Transplantaties

Wow, bedankt voor de info. :eek: Vind het eigenlijk best degoutant dat ze er standaard vanuit gaan dat ze je lichaam mogen leeghalen als je sterft.
Verplicht mensen desnoods om die lijst in te vullen bij het afhalen van een ID kaart (moet toch iedereen doen), maar ga als overheid niet de veronderstelling maken dat mensen hun lichaam mag leeggeroofd worden als ze gestorven zijn.
Ja, stel je voor dat je het nog eens ooit nodig gaat hebben:unsure: .
 
Laatst bewerkt:
Ja, stel je voor dat je het nog eens ooit nodig gaat hebben:unsure: .
Daar gaat het uiteraard niet over, maar er is nog zoiets zoals respect voor de doden. Een mens moet waardig (en dat betekent dus niet eerst voor de helft ongevraagd leeggehaald worden) ten ruste gelegd worden imo als er niet expliciet is aangegeven door die persoon dat zijn/haar lichaam leeggehaald mag worden of voor wetenschappelijke doeleinden gebruikt mag worden.

Ik heb er uiteraard niets op tegen dat doden wel leeggehaald worden als ze dit zelf zo gewild hebben. Dan was dat hun wens.
 
Daar gaat het uiteraard niet over, maar er is nog zoiets zoals respect voor de doden. Een mens moet waardig (en dat betekent dus niet eerst voor de helft ongevraagd leeggehaald worden) ten ruste gelegd worden imo als er niet expliciet is aangegeven door die persoon dat zijn/haar lichaam leeggehaald mag worden of voor wetenschappelijke doeleinden gebruikt mag worden.

Ik heb er uiteraard niets op tegen dat doden wel leeggehaald worden als ze dit zelf zo gewild hebben. Dan was dat hun wens.
1. Het wordt altijd eerst besproken met de familie/nabestaanden. Zeggen die "den Utolor wou dat niet" dan wordt er ook niets gedaan.
2. Men gaat uit van het groter belang. Een goeie orgaandonor kan het leven van 8 mensen drastisch verbeteren wat de sociale zekerheid ook nog eens minder geld kost. En het is niet dat JIJ er op dat moment wel nog iets aan hebt he... Dus als jij dat expliciet niet wil, dan kan jij dat perfect laten registeren.
3. Waarom ga jij er van uit dat dat niet met waardigheid wordt gedaan? Het gaat trouwens enkel over orgaandonatie, je wordt niet "automatisch" proefkonijn voor de studenten geneeskunde of zo.
 
1. Het wordt altijd eerst besproken met de familie/nabestaanden. Zeggen die "den Utolor wou dat niet" dan wordt er ook niets gedaan.
Klopt, maar familieleden hoeven zo'n belangrijke beslissingen toch ook niet te nemen voor iemand die dood is? Wie weet respecteren zij helemaal de wensen van de overledene niet (gezien er genoeg mensen zijn met verzuurde familierelaties) of kennen ze de wens helemaal niet.
2. Men gaat uit van het groter belang. Een goeie orgaandonor kan het leven van 8 mensen drastisch verbeteren wat de sociale zekerheid ook nog eens minder geld kost. En het is niet dat JIJ er op dat moment wel nog iets aan hebt he... Dus als jij dat expliciet niet wil, dan kan jij dat perfect laten registeren.
Klopt, heb ik zonet ook gedaan. Maar er mag wel meer awareness rond gecreëerd worden, want de mensen die ik er vandaag over verteld heb wisten geen van allen dat je dit zelf moest doorgeven. Ze kunnen het dus best omdraaien, de mensen die er niets mee inzitten dat hun lichaam leeggehaald wordt voor ze begraven worden kunnen dit ook perfect aangeven.

