Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Ik lees dat China vooral importeert: soybeans, vaccines, blood, antisera, toxins, aircraft parts, crude petroleum & IC's.
uit de VS dus.

Lijken me zaken die je ook elders kan vinden, potentieel goedkoper als je er anders 34% extra voor moet betalen.
Voor IC's kan je effe Taiwan inpalmen :unsure:
Zeker voor sojaboeren zal dit een zure pil worden, ca. 50% van hun export gaat naar China.

mooi zo, nu hopelijk ook de EU die zich niet laat doen en dan staat Trump daar schoon met zijn zogezegde fantastische deals die hij ging sluiten

daarna idealiter wat nieuwe handelsvedragen tussen al zijn "tegenstanders" en dan eens kijken of hij nog steeds zo'n grote mond heeft daar in het witte huis

Opletten als je een Trump in een hoek duwt...

Opletten als je een Trump in een hoek duwt...
opletten voor?

hij dreigt nu al met zich terug te trekken uit Navo, hij heeft in Oekraïne meer kwaad gedaan dan goed, heeft al voor een bloedbad op de beurs gezorgd en heeft al zijn bondgenoten al belachelijk gemaakt en geschoffeerd -> ik zie niet direct wat erger we nog kunnen verwachten

TBH, heel de houding van ons Europeanen dat die importheffingen sowieso slecht zijn is een beetje absurd gezien de EU volop bezig met Carbon Border Adjustment Mechanism te implementeren, wat in essentie importheffingen zijn op import vanuit landen met hogere CO2 uitstoot.

Wij gebruiken dus importheffingen als een politiek instrument om de klimaattransitie eerlijker te maken, net als Trump dat gebruikt als een politiek instrument om zijn land te herindustrialiseren.

Beide zijn volgens mij legitieme zaken om na te streven, al is het in het geval van de VS wel dubbel. Als je de wereldreservemunt wil zijn moet je er maar mee leren leven dat landen je dollars willen en dus meer aan je gaan verkopen dan ze terugkopen.

We moeten de VS gewoon duidelijk maken dat we dan ook de dollar opgeven als reservemunt en daarvoor ook samenwerken met de rest van de wereld om hen die status af te pakken.
Appels en Peren.

Carbon tax is niet bedoelt om andere landen te straffen, de tarieven van Trump wel.

De carbon tax is niet selectief tegenover land x of y, de tarieven van Trump wel. (En nota bene Rusland is hierbij het enige land dat de dans ontspringt - zelfs onbewoonde eilandjes ontsnappen niet aan de tarieven van Trump, maar Rusland wel. Go figure.)

De tarieven die andere landen nu als reactie invoeren op de VS worden niet in dank onthaalt door Trump, maar moesten andere landen zelf een carbon tax invoeren zal dit met gejuich onthaalt worden door Europa want dit helpt de hele wereld.
De tarieven van Trump zijn in essentie egoïstisch - America first.
De carbon tax is in essentie altruïstisch: ze is ingevoerd goed wetende dat we het onszelf hiermee moeilijker maken, maar dat we daarmee het klimaat helpen en daarbij bij extensie de hele wereld helpen. De carbon tax is ingevoerd omdat iemand nu eenmaal het goede voorbeeld moet geven.

Zou het dan toch zijn dat "hij" (lees: de arm die de handpop Donald Trump bestuurt) de economie wil laten crashen zodat de biljonairskliek massaal the dip kunnen kopen?

Zou het dan toch zijn dat "hij" (lees: de arm die de handpop Donald Trump bestuurt) de economie wil laten crashen zodat de biljonairskliek massaal the dip kunnen kopen?
Nee hoor, er is helemaal geen 4D chess. De tarifs komen letterlijk van een LLM. Wat zoekt iedereen er toch een logica achter. Het is gewoon een randdebiel.

Pfew...
Dow Jones en S&P beide rond de 10% kwijt in twee dagen.
De tech sector (Nasdaq) korter tegen de 12%.

Ik denk dat er wel wat volk rondloopt die op het punt staan van op pensioen te gaan, wat zenuwachtig worden....

Dat is waarschijnlijk de groep die nu meest kwijt is, die zitten volledig in aandelen, die hebben geen geld om te kopen. Om beurskoersen te doen zakken heb je als bedrijfseigenaar ook geen president nodig die je helpt.

Beeld je in dat je secretary of commerce zijt en niet snapt of bewust onwaarheden ligt rond te spuien mbt het equivalent van US sales tax zijnde VAT in zogoed als de rest van de wereld.

Fuck me :cry:

Edit: Ofschoon sales tax niet perfect vrglbaar is met VAT dat aftrekbaar is, heeft US ook wel een concept als sales tax exemptions in staten om raw materials to kopen along the production process.

Laatst bewerkt:
Lutnick weet beter. Hij weet beter naar wat uit z'n mond komt is het omgekeerde.

Ronduit angstaanjagend.

Straks gaan ze onze personenbelasting nog als oneerlijke concurrentie zien :lol:

They pay so many taxes so they can't buy our products. It's pathetic, so unfair.

