Ik ben maar een simpele kerel met (gezond) boerenverstand dus ik zou iets willen bijleren ol wat meer inzicht te krijgen.
Ik ben zeker geen Trump fan maar zoals ik het begrijp zegt mijn gevoel dat Trump ergens een grond van “gelijk” heeft.
In Californie maakt men ook (zeer) goede wijn die gerust naast de Europese mag staan en niet hoeft te blozen.
Als we het simpel houden dat een invoerder daarvan 1000 ltr in BE invoert aan 1€/ltr en daar een invoer tarief van 20% aan zijn been gelapt krijgt dan kost dat de invoerder 1200€ , dan is er nog geen winst op het doorverkopen aan dealers etc….
Omgekeerd wil een Franse/Italiaanse/Spaanse wijnboer zijn wijn aan een invoerder in de USA kwijt en heeft de EU destijds onderhandeld dat er geen invoerrechten betaald moeten worden of maar 10% (of andere variaties} zolang het maar niet hetzelfde is als wij aan de US vragen.
En op dat punt begrijp ik Trump dan wel, land x wil invoeren in de US , ja dat kan maar aan dezelfde tarief die wij aangerekend krijgen.
Vietnam rekent de US 90% invoerrechten aan , ok, zelfde tarief voor producten komende van ginder…
Zoals gezegd boerenverstand, heb geen ervaring in internationale handelsverdragen etc….