Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Wil wel de berekening zien hoe ze er bij komen dat EU 39% tax heft op VS imports.
Geen idee of het aan importheffingen alleen ligt, maar US cars bijvoorbeeld zijn hier wel stevig duurder dan de US prijzen.
Ook als je zelf invoert, krijg toch al gauw 10% invoerheffing + 21% btw erbovenop = 31% aangerekend op alles wat uit US komt. Geen idee of in omgekeerde richting evenveel is. Dus ja US goederen worden toch stevig getaxeerd voor de Europese consument toch.

Overzichtje:

hbRkk4c.png
Voor China is het overigens 34% bovenop de reeds bestaande 20%, volgens de WH press secretary. Wat dus 54% in totaal zou zijn.

Waarom legt hij geen evenhoge tarieven op aan andere handelspartners?

De EU zou zogezegd 39% tarieven heffen maar toch vindt hij het niet nodig om dat te evenaren. Da's toch gek.

Geen idee of het aan importheffingen alleen ligt, maar US cars bijvoorbeeld zijn hier wel stevig duurder dan de US prijzen.
Ook als je zelf invoert, krijg toch al gauw 10% invoerheffing + 21% btw erbovenop = 31% aangerekend op alles wat uit US komt. Geen idee of in omgekeerde richting evenveel is. Dus ja US goederen worden toch stevig getaxeerd voor de Europese consument toch.
BTW is geen importtarief. Niets houdt de amerikanen tegen om hun sales tax naar vb 21% te brengen ipv een tarief te heffen.

Waarom geen tarrifs voor Rusland?
Blijkbaar omdat er al sancties lopen tegen hen, maar er lopen er ook tegen Iran en Syrië en die staan wel op de lijst :thinking:

Ik ben maar een simpele kerel met (gezond) boerenverstand dus ik zou iets willen bijleren ol wat meer inzicht te krijgen.

Ik ben zeker geen Trump fan maar zoals ik het begrijp zegt mijn gevoel dat Trump ergens een grond van “gelijk” heeft.

In Californie maakt men ook (zeer) goede wijn die gerust naast de Europese mag staan en niet hoeft te blozen.

Als we het simpel houden dat een invoerder daarvan 1000 ltr in BE invoert aan 1€/ltr en daar een invoer tarief van 20% aan zijn been gelapt krijgt dan kost dat de invoerder 1200€ , dan is er nog geen winst op het doorverkopen aan dealers etc….

Omgekeerd wil een Franse/Italiaanse/Spaanse wijnboer zijn wijn aan een invoerder in de USA kwijt en heeft de EU destijds onderhandeld dat er geen invoerrechten betaald moeten worden of maar 10% (of andere variaties} zolang het maar niet hetzelfde is als wij aan de US vragen.

En op dat punt begrijp ik Trump dan wel, land x wil invoeren in de US , ja dat kan maar aan dezelfde tarief die wij aangerekend krijgen.

Vietnam rekent de US 90% invoerrechten aan , ok, zelfde tarief voor producten komende van ginder…

Zoals gezegd boerenverstand, heb geen ervaring in internationale handelsverdragen etc….

Ik ben maar een simpele kerel met (gezond) boerenverstand dus ik zou iets willen bijleren ol wat meer inzicht te krijgen.

Ik ben zeker geen Trump fan maar zoals ik het begrijp zegt mijn gevoel dat Trump ergens een grond van “gelijk” heeft.

In Californie maakt men ook (zeer) goede wijn die gerust naast de Europese mag staan en niet hoeft te blozen.

Als we het simpel houden dat een invoerder daarvan 1000 ltr in BE invoert aan 1€/ltr en daar een invoer tarief van 20% aan zijn been gelapt krijgt dan kost dat de invoerder 1200€ , dan is er nog geen winst op het doorverkopen aan dealers etc….

Omgekeerd wil een Franse/Italiaanse/Spaanse wijnboer zijn wijn aan een invoerder in de USA kwijt en heeft de EU destijds onderhandeld dat er geen invoerrechten betaald moeten worden of maar 10% (of andere variaties} zolang het maar niet hetzelfde is als wij aan de US vragen.