3. Waarom ga jij er van uit dat dat niet met waardigheid wordt gedaan? Het gaat trouwens enkel over orgaandonatie, je wordt niet "automatisch" proefkonijn voor de studenten geneeskunde of zo.
Als je ziet hoe levende mensen met elkaar omgaan in de huidige maatschappij, kan ik er alleen maar vanuit gaan dat er op z'n minst enkelen tussenzitten die ook niet met respect met doden omgaan. Die gedachte alleen al...

Er stonden bij mij 4 zaken standaard op "Veronderstelde toestemming", dus niet enkel orgaandonatie:
- Orgaandonatie voor transplantatie
- Donatie van lichaamsmateriaal VOOR TRANSPLANTATIE
- Donatie van lichaamsmateriaal VOOR VERVAARDIGING VAN GENEESMIDDELEN
- Donatie van lichaamsmateriaal VOOR WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar familieleden hoeven zo'n belangrijke beslissingen toch ook niet te nemen voor iemand die dood is? Wie weet respecteren zij helemaal de wensen van de overledene niet (gezien er genoeg mensen zijn met verzuurde familierelaties) of kennen ze de wens helemaal niet.

Klopt, heb ik zonet ook gedaan. Maar er mag wel meer awareness rond gecreëerd worden, want de mensen die ik er vandaag over verteld heb wisten geen van allen dat je dit zelf moest doorgeven. Ze kunnen het dus best omdraaien, de mensen die er niets mee inzitten dat hun lichaam leeggehaald wordt voor ze begraven worden kunnen dit ook perfect aangeven.


Als je ziet hoe levende mensen met elkaar omgaan in de huidige maatschappij, kan ik er alleen maar vanuit gaan dat er op z'n minst enkelen tussenzitten die ook niet met respect met doden omgaan. Die gedachte alleen al...

Er stonden bij mij 4 zaken standaard op "Veronderstelde toestemming", dus niet enkel orgaandonatie:
- Orgaandonatie voor transplantatie
- Donatie van lichaamsmateriaal VOOR TRANSPLANTATIE
- Donatie van lichaamsmateriaal VOOR VERVAARDIGING VAN GENEESMIDDELEN
- Donatie van lichaamsmateriaal VOOR WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
Als je er rationeel naar kijkt, begrijp je toch waarom je eerder moet aangeven als je geen orgaandonor wilt zijn. Veel mensen kennen de regels niet, maar zouden waarschijnlijk maar al te graag iemand een normaal leven gunnen, moest hun dat gevraagd worden. Als deze organen weg zijn, door onwetendheid, is dat enorm zonde. Zeker omdat sommige mensen enorm lang moeten wachten op een donor.

En met alle respect, ik kan me eigenlijk niet inbeelden dat iemand zo egoïstisch is dat hij liever bruikbare organen onder de grond laat wegrotten dan iemand te helpen die het nodig heeft. Buiten weer om religieuze redenen, maar daar kan ik ook geen begrip voor opbrengen.
 
Als je er rationeel naar kijkt, begrijp je toch waarom je eerder moet aangeven als je geen orgaandonor wilt zijn. Veel mensen kennen de regels niet, maar zouden waarschijnlijk maar al te graag iemand een normaal leven gunnen, moest hun dat gevraagd worden. Als deze organen weg zijn, door onwetendheid, is dat enorm zonde. Zeker omdat sommige mensen enorm lang moeten wachten op een donor.

En met alle respect, ik kan me eigenlijk niet inbeelden dat iemand zo egoïstisch is dat hij liever bruikbare organen onder de grond laat wegrotten dan iemand te helpen die het nodig heeft. Buiten weer om religieuze redenen, maar daar kan ik ook geen begrip voor opbrengen.
Dat is dan het verschil tussen jou en mij. Ik respecteer en begrijp de keuze van mensen die orgaandonor willen zijn, maar kies er zelf voor om dat niet te zijn (ik wil waardig begraven worden met al mijn organen) en ik verwacht dus ook dat die keuze gerespecteerd wordt. Die keuze egoïstisch noemen is nogal onrespectvol. Als er nu eens iets is wat 100% je eigendom is, is het wel je lichaam. Daar hoeft dus ook niemand anders over te beslissen, ook geen overheid.
 
