Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Funny thing is. Vele Amerikaanse bedrijven elders op de wereld hebben fiscale constructies opgezet waarbij een deel van de site als Amerikaans grondgebied wordt beschouwd, dit om invoerrechten en btw te optimaliseren. Die gaan nu ook allemaal tarieven kunnen ophoesten. Voorbeeldje daarvan is het Nike distributiecentrum in Laakdal.

Ik denk dat Musk stilaan ook beseft dat hij screwed is. Het nieuws dat hij ging vertrekken deed TSLA direct 10% opveren. Wellicht ondervindt hij ook druk van aandeelhouders om te vertrekken uit Team Trump. Maar het lijkt er op dat Team Trump hem helemaal niet wil laten gaan, en wellicht durft hij ook niet zelf te vertrekken, wetende hoe rancuneus Trump & Vance zijn... Poor thing...

Funny thing is. Vele Amerikaanse bedrijven elders op de wereld hebben fiscale constructies opgezet waarbij een deel van de site als Amerikaans grondgebied wordt beschouwd, dit om invoerrechten en btw te optimaliseren. Die gaan nu ook allemaal tarieven kunnen ophoesten. Voorbeeldje daarvan is het Nike distributiecentrum in Laakdal.
Ik zie niet hoe Nike in Laakdal dan precies tarieven gaat moeten ophoesten? Het zijn toch de “landen” die aan Amerika leveren die de tarieven moeten betalen?

Ik zie niet hoe Nike in Laakdal dan precies tarieven gaat moeten ophoesten? Het zijn toch de “landen” die aan Amerika leveren die de tarieven moeten betalen?

Alles wat daar binnenkomt wordt vooral in Vietnam gemaakt en dus ipv binnen Europa binnen de VS geïmporteerd. Dus ipv gunstig Amerikaans tarief nu extra tariffs. En die gaan ook door verrekend worden hè. Eerst naar Nike zelf en daarna naar de klant.

Alles wat daar binnenkomt wordt vooral in Vietnam gemaakt en dus ipv binnen Europa binnen de VS geïmporteerd. Dus ipv gunstig Amerikaans tarief nu extra tariffs. En die gaatnook door verrekend worden hè.
Ik heb daar toch nog nooit van gehoord dat de site deels als Amerikaans grondgebied wordt aanzien en dat een levering in Laakdal zou aanzien worden als een levering aan Amerika.

Wat ik nog het meest weerzinwekkende vind is dat in de wereld waarin we vandaag leven de eerste reactie van andere grootmachten niet is om te zeggen dat de cijfers verkeerd zijn, maar wel zich af te vragen of ze gaan onderhandelen of ook hogere importtaksen gaan invoeren. Ja, politieke spelletjes, blablabla. Zeg gewoon eens en masse dat die kerel het fout heeft en trek daar de lijn, maar ga er toch niet in mee.
Wat voor nut heeft het nu om gewoon te zeggen dat Trump fout is? Dat doet men al jaren.
Het enige dat mogelijks wel effect heeft, is om oog om oog tand om tand te reageren. Als je niet reageert geef je hem toestemming om te doen wat hij wil zonder represailles. En het laatste dat de wereld nodig heeft is om die vent zijn grootheidswaanzin nog wat te versterken.

De VS is nu een tarrieven oorlog begonnen met letterlijk quasi de hele wereld (uitgezonderd Rusland, waarom zou dat zijn :sarcastic:).
Enige correcte reactie voor de rest van de wereld is om te reageren met gelijkaardige tarrieven zodat de VS meer en meer buitenspel gezet wordt op wereldvlak.
Laat de rest van de wereld maar met elkaar handelen zonder problemen.

Ironisch genoeg geloof ik dat dit echt het enige is dat echt effectief is om de gemiddelde Trump stemmer tegen Trump te doen kantelen - hen direct, zichtbaar financieel raken. Gewoonlijk hebben maatregelen die presidenten nemen pas effect op langere termijn dus zelfs als een president de economie om zeep helpt kan je dit normaal gezien moeilijk linken aan hen, maar dit zal nu toch anders zijn geloof ik.
En 1 van de dingen waardoor Trump verkozen werd, waren de hogere prijzen in de winkels en aan de brandstofpomp.
Dat dit grotendeels door Covid en de invasie van Rusland kwam kan wel zijn maar dit werd door velen op Biden gestoken.
Ik ben benieuwd wat dit zal doen aan het imago van Trump.