Beeld je in dat je secretary of commerce zijt en niet snapt of bewust onwaarheden ligt rond te spuien mbt het equivalent van US sales tax zijnde VAT in zogoed als de rest van de wereld.

Fuck me :cry:

Edit: Ofschoon sales tax niet perfect vrglbaar is met VAT dat aftrekbaar is, heeft US ook wel een concept als sales tax exemptions in staten om raw materials to kopen along the production process.

Vraag me af hoelang het gaat duren vooraleer Elon Musk community notes die de harde waarheid verkondigen die tegen de delen van de MAGA-ideologie die duidelijk onzin zijn ingaan, gaat censureren.

Amai, wat een betogingen in de states. Was net op het journaal.

1400 betogingen in America. Zo'n 500k mensen.
Is niet mis, maar nog altijd perfect te negeren rekening houdende met de bewonersaantallen (332 miljoen - is zelfs geen 0.5%) die er daar zijn als je het vanuit trump zijn oogpunt gaat bekijken en puur rationeel (+/- 0.15%).

op CNN, gisteren:
vandaag 8:27:

Ondertussen ter aanvulling :

Die persoon, Sebastian Gorka, bevestigt officieel dat de intentie achter deze heffing is om te onderhandelen. (+/-6m40s en volgende)
Wat dus volledig de vorige uitlatingen van de minister van Handel tegenspreekt.
Het is dus niet enkel meer wanneer het fenomenaal is. Maar het is gewoon een tactiek in de onderhandeling.

Ik hoop dus niet dat de EU zich zo laat vangen...

Ondertussen ter aanvulling :

Die persoon, Sebastian Gorka, bevestigt officieel dat de intentie achter deze heffing is om te onderhandelen. (+/-6m40s en volgende)
Wat dus volledig de vorige uitlatingen van de minister van Handel tegenspreekt.
Het is dus niet enkel meer wanneer het fenomenaal is. Maar het is gewoon een tactiek in de onderhandeling.

Ik hoop dus niet dat de EU zich zo laat vangen...
Het whataboutism tiert welig. Dat en het schofferen, beledigen van de presentator, gevestigde onderzoeksgroepen/colleges enzovoort.
Dat deze onzin getolereerd wordt maakt het des te triestiger.

Het whataboutism tiert welig. Dat en het schofferen, beledigen van de presentator, gevestigde onderzoeksgroepen/colleges enzovoort.
Dat deze onzin getolereerd wordt maakt het des te triestiger.

Ik vond wel dat hij een punt had. In betrekking tot iemand te laten uitspreken. Al begrijp ik perfect van waar het komt. Je wil nu eenmaal reageren op een uitlating aangezien dat nog fris in het geheugen zit. En de gestelde vragen waren pertinent. Het wordt in Vlaanderen bij terzake en zo ook veelvuldig gedaan. Terwijl iemand nog bezig is met zijn redenering te geven, dat er dan al door de moderator direct op ingepikt wordt nog voordat de andere persoon uitgesproken is.

Maar iemand die slecht is om ad hoc te reageren, wat mij het geval leek voor deze persoon (waardoor ook zijn idiote reactie over Yale) is daar dan natuurlijk niet mee gediend.
Maar hij had daar gewoon anders op moeten reageren. Dit komt in mijn ogen over als een zwaktebod.

Het belangrijkste in het verhaal vond ik dat deze minister van Handel heel stellig zegt dat dit de nieuwe realiteit is en dat het bij lange niet de intentie is van Trump om hiermee te onderhandelen. En dat de berekening niet idioot was, maar is gesteld op basis van een werk van phd'ers en god weet wat allemaal en zeer goed gedocumenteerd (dat dik boek dat hij omhoog hield). Om dan Trump de dag later of zo al direct te horen zeggen van ach ja, als het een super aanbod is dan kunnen we er wel over spreken. Maar enkel een super aanbod. Zoals dat wij de tarieven aan China laten vallen als zij ons TikTok verkopen...
Om dan letterlijk, weer iets later, een "assistent van Trump" te horen zeggen dat het percentage een startpunt is om de onderhandeling op te starten. Als een soort van bargaining chip om zaken zoals dit :

Gerealiseerd te krijgen.
Ofwel is dit onderdeel van de tactiek ofwel is dit een wijze om de bocht voor het afschaffen van die tariffs zonder gezichtsverlies te kunnen organiseren.

Ik ben niet zeker, maar ik stel mij meer en meer de vraag of het niet het tweede is - rekening houdende met de impact op de beurzen en de kritiek (van zelfs republikeinen)... Al komt die werkwijze wel een beetje overeen met het principe van de "art of the Deal". Start met iets belachelijk, en houd dat in stand als iemand niet toegeeft aan wat jij echt wil. ik kan mij echter inbeelden dat ondernemers dat wel zouden zien zitten... Zo'n vrijhandelswalhalla. Al blijft er dan wel niet veel over van die MAGA beweging... want dan gaan die jobs evengoed potentieel naar buiten Amerika.
Het blijft een rollercoaster...

En aan de andere kant krijg je dan Taiwan dat Trump zijn zin geeft en hun eigen tol op waren de US laat vallen en meer investeringen in de US belooft.

Terug
Bovenaan