..en dus kan je dat ook bewust laten registreren waardoor je "recht" gerespecteerd zal worden.

Net zoals wij ons expliciet als orgaandonor laten registreren om onze wens gerespecteerd te kunnen zien zonder dat anderen daarover gaan beslissen.
 
Dat is dan het verschil tussen jou en mij. Ik respecteer en begrijp de keuze van mensen die orgaandonor willen zijn, maar kies er zelf voor om dat niet te zijn (ik wil waardig begraven worden met al mijn organen) en ik verwacht dus ook dat die keuze gerespecteerd wordt. Die keuze egoïstisch noemen is nogal onrespectvol. Als er nu eens iets is wat 100% je eigendom is, is het wel je lichaam. Daar hoeft dus ook niemand anders over te beslissen, ook geen overheid.
Je mag er ook over beslissen, maar ik vind die beslissing gewoonweg egoïstisch. Ik snap niet hoe ik het anders moet noemen. Jij hebt echt 0,0 aan uw organen en andere mensen kunnen een waardig leven krijgen of misschien gewoon in leven blijven. Ja, dan is dat in mijn ogen enorm egoïstisch. Dat ge het niet aan de wetenschap of iets wilt afstaan, wil ik nog begrijpen.

En het lijkt me vanzelfsprekend dat je een keuze om mensen te helpen respecteert en begrijpt lijkt me.
 
En het lijkt me vanzelfsprekend dat je een keuze om mensen te helpen respecteert en begrijpt lijkt me.
Dat is weer puur vanuit je eigen standpunt bekeken. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn om elkaars keuze proberen te begrijpen en die te respecteren, maar je mag het nooit vanzelfsprekend vinden dat iemand jouw keuze begrijpt want dan kijk je enkel vanuit je eigen standpunt. Dat komt over alsof dat jouw keuze de betere en logische is en je dus neerkijkt op anderen hun keuze.

Probeer het eens vanuit het andere standpunt te bekijken. Eerst en vooral vind ik dat het al ver gekomen is dat je je eigen organen moet gaan uitdelen om niet egoïstisch te zijn, maar dat is je mening en je mag dat gerust vinden. Ik vind zelf dat mensen die hun organen doneren geen respect hebben t.o.v. hun eigen lichaam en hun nabestaanden, maar ik begrijp hun keuze vanuit hun standpunt om anderen te willen helpen. Wat weer niet wil zeggen dat ik het niet moeilijk zou hebben met hun keuze als iemand dicht bij mij dit zou doen, maar het is hun keuze en lichaam dus wie ben ik om te zeggen dat zij dat niet mogen/kunnen.

Als nabestaande zou ik er geen vrede mee kunnen nemen dat het lichaam leeggehaald is wanneer ik nog afscheid aan het nemen ben. Dan hebben mensen al een deel van het lichaam weggenomen, nog voor je deftig afscheid kon nemen. Ben alleszins blij dat ik en mijn vriendin op dezelfde golflengte zitten over dit onderwerp, anders zou dit het nog extra moeilijk maken als één van beiden vroeg zou sterven.
 
En dan is er nog niet gesproken over de hersendode donoren. Mensen die comateus zijn en enkel nog in leven gehouden worden om de transplantaties ondertussen te plannen en de organen ondertussen zo lang mogelijk goed te houden. Zo ligt er ook wel regelmatig een op intensieve zorgen. :laugh:
Als je ziet hoe levende mensen met elkaar omgaan in de huidige maatschappij, kan ik er alleen maar vanuit gaan dat er op z'n minst enkelen tussenzitten die ook niet met respect met doden omgaan. Die gedachte alleen al...
De begrafenisondernemer kan u bij het opbaren ook nog eens misbruiken hoor, wat ga je doen om dat te vermijden. Meer kans dat dat gebeurt dan een heel team van artsen en transplantatiemedewerkers.

