Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Qua voeding importeert de EU uit de VS momenteel vooral:
  • nuts (almonds, walnuts, pistachios)
  • soybeans
  • animal feed
  • wheat
  • wines and spirits
  • fruit, nuts, and spices

Ik denk bij voeding toch altijd: beter zoveel mogelijk dicht bij huis produceren. Waarom zou ik bv. vlees uit de VS willen?
Je koopt aan wat je zelf niet of niet genoeg geproduceerd krijgt. En dan nog is er een verschil tussen luxe en nood.
De consument is het gewend om alles het hele jaar door te krijgen. We leven niet meer seizoensgebonden, of toch niet in die mate dat we eraan gebonden zijn zoals dat vroeger wel het geval was. Boontjes uit Kenia of aardbeien uit Marokko. Je kan in de winter de zomer op je bord toveren (of omgekeerd). En de Nederlandse groentenkwekers zijn vermaard - de wat prijzige kerstomaten in Albert Heijn zitten bomvol smaak. Op de BBQ zijn die Amerikaanse grainfed beef ribs of de St. Louis cut ribs wel de moeite waard, maar als ik even op internet zoek lijkt het me niet zo moeilijk om niet-Amerikaanse alternatieven te vinden die misschien even goed zijn.

Interessante visie over de recente tariffs:

Het kanaal is van een PhD in economics:

Op de BBQ zijn die Amerikaanse grainfed beef ribs of de St. Louis cut ribs wel de moeite waard, maar als ik even op internet zoek lijkt het me niet zo moeilijk om niet-Amerikaanse alternatieven te vinden die misschien even goed zijn.

Gelukkig zijn de Japanners nog onze vrienden en eten we vanaf nu uitsluitend Wagyu. :unsure:

Om nog niet te spreken van de hormonen en de absolute dieronvriendelijke kippenkwekerijen...
FYI, in Amerika moeten eieren trouwens in de ijskast steken, zowel thuis als in de winkel.
Dit niet doen is een groot risico op voedselvergiftiging..
Mijn Amerikaanse vrienden die hier een jaar of twee geleden ons zijn komen bezoeken begrepen er volstrekt niets van, de dozen met eieren gewoon in een niet gekoeld schap in de winkel!
Zij hebben tijdens hun 10 dagen dat ze hier waren geen enkel ei gegeten, terwijl dit voor hen eigenlijk een zeer belangrijk ontbijt onderdeel was...
Gewoon omdat ik ze op hun eerste dag had meegenomen naar een Carrefour Hypermarkt om wat inkopen te doen.
Hoe kijken uw Amerikaanse vrienden naar de US toestand op dit moment? 🙂

nog een reden om als Europa minder afhankelijk te worden van de VS.
basically dicteert de VS dus al sinds WO2 de economische wereldorde, om het dan om te gooien als het voor de VS niet meer voordelig blijkt.

Formule voor de bepaling van de tariff die niet gebaseerd zou zijn zou als je de symbolen vervangt het wel zijn.
Al heb ik het nog niet geverifieerd.

Dat is inderdaad letterlijk handelstekort / totaal import (de 2 andere factoren cancelen zichzelf uit omdat ze dat op 0.25 en 4 hebben gezet).

Heeft dus niets te maken met effectieve tarieven in de respectievelijke landen. Het is veelzeggend dat dit effectief gepost is als een verklaring, toont hoe weinig alleszins die deputy press secretary er van snapt.

Hoe kijken uw Amerikaanse vrienden naar de US toestand op dit moment? 🙂
Die doen (al sinds Trump is verkozen) in hun broek...Hoofdzakelijk door het afbrokkelen van de democratie (en het zijn nota bene republikeinen in hart en nieren).
Ze zijn gelukkig geen ambtenaren en werken in de privésector, maar hebben redelijk wat mensen in hun vriendenkring die de laatste weken op straat gezet zijn (overheidsjobs).

Nu zijn zorgen over hun 401k er nog bij gekomen, in regel is een 401k goed gediversifieerd, dus beurzen alleen hebben geen al té grote impact (voelen doe je het uiteraard wel), maar als de volledige economie begint te kelderen richting recessie, dan kelderen ook 401k's mee.

En door hun leeftijd zitten ze een dik jaar voor ze kunnen uitcashen zonder de 10% IRS penalty, die zijn dus nu heel hard aan het twijfelen om toch uit te cashen en de penalty te betalen, ze beseffen heel goed dat zelfs met best case scenario over wat Trump wil doen, dit vele jaren gaat duren voor er een echt positief effect gaat zijn (bv opschalen productie in Amerika), wat dus lang nadat ze hun 401k nodig hebben is.

Het twijfelen is gewoonweg Trump natuurlijk, voor hetzelfde geld cashen ze uit, en zegt Trump de dag erna "het was allemaal maar om de rest van de wereld wat bang te maken en naar ons te doen luisteren, nu gaan de tarifs terug de schop op"...
Dan hebben ze net 10% voor niets weggegeven...

Voor jongere mensen speelt dat veel minder hé, die hun 401k's zijn een pak minder dik, dus in absolute geldwaarde heeft dit nu minder effect, en die zijn nog zolang van hun pensioen af dat tegen dan de boel (waarschijnlijk) terug normaal draait.
Ofwel werkt Trump's plan (en zijn zowat al de economen in de wereld helemaal fout), ofwel bestaat er gewoonweg geen Trump meer en zitten er anderen aan de knopjes die niet op "buikgevoel" een land en de economie aansturen.