Hmmm. De senaat heeft zonet gestemd om de "noodtoestand" die Trump heeft gebruikt om de tarifs op Canada wettelijk te maken, te annuleren.
D.w.z. dat er republikeinen tegen Trump beginnen te stemmen...

Gaat nooit ook the house passeren, maar toch wel een indicatie dat er tegendruk begint te komen...

De senaat heeft zonet gestemd

Dat was volgens mij gisteren al :).
O.a. Rand Paul and Mitch McConnell stemden tegen. Daar een en ander op YouTube van zien passeren deze ochtend.
Wat ik niet goed begrijp in deze (en ook niet verder opgezocht) is hoe die Canada tarriffs dan verschillen van de wereldwijde tariffs van gisteren. Want die gaan bij mijn weten direct in, en moesten dus ook niet langs de Senate. Terwijl die EO gisteren dus geen tarriffs op Canada of Mexico bevat (want waren al eerder uitgevaardigd).

O.a. Rand Paul and Mitch McConnell stemden tegen. Daar een en ander op YouTube van zien passeren deze ochtend.
Wat ik niet goed begrijp in deze (en ook niet verder opgezocht) is hoe die Canada tarriffs dan verschillen van de wereldwijde tariffs van gisteren. Want die gaan bij mijn weten direct in, en moesten dus ook niet langs de Senate. Terwijl die EO gisteren dus geen tarriffs op Canada of Mexico bevat (want waren al eerder uitgevaardigd).
Ik vermoed - maar zou het moeten opzoeken - dat de tariffs op Canada te maken hebben met de noodtoestand ten gevolge van de import van fentanyl langs die grens. Als de senaat stemt dat die noodtoestand niet van tel is, kunnen daar dus ook geen tariffs uit voortkomen.

Voor zover ik me herinner heeft Trump de Tarifs op Canada (en Mexico) gerechtvaardigd via een door hem uitgeroepen noodtoestand gebaseerd op de import van fentanyl.
Hoe het juist zit, geen idee, mogelijks omdat hij voor de tarifs op Canada en Mexico het eerder gemaakte USMC agreement (door Trump gecreëerd trouwens) moest "opblazen"...

Ik krijg de indruk dat we met z'n allen massaal Amerikaanse gechlorineerde kip gaan moeten eten om af te raken van de tarieven.

Ik krijg de indruk dat we met z'n allen massaal Amerikaanse gechlorineerde kip gaan moeten eten om af te raken van de tarieven.
Om nog niet te spreken van de hormonen en de absolute dieronvriendelijke kippenkwekerijen...
FYI, in Amerika moeten eieren trouwens in de ijskast steken, zowel thuis als in de winkel.
Dit niet doen is een groot risico op voedselvergiftiging..
Mijn Amerikaanse vrienden die hier een jaar of twee geleden ons zijn komen bezoeken begrepen er volstrekt niets van, de dozen met eieren gewoon in een niet gekoeld schap in de winkel!
Zij hebben tijdens hun 10 dagen dat ze hier waren geen enkel ei gegeten, terwijl dit voor hen eigenlijk een zeer belangrijk ontbijt onderdeel was...
Gewoon omdat ik ze op hun eerste dag had meegenomen naar een Carrefour Hypermarkt om wat inkopen te doen.

Laatst bewerkt:

Als we massaal grainfed USDA beef ribs en St. Louis cut ribs moeten eten om er van af te geraken wil ik wel een steentje bijdragen.

Qua voeding importeert de EU uit de VS momenteel vooral:
  • nuts (almonds, walnuts, pistachios)
  • soybeans
  • animal feed
  • wheat
  • wines and spirits
  • fruit, nuts, and spices

Ik denk bij voeding toch altijd: beter zoveel mogelijk dicht bij huis produceren. Waarom zou ik bv. vlees uit de VS willen?
Je koopt aan wat je zelf niet of niet genoeg geproduceerd krijgt. En dan nog is er een verschil tussen luxe en nood.

Misschien is dat wel het idee achter die tarieven.
Eerst torenhoge tarieven opleggen en dan eisen om product X te kopen in de VS en in ruil worden de tarieven verlaagd.
Puur afpersing natuurlijk.

Terug
Bovenaan