Als er nu eens iets is wat 100% je eigendom is, is het wel je lichaam. Daar hoeft dus ook niemand anders over te beslissen, ook geen overheid.
Ik denk niet dat een dood persoon nog eigendom kan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen dat iemand niet moet weten van de gedachte dat een lichaam niet compleet begraven wordt? Overledenen worden soms de wereld rond gevlogen om toch maar in hun thuisland begraven te worden. Sommige mensen hebben een crypte of een familiegraf om toch samen te liggen in de dood. We hebben tientallen tradities die haaks staan op de kille realiteit van dat een dode niks meer weet en voelt. Maar o wee als iemand het moeilijk heeft met het idee dat ze een geliefde of uzelf gaan open snijden en de organen gaan 'oogsten', dan ben je een egoïst.
 
Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen dat iemand niet moet weten van de gedachte dat een lichaam niet compleet begraven wordt? Overledenen worden soms de wereld rond gevlogen om toch maar in hun thuisland begraven te worden. Sommige mensen hebben een crypte of een familiegraf om toch samen te liggen in de dood. We hebben tientallen tradities die haaks staan op de kille realiteit van dat een dode niks meer weet en voelt. Maar o wee als iemand het moeilijk heeft met het idee dat ze een geliefde of uzelf gaan open snijden en de organen gaan 'oogsten', dan ben je een egoïst.
Dat is allemaal te begrijpen en je kan een punt maken dat je daar zelf mag over beslissen maar dan kan men ook het punt maken dat mensen die de maatschappij niet willen dienen op deze manier, ook niet zomaar moeten kunnen genieten van de voordelen doordat andere mensen de maatschappij wel dienen. Ik denk dan aan medicatie die op mensen getest is geweest, chirurgische technieken die altijd eerst op lichaamsdonoren worden ingeoefend, enz.

Dat er deze nacht een bloedvat in uw hoofd kan barsten en dat je dan met wat geluk binnen het uur nog geopereerd wordt (door een chirurg die heeft kunnen oefenen op een lichaamsdonor), is geen evidentie of recht. Dat is een voordeel van de maatschappij waar wij in leven, tot stand gekomen door mensen die daar aan bijdragen. Als je dan beslist van daarvan te genieten en van andere mensen hun opoffering te profiteren maar er zelf niet aan bijdraagt, dan mag men dat ook gerust egoïsme noemen ja.
 
Dat is allemaal te begrijpen en je kan een punt maken dat je daar zelf mag over beslissen maar dan kan men ook het punt maken dat mensen die de maatschappij niet willen dienen op deze manier, ook niet zomaar moeten kunnen genieten van de voordelen doordat andere mensen de maatschappij wel dienen. Ik denk dan aan medicatie die op mensen getest is geweest, chirurgische technieken die altijd eerst op lichaamsdonoren worden ingeoefend, enz.

Dat er deze nacht een bloedvat in uw hoofd kan barsten en dat je dan met wat geluk binnen het uur nog geopereerd wordt (door een chirurg die heeft kunnen oefenen op een lichaamsdonor), is geen evidentie of recht. Dat is een voordeel van de maatschappij waar wij in leven, tot stand gekomen door mensen die daar aan bijdragen. Als je dan beslist van daarvan te genieten en van andere mensen hun opoffering te profiteren maar er zelf niet aan bijdraagt, dan mag men dat ook gerust egoïsme noemen ja.
Hetgeen je hier zegt is nogal tegenstrijdig met de artseneed: "Ik zal mijn plicht ten aanzien van mijn patiënt vervullen zonder onderscheid van leeftijd, ziekte of handicap, levensbeschouwing, etnische afstamming, gender, nationaliteit, politieke overtuiging, ras, seksuele geaardheid, sociale stand of enige andere factor."

