigd hé.
Full retard mode is still very much on.

Terug
Bovenaan