En op dat punt begrijp ik Trump dan wel, land x wil invoeren in de US , ja dat kan maar aan dezelfde tarief die wij aangerekend krijgen.

Vietnam rekent de US 90% invoerrechten aan , ok, zelfde tarief voor producten komende van ginder…

Zoals gezegd boerenverstand, heb geen ervaring in internationale handelsverdragen etc….
Alleen klopt zijn tabel van geen jota en zou gemiddelde import tax voor Amerikaanse producten in EU op 2.5% liggen

Daarnaast kan je perfect verantwoorden dat ze niet gelijk zijn bij elkaar indien bv de regelgeving om te telen hier veel strenger is (en dus duurdere productie tot gevolg)

Vietnam rekent helemaal geen 90% invoerrechten aan. Trump rekent: wij kopen voor een miljard van Vietnam, maar Vietnam koopt maar 90% minder van ons... daar baseren we onze taks op, maar we zijn lief dus rekenen we maar de helft aan. We worden dus gestraft op de trade deficits.
En de VS importeren gewoon meer dan ons omdat hun bevolking een mega gat in hun hand heeft, en ze niet voldoende zelf kunnen produceren. Dat lijkt me wel een straf waard ja. /s

Da lijkt me niet meer dan fair zeker boys, de rekening moet mooi in evenwicht zijn,basta!
In vietnam waar het gemiddelde loon $4000/annum is, moeten ze maar meer Teslas kopen !!

lololol

Laatst bewerkt:
Iemand tegengekomen wat de verwachte / verhoopte inkomsten zijn uit die tariff voor de Amerikaanse begroting?

Ben curieus aangezien Trump altijd over trillions and trillions of dollars spreekt.

Iemand tegengekomen wat de verwachte / verhoopte inkomsten zijn uit die tariff voor de Amerikaanse begroting?

Ben curieus aangezien Trump altijd over trillions and trillions of dollars spreekt.

MAGA denkt dat de tariffs de incometax gaan vervangen.

Ergo: geen personenbelasting meer, maar wegens isolationisme ook minder imports en exports (dus minder inkomsten)
Ja, het plan lijkt solid.

uiteindelijk zal het een taxcut voor de superrijken worden, de gewone consumer wordt afgestraft. Productie zal gedeeltelijk terugkomen naar de VS maar in de vorm van geautomiseerde jobs want Amerikanen betalen wat je nu betaalt in de Vietnamese sweatshops... dat gaat niet lukken.

Ergo: geen personenbelasting meer, maar wegens isolationisme ook minder imports en exports (dus minder inkomsten)

uiteindelijk zal het een taxcut voor de superrijken worden, de gewone consumer wordt afgestraft. Productie zal gedeeltelijk terugkomen naar de VS maar in de vorm van geautomiseerde jobs want Amerikanen betalen wat je nu betaalt in de Vietnamese sweatshops... dat gaat niet lukken.
Sorry deze zijn tegenwoordig Cambodiaans! 🤓

Nee maar echt, precies een eerste jaars student macro economie. " Ah ja dit is zo simpel we doen gewoon dit! "

Dat is toch waar Trump naartoe wilt? Zijn clubje superrijken rijker maken en de gewone Amerikaan die is gejost maar beseft het zelf nog niet.

Dat is toch waar Trump naartoe wilt? Zijn clubje superrijken rijker maken en de gewone Amerikaan die is gejost maar beseft het zelf nog niet.
maar tegen de verkiezingen beseft die het wel en worden de Republikeinen afgemaakt... die gaan het toch nooit zover laten komen zou je dan denken??

Mss denk hij wel: eerst de economie kraken - dat maakt het zoveel makkelijker om MAGA uit te voeren, 1-2 jaar afbreken, dan heropbouwen in de hoop dat average Joe deel 1 vergeet en zo de verkiezingen winnen.

Terug
Bovenaan