Een arts kiest ervoor om het leven van wie dan ook te proberen redden. Het maakt - gelukkig maar - niets uit wat de overtuigingen van de arts of de patiënt zijn.

Elk persoon (uitzonderingen daar gelaten) draagt trouwens bij aan de maatschappij waarin we leven, ieder op zijn/haar eigen manier.

Waarom is het leven van iemand die geen orgaandonor wenst te zijn minder waard dan iemand die dat wel wenst te zijn? Het is niet zo dat ik geen orgaandonor wil zijn omdat ik niemand wil helpen. Ik denk dat niemand zijn/haar idee erachter is om anderen niet te willen helpen. Als je zelf alleen maar mogelijke orgaandonoren wil helpen met je organen, ben je niet zo onbaatzuchtig als je wil doen overkomen.

Ik heb alle respect voor mensen die geen organen willen doneren en zal dat ook behouden wanneer ik ooit een orgaan nodig heb. Ik heb geen recht op een orgaan van iemand anders, dat is een gunst van die orgaandonor. Maar als je wel orgaandonor wil zijn, is het nogal vreemd om je organen enkel te gunnen aan bepaalde mensen. Dat haalt het argument van "ik doe het om andere mensen te helpen" ook onderuit, want je wil enkel mensen helpen die voldoen aan bepaalde criteria. En hoever gaan we dan gaan in die discriminatie?
 
Laatst bewerkt:
@BlackOccult misschien dat dit ondertussen meer bij pol&actua aansluit?

Aansluitend bij @Tonerider zou je het nog verder kunnen drijven: wie zijn lichaam niet verzorgd is dan maar een egoïst. Ooit gedronken of gerookt? Obees? Verminderde kans tot gezondheidszorg!
Maar zo werkt het -gelukkig- ook weer niet. Ik vind het net netjes geregeld in onze maatschappij; men gaat uit van het groter belang (nl iedereen is per definitie donor) maar via de nabestaanden wordt gepolst wat hun/de overledene zijn of haar wens was èn je kan het simpelweg ook laten registeren wat je wens is.
En het is nu niet dat elke dode "gebruikt" wordt he. Een goeie donor moet aan meerdere criteria voldoen. Als je dus morgen in je slaap overlijdt ben je al geen donormateriaal meer. Gebruik je bepaalde medicatie en word je morgen hersendood verklaard? Geen geschikte donor. Het zijn dus de uitzonderingen die "gebruikt" worden.

Orgaandonatie is heel bijzonder en komt niet vaak voor. Dat heeft verschillende oorzaken. Een orgaandonor moet altijd op een intensive care (IC) van een ziekenhuis overlijden, en beademd worden door een machine. En de organen moeten nog geschikt zijn om te transplanteren.

Er is maar een kans van 1 op 200 dat iemand na overlijden orgaandonor kan worden. Dan is meegeteld dat de overledene zelf of de familie hiervoor toestemming heeft geven.

https://www.transplantatiestichting.nl/hulp-bij-uw-keuze/belangrijke-vragen-en-antwoorden


Nu wel van een Nederlandse link maar zal voor België gelijklopend zijn.
 
Dat is weer puur vanuit je eigen standpunt bekeken. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn om elkaars keuze proberen te begrijpen en die te respecteren, maar je mag het nooit vanzelfsprekend vinden dat iemand jouw keuze begrijpt want dan kijk je enkel vanuit je eigen standpunt. Dat komt over alsof dat jouw keuze de betere en logische is en je dus neerkijkt op anderen hun keuze.