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad letterlijk handelstekort / totaal import (de 2 andere factoren cancelen zichzelf uit omdat ze dat op 0.25 en 4 hebben gezet).

Heeft dus niets te maken met effectieve tarieven in de respectievelijke landen. Het is veelzeggend dat dit effectief gepost is als een verklaring, toont hoe weinig alleszins die deputy press secretary er van snapt.
Maar, maar... ze hebben griekse letters in hun formules gebruikt. Ziet er mij toch erg legitiem uit, hoor.

Trump wil onderhandelen over lagere heffingen als landen iets “fenomenaals” bieden​

Ik hoop dat geen enkel land iets fenomenaal aanbied. EU moet waar mogelijk zoveel mogelijk producten bij andere landen gaan halen en amerika afzonderen.

Hij is nog maar 4 maanden aan de macht en we hebben nog 3 jaar en 8 maanden te gaan. als het nu al zo is wie weet wat er nog allemaal gaat gebeuren.

Tijd voor Europa om wakker te schieten.

Interessant filmpje dat heel wat context verschaft. De economische visie is inderdaad zo slecht nog niet, van de economici achter het plan bedoel ik dan, het probleem is natuurlijk wat hij op het einde aankaart. De diplomatieke houding van de VS momenteel, werkt averechts om het uiteindelijke doel te bekomen. En binnen een relatief korte tijd, gaan de huidige "allies"/"neutral" countries ook een heel stuk minder afhankelijk zijn van de VS militaire paraplu.

TBH, heel de houding van ons Europeanen dat die importheffingen sowieso slecht zijn is een beetje absurd gezien de EU volop bezig met Carbon Border Adjustment Mechanism te implementeren, wat in essentie importheffingen zijn op import vanuit landen met hogere CO2 uitstoot.

Wij gebruiken dus importheffingen als een politiek instrument om de klimaattransitie eerlijker te maken, net als Trump dat gebruikt als een politiek instrument om zijn land te herindustrialiseren.

Beide zijn volgens mij legitieme zaken om na te streven, al is het in het geval van de VS wel dubbel. Als je de wereldreservemunt wil zijn moet je er maar mee leren leven dat landen je dollars willen en dus meer aan je gaan verkopen dan ze terugkopen.

We moeten de VS gewoon duidelijk maken dat we dan ook de dollar opgeven als reservemunt en daarvoor ook samenwerken met de rest van de wereld om hen die status af te pakken.

TBH, heel de houding van ons Europeanen dat die importheffingen sowieso slecht zijn is een beetje absurd gezien de EU volop bezig met Carbon Border Adjustment Mechanism te implementeren, wat in essentie importheffingen zijn op import vanuit landen met hogere CO2 uitstoot.

Wij gebruiken dus importheffingen als een politiek instrument om de klimaattransitie eerlijker te maken, net als Trump dat gebruikt als een politiek instrument om zijn land te herindustrialiseren.

Beide zijn volgens mij legitieme zaken om na te streven, al is het in het geval van de VS wel dubbel. Als je de wereldreservemunt wil zijn moet je er maar mee leren leven dat landen je dollars willen en dus meer aan je gaan verkopen dan ze terugkopen.

We moeten de VS gewoon duidelijk maken dat we dan ook de dollar opgeven als reservemunt en daarvoor ook samenwerken met de rest van de wereld om hen die status af te pakken.

De absurde berekening terzijde, als je het dan toch wil gebruiken om weer meer lokale industrie te hebben, dan moet je gericht tewerk gaan.

Sommige materialen moeten sowieso geïmporteerd worden en die kosten gaan nu ook omhoog.

Je zou kunnen zeggen dat men meer autoproductie in de VS wil hebben, en dus auto’s importeren duurder belasten, maar de individuele onderdelen niet aan extra tarieven onderhevig maken.

Ze hebben simpelweg een eenvoudige economische formule gebruikt met een simplificatie van elasticiteit met als doel een handelstekort van 0 te bereiken. Dat is compleet onrealistisch en onwenselijk, zelfs als het uberhaupt zo simpel zou werken in de praktijk.

op CNN, gisteren:

But earlier, on “The Situation Room” on CNN, Commerce Secretary Howard Lutnick, vowed: “The president is not going to back off.” And on Fox News, Trump’s top trade adviser Peter Navarro insisted “this is not a negotiation.

vandaag 8:27:

08:27
Trump staat open om te onderhandelen over lagere heffingen

op CNN, gisteren:

Wel een kleine toevoeging. Plastisch gezegd : op voorwaarde dat we ons broek afsteken. Of minder plastisch : het een fenomenaal tegenbod is.

Maar in de afspraak van gisteren werd gezegd dat het gemiddeld tarief was van 4.1% voor Amerikaanse producten (was ook bevestigd door die professor economie van KU Leuven of zoiets dat het eerder daarrond schommelde ipv de vermelde 40% die Trump meldde)

China slaat alvast terug: 34% retaliatory tariffs op alle imports van de VS. https://www.cnbc.com/2025/04/04/chi...tariff-on-all-goods-imported-from-the-us.html
mooi zo, nu hopelijk ook de EU die zich niet laat doen en dan staat Trump daar schoon met zijn zogezegde fantastische deals die hij ging sluiten

daarna idealiter wat nieuwe handelsvedragen tussen al zijn "tegenstanders" en dan eens kijken of hij nog steeds zo'n grote mond heeft daar in het witte huis

Terug
Bovenaan