Probeer het eens vanuit het andere standpunt te bekijken. Eerst en vooral vind ik dat het al ver gekomen is dat je je eigen organen moet gaan uitdelen om niet egoïstisch te zijn, maar dat is je mening en je mag dat gerust vinden. Ik vind zelf dat mensen die hun organen doneren geen respect hebben t.o.v. hun eigen lichaam en hun nabestaanden, maar ik begrijp hun keuze vanuit hun standpunt om anderen te willen helpen. Wat weer niet wil zeggen dat ik het niet moeilijk zou hebben met hun keuze als iemand dicht bij mij dit zou doen, maar het is hun keuze en lichaam dus wie ben ik om te zeggen dat zij dat niet mogen/kunnen.

Als nabestaande zou ik er geen vrede mee kunnen nemen dat het lichaam leeggehaald is wanneer ik nog afscheid aan het nemen ben. Dan hebben mensen al een deel van het lichaam weggenomen, nog voor je deftig afscheid kon nemen. Ben alleszins blij dat ik en mijn vriendin op dezelfde golflengte zitten over dit onderwerp, anders zou dit het nog extra moeilijk maken als één van beiden vroeg zou sterven.
Ik heb gewoon moeite met dit soort keuzes, zoals dat ook bij vaccinaties in de Corona-periode was bijvoorbeeld. Ik kan heel goed respect en begrip hebben voor andere meningen, maar voor dit soort dingen niet. Misschien heb ik mij ook niet goed uitgedrukt, maar ik vind uw keuze heel egoïstisch, wat niet wilt zeggen dat ge in het algemeen een egoïst zijt. Ik beoordeel alleen de keuze wat betreft dit onderwerp. Vooral uw "degoutant" op de manier hoe de donorwet in elkaar zit, vond ik redelijk ongepast.

Mijn nabestaanden zouden het niet eens merken of ik donor ben of niet. Die zien dat niet eens en gelukkig is mijn vrouw en familie rationeel genoeg om de logica ervan in te zien. Dat ik geen respect heb voor mijn lichaam wanneer ik dood ben, tja, dat maakt mij weinig uit. Ik ben namelijk dood en krijg toch niks meer mee. Dan geef ik liever iemand een kans op een normaal leven.

Wij mensen kunnen soms dingen wat te emotioneel bekijken en vooral te overschatten.
 
Laatst bewerkt:
Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen dat iemand niet moet weten van de gedachte dat een lichaam niet compleet begraven wordt? Overledenen worden soms de wereld rond gevlogen om toch maar in hun thuisland begraven te worden. Sommige mensen hebben een crypte of een familiegraf om toch samen te liggen in de dood. We hebben tientallen tradities die haaks staan op de kille realiteit van dat een dode niks meer weet en voelt. Maar o wee als iemand het moeilijk heeft met het idee dat ze een geliefde of uzelf gaan open snijden en de organen gaan 'oogsten', dan ben je een egoïst.
Er is wel een groot verschil tussen iemand achterlaten in een vreemd land of orgaandonor zijn. Uw nabestaanden merken 0,0 ervan als gij "leeggehaald" zijt. In België worden mensen sowieso niet snel met een open kist opgebaard voor de laatste groet, maar zelfs dan gaat ge het niet zien. Dat is nog wel even wat anders dan iemand in Spanje achterlaten, omdat hij/zij daar gestorven is. Ikzelf hoef niet begraven te worden, liefst neem ik zo weinig mogelijk plaats in na mijn dood, maar ik begrijp nog wel dat mensen wel begraven willen worden.
 
Er is wel een groot verschil tussen iemand achterlaten in een vreemd land of orgaandonor zijn. Uw nabestaanden merken 0,0 ervan als gij "leeggehaald" zijt. In België worden mensen sowieso niet snel met een open kist opgebaard voor de laatste groet, maar zelfs dan gaat ge het niet zien. Dat is nog wel even wat anders dan iemand in Spanje achterlaten, omdat hij/zij daar gestorven is. Ikzelf hoef niet begraven te worden, liefst neem ik zo weinig mogelijk plaats in na mijn dood, maar ik begrijp nog wel dat mensen wel begraven willen worden.
Waarom is dat een verschil? de dode weet het toch niet dat hij in Spanje ligt en jij weet dat hij of zij dood is? Rationeel is er geen verschil, enkel emotioneel.

Voor de rest: er zijn veel dingen in de maatschappij waar je van profiteert zonder een bijdrage te leveren.
- Ben je ingeschreven als proefpersoon voor nieuwe medicatie
- ben je ingeschreven voor medische/psychische onderzoeken die anderen helpen?
- geef je bloed?
- ben je ingeschreven als vrijwilliger bij alle clubs waar jij of je kinderen lid van zijn?
- doe je mee aan zwerfvuilacties aan het strand en andere toeristische plaatsen die je bezoekt?
- ...
En zoals Mulan zei: trek je dat dan ook door naar rokers, mensen die elk weekend hun lever verzuipen, e.d.?

Ik kan dus persoonlijk wel begrijpen dat iemand bezwaar heeft en dat emotioneel niet kan loslaten. zo hebben we allemaal wel zaken waar rationeel geen reden voor is, maar we emotioneel/psychisch het moeilijk mee hebben. En de dood van gestorven geliefden of zelfs ons eigen is nu niet bepaald zomaar iets waar we gemakkelijk mee om gaan.
 
Waarom is dat een verschil? de dode weet het toch niet dat hij in Spanje ligt en jij weet dat hij of zij dood is? Rationeel is er geen verschil, enkel emotioneel.

Voor de rest: er zijn veel dingen in de maatschappij waar je van profiteert zonder een bijdrage te leveren.
- Ben je ingeschreven als proefpersoon
- ben je ingeschreven voor medische/psychische onderzoeken die anderen helpen?
- geef je bloed?
- ben je ingeschreven als vrijwilliger bij alle clubs waar jij of je kinderen lid van zijn?
- doe je mee aan zwerfvuilacties aan het strand en andere toeristische plaatsen die je bezoekt?
- ...
En zoals Mulan zei: trek je dat dan ook door naar rokers, mensen die elk weekend hun lever verzuipen, e.d.?

Ik kan dus persoonlijk wel begrijpen dat iemand bezwaar heeft en dat emotioneel niet kan loslaten. zo hebben we allemaal wel zaken waar rationeel geen reden voor is, maar we emotioneel/psychisch het moeilijk mee hebben. En de dood van gestorven geliefden of zelfs ons eigen is nu niet bepaald zomaar iets waar we gemakkelijk mee om gaan.
Ik ben het zeker eens met een deel van uw tekst.

Er is wel degelijk een verschil tussen iemand in Spanje laten liggen of iemand met of zonder organen te kunnen groeten (nogmaals, ge ziet geen enkel verschil). Dat moet ge toch ook inzien. En uiteraard is dat een emotioneel iets en niet rationeel. En ook daar zou het mij niks interesseren als mijn vrouw (en de rest van de familie dat oké vindt) beslist om mij daar te laten. Als zij daar vrede mee heeft is dat toch prima? Daar ging de discussie in eerste instantie over. Dat nabestaanden konden kiezen of ge donor zijt na uw dood of niet. Mij interesseert het niet wat ze met mij doen na mijn dood (op de donatie na en het liefst geven ze mij ook aan de wetenschap), zolang mijn nabestaanden er vrede mee hebben. Aangezien zij gaan kunnen kiezen over al de rest, lijkt me dat ook geen probleem.

En ik doe uiteraard niet alles uit uw lijstje, maar heb dan ook geen moeite ermee om te zeggen dat ik op andere vlakken ook egoïstisch ben. Iedereen is op een bepaald vlak egoïstisch (volgens iemand). Toch geen drama als dat dan benoemd wordt? Meestal is dat uit zelfbelang en dat is niet meer van toepassing na uw dood, dus dat maakt het voor mij moeilijker te begrijpen.

Edit: ik wil er nog aan toevoegen dat ik nog ergens begrip kan opbrengen als de familie weigert om hun dierbare als donor "af te staan" na de dood. Zeker als je dat snel moet beslissen nadat diegene gestorven is. Ik begrijp gewoon totaal niet hoe ge voor uzelf "neen" kan zeggen op voorhand.
 
Laatst bewerkt:
Hetgeen je hier zegt is nogal tegenstrijdig met de artseneed: "Ik zal mijn plicht ten aanzien van mijn patiënt vervullen zonder onderscheid van leeftijd, ziekte of handicap, levensbeschouwing, etnische afstamming, gender, nationaliteit, politieke overtuiging, ras, seksuele geaardheid, sociale stand of enige andere factor."

Een arts kiest ervoor om het leven van wie dan ook te proberen redden. Het maakt - gelukkig maar - niets uit wat de overtuigingen van de arts of de patiënt zijn.

Elk persoon (uitzonderingen daar gelaten) draagt trouwens bij aan de maatschappij waarin we leven, ieder op zijn/haar eigen manier.

Waarom is het leven van iemand die geen orgaandonor wenst te zijn minder waard dan iemand die dat wel wenst te zijn? Het is niet zo dat ik geen orgaandonor wil zijn omdat ik niemand wil helpen. Ik denk dat niemand zijn/haar idee erachter is om anderen niet te willen helpen. Als je zelf alleen maar mogelijke orgaandonoren wil helpen met je organen, ben je niet zo onbaatzuchtig als je wil doen overkomen.

Ik heb alle respect voor mensen die geen organen willen doneren en zal dat ook behouden wanneer ik ooit een orgaan nodig heb. Ik heb geen recht op een orgaan van iemand anders, dat is een gunst van die orgaandonor. Maar als je wel orgaandonor wil zijn, is het nogal vreemd om je organen enkel te gunnen aan bepaalde mensen. Dat haalt het argument van "ik doe het om andere mensen te helpen" ook onderuit, want je wil enkel mensen helpen die voldoen aan bepaalde criteria. En hoever gaan we dan gaan in die discriminatie?
Het is niet omdat artsen geacht worden zich daar aan te houden dat dat een universeel ethisch principe moet zijn. Daarbij: artsen zijn niet degenen die ervoor zorgen dat organen beschikbaar zijn, of dat er geneesmiddelen aangekocht/ontwikkeld worden, of dat operaties terugbetaald worden. Dat zijn zaken die op niveau van de maatschappij worden georganiseerd. Dat iedereen bijdraagt op zijn eigen manier is ook gewoon zever. Een beroepsdopper die zich elke week 3 keer de kop inzuipt of iemand die liever heel de dag rondhangt en overlast verkoopt zonder te werken/studeren, draagt 0,0 bij. We zitten hier niet in de kleuterklas he zeg.
Waarom is dat een verschil? de dode weet het toch niet dat hij in Spanje ligt en jij weet dat hij of zij dood is? Rationeel is er geen verschil, enkel emotioneel.

Voor de rest: er zijn veel dingen in de maatschappij waar je van profiteert zonder een bijdrage te leveren.
- Ben je ingeschreven als proefpersoon voor nieuwe medicatie
- ben je ingeschreven voor medische/psychische onderzoeken die anderen helpen?
- geef je bloed?
- ben je ingeschreven als vrijwilliger bij alle clubs waar jij of je kinderen lid van zijn?
- doe je mee aan zwerfvuilacties aan het strand en andere toeristische plaatsen die je bezoekt?
- ...
En zoals Mulan zei: trek je dat dan ook door naar rokers, mensen die elk weekend hun lever verzuipen, e.d.?
Al deze dingen kosten moeite en opoffering. Uw organen doneren kost niets. Geen pijn, verdriet, … want je bent niet meer in staat die dingen te voelen op dat moment.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan